Overschot aan slakken


A

Annie

Guest
Ik zie enkele Poel en Posthoorn slakjes rondkruipen in mijn aqua.
Deze twee soorten wil ik dus niet.

Ik heb er ook Torenslakjes in en deze soort wil ik wel.

Hoe snel krijg ik een overschot van de twee soorten die ik er niet in wil hebben?
Vergrijpen deze twee soorten ( Poel en Posthoorn slak) zich ook aan de planten of laten ze die met rust?
 
Begrijp ik het goed dan wil je van je slakkenplaag af. Dat kan op verschillende manieren. Jou kunt ze zelf handmatig verwijderen. Dat kost je iedere dag een kwartiertje. Na een week of twee merk je verschil. Hoe meer grote slakken je weg haalt, hoe minder jongen er bij zullen komen.

Ik raad je niet aan om speciaal voor de slakkenbestrijding vissen aan te schaffen zoals een kogelvis of botia. Want eens zijn de slakken op, en wat voer je ze dan?

Je kunt ook een slak toevoegen: de helena-slak (google er maar op, veel info is ook op dit forum te vinden). Die eet andere slakken op. En zijn de slakken op dan eten ze hetzelfde als jouw slakken nu: voornamelijk plantenafval, restjes voer etc.
 
Als er veel voedsel voor ze te vinden is in je bak dan vermeerderen ze zich in rap tempo,normaal gezien laten ze planten wel met rust maar als bv je planten door een gebrek slechte plekken in de bladeren hebben eten ze die graag op.
 
Een makkelijke manier om je slakken uit te vangen is een stukje komkommer met een een lepel erin. De lepel zorgt ervoor dat de komkommer op de bodem blijft. Laat het een paar uur zitten (niet meer dan een dag ivm de vervuiling van je aquarium) en dan eruit halen. Bij mij zit het dan helemaal vol met slakken.
Een vriendin van mij haalt slakken met de hand eruit, vlak nadat de lichten aangaan. De slakken zitten dan vooral op haar ruiten, waardoor ze gemakkelijk te vinden zijn.
 
Voertabletje, hup allemaal erop. Schepnetje, zo erin, en HUP in de slakkenbak.
Heb je een bealgde plant, dan daarin gooien.

En ,komkommer blijft gewoon liggen,tot het op is,dan alleen de buitenring nog.
 
emve zei:
Begrijp ik het goed dan wil je van je slakkenplaag af. Dat kan op verschillende manieren. Jou kunt ze zelf handmatig verwijderen. Dat kost je iedere dag een kwartiertje. Na een week of twee merk je verschil. Hoe meer grote slakken je weg haalt, hoe minder jongen er bij zullen komen.

Ik raad je niet aan om speciaal voor de slakkenbestrijding vissen aan te schaffen zoals een kogelvis of botia. Want eens zijn de slakken op, en wat voer je ze dan?

Je kunt ook een slak toevoegen: de helena-slak (google er maar op, veel info is ook op dit forum te vinden). Die eet andere slakken op. En zijn de slakken op dan eten ze hetzelfde als jouw slakken nu: voornamelijk plantenafval, restjes voer etc.


Hoe kom jij daar nou bij? Ze eten planten afval.
Helena,s eten geen planten.
 
Ik heb er al een voertabletje ingedaan, maar de Torenslakjes zijn de enigste slakjes die erop zitten en deze soort wil ik juist behouden.

Heb me even verdiept in de Helena slak, maar dat gaat hem niet worden.

Ik zal ze Poel en Posthoorn slakken er nooit allemaal uit kunnen vangen, maar als ze de planten maar met rust laten vind ik het prima.

Maar wat ik me wel afvraag is als ze gene planten eten,... wat dan wel?
 
De posthoorn gaat hier als de bliksem op een schijfje komkommer zitten en daarna haal ik die er rustig uit.
Wat ook kan is met een stukje slang ze uitzuigen. Doe ik weleens bij de garnaaltjes namelijk. En dat gaat vrij snel ook.
Maar verder werkt komkommer best goed hoor. En de Helena is de slaketende slak dus dat zegt genoeg. Ik had de ervaring destijds dat ze niet snel voortplanten, maar dat heeft te maken met een tekort aan andere slakken die ze weer eten heb ik gelezen.
 
Annie zei:
Maar wat ik me wel afvraag is als ze gene planten eten,... wat dan wel?

Algen en resten van planten want er valt natuurlijk weleens een blaadje van de planten af en vissenvoer niet te vergeten natuurlijk.
 
Dus de Posthoorn slakken en de Poelslakken eten dus ook de algen van de planten af?
Eten ze alle alg of alleen sommige soorten alg?

Er mogen van mij best wat slakjes dan erin blijven, zo lang ze mijn planten zelf maar niet gaan eten.

Ik heb er Javavarens, Anubia's, Cryptocoryne's en Cabomba en Mos er in.
 
Hoeveel en hoe vaak voer je eigenlijk ???

Zoals Seabait ook al zegt : een slakkenplaag is dikwijls een gevolg van teveel voeren
 
AquaVISie zei:
Hoeveel en hoe vaak voer je eigenlijk ???

Zoals Seabait ook al zegt : een slakkenplaag is dikwijls een gevolg van teveel voeren

Ik voer nog niet omdat de bak nog indraait.

Heb er afgelopen week en zo net een beetje vlokvoer in gedaan, meer niet.

Ik denk dat de slakjes zijn meegekomen met de nieuwe plantjes.
 
Dan kan je dus ook nog niet echt veel slakken hebben. Het is dan gewoon een kwestie van dood drukken zodra je er een ziet. Zo moeilijk is dat niet
 
AquaVISie zei:
Dan kan je dus ook nog niet echt veel slakken hebben. Het is dan gewoon een kwestie van dood drukken zodra je er een ziet. Zo moeilijk is dat niet

Tja, sommige mensen kunnen dat niet. Als ik dat doe vliegt mn vrouw de kamer uit ;) .
 
Annie zei:
Dus de Posthoorn slakken en de Poelslakken eten dus ook de algen van de planten af?
Eten ze alle alg of alleen sommige soorten alg?

Gezonde planten hebben geen algen dus als er algen op planten zitten is dat geen goed teken of het moet bruinalg zijn want dat kan bij een bak die net nieuw is gebeuren maar gaat dan ook weer vanzelf weg zonder dat het schadelijk is voor de planten.
 
AquaVISie zei:
Dan kan je dus ook nog niet echt veel slakken hebben. Het is dan gewoon een kwestie van dood drukken zodra je er een ziet. Zo moeilijk is dat niet

Ik haal ze eruit, maar zie steeds nieuwe.
 
En ik zit er juist om verlegen. Behalve Antomen Helena slakken zie ik bij mij in de bak niets. De Helena's zijn ook wel eens met meer geweest dus ik ben bang dat ze sterven van de honger.

Ik denk dat je Bertus zijn advies moet opvolgen. Voertabletje erin, wachten tot er wat slakken bij zitten en zo uitscheppen met een netje. Ik ben niet zo'n voorstander van komkommer in de bak. Als je even niet oplet, geeft het zo'n rommel.

Gr Robin
 
Als je even niet oplet, geeft het zo'n rommel.

Hoe kom je daar nou bij?
Ik geef elke morgen, elke dag een hele komkommer,in schijven.
 
Komkommer valt alles mee indd wat rommel betrefd. resten wel opruimen uiteraard.
 
Ja wel op rommel letten. Als komkommer erin blijft liggen vervuild dat behoorlijk het water. In mn meterbak geef ik komkommer voor de L nummer en die eet alleen het binnenste op. Dus ik moet wel dagelijks de rand weghalen want dat wordt anders snel week en gaat je water vervuilen. Ik prik de KK altijd op een kleine vork zodat het snel zinkt en goed in het zicht blijft liggen.
 
Heb nu ongeveer een maand ook posthoorn slakken, en tot nu toe geen plaag. Ik let er op dat ik niet overvoer. Voor de rest heb ik 1 anentome helena gehaald. Die eet per dag eentje en ja de posthoorn slakken doen ook hun werk. Ik laat ze erin zitten zolang ik ervoor kan zorgen dat het geen plaag wordt. Wanneer ik wel eitjes zie dan haal ik ze er wel uit.
Heb ook een komkommer geprobeerd en tot nu toe geen slakken maar alleen lto's erop.
 
Ze zijn best nuttig hoor. Hier gaan de posthoorntjes met zn allen op de komkommer.
Vooral als het donker is in de bak.
 
@Bertus: ik meen ooit te hebben gelezen dat je meer dan normaal je slangen van de filters moet schoonmaken omdat er prut van de komkommers in zit.
Ik heb een blauwe maandag L-nr's gehad en ze ook komkommer gevoerd. Als je dit niet tijdig weg haald, wordt het een grote snotterige bende. Dit is puur mijn mening.

Wat de slakken betreft: Zet er nog een paar Helena's bij en je plaag is binnen een week of 2 verholpen. Vergeet niet dat posthoornslakken nuttige dieren zijn. Ze houden de bodem mooi open en eten afval op.

Mvg Robin
 
Ja je moet geen oude resten laten liggen in je bak. Dat wordt snot ja. Ik prik het op een klein vorkje en wat er s morgens nog ligt verwijder ik dagelijks.
 
Ja,en? Elke week even de inlaat af koppelen,emmer erbij,en ragen. klaar. 5 minuten werk.


S,nachts wordt er ook van gegeten, dan ga ik het weghalen? Kom nou.

En,wat zeg je, slakken die helena,s opvreten? Graag. STIK van de Helena,s.
 
Ik bedoel het natuurlijk precies andersom Bertus. Sinds ik Helena's heb, heb ik vrijwel geen andere slakken meer gezien in mijn bak.
 

Terug
Bovenaan