overstappen van koud water naar tropisch


hier een foto van heel dichtbij genomen, de sluiers grondelen er de hele dag door in;

20230618_104429.jpg
 
Ik denk dat de bodem wel oke is.
Waarom die manen als hoofdvis. Ik kom regelmatig bij Judith en die heeft zo'n groep. Als je die ziet weet je het meteen.

Al die andere vissen heb je er maar een paar van dus zal nooit de hoofdvis zijn.
 
Ik denk dat de bodem wel oke is.
Waarom die manen als hoofdvis. Ik kom regelmatig bij Judith en die heeft zo'n groep. Als je die ziet weet je het meteen.

Al die andere vissen heb je er maar een paar van dus zal nooit de hoofdvis zijn.

Helder! :)
Is er nog een manier om erachter te komen of de bodem zeker weten goed is, zonder er vissen aan bloot te stellen en erachter te komen dat het niet oke is?
Sowieso komen er nog wat zakken zand van de hornbach bij gezien de bodem nu vrij laag is, maar mocht dit kunnen blijven liggen scheelt het toch al zeker de helft ongeveer
 
Je gaat voor best pittige vissen.
Zorg voor veel maar dan ook heel veel mangrove hout in je bak zodat er genoeg ruimte is voor deze territoriale vissen.

Bij deze vissen horen nog steeds L nummers. Maar dan ook misschien met wat meer pit.

Kijk eens naar de Panaque.
Prachtige vis die goed uit komt bij veel mangrove

Mooie vis die Panaque! Wordt wel erg, erg groot geloof ik of niet? :ROFLMAO:
 
Uiteindelijk wel maar die dingen groeien erg traag. Zit bij mij al twee jaar in de bak en is amper gegroeid
 
Uiteindelijk wel maar die dingen groeien erg traag. Zit bij mij al twee jaar in de bak en is amper gegroeid

Dat scheelt :) Weet je toevallig het L nummer ook, of komt het niet zo heel nauw binnen de Panaque familie? Zie verschillende varianten (L190, L191, L330)
 
Onze goudvissen hebben het huidige zand al jaren gegrondeld, dus heel scherp kan het ook weer niet zijn zou je zeggen. Ik zal er binnenkort eens een handje uithalen en het vergelijken met een zak van de Hornbach
Ja je zal waarschijnlijk een verschil opmerken. Dat verwacht ik wel na het jaren lang hebben van de bodem 😄 het is gewoon een kwestie van proberen. Je zou vooral met lavasteen op moeten passen (obsidian) dat kan zo schelp zijn als glas. Weet niet precies waar de zwarte steentjes van gemaakt zijn
 
Het is één en dezelfde vis maar geregistreerd onder verschillende nummers omdat ze het toen nog niet wisten. Kijk maar op planet catfish met alle drie de nummers kom je uit op de L190.
 
Bedankt hoor, ik waardeer het zeer!
Uit nieuwsgierigheid, waarom zou je in dit bestand de maanvissen als hoofdvis kiezen en daarmee beginnen, en niet 1 van de anderen?

Ja snap wat je bedoelt met hoe youtube misleidend kan zijn ja, en zolang het natuurlijk gedrag is, is het ook wel oke, als het maar wel leuk blijft en niet al te veel gewonden oplevert 🙈

Heb even een schepje bodem uit mijn aquarium gehaald, op een bordje verspreid en op de foto gezet, het is natuurlijk nat dus misschien niet zo goed te zien of dit te grof is?

Bekijk bijlage 361587
Ziet er fijn uit! Dit is geen grind toch?
 
Ja je zal waarschijnlijk een verschil opmerken. Dat verwacht ik wel na het jaren lang hebben van de bodem 😄 het is gewoon een kwestie van proberen. Je zou vooral met lavasteen op moeten passen (obsidian) dat kan zo schelp zijn als glas. Weet niet precies waar de zwarte steentjes van gemaakt zijn

Ik weet helaas niet zeker meer wat er toentertijd in is gegaan, ik geloof een aantal zaken JBL Sansibar dark en een aantal zakken van deze; https://www.osdorp.nl/product/11706/zand-luxe-onyx-black-zak-a-4-kg

Ziet er fijn uit! Dit is geen grind toch?

Mja vind het lastig te zeggen, waar eindigt zand en begint grind zeg maar...maar het is behoorlijk fijn inderdaad, geen grove korrels naar mijn idee.

Het is één en dezelfde vis maar geregistreerd onder verschillende nummers omdat ze het toen nog niet wisten. Kijk maar op planet catfish met alle drie de nummers kom je uit op de L190.

Helder, top! (y)
 
Wat ik ervan zie, is dit zand/grint (en ja het is een glijdende overgang) fijn genoeg voor de meeste vissen. Om te weten of het niet te scherp is: neem een hoeveelheid en wrijf het er tussenuit. Hoe voelt dat? Lekker zacht of doet het zeer? dan heb je je antwoord of het zacht genoeg is. Als je korrels voelt is het te grof, als je alleen maar een 'film' is die je voelt (vergelijk met strandzand), is het fijn genoeg. Dit is geen wetenschap, maar het stuurt je al een heel eind de goede kant op.
 
Don heeft veel tijd dus die vijlt korrel voor korrel mooi rond;)
Een cementmolen kwam als eerst in mn hoofd op natuurlijk maar niet iedereen heeft zn ding.. ik weet het ook niet ... Vul een kussensloop met zand en draag je centrifuge voor een uur 😂 de scherpste hoeken zijn er als eerst af dus alle beetjes kunnen misschien al helpen 😄


Mja vind het lastig te zeggen, waar eindigt zand en begint grind zeg maar...maar het is behoorlijk fijn inderdaad, geen grove korrels naar mijn idee.
"zand bestaat uit zeer kleine stukjes steen; zandkorrels, die in grootte variëren tussen 63 micrometer en 2 millimeter."

Zelf heeken ik het ook wel zo. Als ik het grind opmeet bij mij dan is het ook wel een mm of 2-3. Mooie korrel grotte zou 1mm zijn, kleiner word het gewoon heel fijn zand wat sneller dichtslipt.
Nog fijner dan krijg je klei 😄
 
Wat ik ervan zie, is dit zand/grint (en ja het is een glijdende overgang) fijn genoeg voor de meeste vissen. Om te weten of het niet te scherp is: neem een hoeveelheid en wrijf het er tussenuit. Hoe voelt dat? Lekker zacht of doet het zeer? dan heb je je antwoord of het zacht genoeg is. Als je korrels voelt is het te grof, als je alleen maar een 'film' is die je voelt (vergelijk met strandzand), is het fijn genoeg. Dit is geen wetenschap, maar het stuurt je al een heel eind de goede kant op.

Het is zeker niet pijnlijk, maar wel iets grover dan strandzand. Op mijn hand ziet het er zo uit;
Wel enige variatie in korrelgrootte, maar het voelt nergens echt scherp.

20230618_112130.jpg



Een cementmolen kwam als eerst in mn hoofd op natuurlijk maar niet iedereen heeft zn ding.. ik weet het ook niet ... Vul een kussensloop met zand en draag je centrifuge voor een uur 😂 de scherpste hoeken zijn er als eerst af dus alle beetjes kunnen misschien al helpen 😄

Had ik maar een cementmolen 😋😂
 
Dan denk ik dat het voor cory's, geo's en zandgravers toch aan de grove kant is. Wat je wel kun doen is het gebruiken om je berg in het midden te maken waar je planten ook in staan en dan zand erom heen. (met een stenenrand of iets anders om al te veel mengen te voorkomen.) Dan scheelt het toch in de hoeveelheid zand die je bij moet kopen.
 
Een cementmolen kwam als eerst in mn hoofd op natuurlijk maar niet iedereen heeft zn ding.. ik weet het ook niet ... Vul een kussensloop met zand en draag je centrifuge voor een uur 😂 de scherpste hoeken zijn er als eerst af dus alle beetjes kunnen misschien al helpen 😄



"zand bestaat uit zeer kleine stukjes steen; zandkorrels, die in grootte variëren tussen 63 micrometer en 2 millimeter."

Zelf heeken ik het ook wel zo. Als ik het grind opmeet bij mij dan is het ook wel een mm of 2-3. Mooie korrel grotte zou 1mm zijn, kleiner word het gewoon heel fijn zand wat sneller dichtslipt.
Nog fijner dan krijg je klei 😄
Ik vrees dat dat het einde van je centrifuge betekent, er zitten altijd kleine korrels tussen die tussen de (weliswaar kleine, maar toch) gaatjes van het kussensloop doorslingeren. Je zou natuurlijk een constructie kunnen maken aan een fietswiel en dan maar trappen... prachtige workout:oops::LOL:
 
Dan denk ik dat het voor cory's, geo's en zandgravers toch aan de grove kant is. Wat je wel kun doen is het gebruiken om je berg in het midden te maken waar je planten ook in staan en dan zand erom heen. (met een stenenrand of iets anders om al te veel mengen te voorkomen.) Dan scheelt het toch in de hoeveelheid zand die je bij moet kopen.
Ik betwijfel of dit te grof is voor corys als het er al jaren in ligt. Met een paar maanden zijn de korrels denk ik al redelijk afgerond. Ik vraag me ook af wat schadelijker is, 1 hele scherpe korrel die er wel eens tussen kan zitten, of 100 redelijk puntige korrels waar ze continu hun kieuwen mee filteren.

@roberto1983

Ik wil natuurlijk niet de enige zijn zeggen oh joh gebruiken en vervolgens dat het toch problemen geeft natuurlijk 😂
Ik heb zelf filterzand gekozen omdat ik met puntige korrels en het dichtslippen geen risico wil nemen. Maar ik heb nog geen bodem en de kleur maakt me weinig uit...

Als ik graag een zwarte bodem zou willen en ik zou deze bodem hebben liggen, dan zou ik deze bodem laten liggen voor de corys ook. Het is fijn genoeg en jaren oud dat zou mij voldoende zekerheid geven.

Als je nu zwart zand aanschaft dan is dat misschien scherper dan deze bodem is
En deze korrelgrootte lijkt wel gewoon een zandkorrelgrootte.

Je zal er sowieso overna moeten denken wat voor planten je wilt, en hoe je daar voeding aan gaat geven. Dan moet de bodem er misschien toch een keer uit, dan zou ik hm een keer spoelen om het vuil er tussenuit te halen
 

Terug
Bovenaan