Pigmentverlies Otocinclus, al 1 dood, wie weet wat dit is???


K

Kimmy1989

Guest
Hallo, een week geleden heb ik 5x Otocinclus gekocht, gister is er 1 dood gegaan en nu merk ik bij de andere 4 pigmentverlies, lastig om te omschrijven, alsof ze bleek worden, ik weet niet of dit met elkaar te maken heeft.
Degene die dood is was mager en ging gisterenochtend steeds bovenin de bak hangen en zakte dan langzaam naar beneden totdat zijn staart krom op de bodem zat... Paar uur later was hij dood.

Wie weet wat dit is en kan mij helpen? Zijn er medicijnen voor oid? Of is dit gewoon stress of iets? Ik heb gelezen hoe ze gevangen worden (na aanschaf en had ik het geweten dan zou ik ze nooit meer zo kopen)...

Ik heb nog 'garantie' (raar woord voor een levend dier) op de vis dus ik zou een nieuwe vis kunnen halen, maar zou eerst zeker willen weten dat er geen ziekte of iets heerst in mijn bak.

Waterwaarden zijn goed, andere vissen hebben nergens last van. De rest van mijn bestand: 5 guppen, 3 jonge zwaarddragers en 2 jonge black molly's
 
E�n van de problemen is bij "nieuwe" oto's om ze snel aan het eten te krijgen.

Maak een voersteen....neem een schone steen en bestrijk deze met eiwit...strooi er verkruimelde algentabletten op en plaats de steen even in de koelkast om het eiwit op te laten stijven. Plaats de voersteen tegen de tijd dat je verlichting uitgaat in je bak. Vaak krijg je je oto's zo aan het eten.
Succes
 
Oto's zijn moeilijke vissen. De eerste weken zijn kritiek. Dan kun je veel uitval hebben. Ik begin er niet meer aan, hoe leuk ik zo ook vind..
 
@peterdenhaag53: Dank voor je tip!! Ga ik proberen! Neem je dan echt eiwit of poedervorm?

Gelukkig hebben de andere oto's wel goed gevulde buikjes, ik heb ze van de week een schijfje courgette gegeven. Algentablet eten ze ook van, maar heb gelezen dat daar maar 5% algen in zitten... Bovendien eten mijn andere vissen dat ook heel graag... Dus ga nog even verder op zoek, had gelezen dat ze ook gedroogd zeewier mogen?

Denk je dat hier het probleem ligt?

@Jacobus: Dat las ik inderdaad na aanschaf. Ze zijn wel onwijs leuk maar hoe ze gevangen worden en hierheen komen, echt zielig. Dus dit kan heel goed gewoon uitval zijn, geen ziekte oid?
 
Wat zijn de waterwaarden? Dat jij goed zegt,kan.
Met druppels gemeten?
 
Nee met zo'n testsetje:
NO3: 25mg/l
NO2: 0 mg/l
GH: 12d
KH: 8d
PH: 7,0
Cl2: 0

Ik ben een echte beginner, mijn bak draait nu ruim 4 weken. Het is ook niet zo'n grote bak 60x30x40, 65 L.

Ik heb gewoon gezocht op klein blijvende algenetertjes en kwam bij de otocinclus uit...
 
Nu is de No3 wat aan de hoge kant 25 mg/l zou de helft moeten zijn.
En ik mis PO4 fosfaat.
Die zit niet op zo,n stick.
 
Klopt, ik moet vandaag waterwissel doen en ben gisterenavond bezig geweest in de bak,
had een stuk hout gekocht voor de oto's, die moest nog weken, dus die is er gisterenavond ingegaan.

Hoe meet ik dan de PO4?
 
Echt eiwit gebruiken!

Heel vaak vallen ze uit door voedselgebrek in het begin.
Zo snel mogelijk aan het eten zien te krijgen.

Ik zet ze altijd als eerste vissoort in de bak. Paar dagen later als ze goed eten andere soort erbij..weer paar dagen wachten volgende soort.
Dus nooit in 1 keer je bestand erin plaatsen, maar rustig opbouwen.
 
OK! Thanks! ;)
 
Tja,zit niet op de stick.
Zou je met druppels moeten meten.
Maar,dan kom je aan een koffer of testset,waar dat in zit.
 
Po4 kan je testen door een los po4 druppeltest te kopen bijv van Sera.
 
@peterdenhaag53: Zag de rest van je bericht nog niet. Is goed ik ga gelijk meer voedsel geven, komkommer etc. kan ook toch? Als advies in de winkel kreeg ik mee, om de 2 dagen 1 tablet. Dit is dus veel te weinig... Dacht ik al dus ik had al meer gevoerd. Maar het beste tijdstip is dus als t licht in de bak uitgaat?
Ik heb inderdaad niet alle vissen gelijk in de bak gedaan, had een paar 'geredde' visjes van iemand overgenomen, vandaar dat mijn bestand nog niet helemaal klopt. Een week daarna heb ik de oto's erin gedaan omdat ik bang was dat er geen algengroei was. Maar veel bijvoeren is de oplossing dus!

PO4 heeft met plantengroei te maken las ik? Mijn planten groeien prima nl... Maar ik zal kijken. Heb al gekeken naar zo'n koffer, maar degene die ik tegenkwam was al 65 euro. Bijna net zo duur als mijn aquarium...
 
De truuk met de stenen is een goede, werkt ook prima met sulawesi slakken voor oto's zou je algenpoeder kunnen kopen mengen met eiwit en op een steen laten drogen.
 
Kimmy1989 zei:
@peterdenhaag53: Zag de rest van je bericht nog niet. Is goed ik ga gelijk meer voedsel geven, komkommer etc. kan ook toch? Als advies in de winkel kreeg ik mee, om de 2 dagen 1 tablet. Dit is dus veel te weinig... Dacht ik al dus ik had al meer gevoerd. Maar het beste tijdstip is dus als t licht in de bak uitgaat?
Ik heb inderdaad niet alle vissen gelijk in de bak gedaan, had een paar 'geredde' visjes van iemand overgenomen, vandaar dat mijn bestand nog niet helemaal klopt. Een week daarna heb ik de oto's erin gedaan omdat ik bang was dat er geen algengroei was. Maar veel bijvoeren is de oplossing dus!

PO4 heeft met plantengroei te maken las ik? Mijn planten groeien prima nl... Maar ik zal kijken. Heb al gekeken naar zo'n koffer, maar degene die ik tegenkwam was al 65 euro. Bijna net zo duur als mijn aquarium...

Moet je verder kijken.
Zijn er best goedkoper.

Maar,is al gezegt,koop hetlos.
 
Kimmy1989 zei:
@peterdenhaag53: Zag de rest van je bericht nog niet. Is goed ik ga gelijk meer voedsel geven, komkommer etc. kan ook toch? Als advies in de winkel kreeg ik mee, om de 2 dagen 1 tablet. Dit is dus veel te weinig... Dacht ik al dus ik had al meer gevoerd. Maar het beste tijdstip is dus als t licht in de bak uitgaat?
Ik heb inderdaad niet alle vissen gelijk in de bak gedaan, had een paar 'geredde' visjes van iemand overgenomen, vandaar dat mijn bestand nog niet helemaal klopt. Een week daarna heb ik de oto's erin gedaan omdat ik bang was dat er geen algengroei was. Maar veel bijvoeren is de oplossing dus!
.

Zou beginnen met twee voerstenen te maken. Eentje doe je in je bak pal voor je licht uitgaat. Dan kunnen je oto's rustig eten. In de ochtend haal je die steen eruit (en maakt hem weer klaar voor de avond). En in de middag doe je steen 2 erin enzo verder.
Na een week of twee ga je over op een algentabletje per avond.
Dan scharrelen ze hun kostje zelf wel op.
Ik heb altijd oto's gehad en kreeg deze tip heeeeeel lang geleden. Lukt altijd. Mijn oto's doen het altijd goed en ik blijf erbij (ook al zeggen anderen van niet) oto's vreten heel veel start(bruin)alg op.
 
Mijn oto hebben altijd volle buik,
Ik geef repashy super green
 
Wat ik ook heb begrepen dat de meeste bakken te schoon zijn. Dus te weinig natuurlijk voer voor oto's. Dus eerst de bak een lange tijd laten draaien en als een van de laatste vissen de oto's erbij zetten. Oto's eten ook geen hout, dat kan niet met zon beschaafd bekje, maar voornamelijk algjes en die zijn er meestal niet in een beginnende bak en dan is zo'n steen wel een optie lijkt me :)
 
Ik heb trouwens nog een idee pak een steen of hout leg deze in water op een fel verlichte plek bv achter het gordijn daar waar de zon veel schijnt en je krijgt een fel bealgde oppervkakte.

Ik wissel bv stukken hout van 1 aquarium naar een ander vol met garnalen omdat in de ene bak (mijn zoon) er snel alg op komt.
 
meksjoef zei:
Wat ik ook heb begrepen dat de meeste bakken te schoon zijn. Dus te weinig natuurlijk voer voor oto's. Dus eerst de bak een lange tijd laten draaien en als een van de laatste vissen de oto's erbij zetten. Oto's eten ook geen hout, dat kan niet met zon beschaafd bekje, maar voornamelijk algjes en die zijn er meestal niet in een beginnende bak en dan is zo'n steen wel een optie lijkt me :)

Veel bakken zijn idd te clean voor de oto's.
Ik zet ze ook pas in een nieuwe bak als er lekker wat (bruin)alg gevormd is .
Hout eten ze niet.
 
littlebigworld zei:
Flinke stroming en veel licht helpt ook wel
Veel licht? How so?

De meeste (zo niet alle?) vissen raken hun kleuren juist kwijt bij felle verlichting. Reden waarom ze in die zonnebrilbakken in de gemiddelde LFS niet op kleur zijn en jou is verteld dat je Nannostomus beckfordi nooit zo mooi zullen kleuren als ze kunnen doen onder zwaar gedimde verlichting.

Of bedoelde je iets anders?

~ Ivo
 
peterdenhaag53 zei:
E�n van de problemen is bij "nieuwe" oto's om ze snel aan het eten te krijgen.

Maak een voersteen....neem een schone steen en bestrijk deze met eiwit...strooi er verkruimelde algentabletten op en plaats de steen even in de koelkast om het eiwit op te laten stijven. Plaats de voersteen tegen de tijd dat je verlichting uitgaat in je bak. Vaak krijg je je oto's zo aan het eten.
Succes
in beeld:

[video]http://www.youtube.com/watch?v=LEuHsnDjQCM[/video]

~ Ivo
 
ik bedoel algen stenen...
vb bakje buiten of tegen de raam met stroming en nog een lamp erboven hangen, en of langer belichten
 
littlebigworld zei:
ik bedoel algen stenen...
vb bakje buiten of tegen de raam met stroming en nog een lamp erboven hangen, en of langer belichten
Oh, top :thumbs:

Dat filmpje is trouwens nog wel een goede voor jou met je Stipo's denk ik ;)

~ Ivo
 
ja klopt, doe iets anders daarvoor

[video]http://www.youtube.com/watch?v=_bL9qLe03Z0[/video]

ook stipho eten daarvan
 
Heel erg bedankt!! De filmpjes zijn erg duidelijk. En zo mooi dik zijn mijn oto's nog lang niet, ik ga dus gauw aan de slag.

Maar hout kan ik dus achterwege laten? Want anders wordt het wel erg vol in de bak...
 

Terug
Bovenaan