Oud aquarium


A

asdfv

Guest
Hallo, lang verhaal, ik geef even een inleiding.

Mijn aquarium (80x35x40) is al een oud aquarium, ik heb hem 10 jaar geleden gekregen van een school vanwege verbouwingen (hoe oud hij precies is is mij een raadsel).
Laatst werd ik erop gewezen dat het gevaar bestaat bij oude aquaria dat ze uit elkaar knappen. En nu ik er zo naar kijk zie ik dat het aquarium in het midden 6 mm breder is dan bij de zijkanten. Er zit een dwarsbalk op, maar die is al een poosje geleden (4 jaar terug) kapot gegaan. Ergens ver terug is de achterwand gerepareerd mbv een glasplaatje en lijm omdat de ruit plaatselijk was gebarsten (glasplaat erop geplakt), dit is meer dan 10 jaar terug.

Nu het voor mij opeens duidelijk geworden is (aub geen reacties die dit onderstrepen) dat dit het niet heel veel langer meer gaat houden is de vraag wat ik eraan kan doen. Moet ik die dwarsbalk weer bevestigen? Of is dit niet verstandig aangezien het al zo lang los zit (her-monteren zorgt misschien voor nieuwe stress op de lijm). Zijn er nog andere manieren waarop ik hem zonder forceren kan verstevigen?
Uiteraard is een heel nieuw aquarium de beste oplossing, maar de biotoop is zeer stabiel (levendbarende guppen, al 8 jaar lang is er geen nieuwe vis meer ingegaan, planten doen het prima zonder plantenvoeding of andere middelen), en ik wil dat niet kwijtraken.
 
Hoe ver is in het midden de mm als je er bv 75% water eruit haalt?
is dit dan nog 6 mm, dan zou ik aanraden om naar iets anders uit te kijken, is dit verminderd naar bv 3mm dan zou ik zeker toch een stabilisatiestrip ertussen plakken.
 
Als ik jou was zou ik naar een ander (bij voorkeur nieuw) aquarium uit gaan kijken.

Het opstarten van een nieuw aquarium is ook wel weer leuk en een nieuw avontuur. En je heb bewezen dat je dat avontuur aan kan. En van een nieuw aquarium heb je weer heeeeel lang plezier.
 
mijn aqua is zo'n 20jaar was van men vader.

we hebben hem moeten verstevigen met hoekprofielen tegen de kanten rond om rond .

en hij doet het prima en ik zie de hoekprofielen nauwelijks ze vallen niet op .

zou er ook hoekprofieltjes aan bevestigen. en je aqua is nieuw .

en je aqua is verstevigd.

(wel lijm aan heel je hoekprofiel doen) zo heb je een extra kitlaag aan je hoeken van je aqua en loop je minder gevaar.
 

Terug
Bovenaan