Ph sensor


Ivo77

Member
Lid geworden
14 december 2021
Berichten
21
Leeftijd
46
Afgelopen week via marktplaats een Jbl pro flora m503 gekocht.
Hier zit ook een ph sensor bij.
Het systeem heeft een maand gedraaid in een demo aquarium in een dierenzaak.
Nu bleek de sensor droog opgeborgen te zijn.
Ik heb deze 48uur in de bewaarvloeistof gezet en daarna gekalibreerd.
Volgens mij werkt de sensor nog wel, display van de controller geeft in ieder geval niet aan dat ie defect is.
Volgens het boekje wat in de sensor zat is deze van 2016.
Nu is mijn vraag, is de sensor nog betrouwbaar?
Dit geeft het display momenteel aan.
IMG_20211214_224128.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
PH-sensoren houden niet van droog en komt de levensduur niet ten goede.
Maar als hij het doet zou ik het even aankijken.
Voor de zekerheid zou ik wel een drop checker adviseren en deze in de gaten houden.
Maar dat advies zou ik bij een nieuwe sensor ook geven.
 
Zover ik weet gaat een ph electrode vaak 1-2 jaar mee dus als die al uit 2016 is dan is dat al aardig wat ouder. Zover ik weet telt de tijd dat hij in de winkel ligt gewoon mee.
 
Dat dacht ik ook. Wel vreemd dat ie het dan gewoon doet. Misschien omdat ie maar een maand is gebruikt?
Dit is de stikker uit het boekje
IMG-20211214-WA0000.jpg

Neem aan dat dit de productie datum/jaar is.
 
Een pH sensor controlren kan je eigenlijk het beste doen met een controle pH sensor. Hieronder heb ik een grafiekje gezet (plaatje 1) waarin je ziet wanneer er 0 mV van je sensor naar je controller gestuurd zou worden, en dat gebeurt wanneer hij stuk is dus ook, dat hij pH 7.0 aangeeft. Maar dat is geen handige theorie want dan zou ook controller goed zijn wanneer hij pH 7.0 aangeeft maar ook stuk kunnen zijn. Het ding zou dan inderdaad niet bruikbaar zijn in je bak. Daarom wordt er gewerkt met een offset op je controller. D.w.z. dat men de controller afsteld, bijvoorbeeld, op een waarde van 2,5 V bij pH 7.0. Zou de sensor dan 0 mV afgeven, en dus stuk zijn, dan geeft de controller een waarde aan die we normaal toch niet in onze bakken gebruiken. (plaatje 2. Voor de duidelijkheid; De X-as geeft de V waardes en de Y-as de pH waardes) Je kan dus wel zien of je sensor werkt gezien de pH waarde die het ding aangeeft maar of hij je juiste waarde (nog) aangeeft moet je dus anders controleren!
0 mV - pH7.jpggraph_ph_sensor.jpg
 

Terug
Bovenaan