ph meter, dit KAN toch niet waar zijn


Er bestaan al topics over digitale ph meters, maar daar gaat mijn vraag niet opvallen of helemaal relevant zijn. Ik ben niet op zoek naar een advies welke nu de beste is en zo. Ik had er ééntje gekocht die ik mooi en goed geprijsd vond. Als hij een paar tienden puntjes zou afwijken is dat best, gaat mij om de eventuele relatieve veranderingen over tijd en bij verversingen van water.

Maar nu. Ik neem het ding nieuw uit de doos in gebruik en zie krankzinnige waarden, een soort soda, na enige tijd stabiliseerde hij wel rond de 8.5. Ok, dan de kalibratie procedure maar volgen. Geen verschil, dus ik aan dat knopje draaien om hem naar de 7 te krijgen. Hoe ik ook draai, er gebeurt helemaal niks. Nu heb ik net ff geen gedestileerd water in huis, maar goed schoonmaken en dan met een viltdoekje droog, dat moet toch wel een beetje helpen.

Vervolgens is mijn redenering, ok, dan voor nu maar niet goed gekalibreerd, maar hij moet dan toch wel een onderscheid kunnen maken tussen zuur en base. Ik mocht van mijn vriendin niet in de woonkamer in een beker plassen, dan maar een oplossing met schgoonmaakazijn gemaakt. Dat moet naar PH 2 - 3 gaan. Probe erin, niks nada noppes, gewoon 8.

Vraag: Kalibreren of niet, de precieze waarde of niet, vuil of niet, ik mag toch concluderen dat dit ding gewoon kapot is en het terugsturen ? Of zie ik iets essentieels over het hoofd? Is gedestileerd water voor reinigen een alles of niets verhaal waar het gaat over de werking van zo'n ding ?

gr

Mark
Bekijk bijlage 337704

Voor de mensen die er nog iets aan hebben, deze PH meter zou ik niet aanschaffen wanneer je hem gaat gebruiken voor continue monitoring. Ik weet niet of het ligt aan het continue of aan het feit dat hij in zout hangt, maar ik ben er niet tevreden over. Het bedrijf wel hoor, na vaststelling dat mijn eerste aankoop duidelijk een niet werkend exemplaar betrof kreeg ik meteen een nieuwe toegestuurd, de oude hoefden ze niet eens te zien, die kon de vuilnisbak in.

Deze liet zich wel kalibreren, maar na een paar dagen liep de PH waarde op naar de 9 en verder en verder. Schoonmaken, kalibreren, dan is de meting voor even goed maar al snel loopt hij weer op.

Niet geschikt voor mij. Ik ga me orienteren op een andere , duurdere, van een beter merk

gr

Mark
 
Ik weet niet of het zout er invloed op heeft Mark want dat is de reden dat ik mn ph pen niet in zout gebruik.
 
Ik weet niet of het zout er invloed op heeft Mark want dat is de reden dat ik mn ph pen niet in zout gebruik.
TNX

Dan zal ik bij mijn volgende aankoop daar expliciet op letten.

Ik denk dan toch aan een combimeter, die naast PH ook condictiviteit/electrische geleiding/opgekloste vaste stoffen kan meten. Je zou van zo'n apparaatje dan toch mogen verwachten dat het JUIST tegen zout water moet kunnen.

gr

Mark
 
Ik durf het niet te zeggen maar ik denk dat @biljoenblik daar wellicht iets meer van weet. In het bolletje van een ph probe/meter zit vloeistof en ik weet niet of zout daarop of op het glas invloed heeft.
 
Een pH meter meet H+ ionen in het water. Omdat het glas is bewerkt met een laagje dat gevoeliger (herhaling gevoeliger) is voor H+ dan voor ander positief geladen ionen.

Dat gezegd hebbende betekent het ook dat het glas ook kan reageren op natrium, kalium en magnesium.

Normaal zijn deze ionen zeer laag aanwezig. Dus meet de elektrode voornamelijk H+ ionen.

In zeewater zijn er veel meer natrium, kalium en magnesium ionen dan H+ ionen.
Dus de meting wordt verstoord door de andere ionen.

Een zeer goede elektrode, kan kortstondig gebruikt worden in zeewater.
Maar moet daarna weer conditioneren in een buffer oplossing.
 
Kortom gebruik de gewone hobby ph meter maar liever niet in zout. Heb ik achteraf op mn gevoel dus goed gehandeld door hem niet in zeewater te gebruiken.
 
Een pH meter meet H+ ionen in het water. Omdat het glas is bewerkt met een laagje dat gevoeliger (herhaling gevoeliger) is voor H+ dan voor ander positief geladen ionen.

Dat gezegd hebbende betekent het ook dat het glas ook kan reageren op natrium, kalium en magnesium.

Normaal zijn deze ionen zeer laag aanwezig. Dus meet de elektrode voornamelijk H+ ionen.

In zeewater zijn er veel meer natrium, kalium en magnesium ionen dan H+ ionen.
Dus de meting wordt verstoord door de andere ionen.

Een zeer goede elektrode, kan kortstondig gebruikt worden in zeewater.
Maar moet daarna weer conditioneren in een buffer oplossing.

Bedankt mensen.

Dan ga ik toch verder kijken en misschien nog een "vervelend" belletje plegen, puur voor de lol, met Coral Fish store. Wanneer zij, als uitgerekend een winkel voor de zoutwaterkant van de hobby, PH meters verkopen, waar vervolgens van beargumenteerd kan worden door nu Biljoenblik, maar dat klinkt heel logisch dus dat geloof ik ook wel, dat deze zullen afwijken met als reden zijn bijgevoegde verklaring, dan ben ik benieuwd wat deze winkel gaat vertellen als ik bij hen een nieuwe meter ga aanschaffen.
Dan zullen ze MOETEN aankomen met de laatste zin uit Biljoenblik z'n reactie: "zeer goede electrode" en dus niet continue laten hangen.

LOL.

Ik houd jullie op de hoogte.

fijn weekend

Mark
 
Bedankt mensen.

Dan ga ik toch verder kijken en misschien nog een "vervelend" belletje plegen, puur voor de lol, met Coral Fish store. Wanneer zij, als uitgerekend een winkel voor de zoutwaterkant van de hobby, PH meters verkopen, waar vervolgens van beargumenteerd kan worden door nu Biljoenblik, maar dat klinkt heel logisch dus dat geloof ik ook wel, dat deze zullen afwijken met als reden zijn bijgevoegde verklaring, dan ben ik benieuwd wat deze winkel gaat vertellen als ik bij hen een nieuwe meter ga aanschaffen.
Dan zullen ze MOETEN aankomen met de laatste zin uit Biljoenblik z'n reactie: "zeer goede electrode" en dus niet continue laten hangen.

LOL.

Ik houd jullie op de hoogte.

fijn weekend

Mark
Laat mijn naam daar nog even niet vallen.

Heb daar nog een bestelling uitstaan. Waar ze al een week aan bezig zijn…….
Ik hoop het uiteindelijk nog wel een keer te ontvangen.
 
Een pH meter meet H+ ionen in het water. Omdat het glas is bewerkt met een laagje dat gevoeliger (herhaling gevoeliger) is voor H+ dan voor ander positief geladen ionen.

Dat gezegd hebbende betekent het ook dat het glas ook kan reageren op natrium, kalium en magnesium.

Normaal zijn deze ionen zeer laag aanwezig. Dus meet de elektrode voornamelijk H+ ionen.

In zeewater zijn er veel meer natrium, kalium en magnesium ionen dan H+ ionen.
Dus de meting wordt verstoord door de andere ionen.

Een zeer goede elektrode, kan kortstondig gebruikt worden in zeewater.
Maar moet daarna weer conditioneren in een buffer oplossing.
Waarom worden er dan wel continu ph metingen gedaan in zeewateraquaria?
Zeker de bakken met kalk reactor draaien op continu meting omdat een kalk reactor met CO2 werkt
 
Het kan ook wel.
Maar dan heb je een echt goede elektrode nodig.

En je moet je beseffen dat de elektrode wel een waarde geeft. Maar dat dit niet perse de echte pH is.

Maar je zult toch aan de hand van andere metingen moeten nagaan welke waarde voor jou de juiste hoeveelheid kalk geeft.

Denk aan pH / CO2 tabel. Theorie klopt. Praktijk niet.
 
Ik lees iets over een drukbestendige ph electrode maar verder zegt dit me niets en heeft het er wellicht niet mee te maken.
 
Zoals beloofd nog even een terugkoppeling.

Het tweede exemplaar "apenmerk" heeft het even goed gedaan, echter na een paar weken opnieuw kalibreren lukte niet meer. Totaal k@tproduct, gewoon niet kopen. We doen aan afvalscheiding, de brokjes van het ding liggen verspreid in de tuin en het bloed uit m'n ogen in een zakdoekje bij het groenteafval.
Toen Coral Fish gebeld en nagevraagd of onderstaand model van Aquamedic wel tegen continue monitoring in water met SG 1.010 kan. Het antwoord was 100% "ja", wel ff elke twee maanden reinigen en kalibreren. Dat vind ik geen enkel probleem.
Ik heb niemands naam genoemd om problemen te voorkomen. :rolleyes:.. HAHA.

1649075888424.png
 
Geen goedkope jongen maar goed dat zal wel een betere kwaliteit zijn dan de regulieren.
 
Geen goedkope jongen maar goed dat zal wel een betere kwaliteit zijn dan de regulieren.
nou, van Milwauki zijn er nog best duurdere.... en van die website die jij mij destijds stuurde is the sky the limit als het over meten van PH gaat
 
Ja natuurlijk zijn er hele dure exemplaren te koop. Wat ik van marcel begreep moeten de wat betere het kunnen doen en dan zul je snel in deze wat duurdere categorie uitkomen Mark.
 
Ja natuurlijk zijn er hele dure exemplaren te koop. Wat ik van marcel begreep moeten de wat betere het kunnen doen en dan zul je snel in deze wat duurdere categorie uitkomen Mark.
We gaan het zien, John.

Ik was eigenlijk net bezig een keus te maken tussen de Maxpect 330 en de Readsea 25 voor stromingspomp, maar dan komt nu ineens die verrotte ph monitor. Je kunt je geld maar één keer uitgeven, dus het pompenverhaal komt dan wel met het vakantiegeld. Ik hoop dan toch echt niet da'k straks NOG een keer een ph ding in de tuin kan gooien zeg...... pfoooo..
 
Nee dat wordt dan een duur grapje Mark. Maar goed als de lfs zegt dat het kan dan denk ik dat het wel goedkomt.
 

Terug
Bovenaan