osmosewater: hoe?


Paddy.K.1966

Well-known member
Lid geworden
6 oktober 2007
Berichten
1,255
Leeftijd
58
Locatie
Oosterhout (N.Br.)
Hallo allemaal,

Laat ik om te beginnen even stellen dat ik geen aquariumtechnocraat ben. Een aquarium is voor mij een stuk natuur, ik houd mijn aquarium daarom liefst zo natuurlijk mogelijk, maar zonder technologie lukt dat nou eenmaal niet. En ik ben ook geen aquariumchemicus, maar ook daar geldt dat het nou eenmaal niet helemaal z�nder kan.

Mijn biotoop is Zuid-Amerika, zeg maar het noordelijke Amazone-gebied. Mijn aquariumwater moet daarom zacht, iets zuur, en vooral mineraalarm zijn, zoals de noordelijke Amazone.
Lage pH, KH en GH dus.
De pH en KH zijn natuurlijk met allerlei flesjes en potjes wel laag te houden (zelfs hier in Oosterhout, waar het leidingwater een KH heeft van 14). Maar de totale hardheid, dat is een heel ander verhaal. Wat die flesjes en potjes namelijk vooral doen is calcium en ander alkali�n binden als zouten. En die jagen de GH dan weer behoorlijk omhoog!

Ik heb her en der al gelezen dat d� oplossing daarvoor is te verversen met (deels) osmosewater.
En dat je osmosewater kunt maken met een omgekeerd-osmose-apparaat. En ik heb ook al vaak gelezen hoe zo'n apparaat technisch gezien werkt.
Maar wat ik v��l liever zou willen weten, is hoe ik zo'n apparaat gebruik. Ik hoop dat jullie me daarover meer kunnen vertellen.

Wat ik al w�l heb begrepen is dat ik het apparaat aan de ene kant aan een kraan moet aansluiten, en dat aan de andere kant een vat kan zitten waar het osmosewater in gaat. En dat er restwater met daarin juist meer opgeloste stoffen naar het riool geloosd moet worden. Klopt dit nog?
Laat ik dan eens aan het eind beginnen: kan ik voor dat restwater gewoon een slang in de wasmachine-afvoer hangen?
Aangezien ik het osmosewater vervolgens naar mijn aquarium moet brengen denk ik dan aan een jerrycan van zo'n 20 liter, en gezien de hoeveelheid water die ik per keer moet verversen denk ik aan 2, misschien 3 jerrycans. Zit ik nog steeds op het goede spoor?
En als zo'n jerrycan vol is, wat gebeurt er dan? Stopt dan de werking van het apparaat? Of gaat alle aanvoer dan rechtstreeks het riool in? Of moet ik dan als de bliksem naar boven rennen om de toevoerkraan dicht te draaien?

Het liefst hoor ik nu natuurlijk dat:
- ik gewoon een jerrycan aansluit,
- die na 1 of 2 dagen vol is,
- daarna de watertoevoer automatisch stopt,
- ik na 3 dagen de volgende jerrycan aansluit,
- die ook na 1 of 2 dagen vol is,
- daarna de watertoevoer weer automatisch stopt,
- ik na 3 dagen de toevoerkraan dichtdraai,
- en ik na zo'n 2 weken 80 l. aquariumwater ververs met 40 l. osmosewater en 40 l. leidingwater.
Waarna natuurlijk het hele proces opnieuw begint.

Maar mocht het allemaal niet zo simpel zijn, dan hoor ik dat nu graag van jullie, voordat ik eraan begin !
 
Ik heb een zeebakkie;

Ik heb 1 klein bakje voor opvang water en 1 voor afval water.

Per 5L goed water heb ik ongeveer 20-30L afvalwater.

Het goede water is ijs koud dus dat moet je misschien nog wel verwarmen. (Ik zeker, naar 24-26�C).

Je apparaat zegt hoeveel hij per dag aan kan. De kleinste is 180 dacht ik. Dus als jij in je 150x50x55 (412,5L bruto) 50L wil verversen, dan moet je de kraan een uurtje of 8 laten lopen.

Wat ik doe is niet handig, ik heb het afval water in een emmer. Die loopt redelijk vaak over :p.
Beter doe je de ''afval''slang in een afvoerbuis oid.

Eens toestel kost E39,95 mocht je het nog willen weten :D.

-----------
Je laatste vragen;

Als hij vol is, dan loopt hij erg gezellig over :D. Maar gaat erg langzaam, het afvalwater stroomt sneller.

Je moet dus als de bliksem naar boven rennen :D.
Je kunt hem trouwens aansluiten op de wasmachine kranen, is wel staal op staal. Dus ik draai hem niet meer los :D.

Ik zou, maar dat is moeilijker als je dat spul de trap op moet tillen, een vat kopen van 50L en dan een dikke streep zetten bij 40L. Dan heb je 10L speling (dat is een klein uurtje bij mij) en dan heb je al het water in een vat. Anders staat het andere een paar uur stil, ik weet niet of dat erg is?

------------

Ik heb het apparaat zelf in elkaar gezet, het is moeilijk zonder echte gebruiksaanwijzing maar het is te doen. Ik ben 14 dus een kind kan de was doen :D.
 
Wat betreft het overloopgevaar zijn er waterstopkits die de aanvoer sluit als het waterniveau een bepaald niveau bereikt .
Is eigenlijk gewoon een minivlottertje en een ventiel dat in werking treedt als de vlotter omhoog geduwd wordt .
Maar als je kH 14 is en je naar "amazonewater" wil ben je er nog niet met 50/50 verhouding .
 
Om te beginnen, In de wasmachine AFvoer ,gaat prima.
Dan 25 cm of HOGER hangen.

Wat betreft het overlopen.
Wat gebeurt er in de wc,als je door drukt? dan loopt hij leeg,EN dan weer vol. En dan stopt hij door de........
Dus een 50 l vat,( OOK 50 cm van de vloer zetten, of hoger) DAT zelfde ding als in de stortbak daar op monteren,op de 40 l. lijn en aansluiten.
IK had mijn vat op 1.90 m staan,kon ik kraantje open zetten en met de slang aftappen)

Als jij er 10 l uit het vat tapt ,gaat hij weer lopen tot weer de 40 l.en stopt weer.

Zorg dat de aansluitingen goed waterdicht zijn. dus goed passend.
zelf met 1 druppel per minuut krijg je een zwembad vol(als het niet verdampt)
 
Ik ben denk ik 1 van de meest ontechnische mensen van het forum en zelfs ik heb er geen problemen mee. In de badkamer zet ik een jerrycan in het douchegedeelte neer en sluit het apparaat aan op de kraan van de wasbak. Dan de uitstroom in de jerrycan hangen en de uitstroom met afvalwater druk ik in 1 van de gaatjes van de afvoer van de wasbak en klaar is kees.
Ik weet dat na ongeveer 1 uur de can vol is en ben dan klaar. loopt hij wat over dan stroomt dat gewoon de afvoer van de douche in.
Een kind kan echt de was doen hoor.

je kan natuurlijk ipv de kleine jerrycan die ik heb ook een grotere jerrycan of vat plaatsen.
 
Bertus zei:
Waterhardheid - Nederlandse Vereniging van Zeepfabrikanten


... Nuland 13,2/ Oeffelt 15/ Oirschot 7/ Oisterwijk 6,6/ Oost-, West- en Middelbeers
7,2/ Oploo 15/ Oss 14/ Ossendrecht 7,5/ Putte 7,5/ Ravenstein ...
www.nvz.nl/internet/pages/template.php?rID=465 -

Oosterhout 11,9/

Tja ik weet niet in hoeveere dit allemaal klopt. Ik heb 3 soorten kh testen en ik meert hiet altijd een kh van 5 tegenwoordig. Voor we op een ander aansluitpunt ofzo zaten was dat altijd kh 7.
Dus die 10 die ze voor Groningen noemen betwijfel ik sterk want met iedere test kom ik tot kh 5.
Wellicht is het afhankelijk van het aansluitpunt ofzo zoals ze het destijds in een brief noemden. Ik heb er verder geen verstand van maar weet wel dat wij in de stad hier een veel lagere kh hebben dan staat aangegeven.
 
Nou,Schiedam 8,5 klopt hier toch wel.
Met Vlaardingen,ook 8,5.


Hardheid

Het drinkwater dat Evides levert is op de meeste plaatsen rond de 8,5 graden Duitse hardheid. Dit betekent dat het drinkwater 'zacht tot gemiddeld hard' is en weinig kalkaanslag veroorzaakt. Zo hoeft u maar een klein beetje (af)wasmiddel te doseren voor een effectief resultaat. Op Schouwen-Duiveland en Goeree-Overflakkee is het drinkwater hard, tussen de 14 en 16 graden Duitse hardheid. De kalk in de duinen is hiervan de oorzaak. Bekijk de kaart van de hardheid van het drinkwater in het voorzieningsgebied.


Storingen - Evides Waterbedrijf


Geen water? Via Evides.nl blijft u op de hoogte. Is de storing niet bij ons bekend?
Geef deze direct door via 0900 0787 (voor storingen 24 uur per dag ...
www.evides.nl/storingen
 
Oh ja het kan best op de meeste plaatsen wel kloppen hoor bertus, dat kan ik niet beoordelen.
Maar hier in de stad, of in ieder geval in dit deel van de stad, is de kh flink lager.
Ik ben wel blij met een wat lagere kh van 5 hoor dan de kh 10 die ze noemen voor de stad Groningen.

Ik zou alleen de TS willen meegeven om het zelf met druppeltest eerst even na te meten voordat je dus osmose erbij gaat gebruiken.
Kan nooit geen kwaad denk ik.
 
Wat ik overigens nog niet vermeld zie maar wel van belang is: de temperatuur kan invloed hebben op hoe snel het osmosewater geproduceerd wordt. Heeft met de druk in de leiding/apparaat te maken dacht. Hoe het ook precies zit: we hebben dit in de praktijk ondervonden. Je jerrycan zal in de zomer sneller vol zijn dan in de winter.

Maar: regenwater opvangen geen optie?

~ Ivo
 
Klopt , hoe warmer hoe beter de opbrengst .
Ik heb hem op een thermostaatkraan staan tussen de 24 en 27 graden .
Loopt lekker door met 2 toestellen :p
 
Gaat dat goed met het membraan? Wordt de doorlaat niet vergroot,door het warme water.
 
In de handleiding stond volgens mij dat je osmose tot 38 graden kan aanmaken .
 
Verschil met gewoon koud kraanwater is echt wel meer dan de helft qua opbrengst .
Ben nu bezig om osmose uit mijn putwater te halen , op 4,5 bar , uitloop restwater half geknepen en loopt rustig door .
Gaat wel eventjes duren eer ik een paar honderd liter heb bij elkaar gesprokkeld .
 
Zit er in ja .
Maar is in opgeloste vorm , dus als je het er in zuurstofloos inpompt lijkt me dat geen probleem .
Het zou zeker fout aflopen mocht het neergeslagen zijn .
Enige wat er fout kan gaan is dat het voorfilter vol zand gaat zitten , de put nl. is niet zandvrij .
 
Was teleurstelling Bertus , teveel zand na het in bedrijf hebben van de osmose (tijdens osmose niet)
Komt door het veelvuldig op en aanspringen van de pomp . Niks aan te doen , enkel weer eens wat anders gaan uitproberen :)
 
Niet echt een optie denk ik .
Ik heb de hydrofoor wel nodig om druk te maken , en die zit op de put .
Probleem zit hem in het aan en afspringen van de pomp , dat geeft onderin de put zeg maar een ontstopperseffect .
Op en neer gaan van het water zodat het fijne zand losgewoeld wordt onderin de put .
Zet je hem daarna volle bak heb ik 2 minuten grijs water en een potje zand .
Dat wil ik niet dagelijks hebben (heel slecht voor je pomp en drukvat) . Als ie gewoon volle bak loopt is er weinig aan de hand , minimaal zand .
 
Waarom mengen jullie met leidingwater als je osmose hebt? Om de hardheid op peil te houden?
 
Ligt er maar net aan hoe je je waarden wil hebben, puur osmosewater is ook niet goed voor zover ik begrepen heb. Sommige stofjes moet je ook niet compleet wegfilteren. Ik heb sinds een weekje zo'n apparaat en gebruik inderdaad ook de badkamer methode. De afvoer slang hang ik in de gieter die ik dan meteen gebruik om de tuin van wat litertjes water te voorzien, zonde om schoon leidingwater zomaar weg te spoelen. De plantjes buiten maakt het niet zoveel uit hoe hard het water is, voorlopig niet althans. Bij mij duurt het ongeveer een uurtje voordat ik mijn jerrycan van 10L vol heb zitten. In diezelfde tijd gooi ik dan een gietertje of 6 a 7 leeg in de tuin. Het water hier is volgens die site 9 en in mijn bak meette ik pre-osmose altijd 8,5 dus dat klopt wel. Ik ververs nu in de verhouding 1:4 ongeveer; zit gemiddeld op PH7, KH 6 en GH 6. Het is zonder meer de moeite waard, sindsdien vrijwel geen alg meer, CO2 werkt beter en planten slaan meteen volop aan.

Andere vraag aan de kenners: vervangen jullie de filters wel eens en zo ja: hoe vaak? De mijne kwam van marktplaats, dus ik twijfelde of ik dat moest doen. Ik heb het water gemeten en kom op PH7, KH0 en GH0 dus zie voorlopig weinig redenen om dat te doen?

En dan nog het temperatuur vraagstuk: ik zet een emmer in de wasbak, daar laat ik warm(er) kraanwater + osmose water inlopen. Met een pompje + stukje slang pomp ik de mix vervolgens de bak in. Perfect op temperatuur en alvast pre-mixed :)
 
Mascha&Ivo zei:
Wat ik overigens nog niet vermeld zie maar wel van belang is: de temperatuur kan invloed hebben op hoe snel het osmosewater geproduceerd wordt. Heeft met de druk in de leiding/apparaat te maken dacht. Hoe het ook precies zit: we hebben dit in de praktijk ondervonden. Je jerrycan zal in de zomer sneller vol zijn dan in de winter.

Maar: regenwater opvangen geen optie?

~ Ivo

Je kan toch ook de kraan iets warmer zetten?
 
Paddy.K.1966 zei:
Hallo allemaal,

Laat ik om te beginnen even stellen dat ik geen aquariumtechnocraat ben. Een aquarium is voor mij een stuk natuur, ik houd mijn aquarium daarom liefst zo natuurlijk mogelijk, maar zonder technologie lukt dat nou eenmaal niet. En ik ben ook geen aquariumchemicus, maar ook daar geldt dat het nou eenmaal niet helemaal z�nder kan.

Mijn biotoop is Zuid-Amerika, zeg maar het noordelijke Amazone-gebied. Mijn aquariumwater moet daarom zacht, iets zuur, en vooral mineraalarm zijn, zoals de noordelijke Amazone.
Lage pH, KH en GH dus.
De pH en KH zijn natuurlijk met allerlei flesjes en potjes wel laag te houden (zelfs hier in Oosterhout, waar het leidingwater een KH heeft van 14). Maar de totale hardheid, dat is een heel ander verhaal. Wat die flesjes en potjes namelijk vooral doen is calcium en ander alkali�n binden als zouten. En die jagen de GH dan weer behoorlijk omhoog!

Ik heb her en der al gelezen dat d� oplossing daarvoor is te verversen met (deels) osmosewater.
En dat je osmosewater kunt maken met een omgekeerd-osmose-apparaat. En ik heb ook al vaak gelezen hoe zo'n apparaat technisch gezien werkt.
Maar wat ik v��l liever zou willen weten, is hoe ik zo'n apparaat gebruik. Ik hoop dat jullie me daarover meer kunnen vertellen.

Wat ik al w�l heb begrepen is dat ik het apparaat aan de ene kant aan een kraan moet aansluiten, en dat aan de andere kant een vat kan zitten waar het osmosewater in gaat. En dat er restwater met daarin juist meer opgeloste stoffen naar het riool geloosd moet worden. Klopt dit nog?
Laat ik dan eens aan het eind beginnen: kan ik voor dat restwater gewoon een slang in de wasmachine-afvoer hangen?
Aangezien ik het osmosewater vervolgens naar mijn aquarium moet brengen denk ik dan aan een jerrycan van zo'n 20 liter, en gezien de hoeveelheid water die ik per keer moet verversen denk ik aan 2, misschien 3 jerrycans. Zit ik nog steeds op het goede spoor?
En als zo'n jerrycan vol is, wat gebeurt er dan? Stopt dan de werking van het apparaat? Of gaat alle aanvoer dan rechtstreeks het riool in? Of moet ik dan als de bliksem naar boven rennen om de toevoerkraan dicht te draaien?

Het liefst hoor ik nu natuurlijk dat:
- ik gewoon een jerrycan aansluit,
- die na 1 of 2 dagen vol is,
- daarna de watertoevoer automatisch stopt,
- ik na 3 dagen de volgende jerrycan aansluit,
- die ook na 1 of 2 dagen vol is,
- daarna de watertoevoer weer automatisch stopt,
- ik na 3 dagen de toevoerkraan dichtdraai,
- en ik na zo'n 2 weken 80 l. aquariumwater ververs met 40 l. osmosewater en 40 l. leidingwater.
Waarna natuurlijk het hele proces opnieuw begint.

Maar mocht het allemaal niet zo simpel zijn, dan hoor ik dat nu graag van jullie, voordat ik eraan begin !

Die osmoseapparaten heb je wel, die vanzelf stoppen met vullen, maar die zijn wel duur. Weet alleen niet van welk merk het ook al weer was. Wel ideaal.
 
visstisck zei:
Mascha&Ivo zei:
Wat ik overigens nog niet vermeld zie maar wel van belang is: de temperatuur kan invloed hebben op hoe snel het osmosewater geproduceerd wordt. Heeft met de druk in de leiding/apparaat te maken dacht. Hoe het ook precies zit: we hebben dit in de praktijk ondervonden. Je jerrycan zal in de zomer sneller vol zijn dan in de winter.

Maar: regenwater opvangen geen optie?

~ Ivo

Je kan toch ook de kraan iets warmer zetten?
Het apparaat wordt doorgaans aangesloten op een leiding, niet op een mengkraan. Dan valt er weinig warm te zetten.

Of begrijp ik je verkeerd?

~ Ivo
 
Ik heb het osmoseapparaat op mijn keukenkraan en zet hem dan op 23/24 graden. Maar op een leiding gaat dat inderdaad niet.
 
Voor de mensen die 'm op de mengkraan aansluiten: heb je dan genoeg doorstroming om de kachel aan te laten slaan? Mijn kachel werkt pas vanaf een bepaalde doorstroming en ik heb niet het idee dat het osmose apparaat dat gaat halen.
 
visstisck zei:
Ik heb het osmoseapparaat op mijn keukenkraan en zet hem dan op 23/24 graden. Maar op een leiding gaat dat inderdaad niet.
Kun je eens met foto's laten zien hoe dat precies in elkaar steekt?
 
819933_0_82_20140701_134222.jpg



Heb in huis 2 keukenkranen, voor de rest geen aansluitingen (heb ook geen wasmachine). Volgens de verkoper kon het apparaat ook op de keukenkraan. Nadeel is alleen dat ik dus geen gebruik kan maken van de kraan in de kueken. Na gebruik berg ik het op in een kastje. Niet ideaal. Hoop binnenkort te verhuizen en wil het dan een vaste plek geven.
 

Terug
Bovenaan