Phorax of Cirax?


S

Sterrekind

Guest
In ons interne filter kan een cirax of phorax filter gestopt worden, of allebei. Welke van de twee kan ik nu het best kiezen, en waarom, of moet ik ze er allebei in doen?


Ik heb een Juwel bio 3.0 in de bak zitten en voorlopig zullen we dit filter blijven gebruiken totdat we een grotere bak gaan aanschaffen en hier een extern filter op zullen aansluiten.

Bij de dierenwinkel konden ze me ook niet echt vertellen wat wijsheid was.
 
Oops, ik vergeet nog een belangrijke vraag te stellen. Ik heb daarstraks even een blik geworpen in het filter en de wattenlaag bovenin is al helemaal vies bruin en slijmerig. Ik zit nog in de opstartfase met de bak ( visjes zitten er al in, zie topic op goudvissen) dus ik heb geen idee of dit normaal is of dat ik de watten al moet vervangen of dat ik juist helemaal met mijn tengels even van het filter af moet blijven en helemaal niets er in moet doen of moet spoelen/vervangen van watten.
 
Is allemaal gesinterd glas. Kan allemaal prima.
Ook heb je zo Jbl micromec en Eheim substrat pro.


Dacht te lezen Siporax ipv Phorax. :stom:

Phorax is een fosfaatverwijderaar. Dit doet niets tot de bacteriecultuur.
Siporax van sera is wel prima. :)
 
Watten moet je vervangen als de doorstroom van de filter ernstig vertraagd is.
eerder is niet nodig.
 
Ik zou voor Cirax gaan, hier kunnen bacteri�n in nestelen die afvalstoffen afbreken.
Phorax is eigenlijk alleen nodig als je een fosfaat overschot hebt, dit verwijdert namelijk fosfaat. In een normaal aquarium is dat dus meestal niet nodig.
 
Ik heb dit ff opgezocht want wist ff niet meer wat wat was precies maar las dat phorax fosfaat uit het water filtert en dat hebben de planten juist nodig om te groeien dus lijkt me niet verstandig om dat te gebruiken.
Cirax zou dus een optie zijn en wat betreft dingen doen aan je filter is dat afhankelijk van de doorstroming,is dit aan de lage kant zou je de witte watten moeten vervangen idd maar anders lekker laten doen voorlopig.
 
Super!! Alleen een cirax halen dus, voor bacterie�n . Doorstroom is prima voor zover ik kan beoordelen, het zag er alleen enorm ranzig uit. Phorax laat ik voor wat het is :)
 
Welke kleur sponzen heb je verder in het filter?
 
Twee fijne blauwe, een groene, een zwarte , een grove blauwe, en witte watten. De zwarte is er inmiddels uit, ik begreep na lezen hier dat deze eigenlijk alleen gebruikt wordt na een medicijnkuur om de werkzame stoffen weer uit het water te halen. De groene heb ik begrepen filtert nitraat, maar deze moet ik in de opstartfase laten zitten heb ik begrepen. Ik ga straks nog een cirax er bij halen voor de bacteriecultuur.

Als ik onzin praat, geef maar een brul hoor, ik ben echt een groentje als het op aquaria aankomt.
 
Haha nou dan ben ik vergeleken met jou iets donkerder groen want ik heb ook nog veel te leren hoor ;)
Ik lees iig geen reden om te brullen :thumbs:
 

Terug
Bovenaan