penseel algen en groene algen


nilo1804

~
Forumleiding
AquaForum Donateur
Lid geworden
5 januari 2012
Berichten
2,935
Leeftijd
25
Locatie
Vlaardingen
Ik heb last van penseel algen en groene algen (welke weet ik niet).

Ze zitten ook op mijn interne juwel rio filter, penseelalg krijg is er met een krabbertje/mesje wel vanaf. Maar hoe haal ik de groene algjes eraf? En de penseelalgjes eraf waar ik niet bij kan?

Het aquarium haal ik helemaal leeg, er moet een nieuwe bodem in. En mijn vader zegt nu dat een beetje chloor wonderen doet, en dat als je het vaak genoeg uitspoelt er niets aan de hand is.

Maar hebben jullie betere of veiligere opties? Ik dacht zelf dat azijn misschien helpt tegen de groene algen, maar is ook maar een gokje.
 
Ik denk dat je met een schuursponsje een heel eind komt hoor. Daar maak ik ook dingen mee schoon als er groene alg ofzo opzit.
Chloor zou ik niet snel gebnruiken.
 
Met de groene(schuur) of met de gele(spons) kant? (Bij de standaard sponsjes).
 
Ik gebruik de groene schuurkant dus. Ik zie verder geen schade daardoor. Het moet wel even met beleid. Vooral op de brhuizing van de interne filter, maar ik heb het altijd zo gedaan. Bij iedere waterwissen doe ik de ramen aan de binnenkant met de groene kant en zie echt geen schade hoor.
Met die groene kant poets je zo de algen eraf.
 
Gewoon helmaal laten uitdrogen

Aangezien je hem toch leeghaalt en daarna met easycarbo een washandje natmaken en de droge alg natmaken deze zuigt zich dan vol easycarbo.

Dan doen wat je doen moet en als je hem weer vult zul je zien dat hey verrek het zit er nog op maar na 1 week is het helemaal weg opgelost

Kost het minste moeite, geen chloor / azijn / schuurspons (beulewerk)

Negeer de rest ;-)
 
Martin vd V zei:
Gewoon helmaal laten uitdrogen

Aangezien je hem toch leeghaalt en daarna met easycarbo een washandje natmaken en de droge alg natmaken deze zuigt zich dan vol easycarbo.

Dan doen wat je doen moet en als je hem weer vult zul je zien dat hey verrek het zit er nog op maar na 1 week is het helemaal weg opgelost

Kost het minste moeite, geen chloor / azijn / schuurspons (beulewerk)

Negeer de rest ;-)

Ik weet uit ervaring dat sommige penseelalgen al resistrent zijn tegen carbo. Sommige mensen hebben altijd carbo gegeven of zelfs een stootkuur.
Dus de kans dat dit zo is in dit geval is niet geheel uitgesloten, maar wel klein. Met een schuursponsje maak je echt geen schade als je rustig te werk gaat. Je moet geen staalwolspons gebruiken dus :D.
 
Wat let hem om een paar testjes te doen? Carbo En azijn.
 
Bedankt voor de tips. Mijn filter is schoon. Ik heb het sponsje gebruikt :)
 
Oh mooi zo. De schuurkant neem ik dan aan??
Ik wist uit ervaring dat dit wel zou willen ;)
 
Martin vd V zei:
Nilo

ik heb ergens in het fotoalbum een voorbeeld van mijn bak voor en na schoonmaken met easycarbo als je dat ziet weet je genoeg ;-)

http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... 890&page=1

Ik zie dat het heel goed heeft geholpen en dit is mss een goede methode als je erg veel penseelalg hebt. Maar voor een beetje alg werkt een spoinsje ook prima. Overigens leuk te zien dat het zo goed heeft gewerkt.Ik onthou de tip dus maar wel :thumbs:
 
jessicapilon zei:
Oh mooi zo. De schuurkant neem ik dan aan??
Ik wist uit ervaring dat dit wel zou willen ;)

Ja, hij is bijna helemaal schoon.

Vrijdag worden de vissen opgehaald, dus als het aquarium dan leeg is kan ik ook de hoekjes van mijn filter goed schoonmaken.

Ga ik onthouden! :) :thumbs:
 

Terug
Bovenaan