Oxydator vs. Planten


F

fish-lover

Guest
Beste,

Mijn vraag is de volgende wat is jullie mening ivm een oxydator in een beplant aquarium. Ik sta op het punt een D-oxydator aan te schaffen voor mijn 100 liter aquarium.

Ik vond mensen die zeer enthousiast waren dat hun planten er frisser en groener uitzagen maar ook mensen die vertelde dat hun planten juist achteruit gingen.

en dat laatste wilde ik zeker voorkomen anders zou het weggesmeten geld zijn.

Daarom wou ik toch voor ik naar de winkel ga toch nog eens jullie mening en ervaring horen.

Doet een oxydator meer te goed aan je planten of juist een slechte bijdrage?

Alvast heel erg bedankt voor uw tijd en hulp!
 
Ik kan niet inzien wat dit moet bevorderen wat plantengroei betreft. Op het oog zullen je planten meer gaan assimileren omdat de zuurstof die je planten afgeven niet meer kan opgenomen worden door je water. Hierdoor krijg je dus meer belletjes dan anders maar dat heeft niks met een betere plantengroei te maken. Dit zie je ook na een waterwissel.

Planten hebben juist Co2 nodig en produceren uiteindelijk o2. Tenzij ik iets mis is dit dus nutteloos.
 
NickdeRijcke zei:
Planten hebben juist Co2 nodig en produceren uiteindelijk o2. Tenzij ik iets mis is dit dus nutteloos.

Sochting zegt (hier) over z�n eigen oxydator: �Een groot voordeel ten opzichte van de reguliere luchtpompen is, dat de Sochting Oxydator geen CO2 verjaagt uit het aquariumwater.� Een gebrek aan CO2 zal dan bij gebruik niet zo snel ontstaan (in ieder geval niet door de oxydator) en dat lijkt me niet nadelig voor de plantengroei. Echt voordelen lijkt het me voor de planten verder overigens ook niet te hebben, nee. Maar misschien mis ik ook wat, haha! Verder mooie claims als: �Door de zuurstofverzorging van de Sochting Oxydator in het aquarium wordt voor een deel de waterkwaliteit verbetert maar ook talrijke giftige stoffen onschadelijk gemaakt. In de zomer is het bovendien werkzaam tegen (blauw)algen.� Als er meer O2-behoefte is (van aanwezige vissen dan wel, niet de planten), zal dat wellicht daadwerkelijk �voor een deel de waterkwaliteit verbeteren�. Naar die talrijke giftige stoffen en hoe deze onschadelijk gemaakt worden, evenals het werkzaam zijn in (enkel?) de zomer tegen algen, ben ik uiterst nieuwsgierig. Helaas nu geen tijd om dat uit te zoeken, dus wie het weet mag het wat mij betreft zeggen :D

Voor gebruik van waterstofperoxide en de chemische reactie direct in aquariumwater, al dan niet (afgeschermd) via zo�n oxydator ben ik persoonlijk wat huiverig. Zie overigens wel snel beren op de weg hoor, haha. Ben dan ook zeer benieuwd naar verdere reacties en ook van �gebruikers�! :D
 
Je grijpt in, in de redoxpotentiaal. H2O2 kan wel degelijk gehanteerd worden in een aquarium, maar voor alles geldt, weet wat je doet.

Een concentratie van 2,5 mg/l geeft een LC50 (72 uur) voor Chlorella vulgaris (alg). Voor de Ictalurus punctatus (vis) geldt op 96 uur, bij 37,4 mg/l een LC50.

Onze aquariavissen worden niet vaak meegenomen in onderzoeken (leesbaar in de verscheidene MSDS's).
 
fish-lover zei:
Hier was er iemand die verteld dat zijn planten er beter van werden. maar zoals jullie al concluderen focus ik mij beter op het co2 deel van de aquarium :)
http://users.telenet.be/het_zoetwateraq ... ydator.htm

In een aquarium waar te veel vissen in zitten (cichliden)en waar er buiten wat Anubis nana geen enkele plant in te vinden is. Er staat in dat artikel niks over C02 en andere voedingsstoffen. Ik kan mij voorstellen dus dat hij wel een tekort aan o2 had door veel vissen te hebben en enkel maar langzame planten zoals de anubis. Dit is echter niet representatief voor een plantenbak.
 
Okee dat is een duidelijk antwoord! Ik leg die oxydator naast mij en focus me vooral op de bioco2 waar ik een topic ben over gestart miss weet jij daar antwoord op men vragen? Bedankt voor je antwoord!
 
Catweazle zei:
Je grijpt in, in de redoxpotentiaal. H2O2 kan wel degelijk gehanteerd worden in een aquarium, maar voor alles geldt, weet wat je doet.
Precies. Maar dat gaat voor mij in deze niet op, dus dan ga ik er zeker niet lukraak advies/groen licht over geven :D Dat het kan worden toegepast bij blauwalg heb ik reeds begrepen, maar ook bij andere algen? Pure nieuwsgierigheid. Ik heb geen blauwalg en mocht ik het wel krijgen, zal ik eerst en hoogstwaarschijnlijk enkel met andere zaken "experimenteren". De katalysator in de oxydator scheidt de zuurstof- en waterstofdeeltjes van elkaar. De O2 verbindt zich met de ionen van nitrificerende stoffen? Zijn dat dan die "talrijke giftige stoffen die (zogezegd?) onschadelijk worden gemaakt" of is er nog meer? Draadalgen kun je er bijvoorbeeld ook mee "verbranden", las ik hier. De schrijver op/van deze website is verder wel overwegend positief, maar spreekt ook niet echt over voordelen voor planten.

Catweazle zei:
Een concentratie van 2,5 mg/l geeft een LC50 (72 uur) voor Chlorella vulgaris (alg). Voor de Ictalurus punctatus (vis) geldt op 96 uur, bij 37,4 mg/l een LC50.
Dit moest ik even uitpluizen, maar dankjewel. "LC50 is de concentratie waarde in lucht van het materiaal waarbij 50 % van de testobjecten (dieren, b.v. ratten, muizen of konijnen) overlijden bij een eenmalige blootstelling. Het geeft een idee van de acute toxiciteit van een inadembaar materiaal. Dit is gerelateerd aan de LCLo waarde welke de laagste concentratie is waarbij mens of dier wordt gedood." Leerzaam! Ga er vanmiddag, lekker in de zon, nog wat meer over opzoeken/lezen.

Catweazle zei:
Onze aquariavissen worden niet vaak meegenomen in onderzoeken (leesbaar in de verscheidene MSDS's).
Dat is me helaas ook opgevallen. Maar wie zoekt zal soms wel wat vinden.. En elders weer wat anders.. Uitgeleerd raak je geloof ik nooit :)

Okay, genoeg topic-kaping.. Excuses! :D TS, wat heb je besloten? Ga je een oxydator aanschaffen?
 
Bayleef zei:
TS, wat heb je besloten? Ga je een oxydator aanschaffen?

fish-lover zei:
Ik leg die oxydator naast mij en focus me vooral op de bioco2 waar ik een topic ben over gestart (..)

Okay, ik was weer eens mosterd zie ik, duidelijk :) Succes met de (bio)CO2.
 
Geen probleem bayleef! En bedankt voor je interresante inbreng! Idd ik ga proberen een evenwicht te zoeken met bio co2 zodat ik het lekker vol kan planten. En dan krijgen de vissen zoiezo voldoende zuurstof; en mijn aquarium is dan ook ee natuurlijker omgeving dan met de oxydator.
 
Bayleef zei:
Catweazle zei:
Een concentratie van 2,5 mg/l geeft een LC50 (72 uur) voor Chlorella vulgaris (alg). Voor de Ictalurus punctatus (vis) geldt op 96 uur, bij 37,4 mg/l een LC50.
Dit moest ik even uitpluizen, maar dankjewel. "LC50 is de concentratie waarde in lucht van het materiaal waarbij 50 % van de testobjecten (dieren, b.v. ratten, muizen of konijnen) overlijden bij een eenmalige blootstelling. Het geeft een idee van de acute toxiciteit van een inadembaar materiaal. Dit is gerelateerd aan de LCLo waarde welke de laagste concentratie is waarbij mens of dier wordt gedood." Leerzaam! Ga er vanmiddag, lekker in de zon, nog wat meer over opzoeken/lezen.


Iets preciezer de Lethal Concentration (dodelijke concentratie) voor 50% van de populatie gedurende een bepaalde periode. (medium is niet interessant)

Leesvoer:

http://catweazle.rgkoelman.nl/(S(rhondf ... 55f1twuq55))/artikelen/h2o2.aspx
 
fish-lover zei:
Geen probleem bayleef! En bedankt voor je interresante inbreng! Idd ik ga proberen een evenwicht te zoeken met bio co2 zodat ik het lekker vol kan planten. En dan krijgen de vissen zoiezo voldoende zuurstof; en mijn aquarium is dan ook ee natuurlijker omgeving dan met de oxydator.
You're welcome, heb er zelf ook weer een en ander van op mogen steken.. Altijd fijn :thumbs:

Catweazle zei:
Niet echt Bertus, ik verzuip in het werk... Dus forum staat even op laag pitje.
Inmiddels verzuip ik ook in jouw werk - wat een website! Met 't bord dan maar op schoot en mijn dank is groot :D Hoop dat je snel tijd vindt voor de voorgenomen artikelen (en andere leuke niet-werk-dingen natuurlijk), al zal ik me met de rest vooralsnog absoluut prima vermaken hoor!
 

Terug
Bovenaan