Pantodon Buchholzi, info graag!!


Hidde06

Well-known member
Lid geworden
31 juli 2023
Berichten
181
Leeftijd
19
Goedenavond. Ik zit eraan te denken om deze vis aan te schaffen? Maar heb weinig info hierover kunnen vinden. Zou dit graag willen! Info zoals hoe groot het aquarium moet zijn, of ze vijanden hebben, met welke vissen ze wel of niet om kunnen gaan, moeten ze in groepjes gehouden worden, etc.
 
Vind jij dat nou niet een beetje al te hoog gegrepen van jezelf?
Zoals je de vraag hier stelt lijkt het als je de vereiste maat aquarium wel kunt plaatsen en ook aan evt wat ingewikkelder behoeftes kunt voldoen.
Maar dat lijkt me sterk.
Doe voor wat vlindervissen maar 30ā‚¬op je energierekening erbij dan als dat klaardere taal isšŸ¤—
 
Ik ben puur even aan het oriƫnteren, en zou graag informatie hierover willen. Dat is toch hoe ik de vraag stel volgens mij?
 
Heb je dan toevallig wat informatie over de vlindervis?
 
Inderdaad. Even in Google intypen en je hebt zo je antwoorden. Bovenaan zul je auqainfo vinden. De samenvatting zegt dan al "De Pantodon buchholzi of Afrikaanse Vlindervis is niet echt geschikt voor een gezelschapsbak, tenzij hij wordt gehouden met grotere soorten."

En hoe groot wordt hij dan?

Google linkje 2: zo'n 10cm. Dat betekent dat hij een bak nodig heeft van minimaal 100cm en visjes zoals neon tetra gaat opeten.
 
Hidde, ben je al lekker aan het inlezen op aquainfo.nl?
Zo merk je , dat daar wel een antwoord op je meeste vragen staat en als je dan simpel begint krijg je nog ervaring.
Er staan op internet heel veel aantrekkelijke kunststukjes die je zou kunnen willen maar jij moet eerst met de basis beginnen.
 
Dat is wel een ding. Op internet vind je de meest geweldige aquaria en vissen. Ik trap daar ook nog wel eens bijna in. Zo mooi! Maar als je je er dan in verdiept blijkt het vaak niet haalbaar.
Dat is aan de ene kant jammer, maar als je goed inleest is er heel veel ook weer wel mogelijk met je budget, ruimte en kennis.
 
Vlindervis is een flinke slokop, kan een centimeter of 12 worden en kunnen onderling behoorlijk agressief zijn. als je er dus meer van neemt, moet je per vis 100 cm rekenen, met onderbreking. (Daar bedoel ik oppervlakteplanten mee die zorgen dat ze aparte zones hebben.) Ze liggen vlak onder de oppervlakte op de loer naar levend voer: visjes insecten en alles wat in de bek past. Alles wat meer onderin/ midden zwemt, is betrekkelijk veilig. Je moet bereid zijn om ze levend voer te voeren, al zijn er individuen die kunnen wennen aan droogvoer.
Vlindervissen kunnen erg goed springen, en je moet dus zorgen voor een goede dekruit op je bak.
Ze delen 'hun' zwemlaag niet met anderen, dus alles wat graag bovenin de bak zwemt, is geen optie. (Goerami's vallen dus ook af).
Waterwaarden kun je zelf nalezen bij AquaInfo.
 
Heb het inderdaad gelezen. Dit is een nieuwe soort voor mij. Verder heb ik al een jaar of 4 een aquarium, dus de basis zit er echt wel goed in. Ik denk helaas toch dat dit hem niet wordt inderdaad. Bedankt voor alle reacties!
 
Ik heb een vlindervis in mijn Afrika-bak. Ik heb ergens gelezen dat het eigenlijk groepsvissen zijn, maar dat ze onderling wel agressief kunnen worden als ze te weinig ruimte en schuilmogelijkheden hebben. Ze zwemmen aan de oppervlakte dus het aquarium hoeft voor deze soort niet diep te zijn maar moet als ze in groep gehouden worden wel een groot oppervlak hebben. Ze eten hoofdzakelijk levend voer dat op het wateroppervlak blijft drijven : vliegen, krekeltjes, kleine sprinkhanen. Sommigen zijn brutaal genoeg dat ze uit een pincet eten, dan kun je ook stukjes worm o.i.d. geven. Soms kunnen ze wennen aan gevriesdroogde insecten, maar alles wat beneden hun bek komt pakken ze niet meer. Kleine visjes die aan het oppervlak zwemmen zijn voor deze veelvraat niet veilig. De overige vissen in mijn bak zijn daarom ook allemaal redelijk groot (Congozalmen, synodontissen).
 

Terug
Bovenaan