Parasieten? Wat kan ik doen


lamefrog

Member
Lid geworden
13 februari 2021
Berichten
21
Leeftijd
38
Sinds een paar dagen terug doen 2 van mijn 4 vissen het niet goed.
Dit begon nadat ik ze had verplaatsd naar quarantaine tank en dan weer terug, omdat ik van substraat wisselde.
De meerderheid van de tijd ligt de Fantail stil op de bodem. Ik dacht eerst dat ze alleen geschrokken werden, maar nu zie ik witte plekken/flekjes op lichaam en vinnen.
De andere helft van de tijd zwemt ze wel rond, maar dan op een gestressde manier.
De black moor doet het al beter denk ik. Lag ook veel stil op de grond de eerste twee dagen, maar nu amper meer. Lijkt te herstellen, maar toont wel witte plekken/vlekjes.
Soms gooien ze hun zijkanten tegen de zandbodem om zichzelf te krabben.
Ik heb al wat gelezen en ik denk dat ze parasieten kunnen hebben, maar de vraag is wat moet ik doen?

Hun eigen weerstand proberen te ondersteunen en dan maar afwachten? Of behandelen, maar dan met wat/hoe?

Waterwaarden zijn goed
PH rond de 8
Ammonia 0
Nitriet 0

De andere twee vissen tonen nog geen symptomen.
 

Bijlagen

  • 20210417_165740.jpg
    20210417_165740.jpg
    149 KB · Weergaven: 106
  • 20210417_165642.jpg
    20210417_165642.jpg
    104.8 KB · Weergaven: 172
Hoi, even een paar vraagjes zodat we een iets betere indruk krijgen van wat er aan de hand kan zijn.

- wat zijn de afmetingen van je bak, en hoe is de filtering?
- hoe lang draaide je bak al voordat je van bodem hebt gewisseld?
- wat heb je precies veranderd met het " substraat wisselen"?

Ik zie momenteel bij de fantail wat wittige velletjes op de staart, wat ook slijmhuid zou kunnen zijn. Verder zie ik vaag wat wittige puntjes, maar het is niet duidelijk of dit parasieten kunnen zijn. Bij stress ( door vangen, vervoer etc.) en grote temperatuurverschillen kunnen vissen last krijgen van verlaagde weerstand en soms komt er dan besmetting met witte stip voor. Je ziet de vissen dan schuren en met samengeknepen vinnen zwemmen.

Afhankelijk van de aandoening kun je dan behandelen. maar eerst uitzoeken wat de aandoening/besmetting/infectie inhoudt.
 
Laatst bewerkt:
Lijkt op overtollige slijmlaag inderdaad. Zou best kunnen dat je vissen ergens sterk op hebben gereageerd, en dan denk ik toch aan slechte waterwaarden.
 
Hoi, even een paar vraagjes zodat we een iets betere indruk krijgen van wat er aan de hand kan zijn.

- wat zijn de afmetingen van je bak, en hoe is de filtering?
- hoe lang draaide je bak al voordat je van bodem hebt gewisseld?
- wat heb je precies veranderd met het " substraat wisselen"?

Ik zie momenteel bij de fantail wat wittige velletjes op de staart, wat ook slijmhuid zou kunnen zijn. Verder zie ik vaag wat wittige puntjes, maar het is niet duidelijk of dit parasieten kunnen zijn. Bij stress ( door vangen, vervoer etc.) en grote temperatuurverschillen kunnen vissen last krijgen van verlaagde weerstand en soms komt er dan besmetting met witte stip voor. Je ziet de vissen dan schuren en met samengeknepen vinnen zwemmen.

Afhankelijk van de aandoening kun je dan behandelen. maar eerst uitzoeken wat de aandoening/besmetting/infectie inhoudt.

De bak is 121*40*50 en de filter is Hydor Professional 600, in de eerste maand draaide die samen met een ingedraaide filter Superfish 100
Nu draait alleen de Hydor filter. Ik meet nog altijd 0 ammonia 0 nitriet.
De bak draaide een maand voordat ik van bodem wisselde. Ik had eerst een fijne grindbodem, heb ik verwisseld voor een filterzand-bodem.
Ik denk niet dat het aan de substraat zelf ligt, maar misschien iets met de hele procedure (het met de hand verplaatsen van de vissen, bacterie of iets van mij of vanuit de andere tank, het stressmoment/combinatie-effect)

ammoniabrand is ook het eerste wat mij in gedachte komt.

Alles nu weer gemeten.
PH tussen de 7.5-8.0.
Ammoia 0.0
Nitriet 0.0
 
Ik zie ook rode stippen op de Fantail
 

Bijlagen

  • 20210417_233113.jpg
    20210417_233113.jpg
    107.7 KB · Weergaven: 90
De afmeting van je bak is prima, dat je er nu filterzand in hebt liggen ook, maar... Als de bak nog maar een maand draaide was hij nog niet in evenwicht. Je hebt nu de grindbodem vervangen, dus het evenwicht dat er eventueel was is nu verstoord. De weerstand van de vissen is afgenomen door stress en de verstoring van je waterwaarden, de rode vlekken wijzen op beginnende bacteriele infecties. Eerste hulp in dit geval is heel vaak een grote waterwissel. Ik heb zelf 3 Sluierstaarten en 1 Ancistrus in een 200 l bak en doe elke 3 dagen een 60% waterwissel. Ik voeg preventief een voedingssupplement toe (bijv. Voogle) en maandelijks een vitaminekuurtje. Ik zet hier een link die een en ander hopelijk zal verduidelijken:

 
De afmeting van je bak is prima, dat je er nu filterzand in hebt liggen ook, maar... Als de bak nog maar een maand draaide was hij nog niet in evenwicht. Je hebt nu de grindbodem vervangen, dus het evenwicht dat er eventueel was is nu verstoord. De weerstand van de vissen is afgenomen door stress en de verstoring van je waterwaarden, de rode vlekken wijzen op beginnende bacteriele infecties. Eerste hulp in dit geval is heel vaak een grote waterwissel. Ik heb zelf 3 Sluierstaarten en 1 Ancistrus in een 200 l bak en doe elke 3 dagen een 60% waterwissel. Ik voeg preventief een voedingssupplement toe (bijv. Voogle) en maandelijks een vitaminekuurtje. Ik zet hier een link die een en ander hopelijk zal verduidelijken:


Heel bedankt voor de snelle reactie. Ik ben wel heel goed bewust van de stikstofcyclus, en dat ik die zou kunnen hebben verstoord. Maar de waarden hou ik goed in de gaten. Of denk je aan andere waarden dan ammonia, nitriet, nitraat?

Ik heb natuurlijk net een 95% waterwissel gedaan, ivm het wisselen van de bodem, maar ik vind het een goed idee, ik ga morgen een waterwissel doen. Mijn schema is tot nu toe 90% een keer per week, Ik geef ze hoogkwalitatief droogvoer, broccoli en soms bloedwormen. Dankjewel voor de voedingstips, maandelijks vitaminekuur klinkt goed, dat ga ik ook doen.
 
Laatst bewerkt:
Als de waterwaarden nu goed blijven zullen die rode vlekjes vanzelf weggaan na een aantal dagen, zelfde voor de verdikte slijmlaag.

Dat filter is 600 liter per uur? Dat is wel erg weinig vind ik zelf op zo'n aquarium.

Ik had zelf destijds een 1500 liter per uur maar dat vond ik al te weinig met 50 liter per vis.

Maar zolang het bij 4 vissen blijft en veel grote waterwissels zou het natuurlijk goed kunnen gaan. Je hebt dan alleen geen grote buffer
 

Terug
Bovenaan