Otocinclus Affinis (algeneter) - Erg kieskeurige eter


Lovain

Well-known member
Lid geworden
11 oktober 2020
Berichten
96
Leeftijd
33
Hoi allen,

Ik heb enkele Otocinclus Affinis (kleine algeneters) in mijn aquarium. Qua voeding is het tot op heden een flinke uitdaging om iets te vinden dat ze graag eten. Een komkommer eten ze af en toe, maar vaker niet dan wel. Vandaar dat ik na wat research 'Algae wafers' gekocht heb. Deze eten ze ook niet, helaas. Hebben jullie mogelijk tips waardoor ik ze wel kan verleiden om dit te nuttigen, in plaats van mijn tere plantjes ;)?

1607366914563.png



Dank!
 
Hoi allen,

Ik heb enkele Otocinclus Affinis (kleine algeneters) in mijn aquarium. Qua voeding is het tot op heden een flinke uitdaging om iets te vinden dat ze graag eten. Een komkommer eten ze af en toe, maar vaker niet dan wel. Vandaar dat ik na wat research 'Algae wafers' gekocht heb. Deze eten ze ook niet, helaas. Hebben jullie mogelijk tips waardoor ik ze wel kan verleiden om dit te nuttigen, in plaats van mijn tere plantjes ;)?

Bekijk bijlage 313691


Dank!
Die tere plantjes zullen ze niet zo snel eten hoor.
Je zou repashy solient green kunnen proberen. Of better tabs van dr. Bassleer.
Verder groenten zoals courgettes, broccoli, bloemkool, wortel etc. Groenten niet te lang in het aquarium laten liggen :)
 
Brocolli en bloemkool wel eerst 15 minuten koken, courgette kan rauw gegeven worden, groentes kun je rustig 24 uur in de bak laten liggen het belast je water niet tot nauwelijks.
Repashy soilent green is hier veruit favoriet onder de bewoners (waaronder een groepje otosinclussen)
 
Bij mij zijn ze ook groot fan van de repashy green. Courgette vinden ze altijd ook lekker. Voor de rest heb ik garnalen, die ik garnalenvoer geef van Dennerle Shrimp King, daar eten ze ook vaak van mee
 
bij mij eten ze graag courgette,even kort gekookt. en sperciebonen uit blik
 
Goeie tips - dan ga ik eerst even de goedkopere oplossing proberen (Courgette). Mocht dat geen favoriet zijn, dan zal ik repashy green proberen :). Ik zal ze ook de 'Algae wafers' bljiven proberen, door ze 'naast' de courgette te leggen. Hopelijk krijgen ze hier dan ook interesse in
 
Ik heb er bij mij ook vanalles in gehad; enige waar ik ze echt ooit actief op heb zien knabbelen waren van die garnalen sticks die je gewoon in de bodem steekt. Ben er in een paar jaar tijd maar 1 verloren (even afkloppen) dus ze vinden vast nog genoeg in de bak.
Mijn vermoeden is dat ze gewoon meesnoepen met de tabletjes etc van de garnalen/cory's, maar dat ze dat voornamelijk 's nachts doen.
 
Komkommer en met name courgette is bij ons een echte hit :)
 
Bij mij krijgen ze deze tabletten ze zijn er dol op en doen het super goed zijn ook al aardig gegroeid.
 

Bijlagen

  • 3D57E229-C465-4038-BE5C-98AF58DAEA1F.jpeg
    3D57E229-C465-4038-BE5C-98AF58DAEA1F.jpeg
    148.4 KB · Weergaven: 133
  • A7D49F57-FF3A-4294-BCAF-3973E279E51B.jpeg
    A7D49F57-FF3A-4294-BCAF-3973E279E51B.jpeg
    405.8 KB · Weergaven: 119
Ik heb 3 Otto's en die zijn nu ongeveer 3 jaar oud.
Wat een Otto nodig heeft is een goed rijp aquarium waar genoeg micro organisme aanwezig is.

Ik heb nog nooit speciaal voer voor de Otto's gebruikt en ze hebben toch echt lekker dikke buikjes.
Ze doen hun werk waarvoor ik ze heb gekocht, de plantjes schoonhouden :)

De eerste 2 weken van een Otto in je aquarium is het belangrijkste, ze hebben er veel moeite met het wennen aan een nieuwe omgeving en eten dan door de stress vaak niet. Veel Otto's zijn wildvang en komen door de stress erg mager aan, met alle risico's van dien.
Zijn ze eenmaal gewent dan zijn ze best sterk.
 
Ik heb er bij mij ook vanalles in gehad; enige waar ik ze echt ooit actief op heb zien knabbelen waren van die garnalen sticks die je gewoon in de bodem steekt. Ben er in een paar jaar tijd maar 1 verloren (even afkloppen) dus ze vinden vast nog genoeg in de bak.
Mijn vermoeden is dat ze gewoon meesnoepen met de tabletjes etc van de garnalen/cory's, maar dat ze dat voornamelijk 's nachts doen.
Kleine edit; heb ze toevallig gister ook van de Hikari tropical sinking wafers zien snoepen.
 

Terug
Bovenaan