PH controller fluctueert


OK helder. Maar komen er niet gigantisch veel bellen uit je spraybar/outlet?
(dat zou er op wijzen dat je reactor niet alles goed oplost)
en dat zou dan weer kunnen komen door:
-Te lage flow van je filter in combinatie met zeer veel CO2-bellen per minuut. Dan raakt je reactor 'vol' met co2 en is er alsnog weinig uitwisseling tussen vloeistof en gas.
-Te hoge flow van je filter: de CO2 bellen worden direct uit de reactor geblazen en stijgen naar de opppervlakte van je aquarium, zonder op te lossen.

Hysterese van 0.01 zou ik niet doen trouwens, dan gaat je magneetventiel continu aan/uit/aan/uit en dat is niet goed voor de levensduur. Ik heb hem zelf op 0.03 of 0.05 staan geloof ik, dan heeft het magneetventiel wat meer rust. Dit heeft overigens niets met je huidige probleem te maken. gewoon een kanttekening.
 
Laatst bewerkt:
hoe laat je de controller regelen......er zijn 2 methodes: of PH ingesteld, of sturende op de ingestelde KH ?
Waarom de Hys op 0.01 ? kan zijn dat die nl te snel de klep weer sluit.
de dennerle vloeistof van de dropchecker is mijn ervaring...reageert laat. Andere dropchekers vloeistoffen ( 20 mg) gaven bij mij geel aan terwijl die van dennerle nog steeds blauw groen was.
Ik gebruik nu die grote fles van aquarebel 20 mg.

Je hebt een terugslagklepje erin zitten...kan ook zijn dat die te weinig doorlaat of vernauwd.....haal deze eens er tussen uit.
 
Dank voor het vele meedenken, even voor de duidelijkheid: mn ph is ingesteld op een waarde van 6.8 met een hys van 0.01. Vaak merk ik dat in de ochtend de ph rond de 6.87 zit, maar hoe verder op de dag dit een stuk hoger word (7.2/7.3). s’avonds loopt de ph dan weer terug naar 7/6.9. Er komt dus wel co2 mn bak binnen maar het lijkt niet genoeg en het wordt niet op peil gehouden. Ik heb een aantal weken geprobeerd om mn verlichting lager te zetten om te zien of het dan op 6.8 blijft staan maar dit heeft niet geholpen.
Voordat ik aan het naaldventiel ga zitten beantwoord ik nog even wat vragen (ik ben niet zo technisch aangelegd ;) en probeer liever eerst de andere dingen voordat ik t straks allemaal gesloopt heb 😇.


ik heb geluisterd en met water naar belletjes gezocht maar ik kon niks vinden, ik heb al geprobeerd om alles opnieuw aan te sluiten maar ook dit veranderde niks aan de fluctuatie. Ik zie bellen in de reactor zitten en steeds kleiner worden dus ik heb het idee dat de reactor (sera 500) z’n werk doet, al ben ik er niet tevreden over omdat het een breekbaar ding (als ik de co2 slang los haal breekt de aansluiting vrijwel zeker af) is wat ik er niet tussenuit durf te halen om schoon te maken, hij is dus behoorlijk vies van binnen. fles en naaldventiel staan beide volledig open, ik zal proberen een video bij te voegen over hoe dat eruit ziet.




KH zojuist opgemeten: 6
Ik gebruik dennerle Drop Checker, welke vloeistof dit precies is kan ik niet vinden. Vloeistof zit er ongeveer een week in.
Met elektrode is maandelijks geijkt en de pen is vrij van algen.


Sera500 aangesloten op een oase biomaster 350, zoals hierboven aangegeven heb ik het idee dat de werking van de reactor wel ok is maar door de breekbaarheid van de reactor ben ik er ontevreden over. De reactor is niet schoongemaakt omdat ik er vrijwel zeker van ben dat zodra ik de co2 slang eraf de aansluiting afbreekt. Ik zit dus te denken aan een andere reactor die wat makkelijker er tussenuit te halen is. Toevallig nog aanbevelingen? Gelieve geen zelfgemaakte reactoren, ik ben niet zo handig. 🤭

Ook ik heb die Sera reaktors ooit geprobeerd. Dat is werkelijk rotzooi en ik raad iedereen af om dit spul te kopen. Je wilt liever niet zelf bouwen, hoewel dit erg eenvoudig en goedkoop kan, zie mijn handtekening. Daarom raad ik de Aqua Medic 1000 aan. Dat is een wat duurder ding maar van een goede degelijke kwaliteit.


Om je CO2 toevoer op orde te krijgen zou ik niet met de verlichting gaan knoeien immers, je probleem zit in de CO2 afstelling niet in je verlichting. Je zegt liever eerst andere dingen te proberen maar laat je niet afleiden los je probleem op waar het zit, dus de CO2 afstelling. Je moet dus wél aan het naaldventiel denken. Ook dat is geen ingewikkeld apparaat, het is gewoon een fijn afstelling die je gebruikt na de wat grovere afstelling van de werkdruk.
 
Inderdaad Benovo beter in een keer goed,ik gebruik zelf een aqua medic 1000 en die staat via de bioloog ( laatste vak) op een apart 600 liter Eheim opvoerpomp,werkt goed en snel geen problemen,en hangt buiten de bak.
Geadviseerd wordt om er een veel sterkere pomp op te zetten qua liters per uur,maar met 600 liter doorvoer gaat het gewoon zonder problemen,ik ben ook niet zo voor dat goedkope plastic,net wat de topicstarter aangaf,je durft beina de Co2 slang er niet af te halen,zo breekbaar.
 
Ook hier de zelfde Sera reactor gebruikt.
Heel snel weer de deur uit gedaan omdat hij ook redelijk veel lawaai maakt met die rotor.

Ik heb zelf een reactor gebouwd met bio-ballen erin.
Nu geen herrie meer en ik doe veel langer met mijn fles CO2 omdat het veel beter word opgenomen.

Ik heb het eerder al in ander topics gemeld, maar ik hier nog een complete reactor liggen die zo past op de plaats van de Sera reactor.
Mocht je intresse hebben stuur maar een PB (en Rotterdam is niet zo ver).

B7E1087E-2482-4876-8352-4C3434FD84EF.jpeg
 
Vanmiddag heb ik het naaldventiel gekalibreerd en dit lijkt het probleem opgelost te hebben, aankomede dagen even aankijken op er nu niet te snel, te veel co2 wordt toegevoegd en aanpassen daar waar nodig. Kalibreren was inderdaad niet erg lastig. Dank voor al het meedenken!

Op dit moment een hys van 0.05 ingesteld dus de ph zit tussen de 6.85 en 6.75. is dit te doen mbt fluctuaties en baardalgen?

Voor nu laat ik de sera reactor er even op zitten maar er is een aqua medic reactor besteld. Aangezien ik over een kleine maand ga verhuizen kan ik er nog wel even mee wachten en zet ik deze er na de verhuizing op.
@Leon L. toch bedankt voor je aangeboden reactor!

Nogmaals dank voor alle hulp
 
De Dennerle vetielen halen bij lange na niet de benodigde werkdruk voor een reactor, deze drukregelaars zijn bedoeld voor een ladder of eventueel een diffusor.
Je zou hem misschien wel wat kunnen opvoeren met het stelschroefje
 
De Dennerle vetielen halen bij lange na niet de benodigde werkdruk voor een reactor, deze drukregelaars zijn bedoeld voor een ladder of eventueel een diffusor.
Je zou hem misschien wel wat kunnen opvoeren met het stelschroefje
Dat snap ik niet. 0.5 Bar is genoeg voor een reactor hoor in de meeste gevallen. Juist bij een diffusor is een hogere werkdruk gewenst om kleine belletjes te krijgen.
 
Heb je met minder werkdruk dan grotere bellen want ik dacht als leek dat de grote van de bellen afhangt van de porien waar de co2 door moet.
hmm bij nader inzien denk ik toch dat er niet veel verband zit tussen bubbelgrootte en werkdruk. Ik kan er weinig concreets over vinden.
Dus denk dat je gelijk hebt en dat de werkdruk niet zo belangrijk is, behalve dan de drempelwaarde (ondergrens) om uberhaupt bellen te krijgen.
 
Ach ik deed als leek ook maar een gok hoor als leek want ja ik kon het verband ook niet zo snel bedenken ;)
 
Altijd goed om kritisch te blijven! :)
en bij twijfel is het in dit geval makkelijk om het even zelf te testen, bespaart veel discussie misschien haha.
 
Dat snap ik niet. 0.5 Bar is genoeg voor een reactor hoor in de meeste gevallen. Juist bij een diffusor is een hogere werkdruk gewenst om kleine belletjes te krijgen.
Wanneer je zorgt voor een rechtstreekse instroom van je CO2 ben je inderdaad geen hoge werkdruk nodig. In mijn eigenbouw reaktor heb ik gebruik gemaakt van de diffuser die ik nog had, een Intense Bazooka type. Die heb ik in de reaktor gehangen om al vooraf al een fijnere instroom te verkrijgen. Die vervolgens door specifiek gebruik van grove sponzen nog beter wordt verdeeld. Met als eind resultaar dat ik helemaal geen bellen in mijn bak zie. Maar bij mijn methode is er, door de tussenkomst van die diffuser, dus wél een werkdruk van boven de 2 bar nodig.
 
Heb je met minder werkdruk dan grotere bellen want ik dacht als leek dat de grote van de bellen afhangt van de porien waar de co2 door moet.
Nee, de redenatie zou juist anders moeten zijn, volgens mij. Bij kleinere poriën zal er meer moeite gedaan moeten worden on het gas erdoor te krijgen. Anders gezegd; de weerstand is groter.
 
Wanneer je zorgt voor een rechtstreekse instroom van je CO2 ben je inderdaad geen hoge werkdruk nodig. In mijn eigenbouw reaktor heb ik gebruik gemaakt van de diffuser die ik nog had, een Intense Bazooka type. Die heb ik in de reaktor gehangen om al vooraf al een fijnere instroom te verkrijgen. Die vervolgens door specifiek gebruik van grove sponzen nog beter wordt verdeeld. Met als eind resultaar dat ik helemaal geen bellen in mijn bak zie. Maar bij mijn methode is er, door de tussenkomst van die diffuser, dus wél een werkdruk van boven de 2 bar nodig.
Ja inderdaad, Ik doe eigenlijk bijna hetzelfde.
Maar dan noem ik het geen reactor meer eigenlijk, omdat het een diffuser in een reactor is :) met de diffuser als beperkende factor qua weerstand.

Nee, de redenatie zou juist anders moeten zijn, volgens mij. Bij kleinere poriën zal er meer moeite gedaan moeten worden on het gas erdoor te krijgen. Anders gezegd; de weerstand is groter.
Volgens mij bedoelt John dat ook.
 
hmm bij nader inzien denk ik toch dat er niet veel verband zit tussen bubbelgrootte en werkdruk. Ik kan er weinig concreets over vinden.
Dus denk dat je gelijk hebt en dat de werkdruk niet zo belangrijk is, behalve dan de drempelwaarde (ondergrens) om uberhaupt bellen te krijgen.
Toch wel is mijn observatie.
je hebt een minimale druk nodig om door de porien te komen, maar als je de druk te hoog opvoert jaag je een grotere hoeveelheid gas erdoorheen waardoor de bellen uiteindelijk groter worden.
Enerzijds is er P x V = C anderzijds zullen kleine bellen bijelkaar gaan en vormen dan een grote bel en dan zeker in een reactor.
 
Toch wel is mijn observatie.
je hebt een minimale druk nodig om door de porien te komen, maar als je de druk te hoog opvoert jaag je een grotere hoeveelheid gas erdoorheen waardoor de bellen uiteindelijk groter worden.
Enerzijds is er P x V = C anderzijds zullen kleine bellen bijelkaar gaan en vormen dan een grote bel en dan zeker in een reactor.
Dit klopt heb ik ervaren. In mijn Cerges reaktor gebruik ik een interne Bazooka type diffuser. Die brengt de Co2 in miniscule belletjes in de reaktor. Die belletjes willen natuurlijk naar boven om zich met elkaar te binden. Daarom zit er bovenin mijn reaktor een grove spons die dit tegengaat. Waarna de belletjes naar beneden gedreven worden door de van onder aanzuigende stroming. Halfweg de reaktor komen ze nogmaals een grof filtersponsje tegen welke de CO2 weer breekt. Het uiteindelijke resultaat is dat ik geen enkele bel in mijn bak zie.
 
Toch wel is mijn observatie.
je hebt een minimale druk nodig om door de porien te komen, maar als je de druk te hoog opvoert jaag je een grotere hoeveelheid gas erdoorheen waardoor de bellen uiteindelijk groter worden.
Enerzijds is er P x V = C anderzijds zullen kleine bellen bijelkaar gaan en vormen dan een grote bel en dan zeker in een reactor.
Ja maar is dat niet gewoon het debiet wat je nu noemt, en wat je dus met het naaldventiel afregelt.
 
. Halfweg de reaktor komen ze nogmaals een grof filtersponsje tegen welke de CO2 weer breekt. Het uiteindelijke resultaat is dat ik geen enkele bel in mijn bak zie.
Ik denk dat het niet zozeer het "breken"van de bel is, maar de vergroting van contactoppervlakte en tijd tussen gas en vloeistoffase die vergroot wordt.
 
Ik denk dat het niet zozeer het "breken"van de bel is, maar de vergroting van contactoppervlakte en tijd tussen gas en vloeistoffase die vergroot wordt.
Natuurlijk is de contact tijd water/CO2 van belang. Dat is zelfs hét belangrijkste deel. Maar mijn zelfbouw testen lieten zien dat ook het verfijnen van de bellenstroom, ook door breking, van importantie bleek. Voor mij grond om mijn Bazooka diffuser, die ik toch al had, in te bouwen.
 
Ik heb het volgens mij al een keer vermeld maar de ventielen van Dennerle geven maar een lage werkdruk volgens mij nog onder de 1,5 bar, een reactor werkt beter met een hogere werkdruk.
Het moet misschien wel gaan maar dan moet je aan die stelschroef draaien in de slangaansluiting, met deze schroef kan je wel alleen het aantal bellen per minuut verhogen helaas niet de druk dus ik denk dat het niet afdoende is.
Als je ph snachts wel aardig is en overdag te laag dan moet het aan de hoeveelheid co2 liggen, ik zou echt proberen aan de schroef te draaien en anders is een andere drukregelaar erop zetten.
 

Terug
Bovenaan