Ph controller afstellen


M

MickDD

Guest
Hoi ik heb een Dennerle evolution deluxe ph controller.

Nu heb ik een aquarium van 750L netto met een kh van 5 en een ph van 7.6 volgens de tabel zou ik dan een ph moeten hebben tussen de 6.8 en de 7.

Nu vroeg ik mij een paar dingen af?

1 kan ik de ph controller gelijk op 7 zetten dus dat de ph van 7.6 naar 7 gaat?
Of is dat teveel in 1 keer?

2 ik las dat je best met 1 bel pm op 10L water kon beginnen, wat dus inhoud dat ik gelijk met 75 bellen pm zou moeten beginnen, klopt dit?

3 ik heb een akadama bodem (ph verlagend, in hoeverre die nog verlaagd daar mijn kraan water een ph heeft van 8 wat dus maar 0,4 scheelt), nu las ik dat de co2 tabel dan niet meer werkt, klopt dit?

Alvast bedankt (y)
 
mijn kh is ook 5 en ph 6.7
aquarium 250 liter.
ik kan het aantal bellen niet tellen ,maar het zijn er meer als 100 per minuut.
Al is dat ook maar relatief ,want de grootte van de belletjes is bij iedereen anders.
Gewoon matig beginnen te doseren, en elk uur 10 bellen verhogen,totdat ph gezakt is naar je ingestelde waarde.
Best is om juist voldoende belletjes te geven dat je ph juist genoeg zakt
zou zeggen 105 procent belletjes is ideaal
Moest er dan ooit iets mis gaan ,dan kan je nooit meer dan 5 procent teveel geven.
 
co2 zei:
mijn kh is ook 5 en ph 6.7
aquarium 250 liter.
ik kan het aantal bellen niet tellen ,maar het zijn er meer als 100 per minuut.
Al is dat ook maar relatief ,want de grootte van de belletjes is bij iedereen anders.
Gewoon matig beginnen te doseren, en elk uur 10 bellen verhogen,totdat ph gezakt is naar je ingestelde waarde.
Best is om juist voldoende belletjes te geven dat je ph juist genoeg zakt
zou zeggen 105 procent belletjes is ideaal
Moest er dan ooit iets mis gaan ,dan kan je nooit meer dan 5 procent teveel geven.

100 Bellen per min ?

Heb zelf ook een 240 Liter bak en ph en kh zitten het zelfde en denk dat ik aan max 40 bellen per min zit !
 
MickDD zei:
Hoi ik heb een Dennerle evolution deluxe ph controller.

Nu heb ik een aquarium van 750L netto met een kh van 5 en een ph van 7.6 volgens de tabel zou ik dan een ph moeten hebben tussen de 6.8 en de 7.

Nu vroeg ik mij een paar dingen af?

1 kan ik de ph controller gelijk op 7 zetten dus dat de ph van 7.6 naar 7 gaat?
Of is dat teveel in 1 keer?

2 ik las dat je best met 1 bel pm op 10L water kon beginnen, wat dus inhoud dat ik gelijk met 75 bellen pm zou moeten beginnen, klopt dit?

3 ik heb een akadama bodem (ph verlagend, in hoeverre die nog verlaagd daar mijn kraan water een ph heeft van 8 wat dus maar 0,4 scheelt), nu las ik dat de co2 tabel dan niet meer werkt, klopt dit?

Alvast bedankt (y)


Bij het verlagen van je PH kun je best dit stapsgewijs doen en je vissen in de gaten houden! als ze naar lucht beginnen te happen dan zit er te veel CO2 in de bak.
Dus ik denk best dat je eerst probeerd naar 7.3 te gaan en even te kijken hoe de vissen reageren .
Aantal dagen later richting 7 zakken en terug kijken hoe de vissen reageren !

Als ik u was zou ik eens beginnen met 40 bellen per min. zelf ben ik begonnen met 15 bellen per min en stilletjes aan naar boven gegaan.

Zelf heb ik ook een Akadama bodem en moet zeggen ik merk in mijn 240Liter bak erg weining van de verlagende functie!!
De CO2 gebruik ik eigenlijk nooit heb zelf 2 indicators in men bak hangen 1 tje links en 1tje rechts en deze geven beide lichtgroen - lichtgeel aan dus op die manier kun je zien of er veel CO2 in het water aanwezig is :)



Wel opletten met akadama dat deze bodem voedingsstoffen opslaagt... in het begin veel meten en veel doseren zodat je nooit te kort krijgt een gouden raad !
(Mijn akadama ligt er nu 6 maand in en neemt nog lichtjes voeding op)
 
40 bellen of 100 bellen,
is relatief dus ik zal vermoedelijk kleinere belletjes hebben ,dan u
en misschien ook iets meer watercirculatie ,wat de CO2 ook sneller verdrijft ,waardoor ik iets meer moet toevoegen.
is bij ieder verschillend.
zolang het resultaat maar goed is.
 
Sparkske zei:
co2 zei:
mijn kh is ook 5 en ph 6.7
aquarium 250 liter.
ik kan het aantal bellen niet tellen ,maar het zijn er meer als 100 per minuut.
Al is dat ook maar relatief ,want de grootte van de belletjes is bij iedereen anders.
Gewoon matig beginnen te doseren, en elk uur 10 bellen verhogen,totdat ph gezakt is naar je ingestelde waarde.
Best is om juist voldoende belletjes te geven dat je ph juist genoeg zakt
zou zeggen 105 procent belletjes is ideaal
Moest er dan ooit iets mis gaan ,dan kan je nooit meer dan 5 procent teveel geven.

100 Bellen per min ?

Heb zelf ook een 240 Liter bak en ph en kh zitten het zelfde en denk dat ik aan max 40 bellen per min zit !

Ik heb hier uit de kraan een kh van 5 en de ph is 7.9.
Om deze ph op 6.65 te krijgen heb ik in de 80cm 65 bellen nodig en in de meterbak rond de 140.
Je kan de co2 rustig opbouwen maar te rustig is ook niet nodig denk ik. Wanneer je nieuwe vissen aan je bak toevoegd dan duurt het overwennen ook enkele uren dus de vissen wennen snel aan nieuwe waarden en kunnen wel wat hebben hoor.
Dagelijks wat meer co2 moet wel kunnen als je het mij vraagt.
 

Terug
Bovenaan