Oudere goudvis ligt stil op de bodem


X

Xinrea

Guest
Goedemorgen,

Ik heb al tientallen jaren goudvissen. Vorige week helaas een overleden, ik dacht zelf mogelijk ouderdom. Gisteren is er helaas nog een overleden, en begon ik me toch zorgen te maken!
Naar de dierenspeciaalzaak gegaan en daar bleek dat de nitrietwaarden te hoog waren. Verder was alles tiptop in orde, dus dat was goed nieuws! Nieuwe planten erin, hele bak schoongemaakt en vers water erin + nieuw filter. Een van de twee overgebleven goudvissen doet het prima, maar de oudste van de twee ligt stil op de bodem, staartvin lijkt te zijn ingetrokken. Zo nu en dan zwemt hij nog wat, maar hij lijkt het liefst op de bodem te willen blijven. Hij eet nog wel wat, maar minimaal. Ik maak me dan toch een beetje zorgen.

Ik zag in een eerdere topic een soortgelijke situatie; maar aangezien iedere situatie toch anders is, ben ik op zoek naar wat advies! Ik ben ook een mens, en zelfs ouderen kunnen nog leren ;)
Is dit een kwestie van tijd nodig hebben om aan te sterken, of is er iets anders aan de hand?
 

Bijlagen

  • IMG_5606.jpg
    IMG_5606.jpg
    81.4 KB · Weergaven: 312
  • IMG_5607.jpg
    IMG_5607.jpg
    87.3 KB · Weergaven: 157
@michelle1 is een stuk tactischer dan ik en is DE sluierexpert op het forum.

Ik wil je niet gelijk in de stress jagen maar je vissen zitten in een te klein aquarium wat de doodsoorzaak zal zijn van je vis, want normaliter worden ze met gemak 30 jaar en een ruime 30 cm (als ze groot genoeg gehuisvest zijn)
 

Bijlagen

  • sluierstaart.png
    sluierstaart.png
    496 KB · Weergaven: 279
@michelle1 is een stuk tactischer dan ik en is DE sluierexpert op het forum.

Ik wil je niet gelijk in de stress jagen maar je vissen zitten in een te klein aquarium wat de doodsoorzaak zal zijn van je vis, want normaliter worden ze met gemak 30 jaar en een ruime 30 cm (als ze groot genoeg gehuisvest zijn)

Vind je aardig tactisch hoor heb er weinig aan toe te voegen. Volgens mij nog erger en zijn het geen sluiers maar enkelvinnen.

De ogen staan vrij ver uit de kop. Een verhoogde nitrietwaarde komt doordat het aquarium en filter dit nooit stabiel kan houden en ze zullen al langdurig zijn bloot gesteld aan hoge nitriet. Een nieuw filter is nu helemaal dramatisch. Ws ook nog bodem uitgespoeld :rolleyes:

Heel vlot een vijver zoeken en de beestje de ruimte gunnen.

Geen goudvissen of sluier staarten in dat aquarium houden dit is gewoon te klein
 
Bedankt in ieder geval beide voor het advies. Ik zal kijken wat nu te doen. Overigens is de tank met de grote vis inmiddels al een x aantal jaar geleden op advies aangeschaft bij een gerenommeerde dieren/visspeciaalzaak, neem aan dat die ook weten wat wel of niet houdbaar is, vandaar de keuze voor die specifieke vis. De vis zelf gaat inmiddels naar de 12 jaar toe schat ik zo. De bodem is niet uitgespoeld; alleen water ververst + nieuwe planten + inderdaad nieuw filter omdat de oude aardig goed verstopt was en niet heel prettig meer werkte. Heb ook niet 1,2, 3 een vijver tot mijn beschikking om deze grote in te stoppen, en vind het ook zonde om dan zo maar te accepteren dat hij dan maar dood gaat of iets. Zijn er nog stappen te ondernemen om hem in ieder geval zijn oude krachten terug te geven? Hij heeft al die jaren actief gedrag vertoont, en ligt dan pas sinds gisteren echt op de bodem.
 
Ja helaas moet ik je wederom teleurstellen: de dierenwinkel kent geen nee en heeft een verdienmodel over de rug van de vissen dan staat dierenwelzijn niet voorop helaas (zat voorbeelden over te vinden in het goudvisforumonderdeel)

Wat je het beste kan doen is een speciekuip kopen grootste maat en daar de vis in doen met filtersysteem tot je een vijver hebt gevonden, deze vis is zwaar achter gebleven in groei doordatie dus te klein gehuisvest zit, deze vis had al op zijn leeftijd minimaal 30 cm moeten zijn
 
De lengte van een goudvis zegt niets over z'n gezondheid.... Is er correlatie met "slechte" groeiomstandigheden, ja.... Is achtergebleven groei dan per se nadelig, nee dat is te kort door de bocht..... De recordhouders qua leeftijd zijn zo'n beetje allemaal dwerggoudvisjes.

De vis zelf gaat inmiddels naar de 12 jaar toe schat ik zo.
Dan heb je toch iets goed gedaan de afgelopen jaren. Een kleine bak is niet ideaal, maar bij een slechte verzorging was deze vis al 10 keer dood geweest. Is dit een compliment? Ja zo kan je het noemen. xD

inderdaad nieuw filter omdat de oude aardig goed verstopt was en niet heel prettig meer werkte.
Begrijpelijk dat je er iets aan wilt doen wanneer een filter niet lekker draait. Dit heeft nu waarschijnlijk wel het "systeem" in elkaar geschopt waardoor gifstoffen zich hebben opgehoopt in je bak.

Zijn er nog stappen te ondernemen om hem in ieder geval zijn oude krachten terug te geven?
Als je de vis A. een groter filter kunt geven (bijv van de Hornbach een JBL E402 of E702) en B. meer zwemruimte, geef je hem alweer een basis om op door te kunnen. Als hij tenminste niet te ziek is. Als je het zo laat als nu (= klein bakje en wisselende ingrepen die de biologische stabiliteit ondermijnen) is de kans groot dat hij voortijdig sterft.
 
de dierenwinkel kent geen nee en heeft een verdienmodel over de rug van de vissen dan staat dierenwelzijn niet voorop helaas (zat voorbeelden over te vinden in het goudvisforumonderdeel)
Dit gebeurt spijtig genoeg heel vaak en de klant zit dan met de gebakken peren. Er zijn genoeg zaken die wel aan het welzijn van de dieren denken maar je hoort maar al te vaak dat een lfs geen goede info geeft.
 
Je visjes hoorden tegen nu al lang 3x tot 4x zo groot te zijn.
Je bent er in geslaagd om ze zo lang net in leven te houden, meer positief is daar helaas niet over te zeggen.
Dat bakje is (voorzichtig geschat) zo 10x te klein om gelijk welke soort goudvis een enigzins waardig bestaan te geven.
Zelfs je bodembedekking is totaal ongeschikt voor deze vissen en bij uitbreiding zelfs voor ieder soort aquarium.
Extra tipje, haal de plantjes uit de bos, zoals ze nu staan gaan ze snel rotten op de plaats waar ze samen gebonden zijn.
Deze plantjes zijn gelukkiger als je ze gewoon los laat drijven.
 
Goedemorgen,

Ik heb al tientallen jaren goudvissen. Vorige week helaas een overleden, ik dacht zelf mogelijk ouderdom. Gisteren is er helaas nog een overleden, en begon ik me toch zorgen te maken!
Naar de dierenspeciaalzaak gegaan en daar bleek dat de nitrietwaarden te hoog waren. Verder was alles tiptop in orde, dus dat was goed nieuws! Nieuwe planten erin, hele bak schoongemaakt en vers water erin + nieuw filter. Een van de twee overgebleven goudvissen doet het prima, maar de oudste van de twee ligt stil op de bodem, staartvin lijkt te zijn ingetrokken. Zo nu en dan zwemt hij nog wat, maar hij lijkt het liefst op de bodem te willen blijven. Hij eet nog wel wat, maar minimaal. Ik maak me dan toch een beetje zorgen.

Ik zag in een eerdere topic een soortgelijke situatie; maar aangezien iedere situatie toch anders is, ben ik op zoek naar wat advies! Ik ben ook een mens, en zelfs ouderen kunnen nog leren ;)
Is dit een kwestie van tijd nodig hebben om aan te sterken, of is er iets anders aan de hand?
Heel herkenbaar dit, mijn oude Goudvis, Ancistrus en Pleco hebben jarenlang (resp. 17, 18 en 16 jaar oud op het moment van overlijden) in mijn bak overleefd zonder dat ik mij bewust was van zoiets als een Stikstofcyclus. Mijn nitrietwaarden waren destijds ook veel te hoog, waardoor jonge bodemvissen die ik toevoegde ter vervanging van de overleden vissen, heel snel het loodje legden omdat nitriet naar de bodem zakt en de concentraties daar dus hoger zijn. Inmiddels heb ik hier veel bijgeleerd dankzij onder meer de bovenstaande forumleden. Ik heb hier nog een link voor je waar je hopelijk wat aan hebt:

 
. Zijn er nog stappen te ondernemen om hem in ieder geval zijn oude krachten terug te geven? Hij heeft al die jaren actief gedrag vertoont, en ligt dan pas sinds gisteren echt op de bodem.
Veeeeeel vers water op dezelfde temperatuur. Te koud word shock. Als je enkel het nieuwe filter erin heb en 2 goudvissen zou ik elke dag een schone bak water geven. Zo stapelt er geen NH3 en NO2 in op wat de vis ziek maakt en eventuele ziekte ellende gaan ook naar het riool. Action heeft ook flinke curvers. Bodem en plantjes zijn niet noodzakelijk voor de vis. Zuurstof wel dan filter uitlaat op water oppervlak richten zodat je golven boven in zie. Vissen in bak 1 en 2 klaar zetten voor de volgende dag. Dag 2 vissen met pannetje met water en al uitvangen en in bak 2 plaatsen. Bak 1 leeg kiepen en vullen voor de volgende dag. Zou beide vissen overzetten zodat de nog gezonde ook goed watertje heeft.

Kijken of hij optoffeld door het verse water. Geen garantie want je geef aan dat er ook een paar kort geleden dood zijn gegaan en kun je te maken hebben met een "ziekte".

Laat je niet van alles aan medicatie van de gerenomeerde LFS aansmeren want een zaak die dit aquarium verkoopt om goudvissen in te houden is verre weg gerenomeerd te noemen.

Medicatie en verhoogde waterwaardens is helemaal geen doen voor de goudvissen. Dan krijgen ze het nog moeilijker.

Mocht de vis niet opknappen na wat dagen veel vers water en je wil wat doen zou ik in jouw geval de bacto tabs of doosje bactopur direct halen. Dit is een redelijk goede optie hoewel het een gok blijft want kan niet goed inschatten wat de vis mankeert. Baktopur direct geen licht erop en flink beluchten (golven) Blijven verversen en bijdoseren.

Succes en ik hoop een up date te lezen met vers water zwemt en grondeld hij weer rond (y)
 

Terug
Bovenaan