PH van 8.5


L

Leggias

Guest
Beste Aquaforumers,

Ik heb sinds een jaar een Rio 240 liter bak met 4 maanvissen, 10 bloedvlek tetra's, koperzalmpjes en een aantal algeneters. Nu heb ik laatst mijn pH en kH gemeten met mijn nieuw testsetje van JBL. Nu kom ik uit op een pH van 8.5 en een kH van 7... Volgensmij is dit een veelste hoge pH waarde, hoe kan ik dit het beste achteruit krijgen zonder de andere waardes al te veel te veranderen? Ik heb al veel gelezen over turf en dergelijke maar ik zie door de bomen het bos niet meer.
Sinds een aantal weken groeit er ook flink wat alg op de bladeren van de planten, ik denk zelf dat het baardalg is, zou dit met een te laag CO2 gehalte te maken kunnen hebben?

Alvast bedankt!

- Leggias
 
Dat zou op een co2 tekort kunnen duiden. Je kan de ph verlagen met turf zoals je al aangeeft of dmv ph- of co2.
Als je redelijk wat planten hebt dan zou je co2 kunnen overwegen. dat verlaagt de ph en je hebt wellicht geen co2 tekort meer voor de planten.

Je zit nu zo rond de 6mg co2, maar met een beetje behoorlijke verlichting kan dat al snel tekort zijn. Dat hangt ook deels weer af van hoeveel uren je de verlichting aan hebt.
Co2 toediening verlaagd in principe alleen de ph en niet de kh. Turf verlaagd beiden.
 
Er zijn diverse methode om de PH om laag te brengen. De door jou genoemde het toevoegen van turf werkt wel, alhoewel deze niet zo snel de PH naar rond de 7 zal kunnen krijgen, daar is denk ik het verschil te groot voor. Verder is niet iedereen tevreden met de verkleuring van turf, dus dat is een persoonlijke keuze. Het helpt wel te stabiliseren, dus is als je verkleuring ok vind wel een prima basis.

Verder is het belangrijk om te achterhalen waarom de ph zo hoog is. Is jouw leidingwater zo hard? Zitten er in het aquarium materialen welke kalk afgeven waardoor de PH oploopt?

Om te verlagen kan je verder (bij zachter kraanwater) regelmatig water verversen. Verder zou je gebruik kunnen gaan maken van osmose water (gemixt met kraanwater) en je kan ook nog eikenextract toevoegen aan je aquarium, hierdoor breng je de PH ook omlaag.

Als andere optie kan je ook nog CO2 toevoegen of verhogen, alhoewel in mijn persoonlijke beleving CO2 bedoeld is als voeding voor de planten en niet als PH regelaar.......

Baardalg kan met CO2 tekort maar ook met voedingstekorten voor je planten te maken kunnen hebben, hoe is het met je plantengroei?
 
Steven heeft gelijk dat je doorgaans co2 gebruikt voor plantengroei. Hoeveel planten er in deze bak staan weet ik dus niet. Wel is het zo met eikenextract en al die middeltjes dat het vrij snel uitwerkt/vervliegt en je weer opnieuw moet toevoegen en steeds moet meten. Als je met co2 werkt en dat eenmaal goed hebt ingesteld dan heb je daar geen omkijken meer naar eigenlijk.
Ik heb in het verleden ook eikenextract gebruikt maar na enkele dagen wat de ph weer op het oude peil.Turf gebruik ik nu in 1 garnalenbak maar ook dat werkt na een week weer uit en moet je meten en nieuwe toevoegen. Persoonlijk heb ik daarom een voorkeur voor co2 als dat samengaat met je bestand.
 
Beste Leggias,

Ik wil je bij deze welkom heten op dit forum.

Ik zie dat zowel je kh als je ph vrij hoog zijn. Je kh kun je naar beneden halen
door een beetje turf in je filter te doen. Dan zakt je ph ook naar beneden.
Maar je kunt je kh ook naar beneden halen met regen water of osmose water.
Regen water moet je wel eerst filteren over actief kool voor het de bak in gaat.
Je zou ook nog spa blauw kunnen gebruiken dit heeft een kh van 0 en een ph van 6.

Er zijn dus verschillende manieren om je kh en ph te verlagen.
Een kh tussen de 3 en 5 is het mooist. Als je ph niet vergenoeg mee zakt kun je dat nog doen door wat co2 toe te voegen.

Weet je ook de de kh waarde van je leidingwater. En heb je toevallig kalk houdend
materiaal in je bak? Dit kun je testen door een beetje azijn er op te gieten

Succes er mee.
 
Steven,
Ik heb boven een bakje met gewone cr garnalen staan en gebruikte daar ook eerst osmose gemengd met kraanwater. Nu merkte ik dat de ph dan vrij snel weer stijgt naar het nivo van het kraanwater.
De ph bleef dus niet verlaagd heb ik hier gemerkt. Hoe dat kan weet ik niet want ik ben geen scheikundige maar het is misschien wel iets om rekening mee te houden bij osmose.
 
Ik ben ook geen scheikundige, maar als er verschillende ionen en koolstoffen en carbonaten met elkaar kunnen binden, dan heeft dat invloed op de ph, kh en het co2 gehalte. Het enige dat ik weet is dat ik bij een stabiele samenstelling (dus geen verhogende factoren zoals kalkhoudende dingen) water stabiel blijft.

Uit de kraan komt bij mij water met een PH van 7.9. Met eikenextract meng ik dat naar 6.8 ongeveer. Het aquarium is redelijk stabiel (schommelt tussen 6.7 en 6.9) maar loopt niet structureel op. (met mijn oude bodem trouwens wel ;-( en had ik ook waarden van 8.5)

Ik voeg wel CO2 toe (80 bpm op 300 liter) maar merk niet dat hiermee de PH beinvloed wordt. Hoeveel CO2 moet er ongeveer toegediend worden voordat je gaat zien dat dit de PH beinvloed, is hier een richtgetal of idee voor?

PS. sorry dit is wel oftopic, maar wel interessant.
 
Bedankt voor de snelle reacties!

Ik heb inderdaad een redelijk vol geplante bak, ik merk dat de rode planten het een stuk minder goed doen dan bijvoorbeeld de groene planten. Ik geef als voeding Profito(soms alleen Ferro) en EasyCarbo. Wat men vooral aan de rode planten merkt is dat er onder in de bak vrij weinig blad wordt gevormt en de bladeren een beetje misvormt zijn(Kronkelig). De rest doet het niet verkeerd, op wat alg na wat het blad niet zo mooi maakt. Er hangen trouwens 2 nieuwe Juwel T5 Nature + Day High-Lite lampen boven van 54 watt per stuk, dus 110 watt in totaal.

Ik ga straks de KH en PH van mijn kraanwater meten, dan post ik het meteen :)

Bedankt!
 
met betrekking (het is een richtlijn) tot je planten, kijk eens naar

http://www.aquariumbemesting.nl/nl/uitl ... chijnselen

Wat mij persoonlijk verbaast is dat je ondanks EasyCarbo zo'n hoge PH hebt. Doet mij denken dat er materialen in de bak zitten die een negatieve invloed uitoefenen.

In ieder geval succes met het ontdekken van het waarom en het vinden van een voor jou passende oplossing.
 
Het enige wat ik in mijn aquarium heb zijn achterplaten van Juwel (http://www.zooplus.nl/shop/vissen/decor ... wand/71003), een Spongebob huisje en een kleine neppe boomstam waar mijn algeneters altijd in schuilen. Hoe zou ik kunnen testen of dit hier vanaf komt, gewoon met azijn? Ik kan me voorstellen dat als ik deze eruit haal en het hier aan zou liggen, dat het nog een hele tijd kan duren voordat de pH daadwerkelijk gaat zakken.
 
Misschien kan jij ook eens met natuurazijn testen of je Ph omlaag gaat. Ik heb het deze middag toegevoegd in mijn vijver en de Ph is gezakt van 8,5 naar 8,2 :)
 
Ik heb vroeger ook geprobeerd met producten zoals PH- enz om de PH te doen dalen, lukte wel, doch niet voor lang;
Voor mij blijft de CO2 installatie de beste manier (gelijk welke) om de ph constant te houden en de planten te voeden.
 
De genoemde materialen klinken niet heel drastisch als PH verhogend.

Je zou deze met azijn kunnen testen, alhoewel je het beste kan zien wanneer je test met zoutzuur. Maar dat moet je natuurlijk wel hebben.
Verder zou je ook met behulp van Eikenextract (ph 2) kunnen zien of het gaat bruisen. Mogelijk zijn er nog andere middelen die sterker reageren als azijn, maar dat weet ik niet.

Wat voor bodem heb je in je bak?

Bij verwijderen zal de PH niet spontaan hard zakken. Hiervoor zal je toch met zacht water of een ander middel aan de gang moeten, om het even natuurlijk welke.

Weet je al iets over je leidingwater?
 
Ik heb net mijn leidingwater getest, dit heeft een pH van 7.8 en een kH van 6 en een gH van 8. Ik ga straks even testen met azijn of de decoratie kalk of wat dan ook bevat.

Als voedingsbodem gebruik ik de Complete Substrate van Tetra, dit is me toen aangeraden door de plaatselijke vissenwinkel.
Ik heb zojuist ook mijn kH en pH van het aquarium nog eens gemeten, nu kom ik op een kH van 6 ipv 7 maar de pH blijft 8.5.

Ik heb wel enkele lavastenen in de bak, misschien heeft dit er iets mee te maken?
 
Leidingwater is beter, maar ook niet drastisch lager. Je hebt nog relatief hard kraanwater.

Lavastenen verwacht ik eigenlijk geen probleem van, want dit staat als neutraal te boek en ik mag veronderstellen dat het schoon is! :)

Met betrekking tot je bodem, daar zijn meerdere verhalen van bekend met betrekking tot invloed op de PH.

Om een beeld van mijn eigen ervaring te geven met een complete vervanging van mijn bodem tot gevolg, zie:

https://youtu.be/N2-eg7medfQ

Ik heb nog een andere film van de Caviar grond, maar deze staat nog niet online.

Succes met je zoektocht.
 
sschot zei:
met betrekking (het is een richtlijn) tot je planten, kijk eens naar

http://www.aquariumbemesting.nl/nl/uitl ... chijnselen

Wat mij persoonlijk verbaast is dat je ondanks EasyCarbo zo'n hoge PH hebt. Doet mij denken dat er materialen in de bak zitten die een negatieve invloed uitoefenen.

In ieder geval succes met het ontdekken van het waarom en het vinden van een voor jou passende oplossing.

Door carbo zakt de ph niet dacht ik. Wel door co2 maar carbo is geen co2.
 
OVL zei:
Ik heb vroeger ook geprobeerd met producten zoals PH- enz om de PH te doen dalen, lukte wel, doch niet voor lang;
Voor mij blijft de CO2 installatie de beste manier (gelijk welke) om de ph constant te houden en de planten te voeden.

Dat de daling niet voor lang is dat was dus ook mijn ervaring met Ph- of eikenextract.
 
Stukje van het GEK waaruit ook blijkt dat de ph weer snel zal stijgen:

ik gebruik eikenextract om de kh te verlagen in een aantal bakken, nadeel vind ik het toevoegen in de bak sterke schommelingen geeft. allereerst knalt de ph omlaag, vervolgens zakt de kh waarbij co2 onstaat, en zodra die co2 het water weer verlaat stijgt de ph weer. het liefst gooi ik het dus in een emmer, en laat het een nacht staan met een pompje erin.
 
jessicapilon zei:
sschot zei:
met betrekking (het is een richtlijn) tot je planten, kijk eens naar

http://www.aquariumbemesting.nl/nl/uitl ... chijnselen

Wat mij persoonlijk verbaast is dat je ondanks EasyCarbo zo'n hoge PH hebt. Doet mij denken dat er materialen in de bak zitten die een negatieve invloed uitoefenen.

In ieder geval succes met het ontdekken van het waarom en het vinden van een voor jou passende oplossing.

Door carbo zakt de ph niet dacht ik. Wel door co2 maar carbo is geen co2.

Goed gedacht John.
 
Het punt met een goed beplant aquarium en een hoop licht is dat de planten alle CO2 in een rap tempo opgebruiken.
Hierdoor stagneert de groei. Je kunt dan easy carbo toevoegen. Hierdoor zullen de planten wel blijven groeien. Ze hebben een alternatieve koolstofbron. Echter dit doet de pH niet dalen.

Als je geen CO2 toevoegd, maar carbo. Zal een pH dus niet belangrijk zijn voor je CO2 gehalte.
De enige reden waarom je de pH zou willen verlagen is dan om het biotoop aan te passen aan de vis.

2e vraag. Waarom zou je een biotoop aanpassen aan de vis? Deze heb je immers bij de LFS vandaan, waar ze ook op kraanwater zitten. En het is geen wildvang, dus die vis zal het niet zo erg vinden.

Belangrijker is dan een een stabiele waarde.
Een vis zal het echt niet leuk vinden als er een scheut azijn (of ander zuur) in het water wordt gemikt.

Daarom wordt eerder turf, co2 of een pH verlagende bodem geadviseerd. Dit gaat geleidelijk.

Maar vraag je eerst eens af waarom je de pH lager wilt hebben.
 

Terug
Bovenaan