Overgang Herinrichting


R

RvanWijk

Guest
Dag!

Zaterdag is het zover. Ik ga mijn Aquarium(80x35x40) herinrichten aan de hand van Spiderwood en mijn huidig plantenbestand. Reden hiervoor is dat ik uitgekeken ben op mijn huidige inrichting (jaartje oud) en graag de ruimte efficiënter wil inrichten.

Nu heb ik 2 weken geleden voor een mooi prijsje de Eheim 130 Ecco pro op de kop weten te tikken die nu aan het indraaien is samen met mijn BioBox 2 die er godzijdank uit gaat. Was een prima filter maar dat ik 5cm in de breedte inlever vind ik doodzonde. Overigens is het ook een spuuglelijk ding zo'n intern filter.

Nu zat ik aan het volgende te denken qua plan van aanpak:

Ik heb 2 bakjes van ongeveer 40cm tot mijn beschikking. Beide met luchtpomp en verwarmingselement.

• Stap 1: Oud water eruit en vullen in die 2 aquariumbakjes
• Stap 2: Apistogramma in Aquarium 1 met luchtpomp en verwarming
• Stap 3: Tetra (10x), Cory (3x worden nog aangevuld), Oto's (6 stuks) in Aquarium 2 met eheim erachter dat die door kan draaien + verwarming.
• Stap 4: Planten in een emmer bewaren met kraanwater.
• Stap 5: Hoofdaquarium is leeg alleen nog de bodem dus kan rustig wat gaten boren in het meubel (voor de pompslangen).
• Stap 6: Herinrichten aquarium
• Stap 7: Alles aansluiten + Kwart vullen met schoon water
• Stap 8: Aquarium water van aquarium 2 terugzetten en de vis die daarin zit
• Stap 9: Aquarium 1 terugzetten
• Stap 10: Nitrivec toevoegen en draaien die handel.

Hoe klinkt dit? Mis ik hier nog iets essentieels? Ik zorg er in ieder geval voor dat het filter door kan draaien op bestaand water. Bodem blijft erin met een laagje water dus daar zal weinig verloren in gaan.
 
Neem aan dat je je spiderwood momenteel aan het inwateren bent?
 
Neem aan dat je je spiderwood momenteel aan het inwateren bent?

De grote stukken hebben 2 weken in het water gelegen (zonder succes overigens haha) de kleine stukjes zinken wel. Ik ga vanavond het kleine grut lijmen + de grote stukken komen ook deels om stenen heen wat de boel aardig in bedwang gaat houden. Het is inderdaad lastig spul.
 
De grote stukken hebben 2 weken in het water gelegen (zonder succes overigens haha) de kleine stukjes zinken wel. Ik ga vanavond het kleine grut lijmen + de grote stukken komen ook deels om stenen heen wat de boel aardig in bedwang gaat houden. Het is inderdaad lastig spul.
Succes met de herinrichting :thumbs:
 
Nou mensen de herinrichting is gelukt! Hier het eindresultaat.

Spiderwood (grote stukken) met zuignappen weten vast te zetten. Vis overzetting ging prima tot gisterochtend. Alle tetra's waren adem aan het happen en de corys sprongen naar boven helaas is ook 1 tetra en een otocinclus gesneuveld. Nu zat ik met 2 dingen: nitrietpiek (hoe dan), of zware zuurstof tekort. Waterverversing gedaan van 50% en alles wat weer goed. Vanochtend waren er weer een aantal wat adem aan het happen. Kleine waterverversing gedaan en het ging wel weer.

Wat mij zeker opvalt is dat ik nu over ben gegaan naar lilypipes en mijn gehele oppervlakte volledig stil ligt. Stroming in de bak is er wel maar boven aan helemaal niks. Dus ik ga voor een internpompje(alleen de pomp) om de oppervlakte wat meer in beweging te krijgen.

Hebben jullie een idee wat dit geweest kan zijn? LFS zegt dat het wel vaker gebeurd dat bij het begin van een herinrichting op hetzelfde filter opeens een zwaar zuurstof te kort komt. Die raadde me aan om even 2 dagen snachts te beluchten waar het daarna weer gebalanceerd moest zijn.

Wat zeggen jullie?

SgBJTLiuRF6cYDEAN0vfsA.jpg
 
Je moet wel een rimpeling in het water hebben voor de gasuitwisseling.
Zou t toch daar in zoeken.
 
Ik meen een kaamlaag te zien op de foto. Deze kan het oppervlak dusdanig afsluiten van gaswisseling dat er een zuurstoftekort in de bak komt. Planten neme in de avond ook zuurstof op dus meest logische dat je er smorgens last van hebt
 
Ik meen een kaamlaag te zien op de foto. Deze kan het oppervlak dusdanig afsluiten van gaswisseling dat er een zuurstoftekort in de bak komt. Planten neme in de avond ook zuurstof op dus meest logische dat je er smorgens last van hebt

Je moet wel een rimpeling in het water hebben voor de gasuitwisseling.
Zou t toch daar in zoeken.

Dat klopt. Helaas staat mijn volledige bovenoppervlakte stil. Ik werk met een lilypipe met een eheim ecco 130. Ik heb nu een extra pompje (600l/h) toegevoegd. De circulatie is als volgt.

Uitlaat lilypipe staat rechts achter gericht naar voren. Inlaat staat gericht naar links (breedte van de bak). Het extra pompje staat linksachter naast de verwarming gericht op de inlaat. Dus lilypipe uitlaat gaat van rechtsachter naar linksachter waar de pomp hem verder trekt naar de inlaat. Omdat ik alleen het pompje hem toegevoegd en deze niet al te hoog kan heb ik er een pijpje die schuin naar boven richt. Wellicht komt het door de kamlaag dat ik nog niet overal circulatie zie kan dat?
 
Wellicht de uitstroom van dat kleine interne filtertje gewoon recht omhoog richten, dat je daarmee het oppervlak in beweging brengt. Net niet gezegd maar inderdaad een hele gave inrichting!
 
Ik moet zeggen dat je dat heel erg leuk heb gedaan met het hout :thumbs:

Wellicht de uitstroom van dat kleine interne filtertje gewoon recht omhoog richten, dat je daarmee het oppervlak in beweging brengt. Net niet gezegd maar inderdaad een hele gave inrichting!

Bedankt beide! Koste me flink wat (lijm)werk maar dan heb je ook wat. Heb inderdaad de pomp sinds vanochtend schuin naar boven toe. Ik denk als ik hem direct naar boven toe doe ik een waterval krijg. Ik zie wel wat dode spots vooral vooraan maar ik verwacht dat dit door nog een aanwezige kamlaag komt. Vanavond als ik thuis ben weer eens kijken wat hij doet.
 
Ik heb door mijn lily pipe juist mega veel oppervlakte beweging. Heb je hem niet te diep zitten?

Ik zie duidelijk dat mijn lily een flinke werveling maakt hij heeft in de bovenkant van het kommetje een zuigende werking en de onderkant duwend.

Iedere keer dat ik nieuwe vis introduceerde moesten ze daar aan wennen en werden ze af en toe het kommetje in gezogen en dan weer uitgespuugd om het maar zo te zeggen.
 
Ik heb door mijn lily pipe juist mega veel oppervlakte beweging. Heb je hem niet te diep zitten?

Ik zie duidelijk dat mijn lily een flinke werveling maakt hij heeft in de bovenkant van het kommetje een zuigende werking en de onderkant duwend.

Iedere keer dat ik nieuwe vis introduceerde moesten ze daar aan wennen en werden ze af en toe het kommetje in gezogen en dan weer uitgespuugd om het maar zo te zeggen.

Hoe hoog heb je hem zitten als ik vragen mag?
 
20190114_202135.jpg


Hij ligt als het ware met de bocht op de rand. Dus in mijn geval op de diepste stand
 
Dat zou zomaar eens kunnen, ik heb er zelf de eheim classic 2215 op.

Je hebt trouwens ook verschillende diameter lillys. Volgens mij heeft de mijne buisdikte 16mm
 
Dat zou zomaar eens kunnen, ik heb er zelf de eheim classic 2215 op.

Je hebt trouwens ook verschillende diameter lillys. Volgens mij heeft de mijne buisdikte 16mm

Ik heb ook 16mm. Wel heb ik het bakje waar het substraat in zit ook siporax in gestopt (als mengeling) dus hij is aardig vol met daarboven witte wat. Hij heeft 2 weken meegedraaid met het oude filter toen had ik zo iets van waarom zou ik de panty met siporax(oude filter) er niet bij in stoppen is voor de bacterie opbouw alleen maar beter.
 
2215 heeft iets meer capaciteit. Ik heb fijne en grove spons 1x siporax 1x micromec en de rest watten erin. (Ook aardig vol voor mijn gevoel)
 
2215 heeft iets meer capaciteit. Ik heb fijne en grove spons 1x siporax 1x micromec en de rest watten erin. (Ook aardig vol voor mijn gevoel)

Ja het probleem van de ecco 130 is dat die maar 1 volume bak heeft vandaar dat ik beide bij elkaar heb gestopt. Is zoiets van invloed op de prestaties van de uitstroom? Ik kan me toch niet voorstellen dat een filter die geschikt is tot 130l dit niet aan kan of ben ik nou gek?

De indeling is nu zo:

In het loze rondje in het midden heb ik een turf gedaan in een panty. Daarom heen is een blauwe spons. Daaronder in het volumebak van boven naar beneden:

Witte Spons
Siporax
Substraat van de eheim
 
Oehw dat durf ik niet te zeggen. Maar is natuurlijk niet heel moeilijk te testen ;) volume bekertje onder de uitstroom stopwatch erbij. Daarna met 1 portie siporax zelfde doen en je ziet het verschil
 
Oehw dat durf ik niet te zeggen. Maar is natuurlijk niet heel moeilijk te testen ;) volume bekertje onder de uitstroom stopwatch erbij. Daarna met 1 portie siporax zelfde doen en je ziet het verschil

Oke moment volume beker bedoel je bijvoorbeeld een emmer? Even kijken hoe snel die erover doet om vol te lopen en dan nog een keer de test met siporax? Dat is een goeie!

Turf in het loze rondje nog van invloed of heb jij die vrij?
 
Ja een emmer, fles maakt eigenlijk niet uit wat. Als er echt een verschil in uitstroom is met minder siporax dan zul je dat kunnen meten :)

In de classic zit geen mandje. Mijn hele pot is gewoon mandje.
20190115_160557.jpg
 
Ja een emmer, fles maakt eigenlijk niet uit wat. Als er echt een verschil in uitstroom is met minder siporax dan zul je dat kunnen meten :)

In de classic zit geen mandje. Mijn hele pot is gewoon mandje.Bekijk bijlage 266234

Oja! Zit nu inderdaad lichtelijk te twijfelen of mijn turf niet de uitlaat stroom tegenhoudt omdat die in een loos rondje zit. Straks maar even nakijken
 
Oke het had dus toch met een kamlaag te maken. Is dit normaal met een herinrichting? Dat het bakje nog de balans moet zoeken?
 

Terug
Bovenaan