Paludarium met garnalen


R

Rianne20

Guest
Hallo allen,

Ik wil een paludarium starten om garnalen in te houden. Nu had ik de volgende ideeën
33b00cadbef3c72fd83526f561c06df7.jpg

Zo'n soort opstelling in een aquarium
9200000105721036.jpg

Of zo een opstelling in dus een terrarium.

Allebei de ideeën zijn mogelijk qua ruimte, deze foto's zijn niet de uiteindelijke formaten.
Nu vroeg ik me af of de garnalen in de bovenste zouden kunnen ontsnappen. Ook warmteverlies is belangrijk om over na te denken.
Er komen geen landbewoners in omdat de ruimte dan teveel verwarmt moet worden, en omdat ik die zorg niet kan en wil bieden.

Wat zou de beste opstelling zijn in combinatie met garnalen?
 
Mijn garnalen komen nooit boven het wateroppervlak, al hoor ik soms wel van anderen dat het soms gebeurt. Aquarium is natuurlijk wel makkelijk af te dekken als dat je zorg zou zijn. Persoonlijk ben ik meer fan van het eerste plaatje, lijkt me ook praktischer voor onderhoud. Of natuurlijk een 'echte' paludariumbak (klein voorbeeldje). :)
 
Bij mij steken de garnalen soms wel is hun kopje boven, of klimmen ze tussen de bucephalandra's omhoog, maar ze gaan snel terug van hunzelf het water in :)
 
Ik heb een klein paludarium met vuurgarnalen. Het is een 40 liter aquarium. Maar het watervolume stelt niet zo veel voor. Het is ongeveer zo’n 15 liter. Ze steken wel vaak even hun kopje boven water. En soms klimmen ze bijna helemaal uit het water. Omdat hij half gevuld is ontsnappen ze ook niet. Ik heb een er een paar grote stenen in gedaan die half uit het water steken en daar achter een paar varens gestoken. https://www.youtube.com/channel/UC3uQXzXSPspf2LoGdtYGiHw hier haal ik veel inspiratie vandaan.
 
Ik heb een klein paludarium met vuurgarnalen. Het is een 40 liter aquarium. Maar het watervolume stelt niet zo veel voor. Het is ongeveer zo’n 15 liter. Ze steken wel vaak even hun kopje boven water. En soms klimmen ze bijna helemaal uit het water. Omdat hij half gevuld is ontsnappen ze ook niet. Ik heb een er een paar grote stenen in gedaan die half uit het water steken en daar achter een paar varens gestoken. https://www.youtube.com/channel/UC3uQXzXSPspf2LoGdtYGiHw hier haal ik veel inspiratie vandaan.
Dat is zeker een goede inspiratiebron! Op dit moment ligt dit project een beetje stil, omdat de garnalen samen met mijn betta, Gerrit, in mijn 125 liter aquarium zitten. Ik vind het zielig om ze dan in een kleinere te doen. Is natuurlijk onzin, maar ik vind het zo ook wel prima.
 
Dat is zeker een goede inspiratiebron! Op dit moment ligt dit project een beetje stil, omdat de garnalen samen met mijn betta, Gerrit, in mijn 125 liter aquarium zitten. Ik vind het zielig om ze dan in een kleinere te doen. Is natuurlijk onzin, maar ik vind het zo ook wel prima.
Mocht het weer gaan kriebelen; ik zag laatst bij Zoo & Zo te Ede ook stapels palludariumbakken. :)
 
Ik ben ongeveer hetzelfde van plan, alleen wil ik er ook Salamanders bij houden (Cynops orientalis). Ik zou wel voor het terrarium gaan, dit omdat het gemakkelijker is om hier in te werken door de deurtjes aan de voorkant. Waar ik veel inspiratie vandaan haal is SerpaDesign. De moeite waard om even te bekijken.
 

Terug
Bovenaan