Parasiet?


Ja wel spannend nog hoor. Elke keer denk ik 'hm zijn die kieuwen niet wat rodig' en 'was dat nou een beweging om langs een plant/steen te schuren?', 'oh nee hij gaapt' 😧
Gisteren en eergisteren zwom de apisto opeens gestresst langs het glas, maar ik denk dat dat kwam omdat ik met plantjes had geschoven en het water wat rommelig was geworden. En de rosy loaches zwemmen ook vaak langs het glas, maar het kan goed zijn dat die stress hebben omdat het groepje echt te klein is. 8-10 is het minimum en ik heb er maar 4 (waren er niet meer toen). Dus ik heb vandaag bijbesteld: 5 rosy loaches, 5 galaxy rasbora en een apisto vrouwtje (voor zover dat kon, ze moesten een groepje bestellen en dan is het de vraag wat je krijgt en of ze uberhaupt zo groot zijn dat je het verschil kan zien).
@LennoX , ik heb geen goede quarantaine bak, het aquariumpje wat ik als extra heb daar woont een dario dario met iets geks wat ik niet behandeld krijg (maar hem ook niet heel erg lijkt te hinderen). Een curver box met veel hoornblad is dan het alternatief, maar of dat nou een goed idee is... Ik heb niet echt een rustige plek waar hij kan staan, ik denk dat het erg stressvol wordt. Als het goed is kan ik ze gelijk ophalen als ze binnen zijn zodat dat in ieder geval een stationnetje met besmettingsrisico scheelt. Maar spannend is het wel 😬
 
Ik weet het niet hoor, begin nu toch wel echt te twijfelen. Er zat net een rosy loach heel dicht bij het glas een tijdje stil en toen kon ik hem goed bestuderen. Was moeilijk te zien omdat ze zo klein zijn maar hij zat echt actief te ademen, net zoals de chinese danio's in het begin. En meerdere keren te gapen. En ze lijken ook wat minder actief (maar dat is een momentopname)
Ik denk er nu serieus over om voor de zekerheid opnieuw te gaan behandelen. Bij de chinese danio's kon ik het zien aankomen dat het echt niet goed ging omdat ze aan het wateroppervlak gingen hangen. Dat gaan de rosy loaches niet doen denk ik, ik ben bang dat ik het pas zie als het te laat is.
Of zou het echt gewoon de stress van een te klein groepje kunnen zijn??
 
ik vraag mij af of zout geen betere middel is, nu medicatie niet geholpen heeft?:S
 
Probleem is dat ik de hele bak moet behandelen en dat is lastig met zout toch?

Gisteren even bij een LFS advies gevraagd, deze lopen mensen die echt al tientallen jaren in het vak zitten. Hij twijfelde eigenlijk net als ik, had het idee dat de kans groot is dat de wormen weg zijn na 3 behandelingen, maar zeker weten doe je het niet omdat je niet weet wanneer de eitjes uitkomen.
Een behandeling met dactycid is best heftig voor je bak helemaak omdat ik vaker zou moeten doseren dan is voorgeschreven (die 14 dagen is echt te lang). De vissen lijken nog allemaal te eten en geeneen hangt de hele tijd stilletjes in een hoekje. Ik weet niet zeker of de verschijnselen bij de rosy loaches gestopt zijn tussendoor, dus het zouden restverschijnselen kunnen zijn. En ik las dat kieuwwormen het op de ene soort beter doen dan de andere en dat vissen een enkele kieuwworm soms ook zelf kunnen overwinnen. Daarom hebben we bedacht om eerst maar eens te proberen de gezondheid van de bak en vissen te versterken en kijken of het dan beter gaat. Dus: dagelijks voogle en ik heb een HOB filter gekocht, vooral voor de mechanische en chemische filtering (heb ik nog een vraag over maar dat bewaar ik even voor een ander topic)

We gaan het zien. Ik moet zeggen dat ik het wel een worsteling vind hoor, zoveel onzekerheid of je het goede doet, ik pieker wat af...
 
Laatst bewerkt:
Ja soms is het lastig om keuzes te maken en al helemaal als je niet zeker bent over of dit wel of niet moet. Ik hoop voor je dat de ingeslagen weg voldoende is Marple.
 
Veel waterwisselen dat helpt voor de vissen om aan te sterken. Ik zit het al een tijdje mee te lezen en ik herken de symptomen wel heel erg met die van mij. Ik heb nog geen duidelijke indicatie gezien om zeker weten zn behandeling te willen doen.

Dus ik heb ondertussen al 3 keer met esha behandeld en het filter een keer helemaal goed schoon gemaakt. Het water al 100x gewisseld en elke keer lijken de klachten even minder te zijn en als ik het aquarium weer wat rust geef lijken dingen weer terug te komen.

Wat ik wel merk is dat zn behandeling esha vaak alles weer stabiel brengt. (Erg licht belastend en helpt tegen veel verschijnselen)
En het water extra schoon houden dat houd ook veel verschijnselen weg.

Elke keer hoop ik dat de vissen er over heen groeien maar ik denk ook dat stress een rol kan spelen. Het word wel steeds minder.

Ik heb 1 keer met zout behandeld, dat was geen succes. Teminste.. sommige planten en slakken vonden het niet fijn 😋
 
Zout behandelingen doe je beter in een aparte bak....
 
@ marple : ik snap dat je piekert. Ik vroeg me ook af of het ook een gewoonte kan zijn geworden om zich tegen voorwerpen te schuren? Volgens mij had Lysia het daar een keer over in een topic van mij. Een van mijn sluierstaarten lijkt soms ineens in de war en gaat dan in hoger in het water dezelfde schuur beweging maken als over de bodem toen hij last had van wormen. Alsof hij het zich ineens herinnert dat hij om een reden die beweging wel eens maakte. Beetje zo in versnelde tempo naar beneden zwemen en weer omhoog. Ook zijlings. Af en toe maakt hij die beweging ook weer over de bodem.

Moet je elke dag water wisselen om dagelijks voogle te kunnen toevoegen?

@don1262 : wel fijn dat het minder wordt!
 
Afhankelijk van hoe erg de oorspronkelijke infectie was kan het ook zo zijn dat de vissen gewoon tijd nodig hebben om te herstellen. Immers zijn de kieuwen dan zwaar beschadigd door de parasiet en dat bemoeilijkt de ademhaling.

Ik zou niet overhaast handelen, als de behandeling volgens het voorschrift is uitgevoerd. Ik zou vooral focussen op het verhogen van het zuurstofgehalte in de bak om de herstellende vissen de beste kans te geven. Bruissteen of waterpompen om het oppervlak goed in beweging te houden, en regelmatig water wisselen.

Dit alles uitgaande van een correcte diagnose en behandeling.

Ik ben het niet eens met het introduceren van nieuwe bewoners aleer de huidige bewoners hersteld zijn. Dat kan op kort termijn meer kwaad dan goed. Immers is een nieuwe vis ook een bron van stress, zeker als de oude bewoners sterk verzwakt zijn. Om maar te zwijgen over het risico van infectie voor je duur betaalde nieuwe vissen!

Houdt de nieuwe vissen gerust een geruime tijd in een curverbak of zo en houdt hiervan de stikstofwaarden goed in de gaten. Water wisselen wanneer nodig.
 
Wat fijn dat jullie allemaal zo meedenken!

Veel waterwisselen dat helpt voor de vissen om aan te sterken. Ik zit het al een tijdje mee te lezen en ik herken de symptomen wel heel erg met die van mij. Ik heb nog geen duidelijke indicatie gezien om zeker weten zn behandeling te willen doen.
Wat vervelend dat het ook niet helemaal soepel loopt! Hopelijk kom je er gewoon zonder behandelen doorheen. Bij mij gingen in eerste instantie echt vissen dood, en Esha hielp toen niet echt.

@ marple : ik snap dat je piekert. Ik vroeg me ook af of het ook een gewoonte kan zijn geworden om zich tegen voorwerpen te schuren?
Dit betwijfel ik omdat ze ht niet heel erg vaak doen, eigenlijk zie ik het maar sporadisch. Het lijkt er haast op dat ze er succes mee hebben en weg krijgen wat ze weg willen hebben

Moet je elke dag water wisselen om dagelijks voogle te kunnen toevoegen?
Bij mijn weten niet, het is natuurlijk spul begreep ik

Afhankelijk van hoe erg de oorspronkelijke infectie was kan het ook zo zijn dat de vissen gewoon tijd nodig hebben om te herstellen. Immers zijn de kieuwen dan zwaar beschadigd door de parasiet en dat bemoeilijkt de ademhaling.

Ik zou niet overhaast handelen, als de behandeling volgens het voorschrift is uitgevoerd. Ik zou vooral focussen op het verhogen van het zuurstofgehalte in de bak om de herstellende vissen de beste kans te geven. Bruissteen of waterpompen om het oppervlak goed in beweging te houden, en regelmatig water wisselen.

Dit alles uitgaande van een correcte diagnose en behandeling.
Dit was ook inderdaad het gevoel wat ik had, niet overhaast handelen want helemaal met zoiets kun je ook juist meer kwaad doen dan goed. En restverschijnselen is wat de meneer van de LFS ook opperde, het zou zeker kunnen. Al zijn ze nooit echt ziek geweest.
En correcte diagnose en behandeling, tja, ik doe mijn best maar hoe ik het zeker moet weten... De kuur met dactycid sloeg in ieder geval goed aan, binnen een paar dagen waren mijn zieke vissen beter

Ik ben het niet eens met het introduceren van nieuwe bewoners aleer de huidige bewoners hersteld zijn. Dat kan op kort termijn meer kwaad dan goed. Immers is een nieuwe vis ook een bron van stress, zeker als de oude bewoners sterk verzwakt zijn. Om maar te zwijgen over het risico van infectie voor je duur betaalde nieuwe vissen!

Houdt de nieuwe vissen gerust een geruime tijd in een curverbak of zo en houdt hiervan de stikstofwaarden goed in de gaten. Water wisselen wanneer nodig.
Hier zit ik dus enorm mee in dubio. Ik heb het bestellen heel lang uitgesteld tot de problemen voorbij waren om die reden (en dus net niet lang genoeg gewacht 🙄). Mijn twijfel is dat de rosy loaches echt in een te klein groepje zitten. Door een misverstand zijn er maar 4 besteld en kon ik niet meer nemen omdat toen de problemen begonnen. Maar 8-10 is echt het minimum en ik lees dat ze echt stress krijgen en agressief kunnen worden met minder. Dat laatste heb ik niet gezien, maar stress hebben ze zeker, ze zwemmen vaak voor het glas heen en weer. En dan is de vraag, wat is wat. Hebben ze stress omdat ze ziek zijn of gaan ze niet lekker omdat stress hebben van met te weinig zijn. De parelddanio's zwemmen nog steeds vrolijk rond, terwijl er bij de start van de infectie eentje was overleden. De apisto was eventjes gestresst, maar dat was waarschijnlijk doordat ik met plantjes heb zitten schuiven, hij deed daarvoor en ook nu weer gewoon normaal.
Sinds de start van de problemen zijn de rosy loaches nooit echt ziek ervan geweest, hun kieuwen ogen wel wat rood, maar ik weet niet of het roder is dan zou moeten. Ze sloegen soms tegen de bodem of de planten, maar niet meer dan dat. Hun buikjes zijn ook goed gevuld en ze zijn nog actief. Het lijkt erop dat wat de infectie ook precies geweest is, dat niet elke vissoort er even gevoelig voor is (de chinese danio's werden echt snel heel ziek en twee dood). Dan komt het er inderdaad op aan om de bak zo comfortabel mogelijk voor ze te maken zodat ze het zelf kunnen overwinnen. Dus schoon water, voogle etc... Dat lijkt vooralsnog echter de stress bij de rosy loaches niet veel minder te maken. Misschien omdat ze volwassen geworden zijn en daarmee meer behoefte hebben aan de sociale structuur? Het valt me op dat ze werkelijk met iedereen meezwemmen, altijd op zoek naar gezelschap. Dus tja... waar doe ik nou goed aan. Het voelt inderdaad als een enorm risico dat ik mijn nieuwe vissen 'voor de haaien' gooi en ze binnen de kortste keren ziek/dood zijn. Maar aan de andere kant, wat als het nou juist dat is wat nodig is om rust in de tent te krijgen...

Nog even een foto van vanochtend:
20230424_072942.jpg
 
Maar 8-10 is echt het minimum en ik lees dat ze echt stress krijgen en agressief kunnen worden met minder.
Ik heb ze ooit in een 60 liter gehad met 6 en dat ging prima hoor. Dat was een Cube overigens van 60 liter.
 
Ik heb ze ooit in een 60 liter gehad met 6 en dat ging prima hoor. Dat was een Cube overigens van 60 liter.
Hm, dan zou het dus niet de allenigheid zijn waar ze stress van hebben. Bij jou zwommen ze dus niet steeds langs het glas? Heb je een idee of er bepaalde omstandigheden zijn waar ik rekening mee moet houden? Ik heb veel planten inclusief drijfplanten, veel verstopplekken (die ze niet echt gebruiken) niet teveel stroming maar wel iets. Ik weet niet zo goed wat ik nog beter zou kunnen doen. De pareldanio's komen uit dezelfde habitat en zijn niet ongelukkig volgens mij. Overigens zwemmen de loaches ook niet alleen maar langs het glas, soms doen ze gewoon hun ding. Het lijkt erger te zijn tegen de avond.
Had je zand op de bodem of fijn grind? Ik heb zand, maar had de ruimte tussen de stenen opgevuld met fijn grind en dat is gaan lekken en ligt nu overal, het is verder verspreid dan ik had gedacht. Misschien hebben ze behoefte aan meer zand? Geen idee hoe ik het grind weg moet halen, maar als het moet haal ik het er korreltje voor korreltje uit... 🤪
En vind je de kieuwen rood ogen op de foto of is dit wel normaal?
Sorry voor het vragenbombardement haha, kom niet zo vaak ervaringsdeskundigen met de rosy loach tegen...

Dit is hoe de bak er nu uitziet:
20230424_095024.jpg


En dit is de bodem, zand met her en der fijn grind er doorheen
20230424_094938.jpg


En ik heb een filmpje toegevoegd van hoe ze snel lijken te ademen, of is dit normaal? Ik weet het echt niet, ze zijn zo klein dat ik het nooit zo goed heb bekeken. Als ik het zie dan voelt het voor mij alsof hij hard aan het werk is, zo zag het er bij de chinese danio's ook uit.
 

Bijlagen

  • 20230424_095249.mp4
    6.1 MB
Laatst bewerkt:
Ik denk dat ik in jouw geval nieuwe loaches zou bestellen, ze in een curverbak zou doen (of overmorgen met koningsmart kijken of je een aardige kweekbak kunt vinden) met 100% water uit het aquarium. Je laat ze daar een week in en alleen verversen met aquariumwater. Dan kun je zien hoe het zich ontwikkelt, en kunnen ze weerstand opbouwen. Het aquarium vul je aan met schoon water. Zo sla je 2 vliegen in één klap: je nieuwe vissen bouwen weerstand op, in het aquarium gaat de infectiedruk naar beneden en je kunt je nieuwe vissen goed in de gaten houden.

Aan dit geheel voeg je aan het aquarium en aan de curverbak voogle toe.
Er is trouwens ook een mineralenmengsel voor vissen te koop waarmee je ze een extra boost kunt geven (al geloof ik persoonlijk meer in maatregelen als infectiedruk verlagen, optimalisatie waterkwaliteit, stress verlagen etc, goede kwaliteit en divers voederen).
 
Je zou kunnen proberen om het grind eruit te hevelen. Met een slang gaat dat beter dan met een hevelklok.
 
Je zou kunnen proberen om het grind eruit te hevelen. Met een slang gaat dat beter dan met een hevelklok.
Dan komt dus wel heel de bodem mee omhoog niet alleen het grind maar ook de fijne zandkorrels.

Als je echt graag het grind tussen het zand wil halen dan kan dat het beste of met de hand of met een zeef. En met de zeef moet alles er uit en met de hand kan je beetje voor beetje doen.

Niet alles hoeft er uit of in 1 keer uit. Al doe je 20 grindkorrels elke dag (alleen de bovenste). Dan zijn het na een week 140 korrels en ziet het er al heel anders uit.

Ik zie alleen het nut niet zo want de bodem is prima toch? Als er iets in je bodem zit wil je het juist zo veel mogelijk met rust laten ook. Vind het wel wat hebben die gemixde korrelgrootte. Het geeft alles wat natuurlijker weer en er is voldoende zand voor de vissen om hun kieuwen mee te zuiveren.
 
Het hoeft ook niet in 1 x te gebeuren Don maar plaatsgewijs kun je dan het grind vervangen met zand.

*edit*
Je schrijft het al lees ik nu bij nader inzien.
 
Ha dank voor de goede adviezen allemaal!

@Lysia, klinkt als een heel gedegen plan! Dat is wel haalbaar denk ik (y)

Mbt het grind, ik vind de bodem op zich ook wel natuurlijk ogen zo, dus van mij hoeft het niet weg. Alleen dacht ik dat het misschien schadelijk kon zijn voor die kleine haartjes die ze bij hun bek hebben, ik weet niet of ze zo slim zijn om zichzelf geen pijn te doen door op de goede plek naar eten te zoeken? :unsure:
Als het weg moet dacht ik inderdaad aan een combi van hevelen op plekken waar echt veel ligt en gewoon elke dag een beetje met de hand.
 
@LysiaAlleen dacht ik dat het misschien schadelijk kon zijn voor die kleine haartjes die ze bij hun bek hebben, ik weet niet of ze zo slim zijn om zichzelf geen pijn te doen door op de goede plek naar eten te zoeken? :unsure:

Dat weten ze goed, hoor. Alles wat te groot is spugen ze weer uit, de rest gaat via de kieuwen.
 
Er is nog iets dat ik me afvraag: leidt ziekte/infectie wel tot gestresst gedrag in de vorm van langs het raam zwemmen? Het voelt alsof ze weg willen omdat er iets in de bak is wat niet fijn is. Dat kan in theorie natuurlijk de infectiedruk zijn, maar werkt dat echt zo dat ze weg willen uit een bak omdat er een infectie is? Misschien onderschat ik de intelligentie van vissen hoor 😀, maar ik heb het nog niet echt als symptoom gehoord.
En zou een waterwissel dan niet juist moeten helpen in dat gedrag?

Vanmiddag een waterwissel gedaan van ca 25%, water met thermometer gecheckt, water vrij enthousiast erin gedaan want ik experimenteerde met wat grind wegwapperen zodat er meer zand vrij kwam, dat leidde natuurlijk wel tot wat rommel in het water. Begin van de avond was dat door het filter allang weer weggewerkt maar zwom opeens de apisto ook weer bleek en stresserig door de bak. Ik osnap er echt helemaal niks van. Of zou hij gewoon de pest erin hebben dat er kleine veranderingen in het water zijn doordat er wat vuil ronddrijft en ik wat voedingsstoffen voor de planten heb toegevoegd? (Halve dosering maar)

Mijn echinodorussen doen ook raar, maken hele vreemde bladeren terwijl tekorten me niet logsich lijkt (heb een voedingsbodem gebruikt en ook nog her en der kleibolletjes)
20230421_185700.jpg


Het lukt me niet om KH en GH te meten in de bak, voorheen met de teststrips kreeg ik een ondefinieerbare kleur en nu met een druppeltest GH kan ik druppelen tot ik een ons weeg maar het water blijft geel/oranje en nooit geel/groen. Maar met kraanwater met beide hetzelfde, dus het is niet specifiek voor mijn aquarium. Er zijn legio mensen in de regio die een aquarium hebben dus er zullen echt geen extreme waarden qua GH en KH uit de leidingen komen. Ook geen oude leidingen ofzo. De teststrips waren tegen de datum aan, de GH test afgeprijsd, misschien oud of ik snap het gewoon niet ofzo.

Sorry, ik spam jullie met allerlei aanwijzingen en vragen die er misschien niks mee te maken hebben, maar het lijkt alsof ik iets mis dat er speelt naast de wormeninfectie die er was/is. Ik voel me nu echt net een sherlock holmes (of miss marple, was niet de bedoeling om mijn forum naam ook daadwerkelijk eer aan te doen 😅).

Of doe ik nou echt veel te ingewikkeld en maak ik het te groot, kan best hoor 😄. Het frustreert me gewoon mateloos want ik heb weinig plezier in mijn hobby als ik naar mijn aquarium kijk en vissen zie die uit alle macht proberen weg te komen.
 
Er is nog iets dat ik me afvraag: leidt ziekte/infectie wel tot gestresst gedrag in de vorm van langs het raam zwemmen? Het voelt alsof ze weg willen omdat er iets in de bak is wat niet fijn is. Dat kan in theorie natuurlijk de infectiedruk zijn, maar werkt dat echt zo dat ze weg willen uit een bak omdat er een infectie is? Misschien onderschat ik de intelligentie van vissen hoor 😀, maar ik heb het nog niet echt als symptoom gehoord.
En zou een waterwissel dan niet juist moeten helpen in dat gedrag?

Vanmiddag een waterwissel gedaan van ca 25%, water met thermometer gecheckt, water vrij enthousiast erin gedaan want ik experimenteerde met wat grind wegwapperen zodat er meer zand vrij kwam, dat leidde natuurlijk wel tot wat rommel in het water. Begin van de avond was dat door het filter allang weer weggewerkt maar zwom opeens de apisto ook weer bleek en stresserig door de bak. Ik osnap er echt helemaal niks van. Of zou hij gewoon de pest erin hebben dat er kleine veranderingen in het water zijn doordat er wat vuil ronddrijft en ik wat voedingsstoffen voor de planten heb toegevoegd? (Halve dosering maar)

Mijn echinodorussen doen ook raar, maken hele vreemde bladeren terwijl tekorten me niet logsich lijkt (heb een voedingsbodem gebruikt en ook nog her en der kleibolletjes)
Bekijk bijlage 359592

Het lukt me niet om KH en GH te meten in de bak, voorheen met de teststrips kreeg ik een ondefinieerbare kleur en nu met een druppeltest GH kan ik druppelen tot ik een ons weeg maar het water blijft geel/oranje en nooit geel/groen. Maar met kraanwater met beide hetzelfde, dus het is niet specifiek voor mijn aquarium. Er zijn legio mensen in de regio die een aquarium hebben dus er zullen echt geen extreme waarden qua GH en KH uit de leidingen komen. Ook geen oude leidingen ofzo. De teststrips waren tegen de datum aan, de GH test afgeprijsd, misschien oud of ik snap het gewoon niet ofzo.

Sorry, ik spam jullie met allerlei aanwijzingen en vragen die er misschien niks mee te maken hebben, maar het lijkt alsof ik iets mis dat er speelt naast de wormeninfectie die er was/is. Ik voel me nu echt net een sherlock holmes (of miss marple, was niet de bedoeling om mijn forum naam ook daadwerkelijk eer aan te doen 😅).

Of doe ik nou echt veel te ingewikkeld en maak ik het te groot, kan best hoor 😄. Het frustreert me gewoon mateloos want ik heb weinig plezier in mijn hobby als ik naar mijn aquarium kijk en vissen zie die uit alle macht proberen weg te komen.
Ik zat vanavond eens voor mn aquarium met mn bord eten. Ik kan me niet herinneren dat ik mn vissen nog hebben geschuurd de laatste dagen! Vandaag ook helemaal niet. Ze gapen minder en lijken minder gestressed.

Ik zou toch eens het extra goed schoon houden van het water uit proberen bij mij deed dat erg goed. Een keer een reset met al dat water. Je planten hebben de voeding nodig je vissen niet 😄

Ik snap je gevoel helemaal ik vond het de laatste tijd ook maar erg moeilijk te genieten van mn bak ik durfde er amper nog in te kijken. Ik heb er vertrouwen in dat het goed komt! Go with the flow! Je kan het aquarium niet de goedde richting in duwen. Daar is het te zwaar voor 😁
 
Wat fijn om te horen! Dat geeft de burger moed (y)

Ga ik dat ook eens proberen
 
Water gelijk uit de kraan kan zeer zuurstof arm zijn, ik zie geen bruis steentje in je aquarium. Mooie begroeide bak trouwens. Ik zou proberen een zuurstof tekort en dat er in je kraanwater chloor of chloramine zit uit te sluiten, het gedrag van je vissen lijken daarmee overeen te komen.
 
Zuurstof verwacht ik eigenlijk niet omdat je bij het erin gooien wel aardig wat gebruis veroorzaakt en een HOB filter lijkt me ook wel te helpen. Daarbij gaat het vaak in de ochtend beter terwijl zuurstof dan het laagste zou moeten zijn in zo'n beplante bak.

Chloor zet me een beetje aan het denken, ik heb wel eens een beetje getwijfeld bij een teststrip. Maar in Nederland zit het toch niet in het water?

Het lijkt wel iets beter te gaan, ze zijn minder vaak gestressd lijkt het, al is het soms ook zomaar weer terug. Ook soms juist na een waterwissel zoals gisteravond. Ik kan er nog geen touw aan vastknopen maar ik heb besloten even te stoppen met stressen erover en gewoon een tijdje door te gaan met wat ik nu doe. Er gaan geen vissen meer dood dus geen reden voor paniek.
Ik heb het filtermedium uit het filter gehaald want er zat actieve kool in en dat wordt afgeraden met voogle. Verder dus voogle, regelmatig waterwissels en wisselende soorten voer.

Een leeg hob filter is ook maar kaal dus heb het een beetje opgefleurd met vijverplanten 🙈. Er zit wel nog wat filterwatten in voor mechanische filtering.
20230426_202247.jpg
 
Standaard wordt er geen chloor in het Nederlands kraanwater gedaan, maar af en toe bij onvoorziene gebeurtenissen kan er wel chloor toegepast worden.Je kunt bij jouw waterschap kun je de gegevens van de waterkwaliteit opvragen.
 
Ik durf niet zo goed meer een update te geven, na de vorige keer voorzichtig positief nieuws was er direct weer paniek in de tent. Maar goed, vandaag was er zoiets leuks dat ik het toch wil delen, en daarbij hebben jullie ook wel een update verdiend na alle hulp 😜

De afgelopen weken heb ik de adviezen gevolgd: regelmatige waterwissels en voogle doseren. De vissen zwemmen soms nog voor het glas heen en weer, maar het is wel minder geworden. Ze eten ook goed en zijn levendig. Ze gapen wel, maar ik vraag me af of dat niet bij het gedrag van sommige soorten hoort ofzo. Ik had geluk, want mijn bestelling kwam maar niet binnen en dat was eigenlijk ook wel prima. Zo had ik meer tijd om weer rust in de tent te krijgen. Vorige week ben ik dan toch wat extra galaxy rasbora en een vrouwtje apistogramma borelli gaan halen. Zoals geadviseerd heb ik ze eerst in een curverbox met aquariumwater gedaan en regelmatig ververst.

Vandaag heb ik ze in het grote aquarium toegevoegd. De reactie van het apistomannetje was echt geweldig. Hij hing eigenlijk altijd maar wat rond als een soort van hangerige puber, zwom een verveeld rondje, nam na lang nadenken een hapje en dat was het wel. Hij heeft nooit ook maar één vis een blik waardig gegund. Geen enkele interesse. Maar toen hij het vrouwtje zag bevroor hij even en keek heel aandachtig (ik weet het, dat is mijn inlegkunde 😊) haar aan. En toen zwom hij er enthousiast heen begon direct voor haar te dansen, zijn kleuren werden levendiger en hij heeft haar de rest van de tijd op de voet gevolgd. Geweldig om te zien wat een verschil in gedrag!
Ik vraag me haast af of hij misschien zo nu en dan voor het glas zwom omdat hij het tijd vond om op zoek te gaan naar een partner. Ik moet ook even kijken of hij haar niet teveel op de huid zit, dan moet er misschien een tweede vrouwtje bij. Liever niet, want ik ben bang dat het wat vol is, maar het moet niet te vermoeiend worden voor haar. Al lijkt het me een zelfverzekerde tante, ze doet haar ding en laat zich niet zo makkelijk van de wijs brengen.

De galaxy rasbora integreerden ook direct met de anderen en zwommen rond alsof ze nooit ergens anders gewoond hadden. Ook leuk om te zien.

Trouwens, ik blijf de japonica's ook erg vermakelijk vinden, het zijn echt dikke hebberds, als ze iets lekkers vinden dan gaan ze ermee vandoor alsof ze een klein hondje zijn. 😄

Hopelijk blijft het goed gaan allemaal!
 
Geweldig dat het zo goed gaat!
Ik bedacht me dat dat voor het glas heen en weer zwemmen ook spiegelgevechten/ dansen met hun spiegelbeeld kunnen zijn. Zeker als een vis eenzaam of juist in paarstemming is kan dat lastige spiegelbeeld een hele uitdaging voor ze zijn.....
 
Ja dat is eigenlijk ook de laatste hypothese die voor mij overblijft. Al las ik ook ergens dat ze hun eigen spiegelbeeld niet zien? Maar ik kan me wel voorstellen dat ze gewoon op zoek willen naar maatjes. Ik heb nog 4 rosy loaches besteld, als die binnen zijn dan hebben ze een groepje van 8. Dat is ook wel beter denk ik, ben benieuwd of het gedrag dan ook bij de rosy loaches stopt (volgens mij is het vooral eentje die het doet)
 
Ik weet heel zeker dat mijn manen hun spiegelbeeld zien: ik zie regelmatig het mannetje dat een hoek van het aquarium als 'zijn plek' heeft geclaimd, naar zijn eigen spiegelbeeld dreigen. Het kan wel zo zijn dat het glas op de ene plek beter spiegelt dan de andere en dat er dus niet-spiegelende en wel-spiegelende plaatsen zijn. Verder zijn erg veel vissen visueel ingesteld: kleuren, patronen en lichaamshouding zijn belangrijk voor hun communicatie, dus als er dan een beest voor je neus danst/ dreigt/... met de daarbijbehorende taal dan zien visuele vissen dat echt wel.
 
Ah ok, nou dan zou ik het geen gekke verklaring vinden. Juist de apisto en de rosy's zijn echt sociale vissen.
 
In een aquarium zien vissen hun eigen weerspiegeling inderdaad niet. Als je schuin je aquarium in kijkt dan zie je door je aquarium een weerspiegeling op het achterste glas. Dan zie je je vissen en planten. Maar zo gauw je recht je aquarium in kijk (vooral aan de zijkanten omdat je daar vaak helemaal door heen kan zien. Dan is er geen weerspiegeling meer. Vissen kunnen hoogstens elkaar zien. Of het licht van buitenaf moet zo danig vel zijn dat het tegen hun aan reflecteert terug naar het glas. Wat je zelf ook hebt op een zonnige dag als je door het raam kijkt.
Door het water verdwijnt de meeste weerspiegeling ook

Ik denk dat ze vooral de wereld buiten het aquaruim zien. Aangezien aquariums maar hele kleine stukjes water zijn kan een vis gewoon al snel de "behoefde" krijgen verder dan zn grenzen te willen gaan. Er zijn maar weinig vissen die in het wild een territorium van 70cm3 of kleiner hebben. En ze worden ook veel minder geprikkeld dan in het wild.

Dus ik denk ook wel dat het werelden van verschil kan maken als je dus in eens een soort genootje plaatst en dat de natuurlijke instincten weer aanwakkert en de algemene behoefdes en verlangens weer verdwijnen.

Zie bijvoorbeeld het dolfinarium waar ze de dolfijnen een handje helpen. Omdat ze zich anders aan misdragen. Of het moet een hoax geweest zijn wat ik zag... Je moet er wat voor over hebben voor de show 😅
 

In een aquarium zien vissen hun eigen weerspiegeling inderdaad niet. Als je schuin je aquarium in kijkt dan zie je door je aquarium een weerspiegeling op het achterste glas. Dan zie je je vissen en planten. Maar zo gauw je recht je aquarium in kijk (vooral aan de zijkanten omdat je daar vaak helemaal door heen kan zien. Dan is er geen weerspiegeling meer. Vissen kunnen hoogstens elkaar zien. Of het licht van buitenaf moet zo danig vel zijn dat het tegen hun aan reflecteert terug naar het glas. Wat je zelf ook hebt op een zonnige dag als je door het raam kijkt.
Door het water verdwijnt de meeste weerspiegeling ook

Ik denk dat ze vooral de wereld buiten het aquaruim zien. Aangezien aquariums maar hele kleine stukjes water zijn kan een vis gewoon al snel de "behoefde" krijgen verder dan zn grenzen te willen gaan. Er zijn maar weinig vissen die in het wild een territorium van 70cm3 of kleiner hebben. En ze worden ook veel minder geprikkeld dan in het wild.

Dus ik denk ook wel dat het werelden van verschil kan maken als je dus in eens een soort genootje plaatst en dat de natuurlijke instincten weer aanwakkert en de algemene behoefdes en verlangens weer verdwijnen.

Zie bijvoorbeeld het dolfinarium waar ze de dolfijnen een handje helpen. Omdat ze zich anders aan misdragen. Of het moet een hoax geweest zijn wat ik zag... Je moet er wat voor over hebben voor de show 😅
In dat geval is het dus iets van uitdaging, dat zou me ook niet verbazen bij deze twee vissoorten. Dan moet ik doorgaan met iets verzinnen om ze bezig te houden. Dat is met mijn apisto nu gelukt 😄, de rosy's zou ik misschien meer kunnen uitdagen met levend voer. Ik heb de indruk dat er niet veel blackworms meer in de bodem zitten (al zijn dat er meestal meer dan je denkt want je ziet ze bijna niet), dus dat kan ik misschien wat aanvullen. Watervlooien zijn ze in een dag doorheen 😅, eigenlijk zou je iets moeten hebben dat sneller zwemt. Copepods zijn al sneller, maar die overleven desondanks ook nooit lang.
Maar mogelijk in de quarantaine-curverbak wel ;)
Haha, die is mat doorzichtig, dus verwacht het niet 😊
 


In dat geval is het dus iets van uitdaging, dat zou me ook niet verbazen bij deze twee vissoorten. Dan moet ik doorgaan met iets verzinnen om ze bezig te houden. Dat is met mijn apisto nu gelukt 😄, de rosy's zou ik misschien meer kunnen uitdagen met levend voer. Ik heb de indruk dat er niet veel blackworms meer in de bodem zitten (al zijn dat er meestal meer dan je denkt want je ziet ze bijna niet), dus dat kan ik misschien wat aanvullen. Watervlooien zijn ze in een dag doorheen 😅, eigenlijk zou je iets moeten hebben dat sneller zwemt. Copepods zijn al sneller, maar die overleven desondanks ook nooit lang.

Haha, die is mat doorzichtig, dus verwacht het niet 😊
Ja nouja ik had met me hamsters ook dat ze zich verveelde en die geef je een wiel en rennen zich rot. Maar een vis... Wat geef je die... Stroming, soort genoten, meer ruimte is makkelijker gezegd dan gedaan. Ik vind het helemaal niet erg dat mn katten af en toe voor het aquarium zitten met grote ogen en af en toe als de spanning te hoog word een pootje tegen het glas beseffend dat ze er niet bij kunnen en dan gaan ze weg uit frustratie.

Best grappig om te zien hoe me vissen met ze allen als een team wild voor het glas gaan zitten intimideren zo van weg hier dit is onze territorium. Het houd ze bezig en levend denk ik 😄
 

Terug
Bovenaan