Overloopkamer maken van droogkamer


S

Stuart

Guest
Hallo allemaal,

Sinds enkele weken ben ik de blije eigenaar van een 225cm aquarium.
De bak mist nog een overflow naar het biologisch filter.
Ik ben eerst met PVC buizen aan de gang te gaan maar dit wordt allemaal rommelig en het werkte maar half.
Het idee is om alles zo strak mogelijk weg te werken zodat het aquarium ook ooit als kamerscheiding kan dienen.
k ben tot het onderstaande ontwerp gekomen.

Dit aquarium heeft een droogkamer in de hoek, hier kunnen kabels etc. doorheen naar het onderstel.
Deze kamer heeft dus geen bodem!!
Omdat ik geen overflowsysteem heb wil ik de droogkamer opdelen in een minimale droogkamer voor de bekabeling en een 'overloopkamer'.
Dit betekend dat er deels een bodem in de droogkamer moet (op het achterste hoekje na ivm. de kabels) waar pvc buizen door de bodem komen.
1 buis voor de uitvoor gaat 2x door het glas om zo in het aquarium te komen.
Het water komt de overloopkamer in via een rooster onderaan zodat er zoveel mogelijk water uit de onderste waterkolom wordt afgevoerd (dat is het beste las ik?)

Het is alleen erg veel werk en ik heb helemaal geen ervaring met een biologisch filter, alles is nieuw voor me.
Ik hoop dat jullie mee willen denken zodat ik niet de verkeerde dingen ga doen.
Voor m'n gevoel is het ontwerp erg omslachtig maar alles is zo wel netjes achter de schuine wand weggewerkt.

gr!

idee overloopkamer.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zou de overloop voor de droogkamer zetten en dan gewoon de gaten boren in de bodem.
Met 2 glasplaatjes en een diamantboor 55 ben je er
 
Op zich een goed idee hoor alleen het nadeel is dan dat het allemaal erg dicht naar voren komt.
De droogkamer is al erg groot en dat ook zonde voor 3 lampenkabels.
Het zou ideaal zijn als het in de kamer kan blijven.
Is een rooster onderin te handig? Ik heb dat nog niet eerder gezien maar het lijkt me beter dan een aanvoer van het wateroppervlakte.
 
Ik weet niet of het gaat werken. Hoe gek het klinkt, maar een beetje ruimte in de overloop is niet verkeerd, ivm de PVC etc..
Als jij dan zo'n mini hoekje onderin open wilt houden lijkt mij een een geknooi wat je echt niet wilt.

Of die hele overloop/droogkamer er uit slopen en er zelf een grotere van maken (die afmetingen mis ik).

Wat je ook kunt doen, is een PVC doorvoer gebruiken voor de bekabeling. Dus 1 buisje voor de bekabeling, die tot boven de waterspiegel blijft. 1 dikke buis waar het water in loopt en 1 buis waar het water uit loopt.

Ik zou dus investeren in ruimte van je overloop. Als je dat niet doet ben je de sjaak met je plan.
Je kunt hem er dus uit snijden en gewoon 25cm breed laten zijn en 40cm lang. je bak is groot zak, zul je die cm's niet gaan missen. Een mooie hoek er van maken en klaar.

In mijn onderschrift staat ook de opbouw van een bioloog met gat boren etc.. Denk dat je er wel wat informatie uit kan halen.
 
Bedankt voor de tips.

@tuinkabouter:
Het water komt terug door een gat in de voorste schuine plaat te boren waar dan een pvcbuis doorgaat (zie afbeelding.)
Dit is dan net boven de inlaat en dus ook net boven de waterhoogte waardoor dit ook niet in het zicht komt.
Als ik hem over de plaat laat gaan moet ik de deksel hoger maken en dat vind ik toch wel zonde.

@Canon
De overloop zal ruim genoeg worden hoor, zo'n 30breed en 20 diep.
Helemaal achterin komt dan een droogkamertje van 5x3cm voor de kabels.
Lijkt me allemaal ruim genoeg? Die tip van de pvc buis voor kabels is handig!


Ik zit eraan te denken om het schuine glasplaatje eruit te snijden en er een plexiglas plaat voor in de plaats te zetten.
Dit maakt het makkelijker om een rechthoekig rooster in te bouwen.
Ik plak er dan een stuk achterwand tegenaan waar ik ruimte weg heb gehaald voor het rooster, deze valt zo weg in de achterwand.


Gr
 
Het plexiglas idee is van de baan omdat dat anders op siliconenkit reageert dan glas en het dus kwa lijmerbindingen ingewikkelder maakt.
Het ontwerp zal zo moeten gaan werken maar ik heb nog enkele vragen.

1. Ik weet niet of het erg is dat er geen oppervlaktewater afvoer is.
Gaat dit een groot probleem worden?
Als ik een topkam wil zal ik de hele schuine glasplaat moeten demonteren, laten afzagen en dan weer monteren.


Wanneer oppervlaktewaterafvoer gecreëerd moet worden kom ik op enkele knelpunten:

2. Als ik een topkam plaats zal er weinig water de topkam gaan tenzij ik de gaten van de bodemafvoer erg klein maak.
Ik heb hier weinig zicht op en weet niet hoe groot ik het gat van de bodemafvoer moet maken.
Ik had eerst een rooster in gedachten maar het zullen in dit scenario dan toch 1 of 2 gaten moeten worden van 32mm oid?
Welke diameter zou handig zijn?
Evt. kan ik de aanvoer van de bodemafvoer regelen door meer of minder watten in de onderkant van de kamer te stoppen?
 

Terug
Bovenaan