Ph-verlagende bodem ervaring


algeneter12

Well-known member
Lid geworden
11 april 2012
Berichten
2,203
Leeftijd
22
Locatie
Boxtel
Hallo mensen!
Ik zal waarschijnlijk binnenkort mijn garnalenbakje weer opstarten. Ik wil graag F1 Taiwans gaan houden met echte Taiwanners. Alleen heb ik daarvoor natuurlijk eerst een ph-verlagende bodem voor nodig. Ik vroeg me af of iemand ervaring heeft met deze 3 Bodems:

Hard Akadama (iemand een idee tot welke ph en kh dit verlaagt?)
Glasgarten Environment soil (verlaagt tot 5,5-6,5 ph en kh ook)
Borneo wild Shrimp soil (verlaagt tot 6,3-6,8 ph en kh ook)

Voor welke zouden jullie gaan? Over Akadama heb ik regelmatig gehoord alleen ben de ervaringen vergeten. Iemand ervaring met de andere 2?

Groeten,
Thomas
 
Ik heb hier in 2 bakjes de Enviroment en de ph zakt tot 5.9 en verder bevalt de bodem prima.
In 1 bakje zit de bodem er nu 9 maanden in ongeveer en de ph is amper weer gestegen.
Je kan ook de HELP nog krijgen maar die verlaagd minder en daar heb ik mindere ervaringen mee. Akadama werkt minder lang en kan de bodem doen verstoppen en is veel grover waardoor er voerresten in kunnen gaan zitten.
 
Jij zegt dus dat ik voor de Environment moet gaan? Maken de diameters nog uit met het verstoppen? Bedankt voor de tip iniedergeval! Zijn er ook nog rode bodems te koop? Ik zou graag wat anders willen ivm de kleuren vd Taiwans.
Iniedergeval bedankt voor je antwoord!
 
De bodem kleurt hier wat donkerbruin. Ik heb goede ervaringen met die Enviroment dus dat zou mijn keus zijn.
Wij hebben een korrel van zo n 2 a 3 mm.
 
Ja er zijn vele soorten die de ph en de kh verlagen natuurlijk. Ik heb met de genoemde en de TB goede ervaringen. Maar er zullen vast meer zijn die goed werken.

@Thomas
Hou je ook rekening met de geleidbaarheid voor deze hoge gradatie? Rond de 200 heb ik ze zitten en ververs met osmose wat ik op peil breng met Gh+ mineral.
 
ik werk met akadama bodem mijn waardes blijven stabiel (werk wel met osmose water) deze zit er al bijna een jaar in de bak blijft mooi helden en mijn bodem slibt helemaal niet dicht (mede omdat ik er puntslakken in heb zitten) wel doe ik zuinig voeren en het liefst tabletjes voeren die niet zo snel oplossen in deze bak
 
Pfoe, ik was even het osmose gebeuren vergeten. Ik zal er nog wat over opzoeken en de waardes van de kweker navragen.. Goedkoopste osmose apparaatje dat ik kan vinden zit rond de 40 euro. Klein beetje investesteren dan maar.. Hoe het er nu naar uit ziet is dat als het bakje er komt, het met Environment ga doen. Bedankt :)
Tips over osmose zijn ook altijd welkom haha.
 
Mocht je die bodem bestellen op het adres dat ik gaf dan kun je daar ook de Gh+ mineral meebestellen en eventueel poeder van CSF met de nodige mineralen.
 
Ik ben ook op zoek naar een ph-verlagende bodem en heb gekeken naar die GlasGarten bodem. Nu staat erbij dat het 100% steriel is. Dat bekt best lekker, maar heeft dat zin? Verkooppraatje?
 
Bedoelen ze met steriel misschien niet dat er geen gruis in zit? ;) .
Dankjewel voor de reactie's allemaal. Zal binnenkort eens kijken wat ik doe :D .
@John, De Gh+ is voor de kweek, gezonde groei en kleurintensiteit lees ik hier. Merk jij hier verschil in? Vind jij het een must-have? Alvast bedankt ;) .
 
Nienepien zei:
Ik ben ook op zoek naar een ph-verlagende bodem en heb gekeken naar die GlasGarten bodem. Nu staat erbij dat het 100% steriel is. Dat bekt best lekker, maar heeft dat zin? Verkooppraatje?

Dat weet ik niet zo, maar je hebt in ieder geval wel dan een bodem die geen problemen geeft. Ik ben er erg tevreden over.
 
Ik gebruik ADA Amazonia Soil met daarop een laagje ADA Amazonia powder. Nog geen langetermijn-ervaring.
 
Oh ok� dankjulliewel mensen ;) .
Ben nog benieuwd wat de GH+ voor meerwaarde heeft. Verder is nu alles duidelijk :)
 
Je bodem zal de kh doen dalen naar rond de 1 a 2 max. De garnalen hebben ook een bepaalde Gh nodig en wij hanteren hier voor de TB Gh 6 ongeveer. we verversen met osmose dus dat maken we op de goede Gh aan met Bee Shrimp mineral Gh+.

Als je osmose gaat gebruiken dan is de Us bijna 0 namelijk.
 
Ik heb wat zitten lezen over het osmose water. Ze zeggen dat het osmose water al heel snel de ph van iets zal aannemen. Ph is standaard 7,00 als hij uit het osmose apparaat komt. Geleidbaarheid is dus 0 en die moet ik dus aansterken volgens jou. Wat voor een meter gebruiken jullie hiervoor?
Sorry voor zoveel vragen, heb zelf nihil ervaring met middeltjes en osmose :juggle:
 
Als je de bodem neemt die ik heb dan blijft die gewoon 6 ongeveer als je wekelijks 1/5 ververst en dat op peil brengt met de Kh+ mineral. De bodem trekt de ph van het osmosewater snel weer naar het peil van de bak.
In osmosewater zit geen buffer eigenlijk en kan dus alle kanten opschieten en is dan ook niet te meten zeg maar.
Maar als je wekelijks 1/10 of 1/5e ververst dan werkt dat heel goed hoor.
 
algeneter12 zei:
Bedoelen ze met steriel misschien niet dat er geen gruis in zit? ;) .
Dankjewel voor de reactie's allemaal. Zal binnenkort eens kijken wat ik doe :D .
@John, De Gh+ is voor de kweek, gezonde groei en kleurintensiteit lees ik hier. Merk jij hier verschil in? Vind jij het een must-have? Alvast bedankt ;) .

Zag deze post net pas. Ja als je dat niet gebruikt dan heb je geen Us in het osmosewater zitten. Dus hiermee breng je dat op de juiste geleidbaarheid. Daarnaast gebruik ik nog de genoemde kleipoeder omdat daar ook bepaalde mineralen inzitten. Ook heb ik hiervoor wel Crusta fit van Dennerle gebruikt. Of dat helpt kan ik niet zeggen want zonder heb ik het nog niet geprobeert.
De garnalen hebben zeker de nodige mineralen en zo nodig en dat zit niet echt in osmose.
 
Dankjewel! Lijkt me nu helemaal duidelijk. Je typte Kh+, dit moet Gh+ zijn neem ik aan? ;) Dosering kan ik volgen zoals op de verpakking dus. Weer wat geleerd :D
 
Ik zie het zo niet maar we hebben natuurlijk Gh+. De Kh is ongeveer 1-2 met die bodem en dat is een goede waarde verder.
 
jessicapilon zei:
Als je de bodem neemt die ik heb dan blijft die gewoon 6 ongeveer als je wekelijks 1/5 ververst en dat op peil brengt met de Kh+ mineral.
;)
Hartstikke bedankt John, jij bent de man.
 
''Verschil met bee schrimp mineral GH/KH+ : Bee shrimp mineral GH/KH+ verhoogt de GH, KH en pH. Dit middel verhoogt enkel de GH en is daarom vooral geschikt voor caridina (cr, cb, taiwan bee, etc) garnalen. Gebruik bee shrimp mineral GH+ voor neocaridina (vuurgarnalen, citroen garnalen, etc).''

Dit staat in de beschrijving. Welke moet ik nou hebben dan? ;)
Jullie zeggen GH+ goede ervaring, terwijl hier de GH/KH+ wordt aangeraden..
 
Ik gebruik de gh+ en Mineronekuton poeder, gaat tot nu toe prima en heb al bodem Dennerle scaper's soil en ben tot nu toe heel tevreden. Gebruik die alleen pas 4 maanden dus over het lang gebruik kan ik nog niet veel zeggen.
 
Als je hoge gradaties garnalen hebt moet je alleen Gh+ hebben want bv de TB heeft een kh van rond de 0- 1 nodig dus de kh moet je niet verhogen als je met osmose werkt.
 
algeneter12 zei:
''Verschil met bee schrimp mineral GH/KH+ : Bee shrimp mineral GH/KH+ verhoogt de GH, KH en pH. Dit middel verhoogt enkel de GH en is daarom vooral geschikt voor caridina (cr, cb, taiwan bee, etc) garnalen. Gebruik bee shrimp mineral GH+ voor neocaridina (vuurgarnalen, citroen garnalen, etc).''

Oeps, zie het nu ook. Zou beetje tegenstrijdig zijn om een ph-verlagende bodem te nemen en dan je ph te willen verhogen. ;)
Dankje! Had verkeerd gelezen.
Ik snap niet waarom ze dan ineens die GH/KH+ in de beschrijving zetten als ze zeggen dat toch alle garnalen die je op osmose hebt met GH+ moet behandelen! ;)
 
Ik heb bijvoorbeeld Tylo slakken en dan voeg ik aan het leidingwater wel af en toe gh/kh+ toe want dat vinden ze prettig.
Veel hangt ook af van de waarden van het kraanwater.
 
Ik heb ADA Amazonia met osmose water en gebruik Bee shrimp mineral GH+ en mijn Ph waarde is nog niet boven de 6.7 geweest.
 
Inplaats van 6.7 bedoel ik 5.7 hoger word mijn ph niet in mijn bakjes, en de garnalen doen het super! Volop zwangere garnalen en jongen :D
 
Hein..V zei:
Ik heb ADA Amazonia met osmose water en gebruik Bee shrimp mineral GH+ en mijn Ph waarde is nog niet boven de 6.7 geweest.

Prima bodem maar de eerste weken geeft die wel veel ammonium af dacht ik.
 
Ik heb eerlijk gezegt geen vreemde piekken, en na 6 weken indraaien, begonnen met garnalen erin zetten. Ik heb tussen door wel een paar x sponsen uit een draaiend aquarium erin uitgeknepen.
 
Ja wat ingedraaide sponzen gebruiken helpt vaak ook wel. Mooi dat het allemaal zo goed is gegaan dus.
 

Terug
Bovenaan