overwennen op diepvriesvoer.


P

Pol_de_gezzmol

Guest
Ik heb een kweek van badis badis, dit is een bekend en makkelijk te kweken roofvisje. (Filmpjes zie mijn andere topic.)
Vers uitgekomen Artemia zijn ze al een tijdje ontgroeid. Ik woon dicht bij het bos, waar ik wekelijks een portie zwarte muggelarven, daphnia, bosmiden, cyclops, ... ga vissen. Ik merk de laatste tijd dat de opbrengst hiervan begint af te nemen. Als het straks vriest en sneeuwt zal deze bron ook droogstaan. Als ik de diertjes verkoop (2�/stuk) zou ik ook graag hebben dat ze al gewend zijn aan diepvriesvoer. Dit krijgen de ouders ook.
Probleem is nu dat de jongen dit echt bijna niet moeten hebben.
Ik heb er sinds een week een voederring inhangen, waar ik dagelijks een ijsblokje mix in doe. Maar ze kijken er niet naar om.
Heeft iemand tips om de jongen te laten overwennen, of met andere woorden hen aan te leren diepvries te eten. Ze zijn nu rond de 3cm en voeder nog dagelijks bosmix, zodat ze een mooi rond buikje hebben.
 
Proberen ze het wel te eten?
 
niet echt, ze kijken er wel naar, maar happen er niet naar ofzo.
 
Diepvriesvoer ontdooien in een bakje met koud water, daarna via een doseerspuitje voederen. Misschien dat ze dan wel eten, zo kreeg ik m'n Apistogramma borellii man weer "dik"(was vermagerd). Want het diepvriesvoer zweeft dan door het bak, wat meer lijk op levend voer.
 
Dat kun je inderdaad proberen. Of je laat het diepvriesvoer los bij de uitstroom, gaat het ook dwarrelen.

~ Ivo
 
Ja,dat doe ik ook, voor de uitstroom los laten.
Hopelijk werkt dat.
 
Er staat nog steeds een luchtfiltertje in deze bak. Dus een uitstroom is er niet, met de pipet zal ik eens proberen. Ik los altijd de ijsblokjes eerst op en als ik dan met een glas de opgeloste larven erin giet komen ze er wel op af, maar happen of proeven doen ze niet.
 
Ik deed dit met reptielen, geen idee of het met vissen ook werkt maar je zou het kunnen proberen.
Eerst een klein beetje levend voer geven totdat ze in 'eetmodus' zijn, daarna verder voeren met dood/diepvriesvoer.
 
Dat probeer ik dus, maar dode dingen worden gewoon genegeerd, die zakken naar de bodem en de levende zwemmen weg, worden achternagezeten en opgepeuzeld. Mss moet ik gewoon wat meer geduld hebben en deze methodes blijven proberen.
Iedereen is alvast zeker bedankt voor de tips.
 
Er trappen er al sommigen in. Gisteren bijgevoerd met pipet, gevuld met ontdooide diepvries en levende door elkaar.
 
Mooi dat ze eindelijk beginnen te eten. Succes verder.
 
Bedankt, ik ben ook blij, nu weet ik als ze naar andere mensen gaan dat ze niet zullen verhongeren.
 

Terug
Bovenaan