PH of KH belangrijker?


Jef

Active member
Lid geworden
1 oktober 2018
Berichten
26
Beste medeforummers,

aangezien ik mijn kraanwater bij waterwissel altijd aanpas met eikenextract, en in mijn aquarium filter over turf, heb ik de volgende vraag:
Mijn aquarium heeft ongeveer de waarden:
PH: 7,5 & KH: 4.2
Wanneer ik kraanwater (PH: 8.0, KH: 5.2) aanleg met eikenextract heb ik grofweg de volgende opties:
1) PH 6.5 & KH: 4.2 óf
2) PH: 7.0 & KH 5.0
Ik hevel 'nieuw' water nu met een slang over zodat het niet te snel gaat, ik heb nu nog enkel 5 garnaaltjes in een 80 cm. Later hoop ik wat zalmpjes en apisto's toe te voegen.

Maw: welke waterwaarde mag het minst afwijken? Ik weet dat de PH-schaal logaritmisch is, dus ik vermoed zelf PH, maar ben benieuwd naar jullie ervaringen/meningen, ook als het gaat om gedrag van dieren.

Ik ben benieuwd wat jullie vinden!

Groet,
Jef
 
Is werken met osmose overigens geen makkelijker alternatief?
 
grofweg de volgende opties:
Waarom alleen deze opties?

Je ph is afhankelijk van je KH, interresant artikel:
https://www.aquainfo.nl/het-evenwicht-tussen-ph-kh-en-co2/



Dus je vraag welke het belangrijkst is, is het antwoord: beide. Want ze zijn van elkaar afhankelijk;)

Welke ph wil je bereiken?

Het turf bind je KH en staat daarbij H3O+ af. H3O+ bepaalt de ph, hoe meer, hoe lager de ph.
Dus hoe hoger je KH, hoe sneller de turf is uitgewerkt.
De turf stabiliseert je ph ook.
 
Ik denk dat Jef bedoelde wat belangrijker is voor de visjes maar dat is mij ook niet helemaal duidelijk geworden.
 
Met de KH ga je de pH bepalen.

Uitgaande van een vast CO2 gehalte (evenwicht).
 
Waarom alleen deze opties?

Je ph is afhankelijk van je KH, interresant artikel:
https://www.aquainfo.nl/het-evenwicht-tussen-ph-kh-en-co2/



Dus je vraag welke het belangrijkst is, is het antwoord: beide. Want ze zijn van elkaar afhankelijk;)

Welke ph wil je bereiken?

Het turf bind je KH en staat daarbij H3O+ af. H3O+ bepaalt de ph, hoe meer, hoe lager de ph.
Dus hoe hoger je KH, hoe sneller de turf is uitgewerkt.
De turf stabiliseert je ph ook.

Ik kan mijn eikenextract doseren. Daarbij kan ik ervoor kiezen om er iets meer in te doen, zodat de pH eigenlijk te zuur is, maar de kH top, óf ik doe iets minder extract, zodat de pH ongeveer goed is, maar de kH eigenlijk te hoog.
Het is domweg niet zo dat ik mijn waterwaarden allebei kan bereiken door de juiste hoeveelheid extract toe te voegen, het is de pH óf de kH.
De waarden in mijn aquarium: pH 7.5 en kH 4.2 vind ik prima, de pH mag nog naar 7.0 wat mij betreft, maar dat heeft niet de prioriteit (ik denk dat ik hiervoor meer turf zou moeten toevoegen).

Hopelijk is mijn vraag wat duidelijker zo.

Bedankt!
 
Met de KH ga je de pH bepalen.

Uitgaande van een vast CO2 gehalte (evenwicht).

Wat bedoel je met je eerste zin? Betekent dit dat het water waar ik mee ververs dezelfde kH moet hebben als in de bak?
 
De waarden in mijn aquarium: pH 7.5 en kH 4.2 vind ik prima, de pH mag nog naar 7.0 wat mij betreft, maar dat heeft niet de prioriteit (ik denk dat ik hiervoor meer turf zou moeten toevoegen).
Oo, op die manier.

Maar met een KH van 4, is de ph onstabieler en kan zo zakken dmv bijv. turf.

Zie mijn artikel;)
Wat bedoel je met je eerste zin? Betekent dit dat het water waar ik mee ververs dezelfde kH moet hebben als in de bak?
Nee, Marcel bedoelt dat de KH de buffer is voor je ph. Heb je een hoge KH, dan heb je een hoge en stabiele ph, met een kage KH heb je een instsbielere en lage ph.

Dit is die evenwichtsreactie waar Marcel het over heeft vgm:

H3O(+) + CO3(2-) <-> 3H2O + CO2

Of wordt H2O + HCO3(-)

H3O+ bepaalt je ph, hoe meer, hoe lager de ph.
CO3(2-) is het carbonaation ofwel je KH;)
 
Helemaal weer duidelijk:D;)
Was de simpele manier, want meer kan ik je er ook niet over vertellen, wordt te ingewikkeld:D:p


Behalve dat carbonaat een geconjugeerde base is en dat het evenwicht verschuift als de druk of het aantal moleculem vergroot:juggle:
 
Oo, op die manier.

Maar met een KH van 4, is de ph onstabieler en kan zo zakken dmv bijv. turf.

Zie mijn artikel;)

Nee, Marcel bedoelt dat de KH de buffer is voor je ph. Heb je een hoge KH, dan heb je een hoge en stabiele ph, met een kage KH heb je een instsbielere en lage ph.

Dit is die evenwichtsreactie waar Marcel het over heeft vgm:

H3O(+) + CO3(2-) <-> 3H2O + CO2

Of wordt H2O + HCO3(-)

H3O+ bepaalt je ph, hoe meer, hoe lager de ph.
CO3(2-) is het carbonaation ofwel je KH;)

Das duidelijk inderdaad!
Echter, wat is dan de conclusie volgens jou? Met optie 1) of optie 2) verversen?
 
Das duidelijk inderdaad!
Echter, wat is dan de conclusie volgens jou? Met optie 1) of optie 2) verversen?
Dat ligt er dus aan welke ph je wilt bereiken.

Maar je hebt NIET optie 1 en 2, je hebt er veel meer.;)


Ook zorgt de turf er weer voor dat de ph nog wat verder omlaag zal gaan.
 
Het voordeel van gedeeltelijke osmose is dat als je eenmaal de goede verhouding weet je wekelijks weinig werk ervan hebt.
 
Dat ligt er dus aan welke ph je wilt bereiken.

Maar je hebt NIET optie 1 en 2, je hebt er veel meer.;)


Ook zorgt de turf er weer voor dat de ph nog wat verder omlaag zal gaan.

Okay, bedankt! Laat ik een optie 3 introduceren met ph 7.5 en kh 5.0-5.2 ;)

Laat ik mijn gedachtegang hier noteren:

-ik voeg geen co2 toe, dus heb een redelijk constant co2 gehalte.
-ik heb nu ph 7.5 & kh 4.2, dus grofweg een co2 gehalte van 4.1 (zie co2 tabel).
-als ik naar een ph van 7.0 wil, met constante co2, moet ik naar kh 1.3 ofzo, dus dat is sterk ongewenst.
-dit betekent dat ik wil handhaven op ph 7.5 & kh 4.2.
-als ik eikenextract toevoeg, gooi ik de co2 tabel overboord, en kan ik ofwel de ph ofwel de kh perfect krijgen.
-als ik de ph van mijn wisselwater gelijk zet (optie 3), zal de kh hoger zijn dan in de bak, en gaat uiteindelijk de kh in mijn aquarium dus omhoog (en dus, wegens mijn constante co2 gehalte, uiteindelijk ook de ph, toch?)
-als ik de kh gelijk zet (optie 1), zal de ph lager zijn dan in de bak, maar de ph herstelt langzaam weer naar de 'oude' waarde van 7.5 (wederom, wegens mijn constante co2 gehalte).
-dus om te stabiliseren (op de waarden die ik nu heb) is optie 1 gewenst, waarbij wel ph fluctuaties ontstaan vlak ná een waterwissel. De situatie waarin ik wissel met optie 3 levert op de lange duur een kh van 5.2 ín mijn aquarium.

Misschien handig om te vermelden is dat ik mijn kh liever ook op ong 4 wil houden, voor een evt apisto-kweek.

Ben benieuwd of mijn gedachten hierover nu kloppen...

Nogmaals bedankt,
Jef

Edit: ik weet inderdaad dat ik nog veel meer opties heb, maar volgens mij zijn degene die ik nu noem de enige kandidaten om voortdurend mee te verversen.
 
-ik voeg geen co2 toe, dus heb een redelijk constant co2 gehalte.
Houd er wel rekening mee, dat het CO2 eerst hoog is als je gaat verversen(van het water dat je ververst), wanf als je dat zuur(H3O+) toevoegt, ontstaat er CO2
H3O(+) + CO3(2-) <-> 3H2O + CO2

Of er ontstaat HCO3- + H2O


Maar welke ph wil je hebben in het aqurium?
Wil je een ph van 7,5, zoals hier vermeldt?
PH: 7,5 & KH: 4.2

Als je over turf filtert kan deze ph namelijk nog wel wat naar beneden;)

Het water wat je ververst moet ongeveer overeen komen met de ph en KH in je bak.

Ik denk dat ik je vraag iets verkeert heb begrepen.

Klopt het dat je wil weten met welk water je moet verversen(als ik kan kiezen uit die 3 opties), om het water jn het aquarium met een ph van 7,5 en een KH van 4,2 te behouden?


Dan zou ik voor optie 3 gaan.

Maar het water in de bak kan met deze KH wel een lagere KH krijgen door over turf te filteren.

als je eikenextract(H3O+) toevoegt, wordt de KH in dat water afgebroken en daarbij onsfaag water en CO2.
Je KH is een burffer, dus je moet, in verhouding, best wat zuur toevoegen om je KH omlaag te halen.
Bijv.
Als je dus eikenextract toe hebt gevoegd, en er komt dit uit:
Ph 7,5
KH4

Als je dan nog een heel klein beetje meer toevoegt, kan dit er ook uit komen:
Ph 7
KH4

De ph wordt namelijk bepaalt naar de concentratie H3O+ in het water.
De KH zorgt er voor dat de ph constant blijft. Door te reageren volgens bovenstaande vergelijkingen.
De verhouding tussen de CO3(2-), HCO3- en H2CO3(dit valt uiteen in H2O en CO2) en de hoeveelheid bepaalt op welke waarde de ph blijft.

Wat ik hiermee wil vertellen is dat de KH belangrijk is voor je ph en dat je met dezelfde KH wel een andere ph kunt krijgen(ligt aan de verhoudingen tussen die dingen). Daarom heb je veel meer dan bovensfaande opties, het ligt eraan hoeveel eikenextract je toevoegt.


Marcel, ik ben hier toch geen onzin aan het vertellen? (Ben net klaar met het hoofdstuk, een paar weken geleden werdt het mij nog uitgelegd:D:oops:)
 
Houd er wel rekening mee, dat het CO2 eerst hoog is als je gaat verversen(van het water dat je ververst), wanf als je dat zuur(H3O+) toevoegt, ontstaat er CO2
H3O(+) + CO3(2-) <-> 3H2O + CO2

Of er ontstaat HCO3- + H2O


Maar welke ph wil je hebben in het aqurium?
Wil je een ph van 7,5, zoals hier vermeldt?


Als je over turf filtert kan deze ph namelijk nog wel wat naar beneden;)

Het water wat je ververst moet ongeveer overeen komen met de ph en KH in je bak.

Ik denk dat ik je vraag iets verkeert heb begrepen.

Klopt het dat je wil weten met welk water je moet verversen(als ik kan kiezen uit die 3 opties), om het water jn het aquarium met een ph van 7,5 en een KH van 4,2 te behouden?


Dan zou ik voor optie 3 gaan.

Maar het water in de bak kan met deze KH wel een lagere KH krijgen door over turf te filteren.

als je eikenextract(H3O+) toevoegt, wordt de KH in dat water afgebroken en daarbij onsfaag water en CO2.
Je KH is een burffer, dus je moet, in verhouding, best wat zuur toevoegen om je KH omlaag te halen.
Bijv.
Als je dus eikenextract toe hebt gevoegd, en er komt dit uit:
Ph 7,5
KH4

Als je dan nog een heel klein beetje meer toevoegt, kan dit er ook uit komen:
Ph 7
KH4

De ph wordt namelijk bepaalt naar de concentratie H3O+ in het water.
De KH zorgt er voor dat de ph constant blijft. Door te reageren volgens bovenstaande vergelijkingen.
De verhouding tussen de CO3(2-), HCO3- en H2CO3(dit valt uiteen in H2O en CO2) en de hoeveelheid bepaalt op welke waarde de ph blijft.

Wat ik hiermee wil vertellen is dat de KH belangrijk is voor je ph en dat je met dezelfde KH wel een andere ph kunt krijgen(ligt aan de verhoudingen tussen die dingen). Daarom heb je veel meer dan bovensfaande opties, het ligt eraan hoeveel eikenextract je toevoegt.


Marcel, ik ben hier toch geen onzin aan het vertellen? (Ben net klaar met het hoofdstuk, een paar weken geleden werdt het mij nog uitgelegd:D:oops:)

Hahaha, het spijt me, misschien was mijn vraag niet zorgvuldig genoeg gesteld. :)
Ik vraag inderdaad met welk water ik moet verversen. Ik voeg géén eikenextract toe ín de bak zelf, ik pas er alleen mijn nieuwe water mee aan zodat het beter matcht.

Ik wil inderdaad mijn evenwicht van ph 7.5 en kh 4.2 behouden!

Je zegt:
"Als je dus eikenextract toe hebt gevoegd, en er komt dit uit:
Ph 7,5
KH4

Als je dan nog een heel klein beetje meer toevoegt, kan dit er ook uit komen:
Ph 7
KH4"
Mijn hele probleem is dat ik deze waarden niet kan realiseren buiten de bak, omdat het ongeveer alsvolgt gaat:
-kraanwater: ph 7.5 kh 5.2
-beetje extract: ph 7.0, kh 5.0
-nog een beetje: ph 6.5, kh 4.8
-nog een beetje: ph: 6.5, kh 4.2
Maw eerst daalt mijn ph en dan pas de kh, naar gewenst niveau, echter, de ph is dan al 'te ver'.

Nogmaals bedankt!
 
Ik mis in dit verhaal het verband tussen de PH en de zich in jouw bak bevindende Ammoniak. Ammoiniak is namelijk zwaar giftig voor heel veel waterdieren en zal zich blijven vormen zolang de PH boven de 7.0 blijft.
Pas onder de waarde 7.0 zal de ammoniak worden omgevormd tot het vrij onschuldige ammonium, welk door planten weer wordt gebruikt als meststof.

De TS kan ook overwegen om regenwater op te vangen en dan te behandelen, zoals hier op AF al diverse malen uitvoerig is beschreven. Dan zal zijn PH en KH altijd het zelfde zijn en kan hij de KH bijsturen met de daarvoor geëigende simpele middelen.
 
Het voordeel van gedeeltelijke osmose is dat als je eenmaal de goede verhouding weet je wekelijks weinig werk ervan hebt.
Het voordeel is, wanneer je van deze dingen helemaal geen verstand hebt zoals ik, dat je er ook geen koppijn over hebt. Ik probeer het zonder al deze kennis. Tot nu toe gaat het redelijk. Mijn KH ligt op 6 en mijn PH gemiddeld op 6.9. 22mg/ltr CO2 ongeveer? Maar er zijn ook vast nadelen zoals die steeds slimmere Ruben mij vast zou kunnen uitleggen...
 
Houd er wel rekening mee, dat het CO2 eerst hoog is als je gaat verversen(van het water dat je ververst), wanf als je dat zuur(H3O+) toevoegt, ontstaat er CO2
H3O(+) + CO3(2-) <-> 3H2O + CO2

Of er ontstaat HCO3- + H2O


Maar welke ph wil je hebben in het aqurium?
Wil je een ph van 7,5, zoals hier vermeldt?


Als je over turf filtert kan deze ph namelijk nog wel wat naar beneden;)

Het water wat je ververst moet ongeveer overeen komen met de ph en KH in je bak.

Ik denk dat ik je vraag iets verkeert heb begrepen.

Klopt het dat je wil weten met welk water je moet verversen(als ik kan kiezen uit die 3 opties), om het water jn het aquarium met een ph van 7,5 en een KH van 4,2 te behouden?


Dan zou ik voor optie 3 gaan.

Maar het water in de bak kan met deze KH wel een lagere KH krijgen door over turf te filteren.

als je eikenextract(H3O+) toevoegt, wordt de KH in dat water afgebroken en daarbij onsfaag water en CO2.
Je KH is een burffer, dus je moet, in verhouding, best wat zuur toevoegen om je KH omlaag te halen.
Bijv.
Als je dus eikenextract toe hebt gevoegd, en er komt dit uit:
Ph 7,5
KH4

Als je dan nog een heel klein beetje meer toevoegt, kan dit er ook uit komen:
Ph 7
KH4

De ph wordt namelijk bepaalt naar de concentratie H3O+ in het water.
De KH zorgt er voor dat de ph constant blijft. Door te reageren volgens bovenstaande vergelijkingen.
De verhouding tussen de CO3(2-), HCO3- en H2CO3(dit valt uiteen in H2O en CO2) en de hoeveelheid bepaalt op welke waarde de ph blijft.

Wat ik hiermee wil vertellen is dat de KH belangrijk is voor je ph en dat je met dezelfde KH wel een andere ph kunt krijgen(ligt aan de verhoudingen tussen die dingen). Daarom heb je veel meer dan bovensfaande opties, het ligt eraan hoeveel eikenextract je toevoegt.


Marcel, ik ben hier toch geen onzin aan het vertellen? (Ben net klaar met het hoofdstuk, een paar weken geleden werdt het mij nog uitgelegd:D:oops:)

Deels.

Je kunt alleen een lagere pH krijgen zonder de KH te verlagen door met CO2 te werken.

CO2 in water is een zwak zuur. Maar OOK onderdeel van de KH.


Ga je een ander zuur gebruiken, dat geen onderdeel is van de KH, dan zal eerst de pH zakken.
Bij deze lagere pH hoort een hoger CO2 gehalte.

Dus de KH wordt afgebroken in CO2.

Het gevormde CO2 wordt verbruikt, dus verdwijnt.
Dus je zuur is weg. Maar ook je KH is weg.

Dus hierdoor zal de KH steeds lager worden. En ook je pH. Maar je CO2 blijft op den duur gelijk.
Met andere woorden er stelt zicht een nieuw evenwicht in met lagere pH, lagere KH en GELIJKE CO2.

De kracht van turf zit hem in het langzame karakter. Waardoor de pH langzaam zakt, de KH langzaam zakt.
En er dus langzaam CO2 vrij komt.
Hierdoor doseer je dus langzaam CO2.

Echter moet je dan wel steeds zorgen voor de aanvoer van nieuw KH. In de vorm van kraanwater.

De pH bodem werkt ook zo.

Eiken extract is daarom ook alleen om je water VOORDIEN te verzachten en verzuren.
De pH en KH laten zakken.
 
Ik mis in dit verhaal het verband tussen de PH en de zich in jouw bak bevindende Ammoniak. Ammoiniak is namelijk zwaar giftig voor heel veel waterdieren en zal zich blijven vormen zolang de PH boven de 7.0 blijft.
Pas onder de waarde 7.0 zal de ammoniak worden omgevormd tot het vrij onschuldige ammonium, welk door planten weer wordt gebruikt als meststof.

De TS kan ook overwegen om regenwater op te vangen en dan te behandelen, zoals hier op AF al diverse malen uitvoerig is beschreven. Dan zal zijn PH en KH altijd het zelfde zijn en kan hij de KH bijsturen met de daarvoor geëigende simpele middelen.
Als je eerste zin waar is, dan gaan in elke bak met een ph boven de 7.0 dus vroeg of laat bijna alles dood?

Over regenwater heb ik inderdaad al meerdere keren wat gelezen, maar ik vind het vooral onpraktisch (aquarium staat 2 hoog) en misschien ook niet zonder gevaar (chemicalien). Maar goede input in ieder geval!
 
Deels.

Je kunt alleen een lagere pH krijgen zonder de KH te verlagen door met CO2 te werken.

CO2 in water is een zwak zuur. Maar OOK onderdeel van de KH.


Ga je een ander zuur gebruiken, dat geen onderdeel is van de KH, dan zal eerst de pH zakken.
Bij deze lagere pH hoort een hoger CO2 gehalte.

Dus de KH wordt afgebroken in CO2.

Het gevormde CO2 wordt verbruikt, dus verdwijnt.
Dus je zuur is weg. Maar ook je KH is weg.

Dus hierdoor zal de KH steeds lager worden. En ook je pH. Maar je CO2 blijft op den duur gelijk.
Met andere woorden er stelt zicht een nieuw evenwicht in met lagere pH, lagere KH en GELIJKE CO2.

De kracht van turf zit hem in het langzame karakter. Waardoor de pH langzaam zakt, de KH langzaam zakt.
En er dus langzaam CO2 vrij komt.
Hierdoor doseer je dus langzaam CO2.

Echter moet je dan wel steeds zorgen voor de aanvoer van nieuw KH. In de vorm van kraanwater.

De pH bodem werkt ook zo.

Eiken extract is daarom ook alleen om je water VOORDIEN te verzachten en verzuren.
De pH en KH laten zakken.

Dank voor je antwoord. Begrijp ik nu goed dat ik, als ik mijn water VOORDIEN met eikenextract bereid, het beste dezelfde PH-waarde kan aanhouden als in het aquarium?
 
Dank voor je antwoord. Begrijp ik nu goed dat ik, als ik mijn water VOORDIEN met eikenextract bereid, het beste dezelfde PH-waarde kan aanhouden als in het aquarium?

Ja.
 

Terug
Bovenaan