Pepijn

Member
Lid geworden
13 augustus 2019
Berichten
10
Leeftijd
44
Hoi allemaal, een tijdje geleden heb ik eens kennisgemaakt met een paar leden in de chat, nadat ik al een tijdje aan het "lurken" geweest ben. Toen heb ik beloofd mijn bak eens te posten, dus van de week heb ik eindelijk even de tijd genomen om een paar plaatjes van voren te schieten. Bij deze dus :).

Techiek:
Bak: Oase highline 400
Filter: Oase Biomaster Thermo 600 (wordt 850)
Verlichting: Daytime Matrix verlichting
Flow: AI Nero 5 stromingspomp

Bestand:
Krobia Xinguenis (koppeltje)
Apistrogramma Panduro mannetje (ik zoek nog een vrouwtje voor 'm)
Gele Kongozalm 8x
L128 Blue Phantom 1x
L118 Golden Nugget 1x
L046 Zebra pleco 3x
Corydoras Sterbai 4x
Aziatische waaierhandgarnaal 3x
Sulawesislakken x5

Ik heb nu een jaar of 4 een aquarium denk ik, begonnen met een 70 liter bak en daarna via een 200 liter Aquatlantis Fusion naar deze. En ergens later dit jaar hoop ik zelf een bak te laten bouwen die ergens tussen de 600 en 800 liter zal bevatten en misschien een open bovenkant zal hebben. Ik wil in ieder gevan een bak die breder en dieper is dat dan 'ie hoog is om meer bodem oppervlakte en zwemruimte te creëren zonder een belachelijk aantal liters nodig te hebben, denk aan 180x70x45 ofzo. Door een open bovenkant waardoor bijv planten boven het water uit kunnen groeien wordt het meteen een soort binnenvijver, met eventueel een aantal planten op een rek erboven aan de achterzijde geeft dat denk ik wel een gaaf effect in de huiskamer :). Maar dat is dus nog niet allemaal zeker, het is voorlopig nog één van de mogelijkheden.

De Kongozalmen zal ik dan in ieder geval wel vervangen door één of meerdere kleine schooltjes Zuid-Amerikaanse tetra's, misschien kan er nog een Zebraatje bij en héél misschien iets van een andere Cichlidensoort. Maar ik heb gemerkt dat ik mijn bak qua aanzicht liever wat leger dan voller heb omdat dat meteen veel rustgevender is :).

Voor nu ben ik wel begonnen met zoeken naar planten met iets meer kleur, want het palet is nu niet echt heel spannend. En ik heb zelf een plexiglas buis op maat laten zagen waarvan ik zelf een spraybar aan het maken ben. Die geef ik redelijk grote gaten en richt ik omhoog (zoals het knutselwerk wat je nu tegen de achterwand kunt zien) om het wateroppervlak in beweging te houden, de flow wordt verzorgd door de Nero. Werkt vooralsnog flitsend, alleen moet ik wel iets doen met de verlichting denk ik aangezien ik momenteel last heb van baardalg...

Tot zover even, mochten jullie nog tips en adviezen hebben dan hoor ik het graag!


DSCF0181.jpg


DSCF0177.jpg
 
Mooie bak en als je algen hebt dan zul je ergens tekorten hebben denk ik en met baardalg moet je dat meestal in de co2 of de distributie zoeken.
 
Thanks, ik ga me daar nog eens wat meer in verdiepen dan 😁. Ik heb nog veel te leren, maar is juist het leuke aan deze hobby -die wordt niet gauw saai!
 

Terug
Bovenaan