Paaigedrag sinds nieuwe vis.


Kelcas

Member
Lid geworden
1 april 2022
Berichten
9
Leeftijd
29
Goedenavond,

Ik heb een vraag over mijn leeuwenkop sluierstaarten.

Ik heb nu 1,5 jaar 2 sluierstaarten die sinds 2 maanden paaipukkels begonnen te krijgen maar hier verder geen paaigedrag bij vertoonde.

Nu heb ik 2 uur geleden een nieuwe oranda in het aquarium bijgevoegd en mijn 2 mannetjes van 1,5 beginnen ineens op elkaar in te beuken en achter mijn nieuwe vis aan te zwemmen en ook die in een hoek aan het drukken.

De nieuwe vis zag er tijdens het wennen heel rustig uit maar begint er nu gestrest uit te zien.

Wat is jullie tip voor mijn nieuwste vis??
Zal ik hem nog even apart zetten?

Alvast bedankt!
 
Heel goed mogelijk dat de nieuwe vis een vrouwtje is. 🙃 In dat geval is het aan jou: vis omruilen voor een mannetje, of ermee leven dat er veel achter die vis aangezeten wordt. Of eigenlijk: de vis ermee laten leven.

Het is waarschijnlijk niet zo dat dit het hele jaar zo doorgaat, maar je kunt er wel op rekenen dat het vaak gaat gebeuren...

Als ik eerlijk ben: tenzij je een hele ruime bak hebt, zodat het vrouwtje weg kan komen en kan rusten, zou ik deze combinatie liever niet bij elkaar houden. Ik heb zelf een keer gehad dat een bepaald mannetje veel te druk was voor het meest "sexy" vrouwtje en dat was niet zo leuk voor haar. Heb het mannetje toen apart gezet en later weggedaan, ik had er de ruimte niet voor. (Nu ik meer bakken heb, kan ik de geslachten zo nodig scheiden.) Soms gaat het goed om M/V samen te hebben en soms ook niet. Of in ieder geval niet binnen de beperkingen van een glazen bak.

Er zijn nog een aantal goudvishouders op dit forum, meer ervaren dan ik, die wellicht ideeën hebben. :) @Barwaz @Giebeltje @michelle1 @Olympus @Lysia
 
Laatst bewerkt:
Goedenmorgen Gino88,

Bedankt voor je reactie!
Weet jij toevallig hoe je op jonge leeftijd bij ze kan zien of het een mannetje of een vrouwtje is?
Ik wil hem/haar ook niet te vroeg weg doen.

Vandaag zijn ze al veel rustiger. De nieuwe vis heeft inderdaad veel plekjes om zich te verschuilen of weg te zwemmen. Ze is veel sneller dan de andere 2 en omdat ze nog zoveel kleiner is kan ze makkelijker door de plantjes en de 2 mannetjes wegjagen. Ook moesten gisteren vooral de mannetjes elkaar hebben omdat die nu natuurlijk veel dikker zijn.

Ik kijk het nog even aan maar alle tips zijn welkom!
Mijn bak is trouwens 120x40x40.
 
Ala je dat nu al ziet zou ik dat niet zo laten zelf heb ik altijd meer vrouwtjes bij een mannetje en wat ik zelf doe bij mijn oranda vissen wanneer ik een vrouwtje toevoeg haal ik het mannetje er even uit voor 24 uur dat werkt prima hier
 
Bij hele jonge sluiertjes is het vrijwel niet te zien als het mannetje/vrouwtje is.

Paaien is een natuurlijk iets wat ze nu eenmaal doen en normaal geen probleem is voor het vrouwtje. Sterker nog een vrouwtje met een mannetje (een goede beuker) is een voordeel omdat dit helpt de eieren af te zetten.

De mannetjes gaan ook op elkaar oefenen met beuken.

De mannetjes bijten elkaar niet ook al lijkt dit zo want ze hebben geen tanden voor in de bek. Het enige vereiste is dat je geen tierelantijnen, scherpe stenen en hout in je aquarium heb. Door het beuken tegen dit soort zaken beschadigen ze. De tierelantijnen, stenen en hout heeft voor de vissen geen meerwaarde maar brengt eigenlijk alleen maar ellende omdat ze zich er aan beschadigen. Sluiers hebben geen drang om te schuilen.
 
Bedankt voor jullie reacties! Ik heb onderin de bak grind van +/- 2mm. Is dit een probleem?

En als ik de mannetjes er voor 24 uur uithaal, zou dit dan helpen? Is het dan niet eerder een vorm van territorium gedrag?
 
Is het dan niet eerder een vorm van territorium gedrag?
Nee, dit denk ik niet.
Ik heb hier altijd mannen in de bak gehad (twee mannelijke goudvissen, later twee mannelijke sluiers met de ene mannelijke goudvis); daar zie je dat de vissen onderling verschillende verhoudingen met elkaar aanleggen, maar je ziet niet een echte hiërarchie of territoriumdrang. Eerder tegenovergesteld; de dieren zoeken elkaar op tijdens het rusten, dan gaan ze juist bij elkaar liggen/hangen. Het zijn hele sociale vissen.

Lastig om te bepalen wat je het beste kunt doen.

Paar overwegingen.
Sluiers kunnen erg oud worden. Dat betekent dat ze dus ook lang samen in je bak zullen zitten, met elkaar. Als de oranda jarenlang steeds door zo'n stressperiode moet (en dat bij de andere twee triggert), is dat een dingetje.
Omdat je met drie vissen zit, is de aandacht maar over twee andere vissen verdeeld. Dus dan helpt het dat die vissen goed met elkaar compatible zijn. In een grotere groep zal er altijd wel iemand tussen zitten met wie het minder klikt, maar met maar twee andere vissen in de bak wordt zo'n compatibiliteitsprobleem groter; dan drukt het een grotere stempel op het geheel.
Misschien is het probleem niet dat je vrouwtje een vrouwtje is, maar is er nu eenmaal een situatie ontstaan waarin dat vrouwtje specifiek bij dat mannetje dat gedrag op roept. Dan zou het op papier moeten kunnen, maar 'werkt' het in de praktijk niet.
 
Wauw, bedankt voor alle hulp!

Ik ben erg geholpen maar ook licht teleurgesteld. Was erg gevallen voor deze vis maar zie inderdaad in dat ze het alle 3 leuk moeten vinden.

Ik ga op zoek naar een betere match!
 
Ik heb nooit iets gezien van territoriumdrang of hierarchie. Als er een vrouwtje is met eieren vliegen alle mannetjes als een dolle erachter aan, de een is wat gewiekster/ruwer dan de ander. Naar mijn weten laat het vrouwtje iets van feromonen los waardoor de mannetjes denken yesssss, eieren. Ook een dik buikje geeft wel eens dit gedrag maar alleen als ze jong zijn. Ik zie dit meer als oefenen. Dan vliegt een bepaald mannetje achter een mannetje aan en gaat beuken tot dat hij door heeft geen eieren............ Zijn natuurlijk ook niet de snuggerste vissen.

Zou gewoon zoals Willemina beschreef even apart zetten en weer terug plaatsen onder voer tijd. Dan is eieren niet belangrijk want voer is veeeeeel belangrijker. Ik voer wel eens in de hitte van de paaing en er zijn er altijd bij die meteen stoppen, aarzelen en vliegen toch naar het voer, eieren of geen eieren. De andere zien dat en dan komen die ook op het voer af. De een is wat sneller in prioriteiten stellen dan de ander maar voer is toch wel een van de grootste prioriteit bij de meeste.

Gepelde doperwten of zwevend gedroogde insecten geeft nog wat meer rust gezien ze daar een tijdje op moeten kauwen of vangen. Anders slobberen ze alle voer weg en gaan weer over naar prioriteit 2.
 
Laatst bewerkt:
Ook een dik buikje geeft wel eens dit gedrag maar alleen als ze jong zijn. Ik zie dit meer als oefenen. Dan vliegt een bepaald mannetje achter een mannetje aan en gaat beuken tot dat hij door heeft geen eieren............ Zijn natuurlijk ook niet de snuggerste vissen.
Wat je hier beschrijft @michelle1, is iets wat ik regelmatig wel heb gezien bij mijn mannen onderling, dat duwen tegen de onderbuik van een ander mannetje. In twee heel verschillende situaties. En het ging niet om jonge vissen (waren toen 7 jaar, 13 jaar).

Het eerste ging altijd om voer; als ik ging voeren begon m'n ene goudvis Bertje steevast m'n andere goudvis Fishie op te jagen op die manier. Heeft Fishie achteraf gezien veel stress van gehad. Die leefde echt een beetje op nadat Bertje er niet meer was.
Geval nummer twee was sluierstaart Diego versus Fishie. Fishie lag dan op de bodem te dommelen, en de sluierstaart begon hem basically elke keer te poken. Of grind onder hem vandaan te grondelen, en tegen hem uit te spugen, en dat kon dan rustig een kwartier zo door gaan. Fishie kon kennelijk inmiddels goed tegen kietelen, die interesseerde het helemaal niets, bleef gewoon onverstoorbaar liggen. Hij had er ook geen stress van. Was op dat moment geen voer in het spel; het was echt een dingetje in het kopje van Diego, je zag hem plotten in dat vissenkopje van hem, dan de goudvis opzoeken en gaan klieren, eigenlijk. Met voedertijd ging het dan juist weer super gemoedelijk.

Dat geduw doet hij overigens dus niet tegen mijn andere sluier. Die het toch echt wel wint met bolle buiken, want dat is een dikke vette Ryukin ;).

Fishie werd een poosje terug ziek, en toen werd het duwen van Diego wel een probleem. Daarom heb ik Diego toen apart gezet. Na vijf dagen heb ik hem toen terug geplaatst, waarna hij zo ongeveer direct weer begon met duwen. Dus dat apart zetten heeft in dit geval niks uitgehaald.
Dat is ook de reden dat ik nu bij Diego geen vrouw meer zou bijplaatsen. Het is een druktemaker, dat zit in hem, dat is een zwemmende pacman met vinnen.
De Ryukin daarentegen gaat waarschijnlijk prima met een dame, die vis is een zacht beschubd ei, die gaat goed met iedereen.

De ene vis is de andere niet. Je kunt altijd proberen de vis even apart te zetten en daarna weer terug, zoals @Willemina beschreef. Kijken wat dat doet.

Ik duim voor je in ieder geval @Kelcas!
 
Moeten er wel bij vermelden of jij of die vissen van jou, komen uit het Pieter baan centrum.. Jij heb net het geluk met psychopatische manen en goldie s :DD Wat voor verhaaltjes lees jij ze voor voordat het licht uitgaat.

Nee zonder gekheid dat pokken van zieke vissen herken ik ook. Jij interpreteer dat als visje pesten maar ik zie dit meer als sociaal activering. Vrouwtje beuken in kader van sluiers hoort er nu eenmaal bij daar zullen ze nooit mee ophouden of ze moeten voor andere klachten in het Pieter baan hebben verbleven en chemisch zijn geholpen.

Een beukpartij op een vrouwtje is niet heel leuk om te zien maar als je aquarium daarvoor geschikt is, is het ook wel fascinerend om te zien. Ik vind een bevalling van een vrouw ook akelig om te zien maar erna liggen ze ook lachend te puffen. Persoonlijk zie ik dan liever vissen ;)
 
@Barwaz wat kan jij heerlijk vertellen over jouw vissen! Dat wou ik gewoon even gezegd hebben. 🥰
 
Jij heb net het geluk met psychopatische manen en goldie s :DD Wat voor verhaaltjes lees jij ze voor voordat het licht uitgaat.
Avonturenverhalen over piraten. Vooral deel vier, In stranger tanks, is favoriet :cooll:.
Voor wie het nog wil lezen even in een spoiler. Dat is dat deel waar ze op zoek gaan naar de fountain of sourcy zodat ze eeuwig in bronwater kunnen blijven zwemmen, maar dat blijkt dan geblokkeerd te zitten. De toevoer is geblokkeerd door allemaal eitjes! Het is verschrikkelijk. Deze zijn allemaal gelegd door een wicked slobberwitch in het Oosten, en elke keer als de vissen proberen een eitje kapot te maken om de bron weer vrij te maken, breekt dat eitje open en komt er weer een nieuwe wicked slobberwitch tevoorschijn, die op haar beurt weer opnieuw een eitje legt, dus het is echt een probleem. Dweilen met de kraan open. Wat te doen. Eerst proberen ze versterking in te schakelen van de engelachtige maanvissen uit de rio 450. Dat biedt geen soelaas; het blijkt dat deze maanvissen een dubbele agenda hebben. Omdat ze zo plat zijn hebben ze letterlijk twee gezichten, en ze schromen er niet voor om gewoon van kant te wisselen. Geen oplossing dus. Wat te doen? Toen, na lang beraad (want onsnuggerheid kent z'n tijd), kwam de conclusie; wie niet snugger is, moet maar beuken. Zodoende beukten ze. Eerst de platvis aan de kant, dat was niet zo moeilijk, dat was toch al een zwemmend dubbeltje op z'n kant. Recht de eierfabriek van de wicked slobberwitch in. Eerst de ene sluierstaartman, en toen de andere, om en om, en net zo lang tot de wicked slobberwitch helemaal uitge-eid was, en daarna de rest. Net zo lang tot de bron helemaal vrij was gemaakt, en alle overige slobbers het riool in waren verjaagd, waar ze tot op de dag van vandaag nog resideren en hun wereldoverheersing plotten. Het is inmiddels al lang geleden, maar tot op heden memoreren alle goudjes deze heugelijke overwinning, en spelen ze deze indrukwekkende gebeurtenissen na, door, het zal niemand verbazen, op elkaar in te beuken.

Maar ik denk niet dat verband houdt @michelle1 ;).

Een beukpartij op een vrouwtje is niet heel leuk om te zien maar als je aquarium daarvoor geschikt is, is het ook wel fascinerend om te zien.
Vind dat je hier iets heel belangrijks aan stipt (daarom heb ik het even dik gedrukt gemaakt in je quote ;) ).

Wanneer je in je aquarium ziet dat een vis last heeft van het gedrag van een ander, dan moet je een afweging maken. Namelijk of dat 'ongewenste' gedrag nog in verhouding staat met het welbevinden van die vis zelf, en de rest van je visbestand. En dat kan soms echt heel lastig te beantwoorden zijn. Is afhankelijk van meerdere factoren.

Die afweging kan zijn dat het paaiproces een tijdelijk stressmoment voor de vis oplevert, maar als daarna de rust terug keert en de vis er niet onder lijdt, dan staat dat in verhouding, dat lijdt de vis er niet chronisch onder. En is er geen aanhoudend probleem.
In het geval van @Gino88 had hij een ruime tank, maar heeft hij moeten besluiten dat de paringsdrang van zijn goudvis zo veel onrust en stress genereerde voor de andere vissen, dat het onhoudbaar was om de vis bij de anderen te houden. Dan denk ik dat het verstandig is om de vissen te scheiden, want dan gaat het gewoon niet samen.

Dat is wat je nu denk ik eerst moet proberen te bepalen @Kelcas, of het samen gaat.
Als blijkt dat het niet gaat, of niet 'werkt', dan kun je proberen uit te plussen hoe het wel kan werken, bijvoorbeeld door aanpassingen te maken. Maar het begint bij vast te stellen wat er precies speelt.

Dat bepalen is soms heel lastig, zeker als je geen 'fish' spreekt, en helaas is dat ook nog niet beschikbaar via google translate. Dan moet je varen op algemene vissenkennis.
Maar het goede nieuws: @michelle1 en @Willemina hebben zeer veel vissenkennis op dit gebied. Dus op die adviezen kun je goed navigeren. Dat zou ik zeker ook doen.

Met in het achterhoofd houdend; de ene vis is de andere niet, en theorie is niet altijd praktijk.

@Barwaz wat kan jij heerlijk vertellen over jouw vissen! Dat wou ik gewoon even gezegd hebben. 🥰
Dat vind ik lief. Dank je!

Hoe is het nu met je oranda?
 
Hoe is het nu met je oranda?
Voor degene die mij zo goed hebben geholpen even een update!

Mijn eerste bericht plaatste ik toen ik mijn nieuwe vis (Shoey) net 2 uur had en ik schrok erg van het gedrag van mijn 2 andere vissen. (Lando en Kimi) Ze zwommen een tijdje snel achter Shoey aan en dreven hem/haar in een hoek maar Shoey was sneller en dan gingen ze over op tegen elkaar in beuken. Zodra ze daarmee klaar waren gingen ze weer achter Shoey aan.

Toen heb ik dus mijn eerste bericht geplaatst, alle lichten in huis uitgedaan en even afgewacht. Hier werden ze rustig van waardoor ik rustig kon slapen.

De volgende ochtend (zarerdag) waren de vissen veel rustiger maar dit kan ook komen omdat het 's morgens voertijd is. Daarna ben ik naar mijn werk gegaan en daarna las ik jullie tips. Ik was toen erg bang dat ik opzoek moest naar een andere match voor mijn vissen. Thuis heb ik ze weer geobserveerd maar ze toonde heel andere gedrag als de avond ervoor.

Tuurlijk is het paaigedrag er nog, maar het is nu meer Kimi die af en toe een beetje achter Shoey aan zwemt en Lando die dan Kimi wegduwt. Daarna zwemmen ze met z'n drietjes rustig een rondje of hangen ze in een hoekje. Het is veel gemoedelijker en de stress is uit de bak.

Zondag heb ik ze overdag lang kunnen observeren en toen zag ik hetzelfde gedrag als zaterdagavond. Shoey is vooral rustig, niet bang voor de 2 grote mannen en doet nu lekker z'n ding. Ik laat hem dus lekker zwemmen en zal kijken hoe het zich verder ontwikkeld als mijn mannetjes weer hard gaan paaien. Hopelijk is Shoey dan groter want die voelt nu nog zo klein en kwetsbaar.

20220403_145000.jpg
20220403_144958.jpg

Op deze foto's zie je ze (vaag) samen. Ik geef toe, ik ben geen fotograaf en dit waren eventjes snelle foto's voor familie.

Shoey is dus mijn nieuwe Witte oranda.
Lando is mijn oranje oranda en op de achtergrond zie je Kimi mijn zwarte oranda!

🥰
 

Bijlagen

  • 20220403_144956.jpg
    20220403_144956.jpg
    108 KB · Weergaven: 72
Wat een leuke namen, en wat een leuke vissen! Complimenten hoor! Vind ze erg mooi!

En wat fijn dat het nu een stuk gemoedelijker gaat. Top om te lezen! Dat moet ook een opluchting zijn geweest! Hartstikke goed. Ik duim voor rust!

Leuk nieuws zo op de druilerige maandag! Dank je wel!
 
Wat een leuke namen, en wat een leuke vissen! Complimenten hoor! Vind ze erg mooi!

En wat fijn dat het nu een stuk gemoedelijker gaat. Top om te lezen! Dat moet ook een opluchting zijn geweest! Hartstikke goed. Ik duim voor rust!

Leuk nieuws zo op de druilerige maandag! Dank je wel!
Dankjewel! Een opluchting was het zeker! Misschien ben ik een ook wel een super over bezorgde vismoeder en moet ik soms eventjes geduld hebben. Maar ik ben ook zo gek op ze. 🤗

Bedankt voor je medeleven en alle hulp!

De namen komen van F1 coureurs waarvan ik hun persoonlijkheid t leukste vind en het grappige is de vissen diezelfde eigenschappen hebben.
Lando (Lando Norris) zwemt altijd vooraan, is nieuwsgierig en druk.
Kimi (Kimi Raikkonen) zwemt juist weer liever in de achtergrond en is veel rustiger.
Shoey (naar de podium shoey's van Daniel Ricciardo) moet nog even een karakter aannemen maar tot nu toe is ook hij veel vooraan en enthousiast. 🤗

En dit was mijn spreekbeurt over mijn vissen! 😅

Geniet van je druilerige maandag! 😁
 
Leuk, nog een F1 fan! Jammer dat the original Kimi is gestopt trouwens.

Maar fijn dat ze nu rustiger worden.
 
Leuk, nog een F1 fan! Jammer dat the original Kimi is gestopt trouwens.

Maar fijn dat ze nu rustiger worden.
Zeker jammer! Mis vooral zijn "veel zeggende" interviews en het blijft natuurlijk een ontzettend goede coureur. 😁
 
En dit was mijn spreekbeurt over mijn vissen! 😅
Dank! Ik vind dit soort berichten echt leuk, hehe.
Start je hier een foto-album over ze? Ga ik me abonneren.
 

Terug
Bovenaan