Pauwoog

  • Onderwerp starter R&J Oscar Attack
  • Startdatum

R

R&J Oscar Attack

Guest
Hoi!

Ik heb sinds kort 4 pauwogen. (7-6 cm)
Wat is het beste voer om ze te geven? :D
Iemand tips?


Dankje! :thumbs:




Joyce
 
Mossel, garnalen, stukjes vis, regenwormen, cichlidensticks etc etc

Ik hoop wel dat je een flinke bak hebt (minimaal 2 meter)

PS

Ik neem tenminste aan dat je de Pauwoogcichlide , Astronotus ocellatus, bedoelt
 
Hee,
dankje voor de tips!
Ik heb inderdaad een aquarium van 2 meter :smitten:.
 
Verder ook ok: levende pissebedden/regenwormen/meelwormen/kleine krekeltjes, inktvis/octopus, gedroogde gammarus/garnaaltjes, eigenlijk al het niet-plantaardige diepvriesvoer wel behalve veel rode mug, tubifex en discusmix.

Beter geen vlees voeren (runderhart etc).
 
@SaskiaZ
dankjewel.
Ik geef ze nu vlokvoer en korrels.
Zal binnekort wat diepvries voer halen. :)



Joyce
 
Ik vind persoonlijk een aquarium van 2 meter veel te klein voor deze vissen. Heb ze volgroeid gezien en het zijn echt joekels van vissen. Op zijn minst een 3 meter aquarium. Ook zie ik dat je een Pangasius hebt, deze wordt al helemaal enorm:

455685_0_82_08.jpg


En lees dit artikel ook maar even:

http://plazilla.com/page/4295035275/pan ... t-aquarium
 
Klopt hij word ook heel groot.
We wisten niet dat ze zo groot werden, later zijn we er achter gekomen.
Maar hoorde ook dat Pangasius een zwakke vis is en al vroeg sterft. Een van de twee is al overleden.
Onze Pauwogen zijn nog heel klein, misschien iets groter dan een Corydoras. Tegen die tijd dat ze groeien zorgen we voor een grotere bak. :)
 
Logisch dat vissen die veel te klein gehuisvest worden eerder doodgaan. Dit heeft niets te maken met de vis zelf. Vissen die 1,5/2 meter worden horen gewoon niet in zo'n bakje thuis. Dat ze snel doodgaan is daar het gevolg van.
 
Voor pauwogen zo ik ook op een 3,5 meter tellen. Maar dat is mijn mening
 
R&J Oscar Attack zei:
Onze Pauwogen zijn nog heel klein, misschien iets groter dan een Corydoras. Tegen die tijd dat ze groeien zorgen we voor een grotere bak. :)

Ook nu ze klein zijn groeien ze al groter en juist dan is een grote bak extra belangrijk. Je bent nu misschien nog niet te laat om er wat aan te doen.
 
Richvio zei:
Voor pauwogen zo ik ook op een 3,5 meter tellen. Maar dat is mijn mening

Iets te overdreven in mijn ogen 2 meter met niet al te veel felle medebewoners moet wel kunnen hoor uiteraard moet wel 60 cm diep zijn liever iets meer want met 30-40 cm zijn het echt bak beesten. En vooral dikke portemonnee hebben want ze vreten echt enorm veel en vooral groot voer.
 
In 2 meter pauwogen vind ik echt veel te klein. Maar daar zijn meningen voor :)
 
ik heb een 250x70x70cm bak met daarin ook pauwogen. Een pauwoog is echter daarnaast een hele rustige vis waarvan ik vind dat die in een bak van 200x60x60cm prima kan.

En over dat eten dat klopt. In totaal met al de andere vissen ben ik voor me grote bak alleen zo;n beetje tussen de 30 en 40 euro per maand kwijt (volwassen vissen) Dit kan je goedkoper regelen echter zul je dan in de kwaliteit van het voer terug moeten. Echter heb je dan veel kans op de gatenziekte bij je pauwogen.

Echter is dat niet de grootste post. De duurste post is de electra. Ga maar uit gemiddeld van tussen de 50 en 75 euro per maand. Reken daarnaast het extreme verversen er nog bij en je hebt makkelijk een vaste post van tussen de 150 en 175 euro per maand.

En dan worden deze vissen ook nog aardig oud. Reken op een jaar of 20.

Wel een paar punten waar je over na moet denken voordat je hieraan wil beginnen.
 
Cianora zei:
Echter is dat niet de grootste post. De duurste post is de electra. Ga maar uit gemiddeld van tussen de 50 en 75 euro per maand. Reken daarnaast het extreme verversen er nog bij en je hebt makkelijk een vaste post van tussen de 150 en 175 euro per maand.
Hoe kom jij met de huidige energie- en waterprijzen aan die getallen per maand?

~ Ivo
 
Dat vind je veel of weinig? :)

Voer: 50 euro per maand
Electra: 75 euro per maand
Onderhoud en verzorging: 10 euro per maand
Water: 4 euro per maand.

Moet ik er wel bij vermelden dat ik mijn aquarium in een onverwarmde omgeving heb staan. (speciale ruimte naast het huis). Nou houden de aquarium dat wel warm maar kost me wel extra aan stookkosten.
 
Het ging me inderdaad vooral om het laatste. 250x70x70 is natuurlijk een flinke plas water om warm te houden, zeker in een onverwarmde ruimte.
Als je dan gaat rekenen met wattages verwarming die erin hangen en hoe lang per dag die eventueel zullen aanslaan zijn het begrijpelijke uitkomsten.
 
Cianora zei:
Dat vind je veel of weinig? :)

Voer: 50 euro per maand
Electra: 75 euro per maand
Onderhoud en verzorging: 10 euro per maand
Water: 4 euro per maand.

Moet ik er wel bij vermelden dat ik mijn aquarium in een onverwarmde omgeving heb staan. (speciale ruimte naast het huis). Nou houden de aquarium dat wel warm maar kost me wel extra aan stookkosten.

elektra 75 per maand voor alleen de bak das wel heel erg veel
zit mij af te vragen hoe hier aan komt gemeten of berekend

als het klopt wat je aan geeft zou dan toch eens kijken of het niet anders kan bv de ruimte isoleren en een cv bij plaatsen

groet
jaap
 
Waarom verschillen veel Nederlandse forum's zoveel met de amerikaanse, in amerika zeggen ze dat een 50gallon oftewel ongeveer 200 liter het minimum is voor 1 pauwoog en hier is het minimaal een 2 meter lang aquarium?
 
Omdat in Amerika niet zoveel gegeven wordt om dierenwelzijn. Heel simpel. Hier in Nederland vinden wij het niet verantwoord om een dier dat ruim 30 cm kan worden in een bakje van 1,20 m te stoppen. Hij kan daarin zijn kont amper keren
 
AquaVISie zei:
Omdat in Amerika niet zoveel gegeven wordt om dierenwelzijn. Heel simpel. Hier in Nederland vinden wij het niet verantwoord om een dier dat ruim 30 cm kan worden in een bakje van 1,20 m te stoppen. Hij kan daarin zijn kont amper keren

Oke duidelijk bedankt voor je antwoord.
 
AquaVISie zei:
Omdat in Amerika niet zoveel gegeven wordt om dierenwelzijn. Heel simpel. Hier in Nederland vinden wij het niet verantwoord om een dier dat ruim 30 cm kan worden in een bakje van 1,20 m te stoppen. Hij kan daarin zijn kont amper keren
Tenzij het over goudvissen gaat. Dan wordt een bak van 1m20 overdreven groot gevonden.
 
Jones zei:
AquaVISie zei:
Omdat in Amerika niet zoveel gegeven wordt om dierenwelzijn. Heel simpel. Hier in Nederland vinden wij het niet verantwoord om een dier dat ruim 30 cm kan worden in een bakje van 1,20 m te stoppen. Hij kan daarin zijn kont amper keren
Tenzij het over goudvissen gaat. Dan wordt een bak van 1m20 overdreven groot gevonden.

Ja maar ja maar ja maar een goudvis wordt nie zo groot in een kleine bak!!!!


:stom: :stom: :stom:










:sorry:
 
3.5m is wel erg overdreven hallo... Deze vissen groeien op ik dierenwinkel bakjes van nog niet eens 60L zodra ze in een 2m bak komen hebben ze de tijd van hun leven. Heb ze ook nooit groter dan 20-25cm gezien. 35cm is de max en natuurlijke grootte ! Die amerikanen houden ze zelfs in 60-80L bakjes met 1-2 pauwoog cichlides ook wel tiger oscars zoals hun ze noemen. Heb zelfs op een forum gelezen dat 1.20m voldoende kan zijn. Zelf zou ik dan een 1.5-2m bak aanschaffen zodat ze toch een goede ruimte hebben.


Soms vind in het echt overdreven hoe sommige mensen reageeren. Denk aan de dierenwinkels dat zijn de echte dierenonderdrukkers.. Wij als liefhebbers zorgen 100% beter voor onze dieren en daarom hebben ze het ook 100% beter bij ons.
 
Kevin95 zei:
3.5m is wel erg overdreven hallo... Deze vissen groeien op ik dierenwinkel bakjes van nog niet eens 60L zodra ze in een 2m bak komen hebben ze de tijd van hun leven. Heb ze ook nooit groter dan 20-25cm gezien. 35cm is de max en natuurlijke grootte ! Die amerikanen houden ze zelfs in 60-80L bakjes met 1-2 pauwoog cichlides ook wel tiger oscars zoals hun ze noemen. Heb zelfs op een forum gelezen dat 1.20m voldoende kan zijn. Zelf zou ik dan een 1.5-2m bak aanschaffen zodat ze toch een goede ruimte hebben.


Soms vind in het echt overdreven hoe sommige mensen reageeren. Denk aan de dierenwinkels dat zijn de echte dierenonderdrukkers.. Wij als liefhebbers zorgen 100% beter voor onze dieren en daarom hebben ze het ook 100% beter bij ons.

Vissen van 20-30cm in een 60L bakje houden??
Hoe moet zo n vis eigenlijk keren in de bak dan :S
Ik denk dat je ten allen tijde het formaat van de bak moet aanpassen aan de vissen, of andersom als je de bak al hebt maar dat is om het even.
De bak moet geschikt zijn voor de vis en een vis van 20-30cm past en hoort niet in een 60L.

In de regel hebben de vissen het bij ons gelukkig beter dan in de winkels maar je hebt altijd een paar uitzonderingen ertussen.
 
Mooi dit soort discussies.............

Hier....in Suriname worden pauwogen en andere grote cichliden gehouden in echt kleine bakjes naast elkaar. Net zoals ze dat met kempvissen doen. Eigenijk een lang aquarium met tussenschotjes. Dit om de kleuren " beter" te laten uitkomen.........

Wat je dus kan zien is dat elke land en zijn bewoners hun eigen regels en normen hanteren. Maar ook andre uitgangspunten.
Nederland heeft de dierentuin van Emmen, Burgersbush etc die allemaal proberen om de dieren in een zo natuurlijk mogelijke omgeving te laten zien. Terwijl andere landen juist proberen het dier zo goed mogelijk te laten zien. Dat is al een kompleet andere kijk op de inrichting van het hok....veel schuilplaatsen....weinig te zien...weinig schuilplaatsen...veel te zien.

Maar dan nu een anekdote: Vroeger toen ik klein was hield mijn opa vogeltjes in kleine kooitjes....en fluiten dat ze deden....uiteraard kreeg ik daar ook een "tik" van en hield ook vogeltjes in kleinen kooitjes.....fluiten...fluiten en fluiten....Echter de tijd kwam dat het maatschappelijk niet meer werd gewardeerd en dat de kooien zo groot mogelijk moesten zijn.....
Dus ruime kooien gemaakt.......maar hoe groter de kooi...hoe minder fluiten......Een nog grotere kooi...nog minder fluiten en bijna niet meer zichtbaar....de "lol" van de hobby verdween zachtjes....

Inmiddels de wereld over gereisd en in Suriname terrecht gekomen...met vogetjes in "kleine" kooitjes....en fluiten en nagenoeg hand tam!!
Maar goed...zo een beestje aangeschaft.....een grotere kooi gekocht.....veel minder fluiten....en volkomen wild
Inmiddels toch maar weer terug gezet in de originele kooi en we genieten elke dag van zijn heerlijke zang en hij eet uit de hand.

Ik denk dat wij...mensen....te veel vanuit het menselijk denken willen beslissen wat goed is voor een dier....terwijl ik denk dat dat vogeltje zich veel veliger voelt in een kleinere kooi....

Ik houdt al jaren twee zwarte acara's van bijna 15 cm in een bak van 80 cm samen met nog 50 vissen..varierend va 2,5 cm tot 15 cm...volgens de boeken onmogelijk....planten worden met rust gelaten...vissen worden met rust gelaten...zelfs als ze jongen.....tijdens het voeren kan het gebeuren dat er per ongeluk een klein visje in de bek wordt genomen...deze gaat er gewoon gelijk weer uit zonder kleerscheuren....Het enige wat ik heb gedaan is zorgen voor een groot goed werkend filter en ververs dagelijks (automatisch) 10 tot 20% water.....

I\Naar mijn mening is het dus altijd een combinatie van ruimte en netheid (waterverversen/filter) etc die bepalen wat wel of niet kan....Ik zie hier regelmatig oscars (>20 cm) zwemmen in meter bakken met krachtige filters die een volkomen natuurlijk gedrag vertonen, alert zijn, mooi gekleurd die rustig overgaan tot broed.....terwijl ik ook oscar's zie in bakken van meer dan twee meter...die alles en nog wat aanvallen, er slecht uitzien etc etc......
 
Laat ik maar een niet ingaan op de vissen, ;)
Over de vogel, waarom denk je dat ze fluiten!?
Stress, eeuwig opzoek naar een maatje on hun leed wat verdraaglijker te maken, hoe groter de "kooi" (ik zeg eigenlijk liever voli�re, aangezien dit is wat de meeste vogels vereisen) hoe minder stress en hoe minder k*t hun leventje is, dus kunnen ze genieten en vinden ze het niet nodig om eeuwig te fluiten.
In plaats daarvan genieten ze het vogelleven wat ze verdienen, wat eten, badderen, klauteren, hier en daar van hot naar her fladderen, in het kort, wat ene vogel verdiend!!
En wat ze zeker niet verdienen is de hele dag in een klein rotkooitje fluiten omdat de eigenaar dat nou zo leuk vind!
 
Volgens mij is zo goed als elk dier gebaat met een zo groot mogelijke omgeving en lijkt me dat geen discussie alleen als je dan hobbymatig kijkt is het net aan de persoon zelf wat zijn doel met de hobby is.

De 1 vindt het voor zichzelf belangrijker dat hij of zij de vissen goed kan zien en heeft dat als prioriteit.
Andere mensen en denk dat we dat hier oa op het forum voor het grotendeel proberen te bereiken proberen een middenweg te vinden tussen ons eigen plezier en een zoveel mogelijk juiste huisvesting voor de vissen.

Ik denk dat wij... mensen... te veel vanuit het menselijk denken willen beslissen wat goed is voor een dier.... terwijl ik denk dat dat vogeltje zich veel veiliger voelt in een kleinere kooi...

Beetje dubbel zo ;)
Ik denk juist dat het vogeltje zich prettiger zou voelen in een grotere kooi met meer soortgenoten bv.
Dat het in een klein kooitje meer fluit en contact met de mens zoekt en daaruit afleiden dat het zich dan prettiger zou voelen is dan jouw persoonlijke menselijke gedachte lijkt mij.

Zelfde bv dat je hier een hoop reacties van mensen ziet die aangesproken worden op de verkeerde huisvesting van hun vissen dat ze dat onzin vinden want hun vissen hebben het prima want krijgen zelfs kleintjes.
Klopt dat voortplanting oa een teken kan zijn van goede omstandigheden maar in sommige gevallen is het een teken dat de vissen juist door slechte omstandigheden getriggert worden om voor nageslacht te zorgen.
 
Voor dat we geheel af gaan dwalen naar de vogelwereld......voor mij tot slot:

Een vogel zingt enkel om twee redenen:
1. territorium afbakening;
2. verleidingszang t.b.v. de voortplanting;

Beide zijn verschillend in zang. Een vogel zing nooit uit stress...sterker nog een gestreste vogel zingt uberhaubt niet en kwijnt weg.

Maar omdat wij als mens vinden dat een vogel in een grote kooi/voliere zou moeten zitten halen we van alles erbij omdat idee te rechtvaardigen...om ons zelf te rechtvaardigen.....
Prima dat mensen dat vinden.....hun mening...maar waarom houden deze mensen dan wel aquaria, vogels in volieres e.d.....als men dan echt vindt dat het dier zijn natuurlijk gedrag moet kunnen uitoefenen...laat ze dan in de natuur....en sluit ze in zijn geheel niet op...net in een aquarium, niet in een kooi of voliere.

Naar mijn idee fluit een vogel in een kleiner kooi eerder omdat dit voor hem zijn territorium is....en veilig....je hoort dan niet alleen zijn territorium maar ook zijn verleidngszang om vrouwtjes naar hem te lokken....kijk eens liefje....hier heb ik een goed plekje voor jou...kijk eens wat mooi.....
 
Waarbij opgemerkt dient te worden dat niet elke vogel geschikt is voor een keine kooi...net zo min als elke vis geschikt is voor een klein aquarium......
 
De meeste vissen en vogels zijn in gevangenschap geboren, en zijn dus afhankelijk van de mens, ze zouden dan ook niet in er wild kunnen leven, daarom is het de taak van de mens, om een dier een zo goed mogelijke leefomgeving te bieden, en een kleine kooi valt niet onder een goede leefomgeving ;)

En een vogel fluit inderdaad om een partner te vinden, in een fatsoenlijke voli�re fluiten ze af en toe ook, maar, als ze eenzaam in een kleine kooi zitten, ja, dan zou ik ook iemand zoeken om mijn leed mee te delen!
 
Waar ik eigenlijk naar toe wil: Oscars in een 1,20 meter bak met naar mijn idee best kunnen zolang je maar er voor zorgt dat ze in schoon water zwemmen etc.....de eigenaar ziet als het goed is zelf wel of deze combinatie werkt (op termijn);
Niet elke vis is het zelfde...karakters kunnen erg verschillen.

Dus op de vraag of een twee meterbak voldoende is......mijn mening...ja
 
Hoe zou jij het bv vinden, om je gehele leven in een kamer met tralies van 2x2x3,5 (Lcbxh) te zitten, terwijl je de hele dag naar buiten kan kijken, naar de vrijheid, naar een fijn leven.
Elke dag wordt je gevoerd, dit pak je natuurlijk braaf aan, want dit is een van de weinige iet wat leuke momenten van de dag.
Zou jij ook niet iemand willen vinden om je leed mee te delen?
Om je pijn iets te verzachten?
 

Terug
Bovenaan