pas begonnen, kan dus wel wat hulp gebruiken


Annev

Member
Lid geworden
31 augustus 2020
Berichten
19
Leeftijd
62
Ik heb 20 juli 2020 een Jewel 180 aangeschaft, de bak ingericht en plantjes erin gezet; Valisneria ,zwaardplant, cabomba, en cryptocoryne (bleheri?)
Na een week of 2 niks dooen behalve vloeibare plantenvoeding algen (draad en bruin), op advies van aquarium speciaalzaak vloeibaar co2 toegevoegd, dat hielp :).
Omdat de co2 zogoed hielp een co2 instalatie van jbl aangeschaft.

na 1 maand de eerste vissen aangeschaft, 15 kardinaaltetra's, en weer 10 dagen later de volgende 10 corydora's (Leucomales}.

mijn volgende aankoop zal waarschijnlijk een aantal antennebaarsjes zijn , goed idee?,
eigenlijk zoek ik ook nog visjes voor de bovenlaag iemand suggesties?
 
Antennebaarsjes is een zeer algemeen begrip netzoiets als de term huisdier, het zegt namelijk niks over de soort want er zijn honderden soorten. Dus misschien je eerst verdiepen welke je zou willen en dan daar je vragen over stellen. Kan je wel zeggen dat hoe excotischer d ekleurtjes zijn hoe moeilijker ze zijn in leven te houden omdat ze dermate doorgefokt zjjn door populariteit dat ze bij kwekers stijf staan van de antibiotica (bekendste voorbeeld daarvan is de ramirezie electric blue
 
Ik denk inderdaad dat jij de Mikrogeophagus ramirezi bedoelt. Inderdaad een prachtige vis! Maar helaas is deze zo erg doorgefokt dat hij niet zo sterk meer is geworden. Gelukkig zijn er heel veel andere soorten vissen die erg lijken op de ramirezi. Je kunt ook eens kijken naar de Mikrogeophagus altispinosa. Deze is wat makkelijker te houden. Zoek ook eens Apistogramma voor, hier zijn vele soorten van, elk met hun eigen kleuren.
 
Nicolientje en Blub, bedankvoor jullie reacties, ik had inderdaad de ramiziri op het oog, maar had ook al begrepen dat dat niet meteen een erg geschikte vis is voor een beginner.
ik ga me eens verdiepen in de Mikrogeophagus altispinosa en ook kijken naar de Apistogramma.

nogmaals bedankt, dit is de reden dat ik op dit forum zit :)
 
wat denken jullie apistogramma cacatuoides; 1 man en 3 vrouwtjes zou dat kunnen?
maar ik wacht zo wie zo nog zeker 1 a 2 weken voor ik nieuwe vissen ga plaatsen
 
wat denken jullie apistogramma cacatuoides; 1 man en 3 vrouwtjes zou dat kunnen?
maar ik wacht zo wie zo nog zeker 1 a 2 weken voor ik nieuwe vissen ga plaatsen
Ja dat lijkt mij een prima dwergcichlide om mee te beginnen! Verhouding man/vrouw is prima denk ik, wel zorgen voor voldoende schuilplekjes met stenen en holletjes maken.
 
dank je voor je reactie, ik ga kijken of ik nog (meer) schuilplekjes nodig heb
 
iemand nog idee voor vissen boven in?
 
ik heb nog wel een vraagje over de apistogramma cacatuoides, als ik op deze soort google, lijkt het alsof ze redelijk gemakkelijk eieren leggen en jongen krijgen klopt dat?
Op zich is dat wel erg leuk natuurlijk, maar waar laat je die jongen, of is de kans klein dat ze volwassen worden?
 
ik heb nog wel een vraagje over de apistogramma cacatuoides, als ik op deze soort google, lijkt het alsof ze redelijk gemakkelijk eieren leggen en jongen krijgen klopt dat?
Op zich is dat wel erg leuk natuurlijk, maar waar laat je die jongen, of is de kans klein dat ze volwassen worden?
Er is altijd kans dat ze opgegeten worden, maar er zullen misschien altijd een aantal overleven. Je kunt misschien met je vissenwinkel afspreken dat je de jongen terug mag brengen, dan ben jij van je vissen af, en hebben zij gratis winst.
Eventueel kun je ze ook op Marktplaats zetten, maar daar heb je meer aanbod dan vraag.
 
bedankt voor je reactie, ik zal als ik ze koop meteen vragen of ze eventueel de jongen willen overnemen (goed idee, niet aan gedacht :))
 
ik ben wezen zoeken voor vis in bovenste laag en zit te denken aan; nannostomus marginatus, is dat te combineren met onderstaande?

15 kardinaalstetra"s
10 Corydora"s
apistogramma cacatuoides; 1 man en 3 vrouwtjes (nog aan te schaffen)
 
Ik weet niet zo goed of ze te combineren zijn, alleen vraag ik me af of de kardinalen en de marginatussen bij elkaar mooi is, en of het dan niet verstandiger is om de groep kardinalen uit te breiden. Ik weet niet of de twee soorten scholen oid
 
inderdaad. de twee soorten door elkaar Ć©Ć©n school
 
Verwacht niet dat dat 1 school wordt, maar elk een aparte school
 
bij mij zwommen de marginatus meer rond zoals mijn galaxy rasboras doen. Dus vrij individueel. Had er wel maar 6 a 8 misschien had dat er iets mee te maken. Daarnaast zwommen ze vooral in de midden laag bij mij.
 
mijn kardinaal tetra's zwemmen ook veel in middenlaag, ik zoek eigenlijk echt vis voor bovenin,
valt de marginatus dan af?
 
ik heb idd aan bijlzalmen gedacht, maar ik lees overal dat ze springen, vraag me dan af of dat zonder glasplaat kan in mijn jewel rio 180
 
ik heb idd aan bijlzalmen gedacht, maar ik lees overal dat ze springen, vraag me dan af of dat zonder glasplaat kan in mijn jewel rio 180
Je hebt toch zwarte dekplaten?
Dat is genoeg.

Marmer bijlzalm is mooier.
 
šŸ˜€ ik denk ook dat een schooltje bijlzalmen mooier is, maar ik twijfelde of de afdekking genoeg zou zijn.
Ik zou dan een klein blijvende soort willen, welke zouden jullie adviseren? En hoeveel dan?
 
Ik heb ook bijlzalmen , maar zo vaak springen ze er , bij mij, niet uit. Het is me geloof ik 1x gebeurt in pakweg 5 jaar
 
bedankt voor de reacties; het gaan denk ik (marmer) bijlzalmen worden 7 a 10 voldoende?
 
dag,

gisterochtend apistogramma cacatuoides gekocht, 1 man en 2 vrouwtjes.

volgende week of week daarop ga ik denk ik de bijlzalmpjes aanschaffen
IMG_1652.JPG
 
Voorlopig kompleet
Gisteren bijlzalmpjes gekocht
 

Bijlagen

  • 8703D03F-EFE7-418E-A29F-281ED71AA108.jpeg
    8703D03F-EFE7-418E-A29F-281ED71AA108.jpeg
    112.7 KB · Weergaven: 59

Terug
Bovenaan