Phenacogrammus interruptus (Kongozalm) in a Trigon 190?


T

Teilani

Guest
Na een tijdje vooral passief op het forum aanwezig te zijn geweest ben ik van plan weer wat actiever te worden. Reden is dat we wederom verhuisd zijn en ik dus weer de mogelijkheid heb mijn bakken geheel opnieuw in te richten. (Don't worry, alle vorige bewoners hebben een goed tehuis gevonden)
Helaas is onze nieuwe stek wat kleiner dan de oude, en van de 3 bakken die we hadden kan er maar een blijven: De Trigon 190 liter hoekbak. Ik zit nu te spelen met ideen wat ermee te doen.

In de laaste opzet hadden we een ZO Azie bestand met T. Leeri, Y.Shidimunki en T.Hengili , maar ik loop toch ook al een paar jaar te dromen van een bestand opgebouwd rond de Phenacogrammus interruptus (Kongozalm). Zit echter te twijfelen of dit haalbaar is.

De waterwaarden die deze vis vraagt kan ik bieden, maar waar ik vooral aan twijfel is de bakmaat. Laatste paar jaar lijken de eisen voor deze vis hoger geworden met nu minimaal 1.0-1.40m als bakmaat (Seriously fish: "1.0-1.4m, bijv 120x30x30cm", hobbykwerker: "liefts 1.4m",). Qua liters kan ik haast het dubbele bieden, maar de lengte is wat lastiger. Op breedste punt is mijn bak namelijk net aan 1.0 m. (kwart circel met radius 70cm)
Zou dit kunnen of is dit toch te krap? :juggle:

Tevens, wat zou een goede bijvis kunnen zijn? De P.Interruptus is schuw en ik heb ervaren dat dan een rustige maar niet zo schuwe bijvis helpt bij schuwe vissen. De bijvis fungeert dan als het ware als alarm voor de schuwe vis; gedraagd de bijvis zich normaal dan is de schuwe vis minder schuw.

Iemand ervaring met het houden van deze vis? Nog nuttige tips? Ik leer graag bij.
 
Ik heb deze mooie vissen gehouden naar mijn id zou je bak wat aan de krappekant zijnmaar niet onmogelijk.

Ik heb zelf niet de ervaring dat het schuchtere vissen zouden zijn.
 
Ik zou het ook niet doen. Zijn hele mooie vissen, maar ze worden best groot en het zijn best wel zwemmers. Ik heb ze ooit in een meterbak gehad, en dat was eigenlijk best aan de krappe kant.

Ze verdienen dus echt de ruimte. Ik moet eerlijk zeggen dat ze ook wel redelijk saai zijn, ondanks de schoonheid van vooral de heren. Als blikvangers van een bak van minstens anderhalve meter zou het wel weer werken.

Ik vond ze trouwens ook niet schuchter. Dat dan weer niet. Ze zwommen wel voornamelijk in de bovenlaag van het aquarium, dus de hoogte van de bak maakt niet zoveel uit; de lengte wel.
 
Ik heb ook eens een groepje in een 1,20m bak gehad en vond dat ook veelste krap worden.
Deze schitterende vissen zijn scholenvissen die vrij fors worden, zijn meestal rustig maar hebben ook van die buien dat het drukke zwemmers zijn.
Minimaal een bak van anderhalve meter, misschien twee meter nog beter is, ze trekken dan toch hun baantjes en zal je zien dat ze dan ook alle zwemruimte benutten.
 
Dank voor de feedback. Het zou net aan kunnen maar het is beter voor de vis van niet. Beter in een in een langgerekte bak zodat ze baantjes ipv rondjes kunnen zwemmen.
Tja, jammer. (Hoop stiekum een beetje dat er nog een 'ouwe rot' langskomt die zegt dat het wel kan, maar dat is 'wishful thinking')
Dan gaan deze mooie vissen op mijn "als ik ooit eens een heel grote bak kan plaatsen" wensenlijstje. (Hmm, daar staan ook al Scalares op dus dat wordt dan weer lastig kiezen)

Qua waterhoogte, oppervlakte, liter en inrichting is de Trigon best een fijne bak, maar ik merk dat het voor sommige grotere vissen toch niet handig omdat het meer een 'blok' ipv een 'rechthoek' is.
 

Terug
Bovenaan