Osmose


Jack Sparrow

Well-known member
Lid geworden
3 februari 2023
Berichten
119
Leeftijd
45
Locatie
Winschoten
Omdat mijn kraanwater toch vrij beroerd water uitspuugt:
-PH 7,6
-KH 8
-GH 12

..en ik toch een vissenbestand uit ZA in mijn bak wil hebben, ben ik uiteindelijk toch genoodzaakt om over te gaan op osmosewater. En ik wil graag het water op redelijk niveau hebben voor ik er vis in laat zwemmen.
Ik heb overal al wel wat info gelezen, maar ik wil toch weten of ik een beetje op de goede weg zit, want ik ben een leek op het gebied van osmose..

Ga ik de komende waterwissels doen met 100% osmosewater tot ik een bepaalde KH/GH waarde heb bereikt in mijn bak, en dan overstappen op 50/50?
Of gewoon blijven op 100% en dan met toevoeging van mineralen? En zoja, welke?

Moet ik mijn dagelijkse all in one plantenvoeding dosering dan ook verhogen?

Mijn bak is 500L bruto.
Met een 10% waterwissel is dat dus ongeveer 50L osmose water.

Van osmoseapparaat.nl wilde ik het volgende gaan bestellen;
Osmoseapparaat met boosterpomp 75 GPD

Mis ik dan nog iets, of lijkt het zo "simpel"?
 
Een boosterpomp verhoogd de snelheid want met 50 liter ben je wel heel wat uurtjes bezig. Maar goed die keuze kun je maken maar het hoeft niet.
 
Ik wil hem ook aanschaffen met een booster pomp. En dan heb je uiteindelijk ook minder restwater toch?
 
Als je er nog niets in hebt zwemmen zou ik in 1 keer een waterwissel doen tot je de gewenste hardheid hebt. Met 50 tot 75% kom je op een mooie hardheid voor ZA.

Andere optie is om puur osmose te gebruiken en niet te remineraliseren. Met turf hou je de pH stabiel op 5-5.5. Moet je bestand wel aankunnen, weet je bestand niet en ZA is natuurlijk ontzettend groot dus niet overal zijn de vissen voor die waardes gemaakt. Maar goed de gemiddelde ZA bak met dwergcichlides, meeste tetras etc. kan dat prima.

Remineraliseren is naar mijn idee te duur met zo'n grote bak. Is wel een optie, maar mengen met kraan is eigenlijk net zo goed.

Ik zou trouwens jezelf een plezier doen en een iets groter osmoseapparaat nemen als dat voor jou een mogelijkheid is, zeker met zo'n grote bak. Ik heb een Aqua Medic Easyline professional van 800l/dag, is niet duur (vergelijkbaar met grotere modellen van osmopure) en het gaat je echt heeeel veel tijd besparen. Doet nu zonder boosterpomp zo'n 1:2, heel netjes dus.
 
Ik neem aan dat je met die 50 tot 75% de wekelijkse waterwissel bedoeld, dan is zo'n apparaat van 800l geen "overkill"? Ga ik wel even kijken wat het uiteindelijke prijsverschil is.

Ph van 5-5,5 hoeft opzich niet hoor, ben ook niet van plan om te gaan kweken.
En voel ook niet echt de behoefte om elke 2-3 week mijn filter open te maken om turf te gaan vervangen.

Hopelijk kan ik met het gebruik van osmosewater een beter milieu aanbieden dan de watermaatschappij :)

Omdat je met osmose het eea uit het water haalt, moet je de dosering van je plantenvoeding dan ook aanpassen?
 
Toen ik op 100% osmose zat, kreeg ik last van blauwalg. Dit was gevolg van een nihiel nitraat en oplopend fosfaat, aangezien dat niet meer werd opgenomen door de planten.

Toen ik meer 50/50 ging verversen, ging het langzaam weg.

Ik zou dus met name je nitraat in de gaten houden.
 
Is regenwater ook een idee als je mineraal vrij water wilt? Wel even filteren over een houtskooltje natuurlijk. Of is regenwater echt een no go?
 
Is regenwater ook een idee als je mineraal vrij water wilt? Wel even filteren over een houtskooltje natuurlijk. Of is regenwater echt een no go?
Zou wel kunnen na aanschaf, maar dat gesleep met water van buiten, en afhankelijk van slecht weer zie ik niet zo zitten.
1 gort droge zomer en dan zit je weer met een leeg vat. :p
 
Hahaha gelijk heb je! 10 jaar geleden had ik een bak met crystal reds die op regenwater zaten met extra mineralen. Deden het prachtig! Maar tien jaar geleden waren de zomers nog niet zo droog als nu 🫣 osmose apparaat it is! Las trouwens ook over turf, het hoeft niet perse in je filter. Ergens een pantykousje vol in een hoekje achter de planten werkt ook al. Groetjes!
 
Ja ik had ook al zoiets gelezen, maar krijg je dan geen schommelingen in je waterwaarden?
Ik ga eerst eens kijken hoe het gaat met osmose.
Alleen nog een keuze maken welk apparaat.
 
Hoezo beroerd kraanwater? 🙃 Zowel de pH als de hardheid zijn prima voor Z-A. Ook voor de meer gevoelige soorten (antennebaars, discus, pauwogen etc), zolang de waterkwaliteit maar goed is. Voor de kweek van sommige soorten levert een lage pH wel betere resultaten op dan een hoge.

Maar het is jouw hobby, je mag het zo simpel of ingewikkeld maken als je zelf wilt. :p
 
Hoezo beroerd kraanwater? 🙃 Zowel de pH als de hardheid zijn prima voor Z-A. Ook voor de meer gevoelige soorten (antennebaars, discus, pauwogen etc), zolang de waterkwaliteit maar goed is. Voor de kweek van sommige soorten levert een lage pH wel betere resultaten op dan een hoge.

Maar het is jouw hobby, je mag het zo simpel of ingewikkeld maken als je zelf wilt. :p
Ik zou toch liever iets lager willen zitten met mijn Ph en Kh. En om uiteindelijk op een 50/50 wekelijkse waterwissel uitkomen, lijkt me opzich niet heel ingewikkeld.
 
Osmose apparaat binnen..
Aangesloten en klaar om produceren..
Lekt de stromingsbegrenzer
IMG_20230414_181455.jpg


Heb alles aangesloten zoals in de beschrijving..
Gewoon pech of hebben sommige dit ook wel eens gehad?
 
Nee dat heb ik nog nooit gehad en wist helemaal niet waar het voor was ook. Gewoon standaard hier alles aangesloten en gaan.
 
Nee dat heb ik nog nooit gehad en wist helemaal niet waar het voor was ook. Gewoon standaard hier alles aangesloten en gaan.

Staat in de beschrijving dat je die moet verwijderen om het membraam regelmatig te spoelen voor een langere levensduur van het membraam.

Dit is allemaal nieuw en de begrenzer zat er al aan..maar goed, hopelijk snel antwoord van osmoseapparaat.nl
 

Terug
Bovenaan