Osmose water gebruiken om silcaat uit water te verwijderen.


jarno457

Well-known member
Lid geworden
2 mei 2023
Berichten
116
Leeftijd
26
Goedemiddag beste leden,

In mijn 240l bak zit ik met een algen probleem die ik niet opgelost krijg.
Nu wil ik het silcaat eruit halen om een van de meerdere oorzaken mijn algprobleem te verhelpen.
Ik heb verder geen vissen die ph laag water verlangen. (Vorkstaart regenboogvis, corydoras en neocardina's)
Als ik mijn kraanwater ga mengen met osmose om de mineralen op peil te brengen zit ik nog steeds met dit silcaat en zijn de waardes van mijn water te laag.
Momenteel zonder osmose: ph7, kh7, gh8
Kan ik met osmose en denerele remineral+ genoeg mineralen toevoegen zodat de vissen wel in goede waardes rond zwemmen?
Voor de planten gebruik ik een all in one.
Verder heb ik ook een co2 installatie.

Alvast bedankt
 
Om welke algen gaat het want silicaat geeft opzich geen algen. Wel kan bruinalg het gebruiken als voeding voor het skelet.
Heb je een foto van de algen en je bak?
 
Om welke algen gaat het want silicaat geeft opzich geen algen. Wel kan bruinalg het gebruiken als voeding voor het skelet.
Heb je een foto van de algen en je bak?
Ik heb ze allemaal op dit moment. Draadalg, baardalg en staghorn. De dropchecker is trouwens net ververst (normaal limoengroen).
 

Bijlagen

  • 16935796457856196733662800210307.jpg
    16935796457856196733662800210307.jpg
    4.9 MB · Weergaven: 57
  • 16935796697602917467046638585556.jpg
    16935796697602917467046638585556.jpg
    4.2 MB · Weergaven: 57
  • 16935796885993147184729053726268.jpg
    16935796885993147184729053726268.jpg
    3.3 MB · Weergaven: 57
Heb je enkel een internfilter? (aquaflow rechts?) en krijgt dat fitler het uberhaupt voor elkaar om enige stroming binnen je bak te krijgen? Lijkt mij een potentieel probleem nl.
 
Heb je enkel een internfilter? (aquaflow rechts?) en krijgt dat fitler het uberhaupt voor elkaar om enige stroming binnen je bak te krijgen? Lijkt mij een potentieel probleem nl.
Nee ik heb een 900l/h extern filter en heb die aquaflow een aantal weken geleden voor extra stroming toegevoegd omdat ik met het alg probleem zit
 
Zou bodem halveren vooraan en gelijk schoonmaken (hevelen) , groene toppen planten terugplaatsen, hoelang licht aan ? (CO2 gebruik ik zelf niet, kunnen anderen vast wat over roepen).
ff goed door mos heen wapperen en rotzooi eruit filteren.
redelijk wat donkere vlekken vooraan, nog geen blauw alg hoop ik voor je ?
 
Zou bodem halveren vooraan en gelijk schoonmaken (hevelen) , groene toppen planten terugplaatsen, hoelang licht aan ? (CO2 gebruik ik zelf niet, kunnen anderen vast wat over roepen).
ff goed door mos heen wapperen en rotzooi eruit filteren.
redelijk wat donkere vlekken vooraan, nog geen blauw alg hoop ik voor je ?
Licht brand 8 uur (standaard juwel led verlichting) 1 hvp goldine van 80 cm voor licht in de uren dat er geen lamp brand. Donkere vlekken is ook groene alg wat de bodem intrekt voor het glas. Blauw alg vermoed ik zelf niet omdat dit nergens in het aquarium zit. Ik heb alleen draadalgen, bruinalgen en staghorn

Wat zijn huidige no3 en po4 waardes?
Hoelang en hoeveel watt verlichting heb je?
No3: 10mg/l en po4 0.1 wat ik voor de vakantie heb gemeten ik zal straks even meten wat de huidige waarden zijn. Licht zie hierboven.
Wil de juwels op den duur vervangen maar vind het nog iets te prijzig voor nu.
 
Laatst bewerkt:
Blauwalg begint op plekken waar de stroming niet op orde is. Is jouw geval op de bodem tegen de voorruit. Is opzeker blauwalg.

Even wegzuigen, en zorgen dat je je stroming wat meer naar voorruit/bodem stuurt. Dan is het vrij gemakkelijk op te lossen.

Ook je baardalg probleem, is zoals ik het even kan zien voornamelijk een stromingsprobleem.

Hoe voeg je, je co2 toe? Baardalg is vaak een combinatie probleem tussen onstabiele co2 en voedingsstoffen distributie. (Stroming)
 
Blauwalg begint op plekken waar de stroming niet op orde is. Is jouw geval op de bodem tegen de voorruit. Is opzeker blauwalg.

Even wegzuigen, en zorgen dat je je stroming wat meer naar voorruit/bodem stuurt. Dan is het vrij gemakkelijk op te lossen.
Ga ik doen, de bodemplanten bewegen wel onderin door de stroming
 
Licht brand 8 uur (standaard juwel led verlichting) 1 hvp goldine van 80 cm voor licht in de uren dat er geen lamp brand. Donkere vlekken is ook groene alg wat de bodem intrekt voor het glas. Blauw alg vermoed ik zelf niet omdat dit nergens in het aquarium zit. Ik heb alleen draadalgen, bruinalgen en staghorn


No3: 10mg/l en po4 0.1 wat ik voor de vakantie heb gemeten ik zal straks even meten wat de huidige waarden zijn. Licht zie hierboven.
Wil de juwels op den duur vervangen maar vind het nog iets te prijzig voor nu.
Ik zou eerst de plantenvoedig aanpakken, de week hoeveelheid minimaal verdubbelen en spreiden over de week (om de 2a3 dagen doseren) dit doe je zo voor 2a3 weken
Daana eens je no3/po4 meten en zien of de plantjes het beter doen.
 
Je kan ook proberen om de bodem die nu tegen de voorruit ligt, wat meer naar achteren te brengen.
Zodat de bodem van achter naar voren afloopt. Soortgelijk zei @BlubGup ook al

Zit nog eens te kijken, maar je schrijft no3:10 po4:0.1
Opzich prima.
Maar gezien je Braziliaanse Klimp rechts, zal je no3 meer/regelmatig naar 0 gaan.
Hierdoor heb je meer po4 als no3, en kan weer een oorzaken zijn voor diverse algen
 
Ik zou eerst de plantenvoedig aanpakken, de week hoeveelheid minimaal verdubbelen en spreiden over de week (om de 2a3 dagen doseren) dit doe je zo voor 2a3 weken
Daana eens je no3/po4 meten en zien of de plantjes het beter doen.
Plantenvoeding doe ik elke dag. Planten groeien als kool.
Eerste foto is 15 augustus voordat ik op vakantie ging en die 2e 30 augustus toen ik weer kwam
 

Bijlagen

  • IMG_20230815_184503.jpg
    IMG_20230815_184503.jpg
    4.3 MB · Weergaven: 68
  • IMG_20230831_145344.jpg
    IMG_20230831_145344.jpg
    4.4 MB · Weergaven: 51
Je kan ook proberen om de bodem die nu tegen de voorruit ligt, wat meer naar achteren te brengen.
Zodat de bodem van achter naar voren afloopt. Soortgelijk zei @BlubGup ook al

Zit nog eens te kijken, maar je schrijft no3:10 po4:0.1
Opzich prima.
Maar gezien je Braziliaanse Klimp rechts, zal je no3 meer/regelmatig naar 0 gaan.
Hierdoor heb je meer po4 als no3, en kan weer een oorzaken zijn voor diverse algen
Ja dat kan ik zeker even doen aangezien ik hem toch moet wegzuigen, no3 blijft boven de nul bij alle metingen die ik gedaan heb.
Blauwalg begint op plekken waar de stroming niet op orde is. Is jouw geval op de bodem tegen de voorruit. Is opzeker blauwalg.

Even wegzuigen, en zorgen dat je je stroming wat meer naar voorruit/bodem stuurt. Dan is het vrij gemakkelijk op te lossen.

Ook je baardalg probleem, is zoals ik het even kan zien voornamelijk een stromingsprobleem.

Hoe voeg je, je co2 toe? Baardalg is vaak een combinatie probleem tussen onstabiele co2 en voedingsstoffen distributie. (Stroming)
Co2 installatie gaat een uur eerder dan licht aan en zelfde tijd uit. Met een diffusorreactor onder de uitstroom van de pompen
 
dit is een aardig goeie groei zie wel enkele planten die anders/beter genoeid kunnen worden en ben nog nooit echte fan geweest van een zandbodem maar dit is niet de oorzaak van je huidige algen.
Blijf bij mijn vorig advies plantenvoeding opschroeven zodat je NPK tekort kan uitsluiten
Maar vermoed dat de plantengroei iets trager mag om deze reden zou ik de verlichtingsduur verkorten en eventueel een lichtpauze inlasten
 
dit is een aardig goeie groei zie wel enkele planten die anders/beter genoeid kunnen worden en ben nog nooit echte fan geweest van een zandbodem maar dit is niet de oorzaak van je huidige algen.
Blijf bij mijn vorig advies plantenvoeding opschroeven zodat je NPK tekort kan uitsluiten
Maar vermoed dat de plantengroei iets trager mag om deze reden zou ik de verlichtingsduur verkorten en eventueel een lichtpauze inlasten
Met hoeveel moet ik de voeding opschroeven. Ik gebruik nu dagelijks 10ml plantedbox all in one. Hoor graag over welke planten ik anders moet snoeien. Ik knip namelijk momenteel alles op een bepaalde lengte ongeacht welke plek van de plant.
 
Ik zie ook veel baardalg dacht ik en dat is vaak een co2/distributie probleem.
Ja is ook veel baardalg. De stroming is echter prima in mijn ogen. Heb even een video gemaakt misschien denken jullie anders over de stroming. De bak is trouwens nog niet schoongemaakt sinds de vakantie aangezien ik morgen het osmose filter binnen krijg.

Hoop dat die de video pakt op deze manier
 
Hebben jullie trouwens ook een antwoord op de oorspronkelijke vraag?
 
Begin eerst met een goede snoeibeurt. Probeer je verlichting wat te dimmen om enerzijds de groei wat te remmen, en anderzijds je co2 "probleem" te verminderen.

Silicaat is hier denk ik je kleinste "probleem"
 
Begin eerst met een goede snoeibeurt. Probeer je verlichting wat te dimmen om enerzijds de groei wat te remmen, en anderzijds je co2 "probleem" te verminderen.

Silicaat is hier denk ik je kleinste "probleem"
Snoeien doe ik elke week. De standaard juwel led kan ik niet dimmen:cry: misschien dat ik hem deels kan afplakken.
Wat kan het probleem zijn in de co2?
De ph is 7.2 kh 7 dus volgens de co2 tabel moet ik goed (iets te hoog zitten met co2)
Silicaat zal ook wel een van de kleinere problemen zijn. Maar ik probeer zo veel mogelijk af te strepen wat alg bevorderd.
Ik loop nu al een tijd met dit alg probleem en ik heb al van alles geprobeerd zonder succes en het verpest mij op dit moment een beetje de hobby.
Heb ook exitgreen besteld vandaag om de alg te bestrijden (niet het probleem van de alg uiteraard)
Ik heb voor de vakantie een behoorlijke snoei gedaan.
Deze foto was 5 dagen voor de snoei van de vakantie
 

Bijlagen

  • IMG_20230810_200257.jpg
    IMG_20230810_200257.jpg
    4.8 MB · Weergaven: 32
Een diy dimmer kun je er wel tussen bouwen hoor. Maar weet niet hoe handig je bent. Je kan ook de lichtduur wat terugschroeven.

In een eerdere post gaf je aan dat je ook nog een hvp goldline erboven hebt.
Deze combinatie kun je natuurlijk ook wat mee spelen.
Bijvoorbeeld 4 uur gruwel led (=100%) rest van de dag met de hvp

Edit: Oh. En dat exitgreen... waarom??
 
Een diy dimmer kun je er wel tussen bouwen hoor. Maar weet niet hoe handig je bent. Je kan ook de lichtduur wat terugschroeven.

In een eerdere post gaf je aan dat je ook nog een hvp goldline erboven hebt.
Deze combinatie kun je natuurlijk ook wat mee spelen.
Bijvoorbeeld 4 uur gruwel led (=100%) rest van de dag met de hvp

Edit: Oh. En dat exitgreen... waarom??
Ben installateur dus dat kan ik er wel tussen maken. Thanks voor de tip.
De exitgreen om de huidige alg kapot te maken/verminderen. Zodat ik niet tegen een vol gealgd aquarium hoef te kijken.:LOL:
 
Snap hem. Maar hier haal je de oorzaak niet mee weg, al kan het wel een middel zijn om er weer met een "frisse" blik tegenaan te kijken en de oorzaak te zoeken.
 
Snap hem. Maar hier haal je de oorzaak niet mee weg, al kan het wel een middel zijn om er weer met een "frisse" blik tegenaan te kijken en de oorzaak te zoeken.
Ja dat weet ik. Als ik er daarna mee stop ben ik weer op dezelfde plek.
 
Een diy dimmer kun je er wel tussen bouwen hoor. Maar weet niet hoe handig je bent. Je kan ook de lichtduur wat terugschroeven.

In een eerdere post gaf je aan dat je ook nog een hvp goldline erboven hebt.
Deze combinatie kun je natuurlijk ook wat mee spelen.
Bijvoorbeeld 4 uur gruwel led (=100%) rest van de dag met de hvp

Edit: Oh. En dat exitgreen... waarom??
Ik heb trouwens ook nog een tc420 over. Zou ik hier ook iets mee kunnen doen?
 
Zolang je de oorzaak niet aanpakt wel ja.
Maar soms kan het inderdaad eens goed zijn om even "schoon" te beginnen. Dan heb je zelf weer motivatie om er mee bezig te zijn. Als de oorzaak dan gevonden, en opgelost is, is het de moeite zeker waard geweest.

1 snoeibeurt
2 bodem afzuigen, en verder naar achteren brengen (achter naar voren aflopend)
3 aangetaste bladeren wegsnoeien
4 lichtintensiteit/duur verminderen
5 no3 po4 waarde verdubbelen
6 meten/observeren wat er nog misgaat.
 
Ik heb trouwens ook nog een tc420 over. Zou ik hier ook iets mee kunnen doen?
Als je de juwel led gewoon 2 draads is, moet dat kunnen. Weet even niet hoe de bedrading van die Juwel lampen zit.

Zelf nooit geprobeerd eigenlijk
 
Zolang je de oorzaak niet aanpakt wel ja.
Maar soms kan het inderdaad eens goed zijn om even "schoon" te beginnen. Dan heb je zelf weer motivatie om er mee bezig te zijn. Als de oorzaak dan gevonden, en opgelost is, is het de moeite zeker waard geweest.

1 snoeibeurt
2 bodem afzuigen, en verder naar achteren brengen (achter naar voren aflopend)
3 aangetaste bladeren wegsnoeien
4 lichtintensiteit/duur verminderen
5 no3 po4 waarde verdubbelen
6 meten/observeren wat er nog misgaat.
Ik heb trouwens ook no3 en po4 van easylife. Die ik los kan toevoegen. Zou dit beter zijn. Of kan ik beter de complete voeding verhogen
 
Ik heb trouwens ook no3 en po4 van easylife. Die ik los kan toevoegen. Zou dit beter zijn. Of kan ik beter de complete voeding verhogen
Gebruik je niet gewoon de zelf aan te maken poeders van aquariumbemesting.nl dan?
 
Zou de bladeren met veel baardalg van de zachte planten afknippen die gaan er toch niet beter op worden.
Klopt dit doe ik al. Die zijn vaak toch niet meer te redden. Alleen van langzaam groeiende planten heb ik dit niet gedaan zoals de javaren
 

Terug
Bovenaan