Paar simpele tips !


K

Kevin95

Guest
Beste lezers,


Altijd al zoon leuke roof bak willen hebben zoals die amerikanen? Het is mogelijk !

Geschikte aquarium grootte : 240-300 liter om te beginnen. Zelf heb ik een 180 maar dat gaat dit jaar nog veranderen omdat sommige vissen die ik heb snel groeien.

Veel mensen zien de pangasius voorbij komen.. Deze vis is echter ongeschikt, het is een alles eter en groeien ook erg snel. Daarom is een grote bak een must voor deze vissen.
Ik zelf heb de arius seemani aangeschaft. Erg vrolijke en veel mooiere vis. Deze vis valt echter niemand lastig en kan samen gehouden worden met veel soorten vissen. (Geen guppy's of tetras).

Ook de kwastvinsnoek/aal valt in de smaak bij veel mensen. Het is een nieuwschierige soort en gaat van links naar rechts. Deze vis zou ik niet bij vissen zoals guppy's/tetras zetten want wat in zijn mond past gaat er ook in. Wel is het een prachtige vis om te zien.

Deze 2 soorten zou je inprecipe perfect kunnen combineren met veel soorten algeneters en cichlide soorten zijn ook een mogelijkheid. Probeer wel een cichlide te vinden die niet gewend is om een koppel te zijn en ook als eenling gehouden kan worden vanwege het agressief gedrag wat ze dan krijgen tegenover de andere vissen..

Zelf zie ik altijd mijn arius en kwastvin bij elkaar een prachtige combinatie om te zien.

Deze kennis wou ik even kwijt namens ervaring en ook dat de test zeer geslaagt is deze vissen te combineren. Ook ben ik er erg trots op.
 
Ariopsis seemanni zijn brakwatervissen die zelfs op zee worden aangetroffen. Alleen als ze jong zijn kunnen ze zoetwater aan.

Daarbij is een 240-300l. bak veel te klein voor deze drukke zwemmers die 30 cm. kunnen worden. Bovendien zijn het groepsvissen. Zelfs Seriously Fish geeft als minimale bakmaat 240 cm. en zij geven volgens Nederlandse maatstaven gewoonlijk erg krappe minima.

http://www.seriouslyfish.com/species/ariopsis-seemanni/

Ga alsjeblieft leden niet aansporen om vissen in volstrekt ontoereikende omstandigheden te houden.
 
Inderdaad.. zoals 'die amerikanen' schijnbaar verzuimen.. blijkt na enig inlezen het zo makkelijk allemaal niet.

Salt should be added in relation to the age of the fish. The older the fish, the more salt, right up to 100% marine. The fish is very tolerant of changes of salinity and will live in freshwater happily as a young fish.
bron: http://www.planetcatfish.com/common/species.php?species_id=700
 
Je intentie is vast goed, maar zoals al gezegd is is het beter om je eerst in te lezen voordat je zoiets plaatst.
 
Ik bedoel er mee dat de vissen combinatie goed is. Dat ze elkaar niet de ogen uit de kop vreten dat dus bij veel mensen gebeurd. Dit is mijn geslaagde test om deze vissen te combineren en dat werkt uitstekend. Tuurlijk is het zo hoe groter de bak hoe beter. Maar ik durf wel te wedden dat meer dan 50% van de aquariumhouders hun bak te klein is.

Weinig mensen hebben een 3m bak in huis omdat ze simpelweg de ruimte niet hebben.
Niemand kan tegen moeder natuur en haar ruime wateren aan niemand. Wij mensen garanderen de vis voldoende voeding en een goede ruimte waar ze kunnen leven.


Wij kunnen simpelweg niet aan alle eisen vol doen zo is het gewoon. Het is en moet een hobby blijven en niet het hoofdpunt van iemand zijn leven. Tuurlijk kun je vis aanschaffen met een grote bak, maar liefde en goede verzorging zoals voeding en schoon water en de aandacht die je geeft is belangrijker. En zeg nou zelf lieve mensen.. Een vis heeft het thuis altijd beter dan in een 60l dierenwinkel bakje waar ze met 30-40 soort genoten in zitten toch..


Ik ga zeker niet in de verdediging maar iedereen verdient een kans. Iedereen moet ergens beginnen. Na later in de tijd komt alles vast en zeker puntje bij paaltje en is uitbreiding van de ruimte zeker op zijn plaats. Dit wou ik even kwijt omdat het constant het zelfde deuntje is elk moment van de dag. En dat is jammer voor de personen die veel te bieden hebben en de tijd er voor over hebben.
 
Nu 2 maand. En heb nog nooit zoon goede samenwerking tussen vissen gezien.
Hoe ze met elkaar omgaan en reageeren. Als dit zo blijft ben ik zeer tevreden en heb er alle hoop in. Steek er ook veel tijd in om alles goed op pijl te houden.
 
Je weet echt totaal niet waar je over praat gozer.
De bakken in de dierenwinkel zijn idd maar klein alleen vergeet je ff dat dit een tijdelijk verblijf is omdat ze op korte termijn verkocht moeten worden want dat is het doel van een winkel.

Je vissen gaan nog groeien en als je veel info leest van ervaren houders kan je weten dat veel vissen van karakter veranderen naarmate ze groter/ouder worden.
Jouw ervaring van 2 maanden is totaal geen leidraad voor anderen hoe ze het beste vissen kunnen houden natuurlijk.

Verder laat ik het hier bij want heb een groot vermoeden dat het op dit moment geen zin heeft om je hier van te overtuigen.
Grote kans dat je over 10 jaar je eigen berichten terugleest met het schaamrood op je kaken ;)
 
Kevin95 zei:
En zeg nou zelf lieve mensen.. Een vis heeft het thuis altijd beter dan in een 60l dierenwinkel bakje waar ze met 30-40 soort genoten in zitten toch..
Dit is wel de meest slechte reden om dieren te kopen, onder het mom van 'redden uit de slechte behuizing in de dierenwinkel'...
Het eerste wat ze doen als er weer een paar verkocht zijn is de groothandel bellen voor een nieuwe lading, heb je weer een zooi vissen om te redden.
 
Ik zou zeggen, laat beheer deze titel veranderen, straks wordt er iemand w�l op idee�n gebracht. Precies de rede waarom ik liever geen grote vissen in huis haal, bang dat ik ze te krap zet.
 
Dennis_89 zei:
Precies de rede waarom ik liever geen grote vissen in huis haal, bang dat ik ze te krap zet.
Verschil tussen jou en deze topicstarter is dat jij zou vragen of iets verantwoord is, waar deze topicstarter hoog van de toren komt blazen met een totaal onverantwoord en zelfs kwalijk "advies".
 
Mascha&Ivo zei:
Dennis_89 zei:
Precies de rede waarom ik liever geen grote vissen in huis haal, bang dat ik ze te krap zet.
Verschil tussen jou en deze topicstarter is dat jij zou vragen of iets verantwoord is, waar deze topicstarter hoog van de toren komt blazen met een totaal onverantwoord en zelfs kwalijk "advies".

Zeker met soorten waarin je niet thuis bent is bij voorbaat handig de informatie die je gevonden hebt na te vragen. Beter vooraf een domme vraag dan achteraf horen dat je dom bezig bent, om over het welzijn van de vissen nog niet eens te spreken.
 
Bij deze neem ik meteen afstand van dit forum.
Ik denk eerder dat jullie een stelletje dieren extremisten zijn hier ongelovelijk.
Julie begrijpen totaal het plaatje verkeerd. Denk je nou echt dat de gemiddelde mens
Een bak van 3m in de woonkamer gaat plaatsen waar zit je verstand?

en als jullie er zo tegen zijn begin dan lekker op straat een staking ofzo?
Inplaats van iemand zijn waarde af te kraken erg zielig.

Onthoud 1 ding, een vis is te vervangen, een mens niet ;)



Weltrusten vrienden.
 
Kevin95 zei:
Bij deze neem ik meteen afstand van dit forum.
Ik denk eerder dat jullie een stelletje dieren extremisten zijn hier ongelovelijk.
Julie begrijpen totaal het plaatje verkeerd. Denk je nou echt dat de gemiddelde mens
Een bak van 3m in de woonkamer gaat plaatsen waar zit je verstand?

en als jullie er zo tegen zijn begin dan lekker op straat een staking ofzo?
Inplaats van iemand zijn waarde af te kraken erg zielig.

Onthoud 1 ding, een vis is te vervangen, een mens niet ;)



Weltrusten vrienden.

Nou ja, IK plaats geen bak van 3 meter in mijn woonkamer. En om die reden neem ik ook geen vissen die zo'n bak nodig hebben, dat is dan voor mij een logische consequentie. Wil je wel zulke vissen, dan zul je er ook zorg voor moeten dragen dat ze het goed hebben. Voor mijn part houdt je olifanten, als je ze de ruimte geeft die ze nodig hebben.

Het gaat mij er ook niet om of een vis meer waarde heeft dan een mens, dat wil ik dan ook in het midden laten. Maar feit blijft wel dat je de verantwoording neemt over een levend wezen. En het dus je taak is om te zorgen dat omstandigheden in ieder geval gelijk zijn aan het minimum dat een vis gezond blijft.
 
Kevin95 zei:
Bij deze neem ik meteen afstand van dit forum.
Ik denk eerder dat jullie een stelletje dieren extremisten zijn hier ongelovelijk.
Julie begrijpen totaal het plaatje verkeerd. Denk je nou echt dat de gemiddelde mens
Een bak van 3m in de woonkamer gaat plaatsen waar zit je verstand?

en als jullie er zo tegen zijn begin dan lekker op straat een staking ofzo?
Inplaats van iemand zijn waarde af te kraken erg zielig.

Onthoud 1 ding, een vis is te vervangen, een mens niet ;)



Weltrusten vrienden.
Idd waar zit je verstand :). Welterusten
 
+1 voor Dennis.

Het is wel een feit dat buiten de aquariumhouderij 'de rest van de wereld' een heel andere waarde hecht aan dierenwelzijn, zie het overal om mij heen, zeker als het gaat om dieren waar je niet snel een persoonlijke band mee opbouwt zoals een vis of garnaal.

Kevin is 1 van de meesten..
 
Kevin95 zei:
Denk je nou echt dat de gemiddelde mens
Een bak van 3m in de woonkamer gaat plaatsen waar zit je verstand?

De gemiddelde Nederlander heeft ongeveer 1 en een vijfde vis. Daar is geen 3 meter voor nodig.


Onthoud 1 ding, een vis is te vervangen, een mens niet ;)

Eh. Een vis is te vervangen door een andere vis. Dat is bij mensen niet anders.
 
Dennis_89 zei:
Ik zou zeggen, laat beheer deze titel veranderen, straks wordt er iemand w�l op idee�n gebracht. Precies de rede waarom ik liever geen grote vissen in huis haal, bang dat ik ze te krap zet.

Het lezen van het topic zal een ieder wel voldoende zeggen Dennis :D ;).
Niet iedere tip is een goede tip :O ;).
 
Kevin, ik mis in je verhaal waarom je brak/zeewatervissen op zoetwater houdt. Daar is geen excuus voor mogelijk.

Overigens, als je geen grote bak kwijt kan moet je geen grote, actieve vissen kopen. Zo moeilijk is dat niet.

Er is niks extremistisch aan dieren die van jou afhankelijk zijn een goede leefomgeving bieden. Sterker nog, het is je verantwoordelijkheid.
 
Pfwahahaha :D
Echt hillarisch dit: "dieren extremisten"
"Ga op straat staken ofzo" :D

Feit is dat ik geen vis koop die ik niet de huisvesting kan bieden die de betreffende vis wel vereisd ;)
Daarnaast houd je (zoals hierboven al vermeld door Fabienne) brak/zoutwatervissen in een zoetwateraquarium, en zelfs ik, een 12jarig kind, ziet dat daar toch echt iets niet aan klopt :D
 
Ik wou net een paar tips gaan geven over het houden van haaien in een 200 liter bak.
Maar na het lezen van dit bericht doe ik het maar niet .
Ik denk dat jullie dat dan ook niet goed zullen vinden .

groet John
 
Hoe je het laat klinken, denk het ook niet. Maar volgens mij bestaan er best haaitjes die je prima in een 200l bak kunt houden, dus wie weet.
 
Johnny Boy zei:
Ik wou net een paar tips gaan geven over het houden van haaien in een 200 liter bak.
Maar na het lezen van dit bericht doe ik het maar niet .
Ik denk dat jullie dat dan ook niet goed zullen vinden .

groet John

shark.jpg
 
Dat ziet er goed uit , past makkelijk .
Jij heb zeker een kweekbakje staan met haaien , zo uit voorraad leverbaar.

groet john
 
Doet me denken aan Free Willy. Laatst een documentaire over gezien. Is uiteindelijk zo vals geworden in zijn veel te kleine basin dat hij mensen aanviel. Dat krijg je dus als een vis wel kan aangeven dat hij iets niet prettig vindt. En nee een orka is geen vis maar je snapt wel waar ik heen wil.

Herstel, dit was niet de orka uit free Willy maar een andere.
 
Dennis_89 zei:
Doet me denken aan Free Willy. Laatst een documentaire over gezien. Is uiteindelijk zo vals geworden in zijn veel te kleine basin dat hij mensen aanviel. Dat krijg je dus als een vis wel kan aangeven dat hij iets niet prettig vindt. En nee een orka is geen vis maar je snapt wel waar ik heen wil.

Herstel, dit was niet de orka uit free Willy maar een andere.

4.jpg
 

Terug
Bovenaan