Ph, Gh, TDS(ppm) en geleidbaarheid(siemens)


algeneter12

Well-known member
Lid geworden
11 april 2012
Berichten
2,203
Leeftijd
22
Locatie
Boxtel
Beste mensen,

Sinds een week of 2 ben ik me meer gaan verdiepen in waterwaardes en kwam ik erachter dat er toch wat dingen niet helemaal kloppen. Zoals de meeste van jullie weten heb ik een 20Liter garnalenbakje met een ph-verlagende bodem er in. Deze Environment soil van Glasgarten zou de ph tussen de 5,5 en de 6,5 moeten krijgen. De bodem ligt er nog geen half jaar in. Ik heb recent een beetje aangepoot met RO water en daar heb ik Gh+ toegevoegd(bee shrimp). Op deze manier heb ik de gh van 2 naar 6 gekregen(wat dus wel goed is.)

Echter meet ik deze waterwaardes:

pH: 7,0 (JBL druppeltest, range 6,0-7,6)
Gh: 6 (JBL druppeltest)

Met de JBL Easyest 5 in 1 striptest:
kh: 3
ph: 6,5
NO3: 10mg/l
NO2: 0 mg/l

Digitale TDS(ppm) meter: 198ppm

Sommige dingen vind ik echter nog onduidelijk, daarom heb ik hieronder wat vragen op een rijtje gezet. Hopelijk kunnen jullie antwoord geven op (een van) de vragen.

1. GH zijn de mineralen. Ik heb ooit gelezen dat je aan de tds kon aflezen of je genoeg gh+ in je water hebt gedaan. Kan dit, zoja, hoe? Het zou makkelijk zijn als ik dit via de TDS kan aflezen, dat scheelt weer in druppeltesten.

2. Wat is het verband tussen de TDS(parts per million) en de geleidbaarheid in Siemens? Klopt het dat je de ppm met factor 1,56 moet vermenigvuldigen om de geleidbaarheid in Siemens te krijgen?

3. De ph moet dus nog omlaag bij mij. Ik heb 2 opties; of nog extra ph-verlagende bodem er in doen en hopen dat hij dan wel zakt, of ik moet met een middel gaan werken. Ik had op internet gelezen dat ik eikenbladextract kon toevoegen en zo de ph te verlagen, dit moet ik dus ook in het osmosewater doen neem ik aan? Zijn er nog andere manieren om het water zuurder te maken? Elzenproppen, catappa en beukenbladeren liggen er al in maar dit heeft weinig effect.

Lang verhaal, maar hopelijk kunnen jullie mij meer duidelijkheid geven. Alvast bedankt ;)
 
De werking van de ph verlagende bodems wisselen per merk regelmatig en halen ze vaak echt niet de aangegeven waarden die op de verpakking staat iig.

Punt 1 is volgens mij andersom,dus je voegt eerst mineralen toe aan het osmosewater tot je op de gewenste gh waarde zit en aan de hand van de ppm waarde die het dan heeft weet je voor een volgende keer met verversen hoeveel ppm het verversingswater moet hebben voor de gewenste gh.

Van punt 2 weet ik enkel te vertellen dat de factor 1.56 klopt! ;)

Punt 3 is ook een lastige,eikenextract werkt maar kort dus is geen goed middel om voor een langere tijd een stabiele ph in je bak te krijgen.
Beste/makkelijkste is dan toch voor een nieuwe bodem te kiezen en volledig met osmosewater en mineralen te werken.
Welke verhouding osmose en kraanwater gebruik je nu?
 
1. Dat dacht ik dus ook maar wist het niet zeker. Je kan dus niet zien aan het aquariumwater welke gh het heeft? Want volgensmij komen er via voer etc. Altijd wel mineralen in het aquarium wat dus de gh weer laat stijgen, toch?

2. Aha, dus toch. Het is verwarrend, sommige mensen houden ze op 200ppm of 200microsiemens dus vandaar mijn verwarring.

3. Nou, omdat de ph dus omlaag moest heb ik toen 2x met puur osmosewater ververst(wel dus met gh+). Dit heeft echter nihil gewerkt volgensmij. Hoe kan je de ph onder controle krijgen?

@Seabait Weet jij toevallig ook hoe de zure werking van eikenbladextract maar tijdelijk werkt? Ik neem aan dat dit toch in het water blijft? Als dat het geval is zou je toch je osmosewater aan kunnen zuren met dit extract en zo je ph onder controle kunnen houden of heb ik het mis?
 
Zie dat ik weer lekker gelezen heb,klopt dus idd wat je in je beginpost aangaf met punt 1.

Hoe het precies zit met de (uit)werking van eikenextract weet ik niet maar weet bv van Ivo dat hij ermee getest heeft en na 24 uur de waterwaarden weer hetzelfde waren als voor de toevoeging van het extract.
Is eigenlijk dus meer bedoeld om verversingswater dat een hogere ph heeft dan het water in de bak aan te zuren zodat er geen directe schommeling van de ph is na het verversen.

Osmose water heeft een hele lage ph dus heeft het geen zin of is het iig niet nodig om aan te zuren met eikenextract.

Weet je de kh van je kraanwater trouwens? want zou misschien ook kunnen dat die te hoog is en daardoor je ph verlagende bodem de ph niet lager krijgt maar weet niet 100% zeker of dit klopt.

Lang verhaal kort,met een goede ph verlagende bodem (heb zelf die van Dennerle) en volledig osmose water met mineralen moet het allemaal wel lukken want zo lukt het mij zelfs! ;)

EDIT- https://www.aquaforum.nl/threads/is-het-gebruik-van-eikenextract-wel-of-niet-verantwoord.71761/
 
Laatst bewerkt:
Klopt het dat je de ppm met factor 1,56 moet vermenigvuldigen om de geleidbaarheid in Siemens te krijgen?

Van punt 2 weet ik enkel te vertellen dat de factor 1.56 klopt! ;)

Volgens mij klopt die 1.56 toch niet voor elke meter... :sorry:

Ik heb een (vrij goedkope) meter die ook in TDS meet en bij deze moet je het resultaat x2 doen om de resultaten correct om te zetten.
Ik ben er vrij zeker van want heb dit uit goede bron (die het bovendien heeft getest door deze meter te vergelijken met de resultaten van meerdere (accurate) meters). Je kan dus best eens zoeken naar gegevens van het toestel dat je gebruikt om zeker te zijn van de juiste omzettingsfactor.
 
Ik heb ooit gelezen dat je aan de tds kon aflezen of je genoeg gh+ in je water hebt gedaan. Kan dit, zoja, hoe? Het zou makkelijk zijn als ik dit via de TDS kan aflezen, dat scheelt weer in druppeltesten.

Ik mik op een bepaalde geleidbaarheid en doe dit als volgt:

Verversen doe ik met pure osmose plus GH+ (tot de tds-waarde die ik wil bereiken)

Ik check de TDS (na de toevoeging van de GH+) af en toe nog eens ter controle maar in praktijk komt het er op neer dat ik in mijn geval bijna standaard 0.8gram GH+ toevoeg per 10 liter osmosewater (geeft een geleidbaarheid van rond de 200).
Mijn GH heb ik in het begin gemeten maar nu check ik dat eigenlijk zeer zelden :juggle:
 
Hoi Thomas, nog even een vraagje: waarom wil je je ph lager krijgen? Gaat het niet goed me je garnaaltjes? Bij mij doet de bodem (ook) niet wat ' ie moet doen maar mijn taiwan bee's kweken erg enthousiast en de jonkies groeien goed op dus ik laat het maar zo, ondanks dat mijn PH 6,9 is nu (en boven de 7 was).
 
Osmose water heeft een hele lage ph dus heeft het geen zin of is het iig niet nodig om aan te zuren met eikenextract.

Klopt niet!

Osmose water heeft een hele lage KH. En daardoor totaal geen buffer. Dus de pH gaat alle kanten op.
Doorgaans richting de zure kant. Dit komt door het oplossen van CO2 uit de lucht.

Als je osmose water in een glas neerzet. Met een pH elektrode erin. Dan blaas je erover, dan zie je de pH al zakken.
 
Volgens mij klopt die 1.56 toch niet voor elke meter... :sorry:

Ik heb een (vrij goedkope) meter die ook in TDS meet en bij deze moet je het resultaat x2 doen om de resultaten correct om te zetten.
Ik ben er vrij zeker van want heb dit uit goede bron (die het bovendien heeft getest door deze meter te vergelijken met de resultaten van meerdere (accurate) meters). Je kan dus best eens zoeken naar gegevens van het toestel dat je gebruikt om zeker te zijn van de juiste omzettingsfactor.

Dit is ook de reden waarom TDS meters waardeloos zijn. Als jij niet weet welke factor eraan zit. Kun je onmogelijk vergelijken.

Een meter welke meet met in uS/cm is de meest gebruikte. Dit omdat het een gestandaardiseerde eenheid is. Die je zelf in welke vorm dan ook kunt omzetten.
 
Ik kan alleen niet verklaren waren de Enviroment bodem de ph niet verder kan verlagen in je bakje. Ik heb hier al heel wat zakjes gebruikt en zonder problemen en het werkt nu al zo n 1,5 jaar.

Misschien met kraanwater ververst de eerste tijd?
 
Hoho, gisteren even geen tijd gehad en nu superveel reacties, waarvoor dank. :) Met dit soort discussie's kan ik wat mee. Eens even op een rijtje zetten:

Zie dat ik weer lekker gelezen heb,klopt dus idd wat je in je beginpost aangaf met punt 1.

Hoe het precies zit met de (uit)werking van eikenextract weet ik niet maar weet bv van Ivo dat hij ermee getest heeft en na 24 uur de waterwaarden weer hetzelfde waren als voor de toevoeging van het extract.
Is eigenlijk dus meer bedoeld om verversingswater dat een hogere ph heeft dan het water in de bak aan te zuren zodat er geen directe schommeling van de ph is na het verversen.

@Mascha&Ivo Kunnen jullie dit bevestigen?

Ik mik op een bepaalde geleidbaarheid en doe dit als volgt:

Verversen doe ik met pure osmose plus GH+ (tot de tds-waarde die ik wil bereiken)

Ik check de TDS (na de toevoeging van de GH+) af en toe nog eens ter controle maar in praktijk komt het er op neer dat ik in mijn geval bijna standaard 0.8gram GH+ toevoeg per 10 liter osmosewater (geeft een geleidbaarheid van rond de 200).
Mijn GH heb ik in het begin gemeten maar nu check ik dat eigenlijk zeer zelden :juggle:

Heb even wat osmosewater aangemaakt tot gh 6 en dan geeft mijn TDS meter aan 155ppm ongeveer. Zal het volgende keer nog eens checken.
Hoi Thomas, nog even een vraagje: waarom wil je je ph lager krijgen? Gaat het niet goed me je garnaaltjes? Bij mij doet de bodem (ook) niet wat ' ie moet doen maar mijn taiwan bee's kweken erg enthousiast en de jonkies groeien goed op dus ik laat het maar zo, ondanks dat mijn PH 6,9 is nu (en boven de 7 was).

Komt omdat de kweker waar ik ze wil halen, en over het algemeen de meeste kwekers, ze op een ph van zeg 6,0-6,2 houden. Ook voor eventuele verkoop is dit een betere waarde om aan te houden denk ik.

Klopt niet!

Osmose water heeft een hele lage KH. En daardoor totaal geen buffer. Dus de pH gaat alle kanten op.
Doorgaans richting de zure kant. Dit komt door het oplossen van CO2 uit de lucht.

Als je osmose water in een glas neerzet. Met een pH elektrode erin. Dan blaas je erover, dan zie je de pH al zakken.
Indd, zo'n proefje hebben wij ook weleens gedaan bij scheikunde. ;)

Dit is ook de reden waarom TDS meters waardeloos zijn. Als jij niet weet welke factor eraan zit. Kun je onmogelijk vergelijken.

Een meter welke meet met in uS/cm is de meest gebruikte. Dit omdat het een gestandaardiseerde eenheid is. Die je zelf in welke vorm dan ook kunt omzetten.

Maar je zou toch wel een inschatting voor jezelf kunnen maken of je nog binnen de ''veilige'' gh range zit als je je eigen meter kent?
Je hebt het over een TDS meter, en daarna over uS/cm. TDS is toch in ppm en zo'n EC meter geeft toch in uS/cm? Of heb je dan die factor gebruikt?

Ik kan alleen niet verklaren waren de Enviroment bodem de ph niet verder kan verlagen in je bakje. Ik heb hier al heel wat zakjes gebruikt en zonder problemen en het werkt nu al zo n 1,5 jaar.

Misschien met kraanwater ververst de eerste tijd?
Indd, dat vind ik dus ook zo vreemd. Ik heb inderdaad de eerste 3 maanden met kraanwater ververst. Echter ben ik nu dus met RO water aan het verversen sinds een maand of 2, en alsnog daalt de ph niet. Dit zou ik wel verwachten eigenlijk.

Ik heb dus 2 opties. 1. Meer soil er in en blijven verversen met puur RO water(wat ik sowieso van plan ben te doen) en eventueel met eikenextract de ph verlagen van het osmosewater als dit mogelijk is. 2. Bak leeghalen, opnieuw laten indraaien met soil en dan gelijk met RO water verversen. Dit duurt wel 6 weken dus echt leuk is het niet..

Nogmaals bedankt voor alle reacties, hier kan ik wat mee. Dan merk je dat er toch nog een hoop discussie en onduidelijkheid is omtrent dit onderwerp! ;)
 
Maar je zou toch wel een inschatting voor jezelf kunnen maken of je nog binnen de ''veilige'' gh range zit als je je eigen meter kent?
Je hebt het over een TDS meter, en daarna over uS/cm. TDS is toch in ppm en zo'n EC meter geeft toch in uS/cm? Of heb je dan die factor gebruikt?

Tuurlijk kun je voor jezelf de ideale waarde achterhalen en deze steeds gebruiken. Echter op een forum, worden onderling wel eens waardes uitgewisseld. En een TDS waarde in ppm zegt niet veel, als je niet weet welke conversie factor de meter gebruikt. Er zijn namelijk 3 soorten TDS meters te koop. De Ell Cheapo gebruikt gewoon factor 2, welke nergens op slaat.

Een TDS en een geleidbaarheids meter zijn eigenlijk exact hetzelfde. Er wordt geleiding gemeten tussen 2 electrodes.
De echte eenheid van geleiding wordt in uS/cm ( micro siemens per centimeter) uitgedrukt. En eigenlijk hoort daar ook nog de toevoeging temperatuur bij. Doorgaans 25 graden celcius.

Een waarde in TDS en ppm is dus gewoon een rekenkundig uitlees trucje. Maar als je niet weet, welke berekening deze gebruikt. Weet je ook de echte geleiding niet.

Maar als ik zeg. Ik heb 370 uS/cm en een ander zegt ik heb 185 ppm en weer een ander zegt ik heb 237 ppm.
Dan denk je waar gaat dit over. Maar ze hebben alledrie exact hetzelfde water.
De ene meter gebruikt factor 2 en de andere factor 1,56.
 
Indd, dat vind ik dus ook zo vreemd. Ik heb inderdaad de eerste 3 maanden met kraanwater ververst. Echter ben ik nu dus met RO water aan het verversen sinds een maand of 2,


Ik heb geen ervaring met verversen met kraanwater maar ja daar zit een vrij hoge kh in en wellicht dat dit de bodem al flink heeft "aangetast".
 
@biljoenblik Bedankt voor je duidelijke uitleg, hopelijk hebben meer mensen hier iets aan :) .

@jessicapilon Yep dat gok ik ook zo. Ook jij bedankt voor je reacties ;) . Ik heb geen keus meer denk ik. Ik heb(/had) 3 zwangere bluebolts en 1 zwangere rode tibee, nou zie ik net dus ineens een jonge CRS en een jonge panda zitten van misschien een paar uur oud. Helemaal leeghalen raak ik die jongen dus sowieso kwijt. Ik denk dat ik gewoon wat extra ph-verlagende bodem ga toevoegen en het dan zo houdt. Hopelijk zakt de ph nog iets.

Allemaal bedankt voor het meedenken!
 
Is een goed teken die kleintjes dus zou me dan ook geen zorgen maken om de ph toch?

Sorry dat niet al mijn info foutloos was maar bedoelde het goed! ;)

Succes weer!
 
nou zie ik net dus ineens een jonge CRS en een jonge panda zitten van misschien een paar uur oud
Ik zie ze zelden zo klein want mn ogen zijn iets minder dan ze zijn geweest maar ik dacht dat ze kleurloos geboren worden en dat je na een aantal dagen tot een week pas de kleur kan zien.

Maar dat kan John misschien bevestigen want die heeft nog jonge ogen:D;)
 
Is ook afhankelijk van de gradatie,met mijn vorige groep garnalen waren de verse kleintjes zo goed als kleurloos idd maar de tb hebben al kleur en zijn goed te zien.
Zag een tijdje terug een vervelling en zaten nog een paar kleintjes in met ei zeg maar en kon zien dat het zwart met blauwe waren.
 
ik dacht dat ze kleurloos geboren worden en dat je na een aantal dagen tot een week pas de kleur kan zien.
Mijn garnalen zijn in het begin wit/rozig en krijgen daarna pas hun "strepen". Hoe lang het duurt tot ze op kleur komen durf ik niet te zeggen.
 
Ik heb er foto's van alleen is het blauw niet goed te zien maar je ziet iig het zwart duidelijk.
Toch John? :juggle: :D

20170607_144044.jpg
20170607_143923.jpg
 
Is een goed teken die kleintjes dus zou me dan ook geen zorgen maken om de ph toch?

Sorry dat niet al mijn info foutloos was maar bedoelde het goed! ;)

Succes weer!

De tijd dat mijn gh op 2 zat en ik dus TB's aan het verliezen was, waren al m'n vrouwtjes zwanger. Veel dieren gaan over op kweken als ze denken dat ze dood gaan om de soort in stand te houden.
Jonge garnalen zijn goed te zien hoor! Heb zelf meermaals het loslaten van de larven gezien bij vuurtjes en CRS. De Bee jongen hebben gelijk al hun strepen en de KK en panda's zijn goed te herkennen aan hun aparte kleur.


Hier nog een leuk filmpje van een BB :)
 
De tijd dat mijn gh op 2 zat en ik dus TB's aan het verliezen was, waren al m'n vrouwtjes zwanger. Veel dieren gaan over op kweken als ze denken dat ze dood gaan om de soort in stand te houden.

Schijnt idd het geval te zijn bij verschillende diersoorten maar met garnalen weet ik dat zo net nog niet hoor.
Maar ik bedoel meer dat als de ph niet goed is garnalen meestal niet kweken,dat dan verder de gh of andere zaken niet in orde zijn en mogelijk de sterfte veroorzaakt is weer een ander verhaal snap je?

Bizar mooi filmpje trouwens!
 
Ik heb een paar maanden terug gehad dat ik elke dag een garnaal of 3 verloor in m'n CRS bak. Er heerste blijkbaar een of andere ziekte in die bak. Op dat moment had ik 21 zwangere CRS vrouwtjes voor de eerste keer zwanger, sindsdien geen meer. Geen idee of t toeval is... De eerste jongen zijn iniedergeval gespot. Ik ben van plan om in de herfstvakantie nog een groepje pinto's te halen. Hopelijk gaat dat wel goed.
 
Osmose water heeft een hele lage ph dus heeft het geen zin of is het iig niet nodig om aan te zuren met eikenextract.
Osmosewater hoort een neutrale pH te hebben. In pas aangemaakt osmosewater zitten geen stoffen die je ph beïnvloeden, dus geen lage en geen hoge ph, gewoon 7.

Ik heb inderdaad de eerste 3 maanden met kraanwater ververst. Echter ben ik nu dus met RO water aan het verversen sinds een maand of 2, en alsnog daalt de ph niet. Dit zou ik wel verwachten eigenlijk.
Klopt wel. Achter een Ph-waarde schuilt een logaritmische formule. Iedere waarde (vb. 6 => 7) verhoudt zich tot de vorige met een factor 10. Stel: je aquariumwater heeft een ph van 7 en je ververst 10% met water op een pH van 6, dan zakt de pH in feite slechts 1% (in bovenstaande verhouding dus slechts 0.01 pH). In een week tijd tussen de metingen kan je pH dan weer beinvloed worden door andere zaken, zoals vb. het CO2-gehalte in je water.
 
Osmosewater hoort een neutrale pH te hebben. In pas aangemaakt osmosewater zitten geen stoffen die je ph beïnvloeden, dus geen lage en geen hoge ph, gewoon 7.

Zover als ik weet is de ph niet echt te meten want zodra het met de lucht in aanraking komt zal de waarde al kunnen verschuiven omdat er geheel geen buffer is.
 
Klopt niet!

Osmose water heeft een hele lage KH. En daardoor totaal geen buffer. Dus de pH gaat alle kanten op.
Doorgaans richting de zure kant. Dit komt door het oplossen van CO2 uit de lucht.

Als je osmose water in een glas neerzet. Met een pH elektrode erin. Dan blaas je erover, dan zie je de pH al zakken.

Zie ook deze post van Marcel eerder al;)
 
Zover als ik weet is de ph niet echt te meten want zodra het met de lucht in aanraking komt zal de waarde al kunnen verschuiven omdat er geheel geen buffer is.
Klopt ook wel, maar puur theoretisch heeft het een pH van 7, net als zuiver H²O. (evenveel zure als basische ionen). Pure H²O bestaat in de praktijk ook niet, maar wordt in de chemie ook gebruikt in formules. Dat dit in dit stadium heel onstabiel is, is correct maar zeggen dat osmosewater van in het begin een heel lage pH heeft klopt dan weer niet.

Seabait had het over "een heel lage pH" terwijl Marcel het over "een heel lage kH" heeft. Dat zijn wel 2 totaal verschillende zaken, hoewel ze invloed op elkaar hebben natuurlijk.

Ik wil niet moeilijk doen of muggeziften hoor! belange niet, maar als iemand die niet vertrouwd is ermee leest dat osmose een heel lage pH heeft, kan die soms wel verkeerde conclussies trekken bij het gebruik ervan. Zo zou het iemand die vissen heeft op hard water kunnen weerhouden om osmose te gebruiken om te verversen.
 
Ik wil niet moeilijk doen of muggeziften hoor! belange niet, maar als iemand die niet vertrouwd is ermee leest dat osmose een heel lage pH heeft, kan die soms wel verkeerde conclussies trekken bij het gebruik ervan. Zo zou het iemand die vissen heeft op hard water kunnen weerhouden om osmose te gebruiken om te verversen.

Helemaal gelijk hoor en was ook al door Marcel aangegeven :thumbs:
 
Volgens mij doe jij ook iets met chemie of scheikunde:S;)
Ik werk in een schilderafdeling van een hele grote multinational en ben op die manier wel nauw betrokken met de chemie die achter heel het proces schuilt. Een uiterst belangrijk aspect is de waterbehandeling voor het klaarmaken van de grondlaag (een badje van 140m² verf). Zo gebruiken we hier dagelijks zo'n 60m² (vers) osmosewater (40-45 µS) die we zelf aanmaken. Daarvan gaat een groot deel dan nog eens door een ultrafiltraat (tot 10 µS) om het nog "zuiverder" te krijgen. We hebben ook een volledig eigen labo ter beschikking. Ik moet zeggen dat dit bij momenten wel heel handig uitkomt met onze hobby. :) Ik vind het zelf trouwens ook hoe langer hoe interessanter om me in waterchemie te verdiepen.
 

Terug
Bovenaan