Opzetten 120*50*65 Aquarium visbestand


W

Webwanda

Guest
Wie wil er meedenken.

Na al dagen en weken, uren, uren en uren lezen, kom ik er niet meer uit..

Achtergrond; 7 jaar aquarium, 200l, gezelschapsaquarium zonder co2 (student budget) ( cory peru, antennes, rasbora en japonica). Wilde niet alleen maar schooltjes maar ook blikvanger, maar nooit 1 gevonden die daarin zou passen.

Nu uit erfenis aquarium van 120x50x65. Met co2 systeem en electrics ph kastje van jbl.
Ik dacht eindelijk discusvissen! Maar nu ik dit en vele andere forums en sites gelezen heb, weet ik het gewoon niet meer.

In een goed aangeschreven aquariumzaak zeiden ze discus prima te doen in mijn bak. Las op kweker site zelfs, liever 10! op 350 liter, aantallen belangrijker dan waterwaarden...

Jullie zijn ook vrij wisselend over wel of niet in deze afmetingen discussen en hoeveel dan.. dus ik dacht. Ik probeer het nog maar keer te vragen :( Moet ik dit willen?

Let wel: ik heb al paar jaar ruzie met mn labeo als ie achter mijn visjes aanzit, hij wordt beetje grumpy met de jaren. (Na nieuwe indeling wel minder!) Maar ik wordt daar al verdrietig van, wil geen agressie. En met kleine groep discus dus groot risico op?

Mijn man wil "leven in het aquarium", maar bijvoorbeeld geen maanvissen want die happen de schooltjes op. Dus japonica en cory voor vermaak en dan discus voor het oog...en 1 schooltje neon of bijltjes

Of moet ik het opgeven?
Me neerleggen bij schooltjes. Vind ik persoonlijk snel een rommeltje, maar blijft weinig over gevoelsmatig. Wie heeft tips?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dit systeem
 

Bijlagen

  • IMG-20200413-WA0055.jpeg
    IMG-20200413-WA0055.jpeg
    85.2 KB · Weergaven: 167
Het is voor jullie natuurlijk een uitgemolken vraag... ik geef het op
 
Nou nou, niet te snel opgeven hoor!
Vele van ons zijn gewoon niet elke dag op het forum actief, maar de meesten willen wèl graag helpen!

Eerst even technisch. Je zegt dat je aquarium 120 x 50 x 65 is, maar hoe hoog is de waterspiegel? Meestal is dat zo'n 10 cm. onder het deksel. Dat zou betekenen 12 x 5 x 5,5 oftewel 330 liter. Daarvan wordt meestal minstens zo'n 10% ingenomen door zand, stenen en hout. Resteert ongeveer 295 liter water.
Daarin is een groepje discusvissen wel mogelijk, maar ik zou het wel bij een stuk of 5 laten.

En: waterwaarden zijn best wel belangrijk hoor, het zijn behoorlijke vervuilers dus een forse filtering en regelmatig waterverversen is echt wel nodig.

Daarnaast is het belangrijk je van tevoren te realiseren dat een aquarium met discusvissen wel ècht een stuk meer verzorging vraagt dan de gezelschapsaquaria die je hebt gehad. Meerdere voedingen per dag bijvoorbeeld, en regelmatige verversingen.
Denk daar héél goed over na, want als je niet denkt dat je dit elke dag gaat opbrengen zijn er ook nog veel andere leuke opties.

Je labeo zal in eerste instantie ook de discussen wel gaan lastigvallen, maar als die een beetje volgroeid zijn kan hij ze denk ik niet echt de baas.
Ik zou daarom met niet al te kleine discusvissen beginnen en een tijdje aankijken hoe het gaat. Als de labeo ècht irritant blijft, zou ik die er niet bij laten.

En als jij (of je man, want die moet er immers ook naar kijken en okee zijn met alle tijd die je in het aquarium zult moeten steken) er "actie" bij wil zou ik die niet zoeken in bijlzalmen (die doen op een hele dag vrijwel niets) of kardinaaltetra's (heerlijke snack voor een volwassen discus!). Misschien zou een leuke groep wat grotere regenboogvissen (keus genoeg; kies je kleur!) wel een aardige optie zijn.
 
Je bak komt uit op netto ongeveer 300 liter, plus en minus een beetje.

1.20 met discusvissen zou ik persoonlijk toch net niet doen. Ik zou vast houden aan vanaf 1.50. Zeg ik daarmee dat het echt niet kan, nee want als je geen bijvissen neemt kan je er wel een groep in houden, maar dat blijft er niets over. Ik persoonlijk vind dat je gewoon een groep van 10 vissen moet hebben. Bij een kleinere groep krijg je veel makkelijker gedoe met rangorde, pispaaltjes en alle gevolgen van dien. Een groep van 10 is veel "stabieler".

Maar als je wat wil zien, dan kan je ook kijken naar andere chichlide, bijv. dwerg chicilide, onwijs gaaf van gedrag, mooie kleuren en boeiend in de broed.

Evt. groepje M. Altispinosa, zodat je het gedrag naar de voorgrond haalt. Cupido's vind ik gevalletje twijfel op 120.

In ieder geval -> maak er een leuke bak van, dat moet zeker kunnen met dit formaat
 
Ik ben geen Discuskenner maar in je bak zouden wel 5 mooie Manen kunnen en wellicht is dat een optie. Ik heb er ook 5 in een vergelijkbare Fusion 120.
 
Maanvissen kan net, maar het is wel wat krap. Waarom ga je niet voor een paar mooie cichlides van maximaal 15cm groot?
 
Mits de juiste filtering kunnen maanvissen prima in je bak. Als je enkele mooie kweekvormen er in plaatst kan je gerust naar 10 exemplaren gaan. (geen wildvang of directe nakweek)
En wat betreft de scholenvis. Een hoge type tetra (zoals bvb de bentosi) kunnen ze heus niet opeten.
 
Ook hier ga ik mee met @GynnadVis (het moet geen trend worden).

Persoonlijk vind ik een vis die niet 10x zijn eigen lengte kan zwemmen, al vrij snel te krap zit. Hier zitten natuurlijk veel variabelen aan, omdat niet elke vis veel zwemt en je hebt ook aquaria met meer diepte dan de standaard aquaria. Toch vind ik het zelf een stuk mooier ogen.

Je aquarium is uitermate geschikt om dwergcichliden te houden. Of net een maatje groter. Die hebben echt minstens net zo'n interessant karakter en net zulke mooie kleuren als discussen.

Wat sugggesties:
- Apistogramma (agassizii, borelli, cacatuoides, macmasteri, hongsloi, etc)
- Mikrogeophagus (meerdere koppels in een aquarium is echt gaaf!)
- Dicrossus

Eventueel kan je ook de West-Afrika kant op met:
- Pelvicachromis
- Nanochromis
- Congochromis

Let er alleen wel op dat een Labeo niet echt mixt met cichliden. Leuk om die een eigen hillstream-achtige bak te geven?
 
Er zijn de laatste tijd veel l iefhebbers die mij benaderen voor scalare redback rio manucapuru. Prachtige roodrugmaanvissen die goed te combineren zijn met andere vissen zolang ze maar niet in hun bek passen. Samen met een koppel Microgeophagus altispinosa of Creithacara Maroni kan goed.
 

Terug
Bovenaan