Osmose en KH/GH remineraliseren?


glennosh

Well-known member
Lid geworden
30 januari 2013
Berichten
309
Leeftijd
40
Locatie
Zoetermeer
Ik zit erover te denken om met osmosewater te gaan werken.

Heden werk ik met 100% kraanwater en co2 en all-in-one plantenvoeding.

Recentelijk had mijn water een PH en een KH van 7 en een GH van 9.

Stel dat ik 30 of 40 liter water per week wil verversen. En stel dat dit 100% osmosewater is, dan word dat aan een draaiende bak toegevoegd waar 2x per week plantenvoeding in gegooid wordt. Is het dan op den duur na een paar weken een 100% osmosewater bak of zorgt vervuiling, plantenvoeding etc ook weer voor toename van mineralen, kh en gh? Kortom kun je osmose wekelijks toevoegen als je het niet te bont maakt of moet het altijd aangelengd zijn met kraanwater, zodat je niet hoeft te remineraliseren?
 
Osmose water heeft een kh waarde van 0. Als je 100% osmose water gebruikt, dan wordt de PH waarde instabiel. Dit is een ongewenste situatie. Je kan beter osmose water mengen met leidingwater zodat je kh op bijvoirbeeld 4 of 5 uit komt. Bij een lagere kh waarde hoef je minder CO2 toe te voegen om de PH te laten dalen, maar kh 0 is geen goede waarde.
 
Door telkens pure osmose te gebruiken zal er op den duur alleen osmose over zijn. Je kan het ook gewoon mengen.
 
Ik heb dezelfde waarden uit de kraan als jij en ik werk altijd met 50% osmose.
Voordeel is dat je niet hoeft te remineraliseren en de KH/Gh zakt daarmee ook met de helft. Daarmee kan je 95% van alle planten prima laten groeien.

De KH is niet zo belangrijk in relatie tot CO2. Een KH van 0.5 is al prima. GH is wel belangrijk omdat dit calcium en magnesium bevat. Maar een ppm tussen 2 -6 is goed voor plantengroei

Besluit je toch voor 100% osmose te gaan kan je bijvoorbeeld GH+ en GH/KH Plus+ gebruiken:
Je doet de gebruikelijke waterwissel, maar nu met RO water, laat het een minuut of 5 staan en meet de TDS. Dat zal met het gebruik van RO het water zo rond de 50 zijn. Dat verschilt natuurlijk per bak.
Dan ga je het water remineraliseren tot een TDS van 120 - 150ppm. Dit doe je met GH/KH+ en GH+. Dat doe je voor een maand en daarna gebruik je alleen de GH+


Als je kalkhoudende stenen hebt gebruik je alleen GH+. Heb je geen bron van kalk (stenen, schelpen) gebruik je GH/KH+ en GH+.
Om te remineraliseren kan je ook poeders gebruiken. Voor een recept geef je maar een PM
 
Ik heb dezelfde waarden uit de kraan als jij en ik werk altijd met 50% osmose.
Voordeel is dat je niet hoeft te remineraliseren en de KH/Gh zakt daarmee ook met de helft. Daarmee kan je 95% van alle planten prima laten groeien.

De KH is niet zo belangrijk in relatie tot CO2. Een KH van 0.5 is al prima. GH is wel belangrijk omdat dit calcium en magnesium bevat. Maar een ppm tussen 2 -6 is goed voor plantengroei

Besluit je toch voor 100% osmose te gaan kan je bijvoorbeeld GH+ en GH/KH Plus+ gebruiken:
Je doet de gebruikelijke waterwissel, maar nu met RO water, laat het een minuut of 5 staan en meet de TDS. Dat zal met het gebruik van RO het water zo rond de 50 zijn. Dat verschilt natuurlijk per bak.
Dan ga je het water remineraliseren tot een TDS van 120 - 150ppm. Dit doe je met GH/KH+ en GH+. Dat doe je voor een maand en daarna gebruik je alleen de GH+


Als je kalkhoudende stenen hebt gebruik je alleen GH+. Heb je geen bron van kalk (stenen, schelpen) gebruik je GH/KH+ en GH+.
Om te remineraliseren kan je ook poeders gebruiken. Voor een recept geef je maar een PM
Bedankt Cornelius! Ik ga voor de 50/50 verversing denk ik. Als ik gedoe kan ontlopen, dan zal ik daar altijd voor kiezen. Kan ik de eerste keer een kwart van mijn totale water met 100% osmose doen of verstoor ik dan de balans te sterk?
 
Bedankt Cornelius! Ik ga voor de 50/50 verversing denk ik. Als ik gedoe kan ontlopen, dan zal ik daar altijd voor kiezen. Kan ik de eerste keer een kwart van mijn totale water met 100% osmose doen of verstoor ik dan de balans te sterk?
50/50 is een prima oplossing en een kwart verversen met osmose lijkt me geen probleem.
 
Het osmosewater eerste kwart zit erin. Ben heel benieuwd welke neveneffecten er mogelijk gaan optreden.
Wat een uitkomst trouwens met de app van aanuit. Met jerrycans naar een tappunt in de buurt en je betaalt op rekening een keer €2 voor 100 liter getapt water. Bovendien kan het osmosewater gelijk in de koffie. Aanrader.
 
Ik zit erover te denken om met osmosewater te gaan werken.

Heden werk ik met 100% kraanwater en co2 en all-in-one plantenvoeding.

Recentelijk had mijn water een PH en een KH van 7 en een GH van 9.

Stel dat ik 30 of 40 liter water per week wil verversen. En stel dat dit 100% osmosewater is, dan word dat aan een draaiende bak toegevoegd waar 2x per week plantenvoeding in gegooid wordt. Is het dan op den duur na een paar weken een 100% osmosewater bak of zorgt vervuiling, plantenvoeding etc ook weer voor toename van mineralen, kh en gh? Kortom kun je osmose wekelijks toevoegen als je het niet te bont maakt of moet het altijd aangelengd zijn met kraanwater, zodat je niet hoeft te remineraliseren?
Of je met een GH 9 en KH 7 waarde onmiddellijk moet denken aan Osmose? Voor planten hoeft niet direct. Maar heeft dat een andere reden?
 
Of je met een GH 9 en KH 7 waarde onmiddellijk moet denken aan Osmose? Voor planten hoeft niet direct. Maar heeft dat een andere reden?
Voor wat ik ervan snap, een betere CO2 opname en een ph die makkelijker lager gehouden kan worden. Plus ik wil uittesten wat het met baardalg doet.
 
Met een lagere kh is minder co2 toevoegen nodig. Opzich is een kh van 7 prima en ik ben er jaloers op met een kh van 9-10.
 
Met een lagere kh is minder co2 toevoegen nodig. Opzich is een kh van 7 prima en ik ben er jaloers op met een kh van 9-10.
Dat snap ik met een kh van 9-10. Maar ik denk dat het bij mij dus het gewenste voordeel geeft voor wat jij ook zegt, de co2 toediening. Ik betwijfel of dat bij mij goed afgesteld staat en als je minder hoeft toe te voegen voor hetzelfde resultaat, dan heb je dus ook meer mogelijkheden om het aantal bellen per minuut op te hogen indien gewenst. Je vertrekt vanaf een lager toebedieningspunt en dat vind ik wel fijn. Overigens heb ik de CO2 nu gewoon nog gelijk staan en daar hoop ik door het osmosewater voordeel mee te behalen.
 
Voor wat ik ervan snap, een betere CO2 opname en een ph die makkelijker lager gehouden kan worden. Plus ik wil uittesten wat het met baardalg doet.
Baardalg heeft veelal als oorzaak een slechte verhouding lichtsterkte en CO2 level. Maar op zich zou ik met een GH9 en een KH van 7 geen problemen kennen. Sterker nog, het kraanwater hier heeft een GH gemiddeld van 9. Het pH level van ons kraanwater ligt op 7.5 á 7.6 . In mij bak hield ik m'n pH gemakkelijk op zo'n 6.8 wat voor de vissen én mijn planten een prima waarde bleek.
 
Baardalg heeft veelal als oorzaak een slechte verhouding lichtsterkte en CO2 level. Maar op zich zou ik met een GH9 en een KH van 7 geen problemen kennen. Sterker nog, het kraanwater hier heeft een GH gemiddeld van 9. Het pH level van ons kraanwater ligt op 7.5 á 7.6 . In mij bak hield ik m'n pH gemakkelijk op zo'n 6.8 wat voor de vissen én mijn planten een prima waarde bleek.
Ja daar heb je wel een punt. Maar goed er moeten sowieso een aantal nieuwe planten in en het licht moet in intensiteit nog iets terug omhoog, waarbij blauw van de RGB units wel lager blijft. Dus de vraag naar CO2 zal nog toe gaan nemen en ik denk dus dat ik CO2 sowieso zal moeten verhogen. Dan is het fijn als er nu minder co2 nodig is met het osmosewater. Dat compenseert alvast vooruit.
 

Terug
Bovenaan