Opzet Aquascape


M

Marein

Guest
Goedemorgen!

Ik zal me eerst even voorstellen, mijn naam is Marein en ik kom uit EIndhoven. Ik heb mijn hele leven al een voorliefde voor aquariums gehad en er eigenlijk altijd wel eentje gehad sinds ik een jaar of 8 was. Zelfs op studentenkamers werd plek gemaakt voor een bakkie. Mijn laatste aquarium was een Rio 400 met Discussen. Helaas kon deze niet mee naar mijn nieuwe woning. Na de verhuizing en hier de toko flink verbouwd te hebben ging het toch weer jeuken, dus zodoende heb ik een weer een bakje aangeschaft, een vierkante bak van 48x48x48. Deze staat nu op een plek waar je er van 3 kanten in kan kijken. Heb mijn apparatuur afgestoft en hier en daar vervangen en uitgebreid, bijv. door een Co2 apparaat te kopen (nog geen ervaring mee). Het leek mij een mooie nieuwe uitdaging om eens een aquascape te gaan maken!

Hoewel ik er al veel over gelezen heb, is wat advies over inrichting en opstart erg welkom!

Wat ik nu heb:

Techniek:

- Filter: Tetratec ex1200 met glazen lily pipe. Ik wil gaan filteren over sponzen en watten, siporax en (maar moet het nog kopen) purigen.
- Co2: Dennerle Quantum 300 met magneetventiel, en glazen diffusortje met spiraaltje.
- Verwarming: Gebruikelijke staafverwarming
- Verlichting: Sunsun LED ADE-300C. Wegens geldgebrek deze verlichting aangeschaft, het plan is om later als ik weer wat steviger in mijn portomonnee zit een betere lamp aan te schaffen, maar voor nu lijkt deze me niet slecht.

Hardscapes:

- Bodem: Dennerle CrystalQuartz diamantzwart
- Steen: Canyon rock
- Hout: Savannah hout

Planten:

Ben ik nog over aan het 'prakkezeren', maar ik dacht aan een combi van:
- Eleocharis parvula
- Eleocharis acicularis (evt. Mini)
- Cryptocoryne parva

- Staurogyne repens
- Pogostemon Stellatus
- Vallisneria (bv. gigantea)

Vissen:
Nog geen sterke mening over, ik ben aan het overwegen om garnalen te nemen (nog nooit gehad, bijvoorbeeld Crystal Red garnalen), vanwege 'omdat ze mooi zijn' en een goede schoonmaakploeg niet in een scape kan ontbreken volgens mij. Verder wat tetra's of een ander leuk klein visje, en ik ben gek op apistogramma's maar mijn gevoel zegt al dat dat geen geweldige combi gaat zijn met de garnaaltjes, dus ik moet het nog even uitzoeken allemaal

Hier nog wat foto's:

Voorkant:
xxjbqqq9ocvie.jpg

Ik vind een doorgangetje erg leuk maar weet niet of ik het mooi vind zoals het nu staat.

Linkerzijkant:
hd9zutjmwvpge.jpg

De steen van de doorgang ligt misschien iets te prominent vooraan vanaf deze kant gezien?

Rechterzijkant:
ipdlabkwvm9x9.jpg

Vind ik super mooi zo.

Ik ben dus aan de slag geweest om een mooie formatie van mijn rotsen en het hout te maken, zoals het nu ligt ben ik het meest tevreden, maar hij 'is het nog niet helemaal'. Ik weet het niet, heeft iemand een tip? Misschien komt het omdat er nog geen plantjes in staan. Wat vinden jullie?

Wat is jullie visie op mijn plan m.b.t. plantjes? Tips en aanvullingen zijn erg welkom :).
 
Welkom Marein.

Mooi begin zo garnalen zouden er prima in staan zeker als het planten bestand erin zit. apiso's lijken mij ook geen goed idee.
Ik zou verder geen vissen nemen met Cr's vaak is dat een slechte combi.
 
Ik zou verder geen vissen nemen met Cr's vaak is dat een slechte combi.
Raadt jij de specifieke combinatie van Cr's met vissen af (verschillende waterwaardes) of de combinatie garnaal-vis in het algemeen?
 
Combi van vis en garnaal, het kan goed gaan, maar ook fout, van beiden zijn voorbeelden hier te vinden.
Qua waterwaarden zou het kunnen met een lage gradatie van de Cr's.
 
Dankjewel, ik wil sowieso vissen dus dan zouden de garnaaltjes af vallen. Maak ik me nu ook nog niet direct zorgen om, wil pas tegen december iets van diertjes in de bak zetten (ivm indraaien en vakantie). Ben nu vooral bezig met welke plantjes mooi zouden staan en bij elkaar passen. Zie ik later wel welke visjes zich daar fijn in zouden kunnen voelen.
 
Hoi Marein, leuk om te lezen en veel plezier er weer mee. Wat betreft vissen en garnalen: ik heb zelf al een tijd crystal reds (met taiwan bee gen) en een paar taiwan bee's die daaruit zijn gekomen in mijn aquarium samen met otocinlcussen, celestichthys margaritatus en axelrodia riesei, en dat gaat prima.
Er verdwijnen zeker jonge garnaaltjes in de vissenbekjes maar dat houdt bij mij de populatie mooi in stand (beter gezegd: die groeit langzaam) en dat vind ik wel prima. De garnalen die niet meer in een bekkie passen worden compleet met rust gelaten.

Maar er zijn inderdaad ook andere ervaringen. Ik zou het niet per definitie vergeten, de combi vissen en garnalen, maar van tevoren goed uitzoeken of het goed kan gaan en je verdiepen in het karakter van de vis. De ene snoept graag jonge garnalen, de ander probeert ook volwassen exemplaren aan te vallen; een heel verschil. Hangt natuurlijk ook af van de grootte van de vissen.
 
Ha Marein,
wat is jouw definitie van een aquascape en wat voor scape ga je dan maken?

Planten wat je hebt uitgekozen icm het licht zou kunnen, maar het is wel erg matig.
Dat is een 14W LED met misschien 1000 Lumen op een hoogte van 48cm. Dat gaat allemaal bijzonder langzaam groeien.
 
ik wil sowieso vissen dus dan zouden de garnaaltjes af vallen.

Goh ja, een kolonie vuurgarnalen houdt zich meestal wel in stand, zeker als je ze als eerste toevoegt en als je zorgt voor wat schuilplekjes.

Qua schoonmaak-capaciteiten is de Japonica garnaal één van de beste en als die volwassen zijn kunnen ze prima icm (kleinere) vissen gehouden worden.
Dus als je de juiste vissen kiest kan je ook wel wat garnalen houden denk ik.
 
Ik houdt zelf ook al jaren (kleinere)vissen en garnalen samen. Maar eerst veel plezier gewenst met het opzetten van je scape!
Als je in een later stadium garnaaltjes wilt kun je er dan altijd nog over nadenken.
 
Ha Marein,
wat is jouw definitie van een aquascape en wat voor scape ga je dan maken?

Planten wat je hebt uitgekozen icm het licht zou kunnen, maar het is wel erg matig.
Dat is een 14W LED met misschien 1000 Lumen op een hoogte van 48cm. Dat gaat allemaal bijzonder langzaam groeien.

Hi Cornelius,

Wat is mijn definitie van een aquscape, goeie vraag. Geen idee eigenlijk, voor de inrichting van mijn nieuwe bakje heb ik inspiratie en tips opgedaan vanaf aquascape websites. In mijn ogen is er niet echt een harde scheiding tussen een aquscape en een aquarium, want beide zijn aquariums. Ik wilde voor mijn bakkie alleen wat meer zorg besteden aan een mooie inrichting, waar ik dit vroeger niet altijd deed. Dan bestelde ik gewoon wat plantjes en een stukje hout en zette alles er dezelfde dag nog in. En dan zag het er wel mooi uit hoor, maar nu ga ik voor het WOW effect! Ik ben al weken (maanden) aan het uitzoeken hoe ik het wil maar ik kom er alleen nog niet helemaal uit.

Ook heb ik nog nooit eerder Co2 toegevoegd dus ik hoop dat dat ook gaat helpen in de battle tegen algen, en plantengroei zal bevorderen. Of mijn lichtbalkje sterk genoeg is gaan we zien, heb op meerdere sites gelezen dat er ook aquscapes zijn die het met gedimde verlichting hardstikke goed doen maar ik weet niet hoe sterk die lichtbalkjes waren, dus ik ga het gewoon proberen. Zoals ik zei, als ik wat ruimer in mn budget zit en dit balkje doet het niet goed kan ik hem altijd vervangen.
 
Hi Cornelius,

Wat is mijn definitie van een aquscape, goeie vraag. Geen idee eigenlijk, voor de inrichting van mijn nieuwe bakje heb ik inspiratie en tips opgedaan vanaf aquascape websites. In mijn ogen is er niet echt een harde scheiding tussen een aquscape en een aquarium, want beide zijn aquariums. Ik wilde voor mijn bakkie alleen wat meer zorg besteden aan een mooie inrichting, waar ik dit vroeger niet altijd deed. Dan bestelde ik gewoon wat plantjes en een stukje hout en zette alles er dezelfde dag nog in. En dan zag het er wel mooi uit hoor, maar nu ga ik voor het WOW effect! Ik ben al weken (maanden) aan het uitzoeken hoe ik het wil maar ik kom er alleen nog niet helemaal uit.

Ook heb ik nog nooit eerder Co2 toegevoegd dus ik hoop dat dat ook gaat helpen in de battle tegen algen, en plantengroei zal bevorderen. Of mijn lichtbalkje sterk genoeg is gaan we zien, heb op meerdere sites gelezen dat er ook aquscapes zijn die het met gedimde verlichting hardstikke goed doen maar ik weet niet hoe sterk die lichtbalkjes waren, dus ik ga het gewoon proberen. Zoals ik zei, als ik wat ruimer in mn budget zit en dit balkje doet het niet goed kan ik hem altijd vervangen.

Naar mijn mening is er toch wel een harde scheiding tussen een aquarium of aquascaping. Bij een aquarium zijn de eye catchers de garnalen of vissen en is de hardscape en planten meer ter ondersteuning om de omgeving van de vissen na te bootsen. Bij aquascaping gaat het echt om het creëren van landscapes en is de juiste selectie van hardscape en planten heel belangrijk. Schoolvissen zijn vaak slechts ter ondersteuning van de scape(dit is mijn mening voor jou kan dit natuurlijk anders zijn)

Heel goed om eerst je onderzoek te doen. Wil je het WOW effect bereiken dan is dit zeker nodig. Tip is om de hardscape en planten niet tegelijk te bestellen. Ga eerst met de hardscape aan de slag en vraag om feedback dmv foto's. Als dat helemaal naar wens is kun je de planten bestellen. Bestel je de planten gelijk dan is er te veel haast bij en dat komt de scape niet ten goede. Ik ben ongeveer een half jaar geleden begonnen met de hobby en ben direct voor een bak met co2 gegaan. De planten groeien er erg goed door en ik heb nauwelijks last van algen gehad. Dit komt denk ik mede door je goed in te lezen en de juist techniek in te zetten icm opruimers (garnalen en slakken). Waarschijnlijk heb je deze site al lang gezien maar dit heeft mij erg geholpen in het begin. https://www.aquascaping-blog.com/

Ik vind dat er niet echt een goede balans is tussen het hout en de stenen. De steen met de groene stip sluit niet echt aan bij de scape deze zou ik een beetje meer richting het geheel schuiven. Zorg dat je stenen echt in de bodem staan (door ze wat in de bodem te drukken) dit geeft het effect dat de stenen er al wat langer liggen. De opening (rode stip) vind ik niet echt natuurlijk. Deze zou ik anders positioneren. Verder staat het hout niet helemaal centraal wat goed is! Iets meer naar links mag nog wel. Positioneer de linkerkant op de gouden ratio (focal point).Verder zou ik nog wat stenen kapot slaan en kleine stenen rondom toevoegen. Dit geeft een natuurlijk effect. (wel afhankelijk van je planten keuze of dit nog zichtbaar blijft)

feedback.png
 
Laatst bewerkt:
Tip is om de hardscape en planten niet tegelijk te bestellen. Ga eerst met de hardscape aan de slag en vraag om feedback dmv foto's. Als dat helemaal naar wens is kun je de planten bestellen. Bestel je de planten gelijk dan is er te veel haast bij en dat komt de scape niet ten goede.

Goed idee om niet alle planten tegelijk te bestellen. De hardscapes etc. heb ik sowieso al eerder gekocht en daar ben ik nu dus mee aan het puzzelen. Heel erg bedankt voor je feedback, kan ik zeker wat mee! Goed idee om een steen kapot te slaan, in de winkel hadden ze alleen stenen van hetzelfde formaat, maar zelf klein maken behoort uiteraard ook tot de opties, haha!

Ik ga puzzelen, zal het resultaat weer posten!
 
Dit is het resultaat na een shuffle met de stenen en inderdaadwat stenen kapot slaan, ik ben hier veel blijer mee! Misschien nog een steen bijhalen om achteraan erbij te leggen o.i.d... en maar eens verder gaan denken hoe ik de plantjes wil.

emr9atxeahbf8.jpg


rwom7qg8ybbql.jpg


chiozjziga2ys.jpg


Meningen, tips en aanvullingen zijn welkom! :)
 
Planten wat je hebt uitgekozen icm het licht zou kunnen, maar het is wel erg matig.
Dat is een 14W LED met misschien 1000 Lumen op een hoogte van 48cm. Dat gaat allemaal bijzonder langzaam groeien.

Zat nu qua plantjes te denken aan Hermianthus Callitrichoides maar dat gaat het met dit lichtbalkje al helemaal niet worden natuurlijk. Heb je een goed idee voor een (betaalbaar) alternatief?
 
Misschien is dit iets voor je
https://nl.aliexpress.com/item/OUSS...lgo_pvid=81ecb01f-059f-406a-8e05-264fa86d9f50

ongeveer €55 euro en meer dan genoeg lumens. De a451 plus heeft maar liefst 6750 lumens. Komt met dimmer dus aanpasbaar. Het beste kun je kijken naar hoeveel PAR je op de bodem hebt. Lumens en watt is niet zo accuraat. Van de chihiros modellen is genoeg par data te vinden op internet. H. Callitrichoides kan al groeien vanaf 30 par.

EDIT: Ik zou lekker veel mosjes laten groeien op dat hout. Weeping mos met transparant visdraad (aangezien dit mos slecht hecht en visdraad het permanent op een lange plek houdt) of een mosje dat zich makkelijk laat vastgroeien aan hardscape zoals fissidens. Dit mosje kan je vaak al goedkoop kopen via marktplaats (fissidens fontanus), in de winkel is het wel duur. Dit kan eventueel met ada moss cotton thread. Dit lost zichzelf op na een tijdje en dan is het mos meestal wel vast gegroeid.

Verder kun je ook voorgrond plantjes combineren voor een natuurlijk effect. Dus wat HC en eleocharis acicularis mini en misschien nog wat glosso. Eleocharis acicularis mini is vooral mooi rondom stenen en aan de zijkant van de scape.
 
Laatst bewerkt:
Zat nu qua plantjes te denken aan Hermianthus Callitrichoides maar dat gaat het met dit lichtbalkje al helemaal niet worden natuurlijk. Heb je een goed idee voor een (betaalbaar) alternatief?
Hermianthus Callitrichoides icm je huidige plantenkeuze is geen goed plan. Omdat je de lichtbehoefte (en dan met name het lichtverzadigingspunt)
van de planten onderling te groot is. Zou nog even meer research over doen over plantensoorten die je goed met elkaar kan combineren...

Ik zou dus per definitie géén a451 Plus kopen, veels teveel licht. Zeker voor iemand die nog niet zo bekend is met CO2.
Hou het dan op de reguliere A451, en zelfs deze geeft al 'teveel' op full power. Als je deze instelt op 30% van je dimmer heb je meer dan genoeg. (gebaseerd op de huidige plantenkeuze)
En als je later besluit voor een plantenbak met veel kleur kan je makkelijk overschakelen naar een hoge instelling.
 
.

Ik zou dus per definitie géén a451 Plus kopen,.

De normale chihiros a451 kan niet op een 48cm aquarium. Of vergis ik mij dat deze ook aangepast kan worden?

En als je een makkelijker / minder licht alternatief zoekt ga dan voor monte carlo. Iets grotere blaadjes dan hc maar voor de rest lijkt het er erg op.
 
Laatst bewerkt:
De normale chihiros a451 kan niet op een 48cm aquarium. Of vergis ik mij dat deze ook aangepast kan worden?

En als je een makkelijker / minder licht alternatief zoekt ga dan voor monte carlo. Iets grotere blaadjes dan hc maar voor de rest lijkt het er erg op.

Ik heb de bak nog eens nagemeten, hij is 46cm. Ik zag inderdaad dat hij voor 45cm aquariums was, of zijn die pootjes licht flexibel dat ze de 45cm ook wel halen? Lichtbalkje ziet er verder goed uit. Ik las ook over RGB led balkjes, zijn die er ook in enigszins betaalbare vormen?

Monte Carlo zou een mooi alternatief zijn. zal daar vanavond eens wat meer over gaan lezen, heeft deze ook minder behoefte aan verlichting c.q. Co2? En blijft deze net zo laag als HC? Dat is hetgeen me aanspreekt namelijk. Wil het zo laag mogelijk houden, anders zie je mijn rotsen straks niet meer.
 
Ik heb geen idee of hij de 46cm haalt. Zelf heb ik een chihiros rgb 60 (iets van 2500 lumens) op een 80x40x40 bak met hangsysteem. Deze kun je sowieso wel aanpassen met de standaard. Dit is wel echt lage verlichting maar mijn mosjes, h. tripartita,crypt parva en buces doen het er goed op. Aangezien jouw bak 46 cm is en 46 hoog heb je denk ik twee units ervan nodig (chihiros rgb 45). En dan wordt het wel prijzig 2x 63 euro ongeveer.

Monte carlo heeft minder verlichting nodig en minder co2. Maar co2 zal wel nodig zijn om een mooi compact tapijtje te creëren. Let wel op dat deze iedere 1-2 weken gesnoeid moet worden. Als je daarmee wacht zal het tapijt steeds dikker worden en zal op den duur de onderkant afsterven. Met als gevolg dat het tapijt volledig omhoog kan komen en zal drijven aan de bovenkant.. Geen zorgen zolang jij netjes snoeit iedere 2 weken kan dit nooit gebeuren.

Marsilea crenata is een plantje dat met nog minder co2 en verlichting een tapijt kan vormen. Groeit wel langzamer dan monte carlo. Dus geduld voor een mooi compact tapijt. Wel minder snoeiwerk op lange termijn.

Een a451 plus is wel overkill maar aangezien je de normale 451 niet kunt aanpassen adviseerde ik deze. Daarnaast zou je misschien ook een tc420 controller erop aan kunnen sluiten voor een mooie op en afbouw van de verlichting. (vinden de vissen fijner dan ineens het licht aan of uit). Moet je wel even kijken naar de ampere van die lamp. Met mijn chihiros rgb 60 kon het niet omdat op full power de ampere te veel was voor de controller. Als jij de a451 op 10% oid draait moet het wel kunnen denk ik.

Verder heb ik een daytime lamp nu voor mijn nieuwe ada 45p. Dat is ook echt prachtige verlichting. Wel wat duurder.... Maar investeer in een goede lamp en je hebt er heel lang plezier van. Jaren!
 
Laatst bewerkt:
De normale chihiros a451 kan niet op een 48cm aquarium. Of vergis ik mij dat deze ook aangepast kan worden?
Klopt, je hebt idd gelijk.
Was er van overtuigd dat er een 'Stainless Stand' te verkrijgen van 22x11cm voor de A-series, maar dat is dus alleen voor de Plus series.
 
Goeie tips weer, bedankt. Heb de mosjes even opgezocht en de Fissidens vind ik super mooi, die ga ik zeker op het hout zetten! In combinatie met HC op de bodem en wat eleocharis accularis mini inderdaad. Verder wil ik nog wat hogers achteraan, ik dacht aan Pogostemon Stellatus (komt er meteen wat kleur in) midden achter, en wat Vallisneria (of Cyperus Helferi) links achter. Dan kijk je niet zo tegen m'n aanrecht aan, haha. Van wat ik heb kunnen vinden passen deze (op Vallnisneria na) redelijk goed bij elkaar qua behoeften denk ik, maar ik kan niet vinden wat écht de exacte behoeften zijn behalve dat op websites staat 'veel licht nodig' etc. Of zit ik er langs?

Nieuwe verlichting ga ik achteraan, maar ik vind dat echt zo lastig he! k ben gewoon echt niet zo thuis in de elektra-wereld. En dan heb je watt.. lumen.. kelvin.. ampere.. par.. pff. Ik zie door de bomen het bos niet meer! En er zijn zo veel verschillende lampen. Wat is bijvoorbeeld het voordeel van de Daytime lamp t.o.v. de a451?

Ik ben echt heel blij met jullie aanbevelingen! Investeren vind ik helemaal prima, de bedoeling is dat alles lang mee gaat (jaren) en het belangrijkste is dat het goed spul is (het eerste lichtbalkje was gewoon een miskoop, jammer maar helaas). Wat ik belangrijk vind: voldoende licht om mijn planten in hun behoefte te voorzien, mooi licht, en met een dimmer. Goed idee om er een controller op aan te sluiten, dat wil ik wel graag!
 
Zou inderdaad investeren in goede verlichting, met name kijken voor verlichting die je kan dimmen want hiermee kan je veel problemen vermijden.
Zelf maak ik gebruik van JMB verlichting, er hangt niet heel veel verlichting boven maar genoeg om mijn plantjes goed en gezond te laten groeien.
Vaak is veel verlichting niet nodig, dit zorgt vaak voor algen problemen en je moet ook nog eens vaker snoeien :D

Ik dacht eerst ook altijd dat tapijt plantjes veel verlichting nodig hadden, maar dat is dus niet zo.
Natuurlijk hebben ze wel meer nodig dan planten zoals Anubias etc. maar je hoef niet 35+ lumen te hebben zoals ze vaak aanraden.
Vaak is genoeg Co2 te key tot succes, heb jij voldoende Co2? dan blijven de algen vaak weg en gaan je tapijt plantjes ook meer horizontaal kruipen.

Neem vooral even de tijd om verlichting te kiezen, met voorkeur naar dimbare.
 
Zou inderdaad investeren in goede verlichting, met name kijken voor verlichting die je kan dimmen want hiermee kan je veel problemen vermijden.
maar je hoef niet 35+ lumen te hebben zoals ze vaak aanraden.
Vaak is genoeg Co2 te key tot succes, heb jij voldoende Co2?

Thanx, working on it! Zie dat veel lichtbalkjes juist weer errug sterk zijn en dan moet ik ze constant gedimd hebben staan. Momenteel heb ik een lichtbalkje van 1000 lumen, niet dimbaar. Denk jij ook dat die te zwak is?

Ik heb voldoende Co2. Staat een spiksplinternieuw Dennerle Quantum 300 setje hier.
 
Thanx, working on it! Zie dat veel lichtbalkjes juist weer errug sterk zijn en dan moet ik ze constant gedimd hebben staan. Momenteel heb ik een lichtbalkje van 1000 lumen, niet dimbaar. Denk jij ook dat die te zwak is?

Ik heb voldoende Co2. Staat een spiksplinternieuw Dennerle Quantum 300 setje hier.
Ja de Co2 moet voldoende zijn inderdaad alleen met 1000 Lumen word het wel erg lastig.
Je zou ongeveer richting de 3000 Lumen moeten gaan denk ik zo even geschat.
Zelf zit ik op 5400 Lumen op een bak van 100x50x50, deze lampen staan ook nog gedimt op 70% maar je kan de groei van het tapijtje eens zien in mijn foto album als je benieuwd ben :)
 
Nieuwe verlichting ga ik achteraan, maar ik vind dat echt zo lastig he! k ben gewoon echt niet zo thuis in de elektra-wereld. En dan heb je watt.. lumen.. kelvin.. ampere.. par.. pff. Ik zie door de bomen het bos niet meer! En er zijn zo veel verschillende lampen. Wat is bijvoorbeeld het voordeel van de Daytime lamp t.o.v. de a451?
,

Watt Kun je vergeten. Dit is totaal niet accuraat.

Over lumens zijn de meningen ook verdeeld. Echter zullen we het daar vaak mee moeten doen want een par meter is nou eenmaal duur.

Kun je aan de par metingen komen via forums dan is dit wel het beste.

De kelvin bepaalt de kleur in je bak. Waar de chihiros hoog in kelvin zit krijg je een beetje een blauwe waas. Ga je laag in de kelvin krijg je meer warm licht gele waas. De daytime heeft minder kelvin dan de chihiros dus minder blauw achtig. Dit is heel persoonlijk en eigenlijk alleen in het echt te zien. Op foto camera's kan je namelijk de kelvin aanpassen.

Persoonlijk ligt mijn voorkeur rond de 6500k. Daytime komt daar met 7000k erg dicht bij. Ik heb gekozen voor chihiros omdat deze goedkoper is dan daytime (mijn 128l bak). Ben achteraf erg blij met de chihiros rgb maar toch zie ik het blauwe wel een beetje. De a series staat er wel om bekend dat hij wat kleuren laat vervagen. Dit zal een daytime minder doen. Chihiros is nog steeds een prima lamp hoor. Daarnaast zit daytime wat hoger in de CRI. Hoe hoger hoe natuurlijker het er uit zal zien. Kortom. Chihiros prima lamp. Wil je mooiere/betere verlichting En wil je extra betalen dan Kun je voor daytime gaan. Een andere optie is nog een kessil a160 Tuna sun (wel duur). Maar wel kwaliteit en de kelvin is nog aanpasbaar dus volledig naar jou smaak aan te passen. Wil je de allerbeste verlichting dan is de radion xr15 de beste keuze. Verlichting is nou eenmaal ziekelijk duur. De chihiros is wel het beste qua prijs kwaliteit verhouding. Dus zorg voor een goede bodem, co2, mooie hardscape en als je dan nog geld over hebt kun je "betere" verlichting kopen dan chihiros.

Achteraf moest ik helaas belasting en invoerrechten betalen. De verkoper zet een lagere waarde erop maar je kunt er net tussenuit gepikt worden. Dit was uiteindelijk €30 duurder. Misschien had ik beter €100 bij kunnen leggen en voor daytime gaan. Maar nogmaals ik ben tevreden met mijn chihiros rgb.

Kun je Engels? Dit kanaal is geniaal. Zijn scapes zijn erg mooi en zeer veel goede informatie.



Verder heb jij een Cube bak. Deze zijn wat lastiger te scapen naar mijn mening. Vooral 46 hoog is met name lastig. Ik weet niet of je nog open staat om deze in de verkoop te doen maar een 60x30x36 is wel makkelijker te scapen. Of nog kleiner een 45x27x30. Is maar net wat je doel is eigenlijk.
 
Laatst bewerkt:
Dankje voor de uitgebreide info, heel verhelderend. Heb de filmpjes gekeken, man wat heeft die kerel een moeilijk accent, maar wel interressant verder. Mijn bak ga ik niet verkopen, deze past precies mooi op de plek waar ik hem wel hebben. Helaas geen ruimte voor een grotere bak, kleiner wil ik ook niet. En ik heb het kastje net helemaal opgeknapt de afgelopen maand dus ben er ook wel lichtelijk trots op :). Benverder in de verlichting gedoken en ben nu vooral de Chihiros RGB en de Chihiros A Series a451 (plus) aan het vergelijken, Daytime zou eventueel nog kunnen maar is financieel gezien wel echt op de grens, de rest is gewoon echt te duur. Ik kan geen PAR data vinden (nog) over de Plus versie, maar de RGB serie spreekt me vanwege het bredere kleurenpallet meer aan. Ik ben bang dat de A Serie wat kouder is, aangezien ik lees dat die op 8000K zit. Mijn gevoel zegt dat die nog meer een blauwe waas heeft dan de RGB variant maar ik weet dus niet of dat klopt. De RGB zit ook op 8000k las ik, maar vroeg me af of, doordat er ook rode ledjes in zitten, de rode tinten in de bak toch mooier naar voren zouden komen. Heb PAR data van gevonden van de Chihiros RGB en er wat berekeningen overheen gegooid per dim-stand. Dan kom ik op het volgende uit.

0jwwcAby0h9ZNaoBelJVVZ8s5M2V_CB-.png


Dit lijkt me wat zwak voor mijn plantenkeuze wat jij (Nigel) eerder ook al aangeeft, al denk ik dat het nog net zou kunnen. Met 40cm diepte heb ik dan nog PAR=36 en dat zou voldoende moeten zijn. Plus, ik lees ook dat deze PAR waarden boven water zijn getest, en dat deze onder water hoger uit vallen. Weet jij of dat klopt? En hoeveel er dan ongeveer bij zou komen? Ik denk dat deze dan toch wel sterk genoeg is? 2 balkjes is geen optie, dat vind ik er gewoon niet mooi uit zien.

Van de Chihiros A-serie vind ik de volgende PAR waarden, maar ik weet niet of dit van de plus-variant is of van de reguliere. Hoe dan ook, deze is sowieso sterk genoeg maar ik heb gewoon het gevoel dat de RGB mooier licht geeft maar kan dit dus niet onderbouwen.

0jwwcAby0h9ZNaoBelJVVZ8s5M2V_CB-.jpeg


Kan ook niet vinden wat de PAR waarden per dim-stand zijn voor de A-serie. Zou ik wel interessant vinden, maar is misschien wel met natte vingerwerk te achterhalen. Ben in dubio. Is de RGB sterk genoeg om HC te laten groeien? Is de A-Serie 'killer' van kleur dan de RGB dat jij weet?


Ik zie op internet overigens ook T420 controllers die geschikt zijn voor RGB, maar ik neem aan dat je daar de kleuren afzonderlijk niet mee kunt reguleren?
 
Deze man komt uit Singapore vandaar het accent. De rgb versie is nog steeds blauw achtig met de 8000k maar ik vind het te doen. Zelf persoonlijk heb ik de a serie niet gehad. Wel heb ik daar een foto waar deze vergeleken wordt met een andere lamp. Dan kun je zien dat de kleuren vervagen.

A series lamp
a_series.jpg

upload picture

Alternatief (welke weet ik niet)
andere_lamp.jpg

upload picture

Zodra een lamp over rgb beschikt wil het niet altijd zeggen dat het dan ook planten betere kleuren laat vertonen. Is mij ooit is gezegd.

Realiseer je dat de lamp niet helemaal boven de bak hangt. Hij hangt nog wat hoger dan de bak dus de vraag is of je die 40 cm haalt. Ik denk eerder 45-50 oid.

Ik weet niet of de chihiros 45 verschilt qua ampere in vergelijking met de chihiros 60. De chihiros rgb 60 op full power kan niet op een tc 420. Nee je kunt de kleuren helaas niet apart aansturen op de chihiros rgb. Het zal puur om de intensiteit van de lamp gaan.

Het klopt idd dat de par nog wat zal toenemen onder water maar hoeveel? Geen idee.

Ik snap het nut van je berekeningen niet helemaal. Je moet de rgb toch op full power draaien?

Je zou misschien de bodem wat dikker aan kunnen brengen maar of dit mooi is... en dit kost ook een hoop extra geld.
 
Laatst bewerkt:
Ja de Co2 moet voldoende zijn inderdaad alleen met 1000 Lumen word het wel erg lastig.
Je zou ongeveer richting de 3000 Lumen moeten gaan denk ik zo even geschat.
Zelf zit ik op 5400 Lumen op een bak van 100x50x50, deze lampen staan ook nog gedimt op 70% maar je kan de groei van het tapijtje eens zien in mijn foto album als je benieuwd ben :)

Thanx, en ziet er uit als een mooi grasmatje!! :)

De rgb versie is nog steeds blauw achtig met de 8000k maar ik vind het te doen. Zelf persoonlijk heb ik de a serie niet gehad. Wel heb ik daar een foto waar deze vergeleken wordt met een andere lamp. Dan kun je zien dat de kleuren vervagen.
.


Klopt, die berekeningen slaan voor de RGB nergens op, want die zou op full power moeten. Twijfel dus of die niet te zwak is, en heb gelezen dat hij krom kan trekken en dat hij warm wordt (?). Krijg zo zelf al niet meer een heel warm gevoel bij die lamp. De A-serie twijfel ik over, ik denk dat die het te flets maakt. Jouw foto's laten zit zien, maar bijv. ook dit filmpje: die betta is knalrood maar dat komt totaal niet naar voren. Wil ik niet! Vind het mooi als rood er uit springt, wil wat rode garnaaltjes er in en 1 plantje die ik wil (pogostemon stellata) heeft rode tinten. Die moeten er wel uit komen.

Dus ben nu aan het kijken naar de Daytime lamp. Maar daar zijn ook weer soorten van en ik kan er (nog) geen PAR gegevens van vinden. Ik zie dat jij de Daytime ECO hebt, ik denk dat die voor mij te zwak is. Als ik de Lumens vergelijk met de Chihiros dan zit Daytime een stuk lager? Eventueel zou ik er een 3e LED strip ik kunnen zetten maar dan komt 'ie nog maar aan de 1980 lumens.

Moet nog even kijken naar de overige typen Daytime lampen want ik zag dat er ook nog andere type lampen zijn. Bij de Control kun je de kleurtjes zelf instellen! Dat is wel heel gaaf.. maar erg prijzig met controller erbij haha.
 
Thanx, en ziet er uit als een mooi grasmatje!! :)




Klopt, die berekeningen slaan voor de RGB nergens op, want die zou op full power moeten. Twijfel dus of die niet te zwak is, en heb gelezen dat hij krom kan trekken en dat hij warm wordt (?). Krijg zo zelf al niet meer een heel warm gevoel bij die lamp. De A-serie twijfel ik over, ik denk dat die het te flets maakt. Jouw foto's laten zit zien, maar bijv. ook dit filmpje: die betta is knalrood maar dat komt totaal niet naar voren. Wil ik niet! Vind het mooi als rood er uit springt, wil wat rode garnaaltjes er in en 1 plantje die ik wil (pogostemon stellata) heeft rode tinten. Die moeten er wel uit komen.

Dus ben nu aan het kijken naar de Daytime lamp. Maar daar zijn ook weer soorten van en ik kan er (nog) geen PAR gegevens van vinden. Ik zie dat jij de Daytime ECO hebt, ik denk dat die voor mij te zwak is. Als ik de Lumens vergelijk met de Chihiros dan zit Daytime een stuk lager? Eventueel zou ik er een 3e LED strip ik kunnen zetten maar dan komt 'ie nog maar aan de 1980 lumens.

Moet nog even kijken naar de overige typen Daytime lampen want ik zag dat er ook nog andere type lampen zijn. Bij de Control kun je de kleurtjes zelf instellen! Dat is wel heel gaaf.. maar erg prijzig met controller erbij haha.


Dat krom trekken is hooguit een paar mm en echt heet wordt hij niet. Je voelt hem wat warmer worden maar je kan je vinger er makkelijk op houden.

Een daytime kan met een tc420 worden aangestuurd per kleur. Bij de chihiros kan dit niet. Par is van daytime helaas niet te vinden. Dus zal met lumens moeten… niet echt accuraat. Daarom beter te veel licht dan te weinig. Alles goed in de gaten houden en gaan spelen met intensiteit (Tc 420). Teveel alg is lagere verlichting en goed kijken of de planten groeien.

Een 3e strip is sowieso nodig ja. Ter vergelijking ik heb een daytime eco 40 op een 45x27x30 bak. Die van jou is een stuk hoger en dieper.

De chihiros rgb laat prachtige kleuren zien van mijn visjes, garnalen en mos.

2000 lumens is wel weinig ja. Erg lastig omdat je bak zo hoog is. Je kan zeker wel planten laten groeien met 2000 lumens maar het zal je misschien ooit beperken met planten in de toekomst. Voordeel is wel dat die daytime producten hun waarde redelijk behouden. Je kan het dus altijd later op marktplaats verkopen. Tegen een mooie prijs.
 
Een daytime kan met een tc420 worden aangestuurd per kleur.

Kan dit bij álle Daytimes? Of alleen bij de Daytime Control? Ik zou het liefste gaan voor de Daytime Cluster (40) denk ik.

En is de daytime echt zoveel mooier qua licht dat je zegt: ik geef er €120 meer aan uit?
 
Kan dit bij álle Daytimes? Of alleen bij de Daytime Control? Ik zou het liefste gaan voor de Daytime Cluster (40) denk ik.

En is de daytime echt zoveel mooier qua licht dat je zegt: ik geef er €120 meer aan uit?

De daytime is mooier maarja of het jou €120 euro meer waard is... dat blijft een mening natuurlijk. Aangezien de kelvin lager is en niet zo blauw zou ik zeggen van wel (mijn mening). CRI is ook hoger dus nog natuurlijker word je bak. Qua kleuren vind ik mijn chihiros rgb ook prima dusja. Qua levensduur claimt daytime 10.000 uur meer branduren dan chihiros. Het blijft jouw keuze lastig om hierin te adviseren.

Om de kleuren aan te sturen voor maanlicht etc heb je speciale modules nodig voor zover ik weet (ultra blue red white). Dus iets van daytime cluster control.


Realiseer wel (ik weet niet zeker of dit helemaal klopt), voordat je gaat bestellen zou ik hierover nog advies vragen bij azaqua. Snelle service of ergens anders waar je de lamp van plan bent om te kopen. Dat als je alle kanalen open zet het misschien niet het gewenste beeld geeft. Dus als je rood weg laat ik zeg maar iets heb je ook minder lumens. En niet die 2400 lumens (daytime cluster control 40 met ultra blue red white).

De daytime cluster 40 is volgens mij niet apart aan te sturen met kleuren maar geeft je wel meer lumens dan de eco versie. Een tc 420 kan hier puur gebruikt worden om het licht lang op te laten komen (en af). En je kunt de intensiteit aanpassen mocht dit nodig zijn ivm algen.

Mijn daytime eco 40 met ultra white kan ook niet apart kleuren aansturen.

Verder kun je de duurste verlichting boven je bak hangen maar met alleen goede verlichting ben je er niet. Je hardscape moet perfect in elkaar zitten voor het wauw effect. Neem hier dus echt de tijd voor tot je helemaal tevreden bent.
 
Laatst bewerkt:
Realiseer wel (ik weet niet zeker of dit helemaal klopt), voordat je gaat bestellen zou ik hierover nog advies vragen bij azaqua. Snelle service of ergens anders waar je de lamp van plan bent om te kopen.

Ik zal daar eens naartoe bellen. Jij hebt me alvast heel fijn op weg geholpen, heel erg bedankt daarvoor!

Verder kun je de duurste verlichting boven je bak hangen maar met alleen goede verlichting ben je er niet. Je hardscape moet perfect in elkaar zitten voor het wauw effect. Neem hier dus echt de tijd voor tot je helemaal tevreden bent.

Jep mee eens. Ben vandaag weer aan het prutsen geweest en ik denk nu dat ik hem hem zoals ik wil! Heb nog een steen bijgehaald en wat geschoven (centimeters). Ik vind hem zo wel mooi denk ik! Straks nog eens plantjes erbij en dan komt die wow wel (hoop ik) of het nou de Chihiros, Daytime of een andere lamp wordt.

8xx8cwhx4abdt.38.37.jpg

9b9sutzfxikcw.18.41%20(2).jpg

avcs6bspisfvk.18.41.jpg

lxt9xrqgv37dt.18.41%20(1).jpg


Blijft zo wel wat weinig ruimte over voor plantjes. HC langs de zijkanten omhoog en aan de voorkant, het paadje wilde ik een beetje vrij laten. Dan achterin iets hogers zodat je niet de aanrecht op kijkt, Pogostemon Stellatus denk ik want dat vind ik gewoon een mooierd! Ben alleen aan het afvragen hoe ik, op de verlichting even na dus, de opbouw het beste kan doen. Want als ik voeding ga gebruiken, bijv. Estimative Index, dan moet ik elke dag zo ongeveer iets toevoegen. Niet erg, maar ik ben in november 3 weken op vakantie.. Dus ik moet een alternatief zoeken, of anders de dry start methode gaan doen. Mijn zusje gaat toch in mn huis wonen dus kan zij mooi elke week even wat extra lucht erbij laten. Ik vraag me alleen af hoe ik het grind wat hoger ligt dan vochtig houdt. Het hoogteverschil tussen het laagste stuk grind en het hoogste stuk is toch iets van 10 a 15 cmen dat hoogste is na een dag al weer droog aan de bovenkant.. :rolleyes:
 
Ik zal daar eens naartoe bellen. Jij hebt me alvast heel fijn op weg geholpen, heel erg bedankt daarvoor!

Jep mee eens. Ben vandaag weer aan het prutsen geweest en ik denk nu dat ik hem hem zoals ik wil! Heb nog een steen bijgehaald en wat geschoven (centimeters). Ik vind hem zo wel mooi denk ik! Straks nog eens plantjes erbij en dan komt die wow wel (hoop ik) of het nou de Chihiros, Daytime of een andere lamp wordt.


Blijft zo wel wat weinig ruimte over voor plantjes. HC langs de zijkanten omhoog en aan de voorkant, het paadje wilde ik een beetje vrij laten. Dan achterin iets hogers zodat je niet de aanrecht op kijkt, Pogostemon Stellatus denk ik want dat vind ik gewoon een mooierd! Ben alleen aan het afvragen hoe ik, op de verlichting even na dus, de opbouw het beste kan doen. Want als ik voeding ga gebruiken, bijv. Estimative Index, dan moet ik elke dag zo ongeveer iets toevoegen. Niet erg, maar ik ben in november 3 weken op vakantie.. Dus ik moet een alternatief zoeken, of anders de dry start methode gaan doen. Mijn zusje gaat toch in mn huis wonen dus kan zij mooi elke week even wat extra lucht erbij laten. Ik vraag me alleen af hoe ik het grind wat hoger ligt dan vochtig houdt. Het hoogteverschil tussen het laagste stuk grind en het hoogste stuk is toch iets van 10 a 15 cmen dat hoogste is na een dag al weer droog aan de bovenkant.. :rolleyes:


Doe Wilco de groeten van me :)

Ik zou meerdere voorgrond planten combineren = natuurlijk effect. Eleocharis acicularis mini is een goede kandidaat! Plant deze langs de stenen. Zelf gebruik ik all-in-one tropica specialised ferts. Wel duurder maar wel gemakkelijker (niet mixen oid). Het is maar net wat je wil.

Als je zusje in je huis gaat wonen kan ze ook wel een pompje voeding iedere dag erin doen.

Hoogte verschil is idd lastig met dry start. Je wil namelijk geen plassen met water hebben (kan leiden tot algen). Dry start zou ik persoonlijk alleen doen met mosjes (als die vast moeten groeien aan hardscape met de blender methode). Als je gewoon carpet planten gebruikt zou ik lekker gewoon gelijk met water beginnen.
 
Hoogte verschil in een drystart is met een soil geen probleem. Je hebt nml te maken met capilaire werking (y)
 

Terug
Bovenaan