otropis chrosomus in de vijver?


Nekko

Well-known member
Lid geworden
26 oktober 2015
Berichten
3,146
Locatie
Rotterdam
Ik zat de denken om een groepje van 15-20 van otropis chrosomus in mijn vijver te stoppen. Mijn vijver is ong 2,5x1,5(breed)x1(diep in het midden)en 0,3(diep aan de zijkant)

Dit zit er denk ik in de vijver :
2x zeelt
4x amerikaanse dwergmeerval
15?x axololt's
?x kleine watersalamander
?x grote watersalamander
?x groene kikkers
?x bruine kikkers

Zou dat kunnen? En kan ik ze in de winterbuiten laten zitten of moet ik ze dan naar binnen halen?
 
Ben nieuwsgierig voor de dwergmeerval. Volgens internet is de bruine dwergmeerval het meest interessant voor vijvers in ons winterklimaat.
De zeelt werd mij ooit afgeraden omdat mijn vijver daarvoor te klein zou zijn en aangezien de jouwe ongeveer dezelfde measurements heeft als die van mij... Laat ons ff afwachten wat de rest van dit bestand vindt.
 
zeelt kan 70cm worden dat is natuurlijk een uiterste maar zeelten van 50+ cm is zeker geen uitzondering dus ik zou het niet doen
 
Ja ga deze zomer de zeelten uitzetten.
Kan de otropis chrosomus de winter overleven buiten in de vijver?
 
Hoe lang loop je met dit idee eigenlijk al?

Het lijkt er namelijk verdacht veel op dat je het idee hebt opgedaan nog geen 20 minuten was voor je dit topic opende, gezien je reactie om 14:14 in een ander topic over deze soort. En je staat er inmiddels bekend om wispelturig te zijn en impulsief te handelen.

Nekko zei:
Je weet wat deze dieren kosten?

Nekko zei:
otropis chrosomus
Je weet dat je een letter van de naam vergeet?
 
Er is inderdaad Notropis chrosomus ;)
Ik ben ook wel benieuwd naar het feit dat je zegt dat je axolotls in je vijver hebt.
Weet je dit zeker?
Deze dieren zijn niet inheems en ze kunnen niet zo goed tegen ons klimaat.
 
de axolotl's gaan in de herfts/winter binnen in de bak.

En hoe duur zijn notropis chrosomus dan?
 
Jammer opnieuw dit topic. Je beseft toch dat je door de axolotls in een vijver te houden waar ook padden, kikkers en inheemse salamanders zitten, je er voor helpt zorgen dat de inheemse dieren versneld uitsterven ? Inheemse dieren mag je nooit met exoten combineren. Als je je axolotls dan toch buiten wil houden (tegen alle advies in), zorg er dan voor dat ze in een vijver of kuip zitten waar geen andere amfibie�n in kunnen. Probeer eens in google salamanderschimmel in te typen.
 
Ik vind dit forumvervuiling, neko...
Jij hebt volgens mij een grote verzameling foute bakken.
Noem jezelf aub geen dierenliefhebber meer en stop met advies geven op dit forum zolang je op deze manier met dieren omgaat.
Je toont geen of weinig respect voor de dieren in je bezit.
Zoals Pol zegt: het zijn mensen zoals jij die door dergelijke ondoordachte projectjes ziektes en problemen bij inheemse soorten veroorzaken!
Denk eens na, zal misschien een beetje pijn doen maar het kan helpen...
 
Voor de duidelijkheid die salamanders zijn er gewoon vanzelf in gekomen. Het is niet dat ik ze er in heb gestopt. Ze zitten nu al 4 jaar in de vijver, ze leggen eieren en zo te zien wordt de populatie in mijn vijver niet kleiner door de axolotls.

De inheemse watersalamanders zitten trouwens altijd op het ondiepe gedeelte terwijl de axolotls in het diepe gedeelte zitten dus denk ook niet dat ze echt worden opgegeten.
 
Heb je echt 15 axolotls? Lijkt me sterk.
Zeelten zijn echte wroeters en kunnen soms ook hun nodige stukjes zwemmen. Het is een vis die eigenlijk ook in scholen hoort en ik heb exemplaren gevangen tot een kleine 60cm. Dat gaat hem echt niet worden hoor. Van de axolotls weet ik het niet, maar waarom zou je er zoveel buiten willen? Er zit een prijskaartje aan en het combineren is gewoon niet slim.

Neko, niet doen.
 
Het gaat hier ook niet om jongen op eten of niet. Het gaat om de salamander schimmel. Als de inheemse dieren er in kunnen, kunnen ze er ook uit en kunnen ze de schimmelziekte verder verspreiden. Ofwel leg je een natuurlijke vijver aan, waar je geen exoten in doet. Ofwel leg je een vijver aan voor je exoten, waar geen inheemse dieren in kunnen.
 
Oke dan zal ik ze niet combineren. Ik heb meer dan 15 axolotl's op dit moment.
De zeelten zijn al uitgezet.

Pol ik wil de axolotls in de vijver hebben, als dat problemen veroorzaakt voor de amfibie�n die er zelf in zijn gekomen is dat inderdaad vervelend.
Maar hoe zorg ik er dan voor dat de inheemse salamanders en kikkers weg gaan?
 
Nekko, vind het ook een vreemde combinatie.
De Zeelten zitten nu in je vijver? Dit zijn vrij schuwe bodemvissen en soms aktieve omwoelers, worden zo'n 50 - 60 cm groot.
De Amerikaanse Dwergmeerval kan ruim 50 cm worden en zijn dan vraadzuchtig tegenover kleinere vissen.
De Notropis zou wel kunnen in je vijver en past beter met kleinere bodemvissen, bijv Grondels (Gobio gobio), Bittervoorn of Roodvinwinden (Cyprinella lutrensis) oid.
En Axolotls hebben volgens mij een constante temperatuur van rond de 18/20 graden nodig, dacht ik hoor..
Zou het gewoon bij de Salamanders en Kikkers houden, die hebben het goed naar hun zin, anders komen ze niet vanzelf in je vijver. :)
 
De zeelten zitten niet meer in de vijver. Zoals ik al eerder had aangegeven zijn ze al weer uitgezet.
De amerikaanse dwergmeerval zijn nu ong 10cm dus daar denk ik niet dat ze veel last van zullen hebben. De axolots moeten naar buiten omdat het binnen te warm voor ze wordt. Ik dacht dat de notropis chrosomus niet kon volgens eerder advies. Ben daar nu een beetje verward door? Zouden ze nou kunnen of niet?
 
Dus je hebt vissen die in gevangenschap zijn gehouden en daarbij allerlei pathogenen hebben kunnen oplopen, losgelaten in het wild?
 
Daar komt het op neer, ja.

Heb het heel ff opgezocht. Wist namelijk niks van deze bacterie.

Het is dus een bacterie die wordt overgedragen door :
door de lucht, meestal door middel van uitgeniesde druppeltjes (aerosol) of fomieten. Het griepvirus wordt overdragen door de lucht, als aerosol na het niezen.
middels vectoren, een voorbeeld van een vector is de mug die de malariaparasiet overdraagt.
door oppervlakkig of intiem lichaamscontact. De belangrijkste besmettingsroute van verkoudheden is door middel van handenschudden.
door gedeelde injectienaalden of contact van lichaamsvloeistoffen, zoals hiv.
door het drinken van besmet water of het eten van besmet voedsel, zoals buiktyfus.
door contact met een open wond, zoals tetanus.


Klopt dat?
 
Nekko zei:
Daar komt het op neer, ja.

Heb het heel ff opgezocht. Wist namelijk niks van deze bacterie.

Het is dus een bacterie die wordt overgedragen door :
door de lucht, meestal door middel van uitgeniesde druppeltjes (aerosol) of fomieten. Het griepvirus wordt overdragen door de lucht, als aerosol na het niezen.
middels vectoren, een voorbeeld van een vector is de mug die de malariaparasiet overdraagt.
door oppervlakkig of intiem lichaamscontact. De belangrijkste besmettingsroute van verkoudheden is door middel van handenschudden.
door gedeelde injectienaalden of contact van lichaamsvloeistoffen, zoals hiv.
door het drinken van besmet water of het eten van besmet voedsel, zoals buiktyfus.
door contact met een open wond, zoals tetanus.


Klopt dat?

Wat heb je opgezocht? Dit lijkt meer een beschrijving van het begrip pathogeen in zijn algemeen. Bovendien zijn een bacterie en een virus ook absoluut niet hetzelfde.
Dieren zomaar klakkeloos uitzetten is echt heel erg ondoordacht. Kun je hele ecosystemen mee kapot maken.
 
Het idee om je vissen meer plek te bieden is op zich niet zo'n probleem. Om de vissen gewoon zomaar in het wild uit te zetten: :stom: :stom: :stom:
Zoals Noa ook aangeeft; je kunt er een heel ecosysteem mee verwoesten. Kijk maar eens naar de reuzenpad in Australi�. Hoe die het land als het ware koloniseert. Omdat er niet over de gevolgen van uitzetting was gedacht. En zo heb je meerdere voorbeelden.
 
Had er niet over nagedacht. :stom:
Hoop dat er niks gebeurt. Maar de kans op ziektes is klein toch, omdat de zeelt ook buiten zat en het gewoon een nederlandse vis is?
 
Als er in dat meer/die rivier of waar je het beest ook gelaten hebt geen zeelten zitten is dat wel een groot probleem. Dan voeg je namelijk een nieuw dier aan de keten toe wat daar eerst niet in voor kwam. Met alle gevolgen van dien.
En de kans op ziekten blijft evengoed net zo groot, ook al hebben ze buiten gezeten.
Hou alsjeblieft in je achterhoofd: eerst denken, dan doen
 
Er zitten zeelten op die plaats. Zal er in het vervolg op letten.
 
Uit bovenstaande topic blijkt volgens mij toch weer dat je een aantal zaken niet snapt hoor�
Dus:
je hebt dan (naar eigen zeggen toch, de vijver kan nog krimpen vrees ik ;) ) een mooi natuurlijk biotoopje gemaakt waar inheemse soorten( die het tegenwoordig zeer moeilijk hebben) hun plekje vinden, dat is mooi vind ik eerlijk gezegd! Goed bezig zou je bijna zeggen!

Maar dan, na wat commentaar op de exoten in je vijver:

Nekko zei:
Maar hoe zorg ik er dan voor dat de inheemse salamanders en kikkers weg gaan?

Echt? Lees ik het goed? Lol :D

Neko, kerel:
Wereldwijd zijn er al talloze soorten uitgestorven of in de problemen gebracht door dergelijke ondoordachte acties en ingrepen in de natuur.
Jouw vraag hierboven aan Pol is eigenlijk de volgende: hoe verdrijf ik inheemse soorten uit hun biotoop zodat ik er exoten kan in introduceren (met alle risico's van dien voor de lokale fauna bij ontsnapping)� Je kiest dan naast vissen ook nog voor amfibie�n, waarvan de inheemse soorten tegenwoordig behoren tot de meest bedreigde dieren in onze streken.
Dit is exact wat ik bedoel met forumvervuiling. Straks breng je nog anderen op idee�n ook!! Is dat misschien de bedoeling?
Echt jammer dat je dit blijft doen, onwetendheid of onoplettendheid geldt maar tijdelijk als excuus, Neko! Bij jou is het echt niet de eerste keer plus je hebt jaren ervaring als ik het zo lees dus dan begint het toch meer en meer te lijken op kwade wil dan op na�viteit??
Zoals Pol zegt: google eens op inheemse salamanders en de problemen die ze hebben, denk dan eens na hoe je zelf een klein steentje kan bijdragen, wil je ze helpen overleven in je eigen vijver of duw je het mes graag nog wat dieper in hun rug? Want daar komt het cru gezegd op neer�
Wat is het volgende: Je overschotje bombina kikkervisjes ergens uitzetten?
Jongens toch, als ik de rest van je acties en je reacties hier doorlees,
het wordt een beetje een tragikomedie
:stars:
 
Kijk ik vind ze zeer leuk. Maar mijn axolotls moeten naar buiten omdat het binnen te warm word.
Ik denk zelf dat ze prima samen gaan in de vijver. Ze zitten nu al 4 jaar samen en ik heb er nog nooit problemen mee gehad. Dus de keuze is of de inheemen gaan weg of mijn axolotls gaan samen met de inheemen in de vijver.
 
Je weet dat het schadelijk kan zijn en je geeft ook toe; toch doe je er niks mee... Ik zou een andere vijver graven en daar de axo's in doen. Door een muurtje ofzo er omheen kunnen er geen inheemse soorten in en kan je andere vijver een rol spelen in het behoud van de inheemse soorten.
 
Heb niet echt meer plaats voor een 2de vijver en geld
 

Terug
Bovenaan