PH en KH te hoog, GH te laag


Clairebear

Member
Lid geworden
8 december 2021
Berichten
24
Leeftijd
43
Hi,

Mijn 30l tank draait ongeveer 3 weken of zo. Ik heb gewoon steentjes als substraat, twee stukken drijfhout, twee java moss, één moss ball en 3 slakjes (met de planten meegekomen) en heel veel slakken eitjes :)

Nu zit ik met het probleem dat mijn PH en KH te hoog zijn en GH te laag.

28 january
GH 0
KH 20
PH 8.7

20 january
GH3
KH 20
PH 9.1

Terwijl mijn kraanwater...
GH 4
KH 11
PH 6.9

Ik heb water conditioner gebruikt bij de kraantjes water, opstart bacteria en plant tabs. Ik heb ammonia gehad maar is nu terug op nul NO2 en NO3 ook goed.

Vind het raar dat de PH van mijn kraantjes water wel goed is.

Zou ik beter direct een product aanschaffen voor de PH en KH lager te maken? Of iets gelijk catappa bladeren proberen?

Mijn water is nog steeds heel bruin van de drijfhout, dacht dat dit juist goed was voor de PH. Heb ook even een sort bruin alg gehad maar dat is al veel beter, ook veel diatooms gehad maar dat is ook aan het beteren.

Bedankt!
 
Denk dat of je meting niet goed is. Of je steentjes bevatten oplosbare carbonaten.
Met een KH van 11 (of 20) je pH van 6,9 naar 9,1 brengen is knap........
 
Ja ik snap het niet. De steentjes zijn van die dood gewoon aquarium 'gravel' die je in een aquarium winkel kunt kopen...
 
Jouw KH en pH stijging kan je krijgen als je NatriumBicarbonaat toevoegt aan je water. Al je steentjes CalciumCarbonaat (kalksteen) bevat zou ook je GH stijgen.
 
Ik heb geen bicarbonaat bijgedaan, zou het kunnen liggen aan de plant tabs of opstart bacteria.

Heb juist twee glazen gezet met kraan water, een heb ik steentjes bijgedaan. Ga het een uur laten staan en dan die waardes checken. Het is vervelend want voor de rest gaat alles goed, mooi bio film overal. Wij hadden graag de garnalen gekocht begin maart of zo.
 
Ik ben test strips aan het gebruiken, ik weet dat dat niet ideaal is maar ik wil ze tenminste opgebruiken.

De twee strips zijn identiek, één kraan water, één steentjes bijgedaan. Zoals je ziet is de PH en KH van de kraan water veel te hoog. Mijn tank is 30l maar er zit effectief maar 24l water ik. Ik heb de garnalen nog niet dus ik denk van misschien gedistilleerd water te kopen en deze weekend 75% van de water te vervangen. In de toekomst ga ik dan wel ook gedistilleerd water moeten blijven gebruiken maar mijn tank is zo klein ik denk dat het te doen is. Heb wel water conditioner van Sera met mineralen om bij te doen. Dan hebben ik toch een schoon lei om te beginnen. Wat denken jullie?
 

Bijlagen

  • 272016477_307618571407587_5661668969359005123_n.jpg
    272016477_307618571407587_5661668969359005123_n.jpg
    125.6 KB · Weergaven: 76
  • 272208228_696272874700548_996816724263845380_n.jpg
    272208228_696272874700548_996816724263845380_n.jpg
    60.3 KB · Weergaven: 75
kH waardes van een teststrip zijn niet echt bruikbaar. Ook bij mij geeft hij veel te hoog aan. Druppeltest gaf een 3 x lagere waarde.
Tip: kijk even naar de waarde die de waterleverancier opgeeft en vergelijk die met jouw meting. Volgens mij zijn waardes tussen 4 en 8 gebruikelijk in het grootste deel van NL
pH is oké. Iets alkalisch, maar dat zie je eigenlijk in bij na alle kraanwater in NL.
Mijn mening: Gewoon dit kraanwater gebruiken, zorg dat je géén nitriet of ammoniak in je water krijgt, paar bladeren erin, en verder niet sleutelen aan je water, tenzij je hele bijzonder garnalen gaat houden die hele specifieke waarden eisen.
 
Je kan altijd de steentjes testen door er iets natuurazijn over te gieten om te kijken of het bruist.
 
Ik heb deze week toch een degelijk druppel koffer gekocht van Colombo. Nu zijn mijn waardes inderdaad anders.

Ammonia/Nitrate/Nitrite 0
PH 7.5-8
KH 13
GH 4-5
Phosphate 0.5

Een heel verschil
Mijn kraan water is (zit in Belgie)
PH 7.5-8
KH 13
GH 4

Klopt het dat eigenlijk nu goed is of is de KH nog een beetje te hoog? Echt wel een verschil met de test strips, stom dat ze die verkopen!
 
Wat worden je bewoners eigenlijk want voor de mosjes zal het denk ik weinig uitmaken.
 
Gewoon neocaridinias denk ik
 
Ik lees veelal een kh van 4-8 maar wat het nadeel is van een hogere kh dat weet ik zo niet en dat kan @gpatton vast wel vertellen.
 
goeie vraag weet ik eigenlijk niet. zou gewoon het advies van format aan houden en het gewoon proberen
vuurgarnaaltjes kunnen veel hebben anderen kleuren zijn vaak gevoeliger
 
Laatst bewerkt:
Ik heb juist verschillende mengelingen van gedistileerd water en leidingswater gemaakt en getest, ik kom uit bij deze resultaten...

2/3 gedistileerd 1/3 leidingswater
PH 7.5
GH1
KH 6

3/4 gedistileerd 1/4 leidingswater
PH 6.5-7.5 moeilijk om te lezen
GH onder 1
KH 5

Dus de KH onder controle en nu de GH te laag :) Als ik water conditioner met mineralen bij doet om de GH te verhogen wordt de KH terug hoog. Ik heb gelezen dat je de GH kunt verhogen door calcium of magnesium bij te voegen maar geen carbonaat of bicarbonaat. Dus iets gelijk epsom/engese zouten/bitter zout mgS04. Zou graag een perfect 'recept' willen maken voor ieder water wissel nu voor dat ik de garnalen krijg.
 
Ik denk dat het misschien gemakkelijker gaat zijn om gewoon pure gedistilleerd water te gebruiken en een product om de GH EN de KH te verhogen.
 
Als ik water conditioner met mineralen bij doet om de GH te verhogen wordt de KH terug hoog
Ik gebruik ook osmose bij garnalen met GH+mineral maar als ik daarmee de gh op 6 breng dan is en blijft de kh zo goed als niet meetbaar.
 
Neocaridina's kunnen op zich aan een brede range van waterwaarden wennen (binnen grenzen, maar de aangegeven grenzen verschillen nogal).
Waar ze problemen mee hebben is een plotselinge verandering van de waterwaarden, met name op het gebied van gh en kh.

Ik hoop dat er mensen kunnen reageren waarbij waarden als die van jouw kraanwater problemen geven of juist niet.

Wanneer je de garnalen koopt zou ik dat proberen te doen bij een winkel of kweker die ongeveer dezelfde waterwaarden heeft als jij hebt. Dat zal maken dat de verhuizing normaalgesproken goed verloopt. Wanneer vooral kh en gh echt anders zijn, is het verstandig de garnalen heel erg langzaam te laten wennen, met de druppelmethode. En dan nog kan het zijn dat enkele het niet overleven.

Maar dat hoeft dus niet in jouw waarden te zitten, dat kan in de overgang zitten. Voor je garnalen is het dus goed je waterwaardes zo stabiel mogelijk te houden.
 
De ideale waterwaarden voor het houden van Neocaridina garnalen:

  • pH: 6.5 – 8.0
  • gH: 2-8
  • kH: 4-8
  • No2: 0
  • Geleidbaarheid: 400-600 us (ppm van 250 – 350)
Ik begrijp daarom niet helemaal waarom je dan zover gaat met verdunnen en andere problemen op je hals haalt. Je verdunt ook de concentratie van sporenelementen. En een kant en klaar recept is niet te geven. Mogelijk dat je bijvoorbeeld met MgNO3 of CaNO3 je gH weer opkrikt, maar dan moet je ook weer NO3 vs PO4 ratio in de gaten gaan houden. MgSO4 kan ook niet onbeperkt vanwege SO4.

Neocaridana gaan prima in kH 13. Bovenstaande waarden zijn ideale waarden.
 
Hier zitten blauwe neocaridina op PH 7.2, GH 8 en een KH 7 ( gewoon het kraanwater hier zonder extra mineralen) en deze doen het perfect.

Als ik nu ( zoals drup zei ) deze zelfde garnalen morgen op half osmose water ga zetten gaat de kans groot zijn dat deze niet meer gaan kweken of zelfs gaan sterven omdat ze deze waardes gewoon zijn.

Wij hebben iemand gehad die garnaaltjes is komen kopen van de andere kant van het land ( Brugge ) en deze doen het daar perfect. Ook hebben wij iemand gehad uit Genk ( 40km van hier ) en deze mengde hun water ook met osmose water en de garnaaltjes overleefde maar gingen niet kweken.
 
Als ik nu ( zoals drup zei ) deze zelfde garnalen morgen op half osmose water ga zetten gaat de kans groot zijn dat deze niet meer gaan kweken of zelfs gaan sterven omdat ze deze waardes gewoon zijn.
Is het niet zo dat ze best een bepaalde/brede tolerantie hebben en binnen die range best nog wel kweken?
 
Is het niet zo dat ze best een bepaalde/brede tolerantie hebben en binnen die range best nog wel kweken?
Ja maar ik zou ze wel niet van het ene uiterste van hun range naar het anderste uiterste van hun range brengen. En ik heb ook eens van iemand vernomen dat als je ze koopt en ze zitten op osmose water of half osmose water dat het moeilijk is om ze dan op leiding water te laten kweken en andersom ook.
 
Waarom eigenlijk want volgens mij is de verhouding nitraat en fosfaat niet zo belangrijk in zoetwaterbakken.
ik ben het je eens dat het niet nodig is krampachtig aan de 1:10 ratio te voldoen, maar wel dat een te hoge PO4 tot NO3 de kans op blauwalg vergroot. en een lage PO4 tegenover een hoge NO3 de groene algen een voordeel geven tov de planten. voor de garnalen zelf direct misschien nog géén probleem, dat is dan weer waar.
 
Ondertussen heb ik een deel water vervangen door gedemineralisseerd water.

Mijn waardes zijn nu

AM/NO2/NO3 0
PH 7.5
PO4 0.5
GH 3
KH 9

Ik heb nu Salty Shrimp GH/KH+ bestelled om te gebruiken vanaf nu met de gedemineraliseerd water voor water te verversen.

Vind het spijtig dat de NO3 nog op nul is, paar weken geleden een klein beetje gehad maar nu terug op nul. Heb plantjes en heel veel kleine slakken nu, paar keer per week geef ik de slakjes wat komkommer of broccoli, ammonia nog op nul.

Heb ondertussen ook hydra wat niet de bedoeling was lol. Heb Flubenol besteld, ga proberen zoveel mogelijk slakjes eerst uit te halen...
 
Nu test ik zelf nooit water dus ben de laatste die je advies zou mogen geven maar heb de indruk dat je het jezelf misschien onnodig moeilijk maakt voor het houden van neo's. Ik heb caridina's en deze zitten hier gewoon op kraanwater. Maar is jouw aquarium dus doe wat jou het beste lijkt.
 

Terug
Bovenaan