osmose apparaat


Ik gebruik het bij de garnalen sinds kort en heb een tijdje hem dus niet gebruikt. Af en toe als ik erom dacht sloot ik hem even aan maar daar zaten best lange perioden van stilstand dus tussen.
Ondanks dat zijn de waarden van het water niet anders dan 2 jaar geleden toen ik hem wekelijks gebruikte.
 
Klopt Mark. Ik heb na gebruik de slangen iets hoger dan het apparaat waardoor water uit de slang in het apparaat stroomt nog. Misschien kun je als je dat hebt een klein dopje in de slangen duwen zodat er geen water uit kan verdampen verder.
Dat heb ik niet hier hoor. Maar ik zou me niet ongerust gaan maken als je hem een paar weken niet gebruikt.
 
kellemes zei:
Ik kaap dit topic even. ;)

Ik zit ook te dubben over een osmoseapparaat.. 1 van de 2 bovenaan de volgende pagina.. https://www.osmoseapparaat.nl/aanbiedingen.html?___store=nl , weet nog niet welke omdat ik het verschil zo niet zie..

Ik zal in eerste instantie maar weinig nodig hebben, ik schat wekelijks <20 liter en ik zal dus ook maar eens per week osmosewater willen tappen.

Ik lees overal dat het membraan niet droog mag komen te staan na eerste gebruik, is dit iets waarvoor ik nog iets speciaals moet doen, cq aanschaffen?

Verder lees ik nog dit..
Alle osmose apparaten beschikken verder over een externe stromingsbegrenzer voor het eenvoudig spoelen van het membraan en welke zorgt voor de juiste verhouding osmose/afvalwater.
Wat is dit voor ding? Is er een extra handeling die met deze stromingbegrenzer dient te worden verricht voor het 'spoelen van het membraan'?

Ik heb zelf een soortgelijk apparaat. Namelijk het apparaat van dennerle. Is gewoonweg gelijk aan bovenstaande alleen andere stickers erop.
Een groot nadeel van het apparaat is dat het vervangen van het sediment of koolfilter lastig is. Je moet namelijk dit filter er tussenuit halen. Wartels eraf halen. Wartels met nieuw teflon omwikkelen. Wartels op de nieuwe patronen schroeven, te los dan lekt hij, te vast dan is de schroefdraad kapot. Weg nieuw filter.
Die quick connect geld alleen voor de slangen. Je moet de quick connectors (wartel) wel nog op een nieuw patroon schroeven.
Ik ga over een jaar (als mijn filters weer vervangen moeten worden) de osmopure 50ST of 75ST kopen. Deze heeft patroon houders.

Verder moet je het apparaat op een kraan (wasmachine) aansluiten ZONDER beluchter. Dit omdat als je de kraan dichtdraaid het apparaat leeg hevelt, doordat de beluchter open gaat. Ik heb hem op een ouderwets buitenkraantje aangesloten.

Ik maak ongeveer 30 liter per week. In winter gebruik ik 50-60 liter per week, voor de luchtbevochtiger. O de espresso machine vind osmosewater ook erg fijn. Hij hangt op zolder. Opbrengst is ongeveer 3 - 4 liter per uur. Zomers meer, ivm met temperatuur.

Hopelijk heb je wat aan deze info.

Edit spelfauten :oops:
 
jessicapilon zei:
Stikkers van Dennerle en een dubbele prijs denk ik ;)

Daar heb je een goed punt. Achteraf bezien, had ik beter gelijk een osmopure 75ST kunnen kopen.
Maar ja, achteraf......
 
@Marcel: Dank voor de info.
Heeft het wat jou betreft zin/nut om daarbij een "Filmtec membraan" aan te schaffen? Of is de hogere opbrengst voor het bedoelde gebruik te verwaarlozen?
 
kellemes zei:
@Marcel: Dank voor de info.
Heeft het wat jou betreft zin/nut om daarbij een "Filmtec membraan" aan te schaffen? Of is de hogere opbrengst voor het bedoelde gebruik te verwaarlozen?

Ik zou het zelf wel doen, omdat mijn apparaat op zolder hangt. Iedere 10 meter stijging van de waterkolom geeft 1 Bar druk vermindering. Hoe meer druk, hoe beter het apparaat werkt.
Dus voor mij zou het wel nuttig zijn.
 
Zet jij er een opvoerpomp op, om de druk op te voeren.
Met zeg,3 m.of meer. scheelt het al.


EEn CV. pomp is sterk, en kan hoog oppompen.
 
Bertus zei:
Zet jij er een opvoerpomp op, om de druk op te voeren.
Met zeg,3 m.of meer. scheelt het al.


EEn CV. pomp is sterk, en kan hoog oppompen.

Dat klopt. Maar ik heb de tijd. En dat beetje extra water is altijd nog goedkoper dan de aanschaf van een booster (cv) pomp, plus de electriciteit.

's zomers zet ik het dakraam open, concentraat slang door het raam, zo de regenton in. Wordt het nog gebruikt voor de gerania (of ums).
 
Heeft zo'n osmose apparaat zin wanneer je...

a) een gezelschapsbak hebt. Ik heb geen Discussen of zo.
b) De pH al verlaagt met een CO2 installatie

?
 
Osmose verlaagd niet direct de ph.. wel de kh, die zou 0 moeten zijn, dus ph kan van alles zijn aangezien er geen buffer meer is. Kan in eerste instantie 7 zijn, en een paar uur later 6, nagenoeg onvoorspelbaar, geen buffer dus.
Gebruik van osmose kan het dus makkelijker maken de ph te sturen, als je leidingwater een hoge kh heeft.
Als je bak nu lekker loopt zou ik er niet aan beginnen, osmose is bijna puur water, nauwelijks/geen voedingsstoffen meer voor planten, mineralen ed.. waaraan ook dieren behoefte hebben.
Ik weet niet hoe discus-houders dat doen eigenlijk, garnalenhouders zullen veelal mineralen moeten bijdoseren.
In gebieden waar leidingwater van slechte kwaliteit is zou het zin kunnen hebben om gebruik te gaan maken van osmose.
 
Ik gebruik het bij garnalen en voeg dus de mineralen toe.
Veder heb ik niks toe te voegen aan de laatste post van Mark ;)
 
Coulibaly zei:
Heeft zo'n osmose apparaat zin wanneer je...

a) een gezelschapsbak hebt. Ik heb geen Discussen of zo.
b) De pH al verlaagt met een CO2 installatie

?

Als je CO2 toevoegd om de pH te verlagen, dan kan osmose zinvol zijn. Aangezien dit water de KH waarde verlaagd. Hierdoor zal de pH makkelijker dalen met minder CO2.
Verder zul je meestal geen puur osmosewater gebruiken. Ik gebruik 50%. Dit om de KH te verlagen. CO2 bemesting gaat dan beter.
Ook is het water zachter, en de geleidbaarheid lager.
Dus ik vind het zinvol.
 
kellemes zei:
Osmose verlaagd niet direct de ph.. wel de kh, die zou 0 moeten zijn, dus ph kan van alles zijn aangezien er geen buffer meer is. Kan in eerste instantie 7 zijn, en een paar uur later 6, nagenoeg onvoorspelbaar, geen buffer dus.
Gebruik van osmose kan het dus makkelijker maken de ph te sturen, als je leidingwater een hoge kh heeft.
Als je bak nu lekker loopt zou ik er niet aan beginnen, osmose is bijna puur water, nauwelijks/geen voedingsstoffen meer voor planten, mineralen ed.. waaraan ook dieren behoefte hebben.
Ik weet niet hoe discus-houders dat doen eigenlijk, garnalenhouders zullen veelal mineralen moeten bijdoseren.
In gebieden waar leidingwater van slechte kwaliteit is zou het zin kunnen hebben om gebruik te gaan maken van osmose.

Een kH van nul? Moet die niet eerder ongeveer tussen 5 en 10 zitten?

Ik heb een osmose apparaat, nieuw in de verpakking, maar ben een beetje huiverig om het te gebruiken. Er zit bijna niks in dat water en dan moet je weer van alles gaan toevoegen om de nodige stoffen op peil te houden.
 
Of een OO-installatie zin heeft hangt volledig af van je leidingwater. Vooral bij hard water en/of kalkproblemen is het zinvol. Voor andere zaken lijken mij persoonlijk andere alternatieven geschikt.

Als stelregel hanteer ik meestal dat OO-water (wat je steeds mengt met leidingwater) de pH niet echt veranderd aangezien het niet buffert en je huidige buffer dus alleen maar verdunt. In praktijk zal er afhankelijk van de hoeveelheid OO-water wel een beetje pH-verschuiving optreden. Voor pH-invloeden zijn echter betere alternatieven geschikt imo.

Als het je om een kH-daling te doen zou zijn, zou ik zeggen: gebruik geen OO-water maar pH-verlager. Daarmee verlaag je ook de kH maar verdun je verder niets in het water. Als het water al goed is betekent een hoge kH in het aquarium ook niet niets eh. Dan lijkt turf mij net weer meer aangewezen. Kortom: allemaal afhankelijk van de omstandigheden.

Een kH van nul? Moet die niet eerder ongeveer tussen 5 en 10 zitten?

tussen 5 en 10 of tussen 5 en 8. Is allemaal een beetje afhankelijk van de gewenste pH en hardheid. Kan ook soms (quasi) 0 'moeten' zijn bij erg lage pH-waarden. Soit, hier wordt bedoeld dat de kH van OO-water 0 is (zou moeten zijn).

puur OO-water gaan gebruiken en daar vanalles aan toevoegen lijkt mij weinig zinvol. Kijk naar de waterwaarden, zowel die van je aquarium en die van je leidingwater en kijk wanneer kalk een probleem zou vormen en vergelijk dat ook met de hardheid. Dan kan je bepalen of je leidingwater wel of niet geschikt is voor je aquarium en indien niet verdunt moet worden. Als je de waarden gemeten hebt kan je ook bepalen hoeveel je moet verdunnen. Stel dat bijvoorbeeld blijkt dat je 30% moet verdunnen om geschikt water te krijgen dan neem je 7 delen leidingwater en 3 delen OO-water en kijk wat de waarden van die mengeling zou zijn. Dat kan eenvoudig: vermenigvuldig alle waarden van je leidingwater met 0,7 (in dit voorbeeld) en laat je pH gelijk aan leidingwater. Kijk of dat goed is of behandel indien nodig verder...
 
Toch wordt er ook wel van puur osmosewater gebruik gemaakt , hoewel puur icm turf, bladere, en bv elzenproppen.. BV bij de kweek van Parosjes Dat vraagt nu eenmaal extreem lage waarden.
 
Of bij supergevoelige garnalen die geen enkele vervuiling van kraanwater kunnen hebben. De juiste waarden dan aansturen met mineralenpreparaten afgestemd op de soort.
 
hallo wat moeten de waardes zijn voor osmose water,
ik heb een osmosewater systeem ongeveer een jaar of 10 oud , maar niet zoveel gebruikt
ongeveer een 10de van de opgeven maximaal opbrengst.
is deze nog te gebruiken( staat een 2 jaar droog) of is een nieuwe aan te raden
Gr Henk
 
Ik denk dat 2 jaar vrij lang is en 1/10 is behoorlijk weinig. Ik heb de goedkope en heb voor 1 liter osmose zo n 5 liter water nodig.
Kh is in de regel 0 en de ph is niet te meten door ontbreken van een buffer.
 
hallo wat moeten de waardes zijn voor osmose water,

Bedoel je dat je de waarden wilt kunnen nameten om na te gaan of de OO-installatie nog goed werkt? Dan lijkt het me het interessantst om op de geleidbaarheid af te gaan. Zou voor OO-water vrij laag moeten zijn.

De pH van puur OO-water is 7 en van zodra de verontreiniging met CO2 uit de atmosfeer begint zakt deze tot 5,3. Dat is gerust te meten op de juiste manier en met een goed onderhouden pH-meter.

Niet dat de pH van OO-water veel waarde heeft. De verhoudingen van de bufferende stoffen van het water dat je met OO-water eventueel verdund veranderen nauwelijks bij kleine verdunningen. Vandaar de stelregel dat de pH na het verdunnen met OO-water nagenoeg hetzelfde blijft.
 
Hallo, gaat inderdaad om na te gaan of de installatie(vullingen) nog werkt ,
kreeg deze namelijk (helaas ) uit een erfenis.
Waarvan ik weet dat deze heel lang niet is gebruikt,

Gapak
kan ik hiervoor ook co2 gebruiken uit een fles?
geleidbaarheid en PH kan ik inderdaad meten moet dit water van een bepaalde temperatuur zijn , is hiervoor ook een staffellijst ?
Gr Henk
 
Ik meet aan geleidbaarheid rond de 25Us hier.

@gapak
Een lid hier die garnalen houdt heeft hoge gradaties cb en gebruikt osmose. Hij vult dat aan met mineralen en heeft dan een ph van 6.3.
Waarom is dat geen 7 (of 5.3) dan??
 
Gapak
kan ik hiervoor ook co2 gebruiken uit een fles?
geleidbaarheid en PH kan ik inderdaad meten moet dit water van een bepaalde temperatuur zijn , is hiervoor ook een staffellijst ?
Gr Henk

Die CO2 komt uit de atmosfeer maar heeft geen bufferende waarde. Wil je je water van wat meer CO2 voorzien en is de kH al vrij laag dan lijkt het mij interessanter er CO2 door te borrelen.

Aan de pH heb je weinig, ik vertelde alleen wat de pH van OO-water in theorie kan doen. Maar een pH-waarde ergens tussen 5,3 en 7 betekent natuurlijk niet dat je per se met OO-water van doen hebt. De geleidbaarheid van het OO-water bij mij bedraagt zo'n 50 �S/cm. Dus als je rond die waarde zit met je OO-water zit je sowieso goed.

Een lid hier die garnalen houdt heeft hoge gradaties cb en gebruikt osmose. Hij vult dat aan met mineralen en heeft dan een ph van 6.3.
Waarom is dat geen 7 (of 5.3) dan??

Je geeft het zelf al aan... Er worden mineralen toegevoegd en er is dus geen sprake meer van puur OO-water. Bij de mineralen zullen mogelijk ook zuren, basen of amfolyten zitten, kortom deeltjes die de pH be�nvloeden.
 

Terug
Bovenaan