Penseel alg


anketh31

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
8 december 2008
Berichten
604
Leeftijd
29
Hallo,

Sinds een paar weken heb ik plots last van penseel alg. Afgelopen week is het opeens ook heel erg geëxplodeerd. De alg zit eigenlijk voornamelijk in de stroom van het filter. Ik voeg ook CO2 toe, en heb het idee dat het komt door instabiele CO2. Zou een pH controller helpen om de instabiele CO2 te stabiliseren?

Wat kan ik in tussentijd nog meer doen om het te beperken?

Groetjes,
Anke
 

Bijlagen

  • IMG_20210310_184216.jpg
    IMG_20210310_184216.jpg
    414.6 KB · Weergaven: 149
  • IMG_20210310_184221.jpg
    IMG_20210310_184221.jpg
    411.1 KB · Weergaven: 150
  • IMG_20210310_184232.jpg
    IMG_20210310_184232.jpg
    441.7 KB · Weergaven: 155
Als het alleen in de filterstroom zou zitten kan de stroming te sterk zijn waardoor de Co2 te snel wordt weggeblazen. Ik ben ook al enkele weken bezig met deze alg. Sinds deze week is het rood gekleurd dus sterft het af. Was bij mij vooral bij de bodem, maar uiteindelijk ook op andere plekken en heb verschillende dingen gedaan.

  • Lilypipe van m'n filter wat naar beneden gericht zodat er wat meer stroming bij de bodem komt.
  • Co2 met stapjes steeds ietwat verhoogt om de dag.
  • Planten waar veel vuil vanaf kwam verwijderd. Zweefvuil kan ook een trigger zijn.
  • Ergste bladeren steeds wekelijks afgeknipt.
En ga je in ieder geval zeggen dat je geduld moet hebben bij de bestrijding van deze alg. Kan even duren voordat je effect ziet. Succes. Ik denk dat een pH controller niet zozeer de oplossing is of je moet echt onstabiele waarden hebben. Dan zou je even op meerdere momenten van de dag je pH moeten meten en dropchecker bekijken.

Gr
Stefan
 
Wat is de ph en de kh en hoe voeg je de co2 toe? Laat je het ook voor het licht aangaat al aangaan? Je kan wel co2 toevoegen maar goed dan moer het nog wel voldoende zijn.
Gebruik je een dropchecker en heb je daar ook een foto van?
 
Wat is de ph en de kh en hoe voeg je de co2 toe? Laat je het ook voor het licht aangaat al aangaan? Je kan wel co2 toevoegen maar goed dan moer het nog wel voldoende zijn.
Gebruik je een dropchecker en heb je daar ook een foto van?
pH is 6.4
kH is 6.0

Als ik het via die CO2 tabellen bekijk, zit ik veel te hoog. Maar vraag me af of dat klopt.

IMG_20210310_195237.jpg

De drop checker, heb er maar even een watje achter gedaan voor het contrast. Dit is wel direct in de uitstroom.

Ik voeg CO2 via mijn inline diffuser. Om 13:00 gaat de CO2 aan, om 14:00 het licht. Vervolgens om 21:00 gaat het CO2 uit en dan om 22:00 gaat het licht uit.
 
Nou die is flink gelig dus aan de hoeveelheid kan het niet liggen. Is de circulatie goed in de bak?
 
Zou je Co2 checker zo ver mogelijk van de uitstroom weghalen om een beter beeld van je Co2 te krijgen.
 
Green Aqua schrijft hierover:
Often called as Black Beard Algae - this is a very difficult type to get rid of! The small black, dark-grey or reddish hairballs will grow in clumps or patches of fine black tufts with a length of half a centimeter. It likes places with strong flow, it sticks to hardscape and submersed equipment (filter in- and outflows, internal filters, etc.) If you have hard water, the Calcium will get incorporated into the threads and algae eaters will not like it. The Siamese Algae eater and Amano shrimp will eat it, but they are not efficient. In a strongly lit aquarium in can be caused by the lack or uneven distribution of CO2, final solution will be to address that. With weak lighting it will help to let the water rest before water changes. Tap water (and fresh RO water) are rich in CO2 - this will favor these algae but slow-growing low-tech plants will not profit from it.

This is one of the most difficult algae to remove. It appears with no apparent cause even in older, very stable lush tanks. Most of the times the only solution is to remove the spots - one-by-one with heroic scrubbing, and that would not at all guarantee that it is not going to come back. Removal is helped immensely by this tool: ADA Pro picker. Using a liquid carbon additive (switch the filter off, apply locally with a syringe) will help kill this algae. It will turn red and whitish before disappearing.
 
Met een carbo stootkuur is et snel dood maar ja je moet de oorzaak bestrijden want anders steekt het snel weer de kop op.
 
Zou je Co2 checker zo ver mogelijk van de uitstroom weghalen om een beter beeld van je Co2 te krijgen.
Ik zal het eens verplaatsen, eens kijken wat het op andere punten van mijn bak aangeeft
Nou die is flink gelig dus aan de hoeveelheid kan het niet liggen. Is de circulatie goed in de bak?
Dat vraag ik me ook af. Ik heb vorige week een extra klein binnenfiltertje geïnstalleerd. Ik zal morgen eens foto's maken van hoe ik de stroming heb. Er zijn vast wel verbeteringspunten!

Green Aqua schrijft hierover:

Dank voor de info. Ik ga inderdaad maar even goed naar mijn stroming kijken

Met een carbo stootkuur is et snel dood maar ja je moet de oorzaak bestrijden want anders steekt het snel weer de kop op.
Zeker waar, maar ga het binnenkort maar eens proberen om te kijken of ik er van af kom en vanaf kan blijven
 
Zoals ik al zei zal het snel dood zijn maar dan is het de kunst om nieuwe algen te voorkomen.
Nee inderdaad. Ik wil dan ook zeker maatregelen nemen om er vanaf te blijven. Want wil het ook niet terug hebben haha
 
Even wat tekeningtjes gemaakt om te laten zien hoe de stroming is in mijn bak.

Dit is hoe het nu is:
Stroming1.png

Rechtsvoorin is de uitstroom van het filter in het rood. Hier komt dus ook de CO2 uit. Linksachter heb ik voor nu even een extra filtertje gezet om wat extra stroming te genereren. En rechtsachter in blauw in de inlaat van het filter.
Linksachter zit een hoger stuk in de scape. Dus dit blokt de stroming denk ik.

Even van bovenaf hoe het nu is:
Stroming 2.png

Dat schuine streepje is het hoge deel in de scape. Ik denk dat ik door hoe ik de uitstroom nu heb staan een groot deel van mijn scape geen CO2 geef.

Zou het beter zijn om het als volgt te doen:
Stroming 3.png

Een spraybar installeren aan de linkerkant en het kleine filtertje linksachterin te laten zitten. Hierdoor heb je daar ook een inlaat punt. En de instroom van mijn filter linksvoorin, in het lage deel boven het zand. Zou ik op deze manier een betere stroming creëren in de bak?
 
In jouw geval zou ik zorgen voor een goede verdeling van je water. Een juiste waterdistributie dus! Meerdere filters en/of stromingspompjes zorgen bijna altijd voor problemen. Je kan je waterdistributie controleren met Easy Life filtermedium. Dit zorgt voor een, overigens snel verdwijnende, witte wolk zodat je verdeling goed zichtbaar wordt. Een Lilypipe ziet er leuk uit maar zorgt voor een gebundelde instroom. Je wilt met het extra filtertje zorgen voor meer stroming schrijf je. Stroming is totaal iets anders als distributie en meestal helemaal niet nodig. Ik zou dus dat extra filter weghalen en een spraybar monteren.
 
Eens met Ben.
Zoals je op je laatste tekening laat zien, op de plek van de pijltjes een spraybar plaatsen, dan links achter in 1 afvoer maken.
 
Is het dan geen probleem dat de afvoer achter planten, een beetje in een dood hoekje zit?
 
Ik heb deze jaren in een Rio125 in de hoek achter een groot stuk hout met Javaren gehad en heb daar geen problemen mee gehad verder.
 
Is het dan geen probleem dat de afvoer achter planten, een beetje in een dood hoekje zit?
Ik zou in jou geval ook voor een spraybar gaan van links naar rechts uitstromend en overwegen om de intake links voorin te plaatsen (kan je die glazen intake voor nemen om het mooi te houden, en er zijn evt ook glazen spraybars te krijgen).
En dan kijken hoe je waterdistributie verloopt zoals Ben aangeeft.
 
Nee. Je aanzuiging zal er wel om werken.
Maar is dat efficient met het vuil opzuigen? Krijg je niet een flinke opstapeling aan vuil in de planten er voor?
 
Geregeld vuil afhevelen kom je toch niet onderuit. Onderdeel van je onderhoud. Is juist mooi als het op 1 plek komt kun je het makkelijk afhevelen.

....... overwegen om de intake links voorin te plaatsen.......
Persoonlijk zou ik deze juist rechts achter plaatsen, je wil immer je techniek zoveel mogelijk uit het zicht hebben. Ook de glazen versies worden vuil en blijven zichtbaar.
 
Geregeld vuil afhevelen kom je toch niet onderuit. Onderdeel van je onderhoud. Is juist mooi als het op 1 plek komt kun je het makkelijk afhevelen.


Persoonlijk zou ik deze juist rechts achter plaatsen, je wil immer je techniek zoveel mogelijk uit het zicht hebben. Ook de glazen versies worden vuil en blijven zichtbaar.
Dat is waar!

Linksachter bedoel je dan? Dan zit ie uit het zicht.

Ik ga maar eens een spraybar monteren!

Bedankt voor de feedback!
 
Geregeld vuil afhevelen kom je toch niet onderuit. Onderdeel van je onderhoud. Is juist mooi als het op 1 plek komt kun je het makkelijk afhevelen.


Persoonlijk zou ik deze juist rechts achter plaatsen, je wil immer je techniek zoveel mogelijk uit het zicht hebben. Ook de glazen versies worden vuil en blijven zichtbaar.
Het is handig om je intake en outflow onder elkaar te zetten om een circulaire flow te realiseren.
 
Links achter is dan toch ook dezelfde kant, zie de berichten er na, bedoelde ook link in plaats van rechts. Net wat je zegt aan de zelfde kant voor ene goede circulatie. :))
 

Terug
Bovenaan