Parasiet bij dwerg kogelvisje?


Sorry bertus maar je komt erg onaardig over. Advies geven kan toch ook op een rustige normale manier? Misschien komt het verkeerd over op mij omdat het via internet is maar word er niet heel blij van.

Ik stofzuig de bodem eens per week en daarbij gaat er 1/4 tot 1/3 water uit en nieuw water er in. De bodem moet toch ook niet spik en span zijn? Ik voer met de hand dus er komen weinig dode muggenlarven op de grond te liggen. Ik heb ook een dwergkreeftje die ook wel een hapje lust van de muggenlarven.

Als ik er nieuw water in doe, gebeurd dit inderdaad vrij rustig en komt er niks omhoog.
 
Tja links is bodem dikker maar kan zo niet bepalen hoeveel cm dit is. Misschien wil je TS even uitleggen hoeveel cm beste bodem kan zijn en hoe hij dit beste kan oplossen. Elk begin is moeilijk maar doet toch zijn best om een en ander aan te passen.

Als er iets ernstigs was waren er al meer slachtoffers dus 1 kogelvisje dood is naar, maar geen drama. Soms gebeurd dit nu eenmaal.
 
Jaa klopt kan gebeuren natuurlijk. De rest ziet er inderdaad prima uit :thumbs:! Eten goed zwemmen lekker geen raar gedrag.

De bodem stofzuigen doe ik met zo'n slang met een gaasje er in. Dan duw ik een klein beetje in de bodem zodat het vuil wat daar ligt en ondiep in de bodem zit wordt opgezogen. Dit doe ik alleen op de vlakken die makkelijk bereikbaar zijn dus ik verplaats geen stenen of planten. Blijf ook niet lang op 1 plek, gewoon even snel er doorheen tot de hoeveelheid water eruit is die ik er uit wil hebben.
 
Ik zelf maak de bodem dus nooit schoon, hevel alleen soms wat plantenresten af die erop liggen.
Ben van mening dat een (ingedraaide) bodem zichzelf heel goed kan onderhouden.
Maar ieder zijn ding.
 
Ik zelf maak de bodem dus nooit schoon, hevel alleen soms wat plantenresten af die erop liggen.
Ben van mening dat een (ingedraaide) bodem zichzelf heel goed kan onderhouden.
Maar ieder zijn ding.
Ohh ja dat zal ook wel goed zijn inderdaad. Er zijn zo veel verschillende adviezen overal dat je er alsnog niet uit komt hahaha:help:
 
Zal ook per bodem verschillen. Gravel kan je mooi doen zoals jij het doet en is mijn inziens prima. Bij een (goede) zandbodem blijft al het vuil er op liggen, stofzuigen is dan meer proberen het vuil af te zuigen zonder het zand zelf te verstoren.

Wel vind ik de bodem aan de linkerkant ook heel erg dik, dit is niet nodig en is alleen maar lastiger in het onderhouden er van.
 
Ohh ja dat zal ook wel goed zijn inderdaad. Er zijn zo veel verschillende adviezen overal dat je er alsnog niet uit komt hahaha:help:
Iedereen heeft andere meningen en ervaringen dus adviezen verschillen. Maar dat maakt het soms wel lastig idd.

Edit, ik heb dus ook een grindbodem.
 
Sorry bertus maar je komt erg onaardig over. Advies geven kan toch ook op een rustige normale manier? Misschien komt het verkeerd over op mij omdat het via internet is maar word er niet heel blij van.

Ik stofzuig de bodem eens per week en daarbij gaat er 1/4 tot 1/3 water uit en nieuw water er in. De bodem moet toch ook niet spik en span zijn? Ik voer met de hand dus er komen weinig dode muggenlarven op de grond te liggen. Ik heb ook een dwergkreeftje die ook wel een hapje lust van de muggenlarven.

Als ik er nieuw water in doe, gebeurd dit inderdaad vrij rustig en komt er niks omhoog.



Bodem moet wel spic en span zijn. of wil je rot in de bodem?
Maar , goed, ik moei mij verder niet mee.
 
Voor vele is stress bak en dikke bodem 1+1 maar voor beginners is het denk wat fijner als er tevens wat info bij komt waarom en hoe op te lossen zonder meer problemen te veroorzaken. Helft van bodem eruit scheppen bij beginner gaat ook niet goed komen zonder te beschrijven hoe je dit moet aanpakken.

Trouwens wat een slome visjes zo op de video te zien :eek: Vind de vorm en tekening wel leuk maar zo sloom dat gezweef...........
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Voor vele is stress bak en dikke bodem 1+1 maar voor beginners is het denk wat fijner als er tevens wat info bij komt waarom en hoe op te lossen zonder meer problemen te veroorzaken. Helft van bodem eruit scheppen bij beginner gaat ook niet goed komen zonder te beschrijven hoe je dit moet aanpakken.

Trouwens wat een slome visjes zo op de video te zien :eek: Vind de vorm en tekening wel leuk maar zo sloom dat gezweef...........
Zijn nog jonge vissen, en dat zweven ,is ,zoeken naar eten. eenmaal gevnden, schieten ze er op af,
https://www.facebook.com/pufferlady/?ref=profile_intro_card
die heeft grotere,
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De kogelvis van het filmpje waar zijn tanden geknipt worden is een Colomesus asellus, deze hebben slakken nodig aangezien de tanden sneller groeien dan die van een Carinotetraodon travancoricus.
Asellus worden ook een paar cm groter.
 
De kogelvis van het filmpje waar zijn tanden geknipt worden is een Colomesus asellus, deze hebben slakken nodig aangezien de tanden sneller groeien dan die van een Carinotetraodon travancoricus.
Asellus worden ook een paar cm groter.
kijk eens 1 regel hoger, bij pufferlady.
 
De kogelvis van het filmpje waar zijn tanden geknipt worden is een Colomesus asellus, deze hebben slakken nodig aangezien de tanden sneller groeien dan die van een Carinotetraodon travancoricus.
Asellus worden ook een paar cm groter.



geef hem ook ggelijk slakken.
 
kijk eens 1 regel hoger, bij pufferlady.

Veel info over verscheidene kogels.

Toch wel een toepasselijke regel gevonden bij info over de Carinotetraodon: All other species of puffers are at risk for dental issues (overgrown teeth) if not fed “crunchy” foods like snails, shrimp, crabs, etc. Dwarf puffers are unique in that they don’t have this problem.
Verder staat er nog dat de bak dicht beplant moet zijn en dat de vis gevoelig is aan nitriet en nitraat.
 
Veel info over verscheidene kogels.

Toch wel een toepasselijke regel gevonden bij info over de Carinotetraodon: All other species of puffers are at risk for dental issues (overgrown teeth) if not fed “crunchy” foods like snails, shrimp, crabs, etc. Dwarf puffers are unique in that they don’t have this problem.
Verder staat er nog dat de bak dicht beplant moet zijn en dat de vis gevoelig is aan nitriet en nitraat.
Eindelijk een goed verstaander. zou een Vlaming kunnen zijn.
 



geef hem ook ggelijk slakken.

Eindelijk een goed verstaander. zou een Vlaming kunnen zijn.
Carinotetraodon is dwerg kogel dan toch? Dus dat staat er dat bij elke soort behalve de dwergkogel de tanden een gevaar zijn wegens te snel groeien..

Heb trouwens ook jaren in belgie gewoond:D


Maar goed. Bedankt voor de tips iedereen! Ik zal mij is meer gaan verdiepen in de bodem en hoe die optimal is.
 
ik heb ong 3-4 cm.
ga jje dikker, zakt het stof ook dieper, waar jj niet komt. .

He je er een bodemafzuiging in. dan is dat al een stuk minder.
 
ik heb ong 3-4 cm.
ga jje dikker, zakt het stof ook dieper, waar jj niet komt. .

He je er een bodemafzuiging in. dan is dat al een stuk minder.
Ahh oké. Nee daar kom ik inderdaad niet.. Zal eens kijken hoe ik dat beter kan maken
 
Hoe moet je nou zo,n bak onderrhouden?
Dit is voor kogelvissen een stressbak.

Enne, waren de tandjes niet te lang? Als jij te weinig geeft, groein de tanden door.


Doe dit niet zelf, he.

Ik vraag me eigenlijk nog wel af wat je bedoelt met stress bak. Misschien heb ik er overheen gelezen maar bedoel je de bodem dan? Of de planten niet goed of te veel open ruimte of andere dingen?
 

Terug
Bovenaan