Optimisatie CO2 zonder injectie.


EmotionalSupportPuppy

Well-known member
Lid geworden
23 februari 2022
Berichten
1,071
Leeftijd
30
Goedenavond luitjes,

Ik loop al een tijdje tegen slechte groei van mijn plantjes aan. CO2 injectie is geen optie, want ik heb sterk bewegend oppervlaktewater.

Wat zijn mijn mogelijkheden ter maximaliseren van CO2 niveau in het water?

Alle suggesties worden gewaardeerd.
 
Zonder co2 zul je zoals ik het zie een natuurlijk co2 gehalte hebben in de bak. Als je meer co2 wil dan ontkom je volgens mij niet aan het toedienen van co2 tenzij ik iets over het hoofd zie. In low tech bakken kan carbo een beetje helpen.
 
Zonder co2 zul je zoals ik het zie een natuurlijk co2 gehalte hebben in de bak. Als je meer co2 wil dan ontkom je volgens mij niet aan het toedienen van co2 tenzij ik iets over het hoofd zie. In low tech bakken kan carbo een beetje helpen

Ik weet dat ik niet veel kan doen, maar ik wil wel zo veel mogelijk uit mijn situatie halen.
Hoe bevorder ik de natuurlijke opname van CO2? Dat is zeg maar de vraag.
 
Met een sterk bewegend oppervlakte heb je automatisch de natuurlijke CO2 waarden in je bak.
Maar hoe sterke beweging heb je, wat moet ik mij daar bij voorstellen?

En... wie zegt dat een koolstofprobleem is oorzaak is van je slechte plantengroei.
Misschien is er wel te weinig plantenvoeding aanwezig
 
Met een sterk bewegend oppervlakte heb je automatisch de natuurlijke CO2 waarden in je bak.
Maar hoe sterke beweging heb je, wat moet ik mij daar bij voorstellen?

En... wie zegt dat een koolstofprobleem is oorzaak is van je slechte plantengroei.
Misschien is er wel te weinig plantenvoeding aanwezig
Of teveel. Ik las net over de lean dose en rich dose en hoe planten meer moeite hebben om voedingstoffen binnen te krijgen als er te veel voedingsstoffen beschikbaar hebben, dat geld ook voor co2. Het kan zelfs giftig zijn voor planten
 
Of teveel. Ik las net over de lean dose en rich dose en hoe planten meer moeite hebben om voedingstoffen binnen te krijgen als er te veel voedingsstoffen beschikbaar hebben, dat geld ook voor co2. Het kan zelfs giftig zijn voor planten
Wat leuk. Je hebt iets net gelezen en dacht bij jezelf 'kom, laat ik er eens een melding van maken dat ik het heb gelezen. Wellicht heeft men hier iets aan'.
Nou... Bedankt voor je informatie :thumbs:
 
Teveel is niet zo snel een probleem tenzij je het erg bont maakt en het toxisch wordt. De EI staat juist voor overdoseren en daardoor krijg je geen algen.
Zonder toevoegen van co2 zit je op het natuurlijke gehalte en dat is nooit teveel.
 
Of teveel. Ik las net over de lean dose en rich dose en hoe planten meer moeite hebben om voedingstoffen binnen te krijgen als er te veel voedingsstoffen beschikbaar hebben, dat geld ook voor co2. Het kan zelfs giftig zijn voor planten
Correctie. Te veel is niet dodelijk voor planten
 
Wat leuk. Je hebt iets net gelezen en dacht bij jezelf 'kom, laat ik er eens een melding van maken dat ik het heb gelezen. Wellicht heeft men hier iets aan'.
Nou... Bedankt voor je informatie :thumbs:
Nou nou het mag wel wat liever Corne 😉
 
Met een sterk bewegend oppervlakte heb je automatisch de natuurlijke CO2 waarden in je bak.
Maar hoe sterke beweging heb je, wat moet ik mij daar bij voorstellen?

En... wie zegt dat een koolstofprobleem is oorzaak is van je slechte plantengroei.
Misschien is er wel te weinig plantenvoeding aanwezig
Een 2000l/u WaveMaker op een 440l bak die op sinuscyclus staat, dus pak hem beet 1500l/u. Het water is zo rijk aan zuurstof dat er zuurstofparels over het wateroppervlak gaan.

NPK doseer ik volgens 2x maximale dosering voor mijn bak per week (2 x per week maximale dosering)
 
Een 2000l/u WaveMaker op een 440l bak die op sinuscyclus staat, dus pak hem beet 1500l/u. Het water is zo rijk aan zuurstof dat er zuurstofparels over het wateroppervlak gaan.

NPK doseer ik volgens 2x maximale dosering voor mijn bak per week (2 x per week maximale dosering)
Dat is idd een beste stroming, denk ik. Vindt het altijd een beetje lastig in te schatten met een wavemaker.
Maar als er er zuurstofparels over het wateroppervlak gaan is dit teveel om CO2 toe te voegen. Het kan wel, maar dan moet je wel erg veel toevoegen omdat het erg snel uit je bak ontsnapt.

Als de NPK de maximale dosering heeft bereikt (micro en macro) zit daar ook niet veel ruimte voor verbetering. Maar ik heb te weinig info over je bemestingsregime om er verder wat zinnigs over te zeggen.
 
Met meer vissen krijg je ook meer mest en co2.
Idealiter.
Co2 zal door de stroming snel stabiel zijn met het co2 gehalte buiten de bak. Dit is ook de reden dat toevoegen geen nut heeft. Als ik het goed begrepen heb ;) dus meer vis staat niet gelijk aan meer co2..
 
Correctie. Te veel is niet dodelijk voor planten
Ik lees toch echt dit op internet: "Elke plant heeft een bepaalde limiet, en wanneer deze wordt overschreden, beginnen de voedingsstoffen die zich in het weefsel hebben verzameld, remmend of zelfs giftig (destructief) te werken. Dit geld trouwens ook voor CO2.
Het is daarom naïef om te denken dat, met een hoge concentratie aan voedingsstoffen, alle soorten planten perfect gaan groeien omdat ze onbeperkte hoeveelheden voedsel tot hun beschikking hebben"

Wat leuk. Je hebt iets net gelezen en dacht bij jezelf 'kom, laat ik er eens een melding van maken dat ik het heb gelezen. Wellicht heeft men hier iets aan'.
Nou... Bedankt voor je informatie :thumbs:
Ik hoef jou niets te vertellen want jij snapt het allemaal. Maar wellicht heeft men inderdaad iets aan deze informatie dat heb je goed gezien. Tof dat je het hebt opgemerkt!

@jessicapilon de aanwezigheid van voeding in het water ís een oorzaak van alg. Maar aangezien we niet zonder kunnen is dat feit onvermijdelijk. Ongeacht of alg op andere manieren te bestrijden is, blijft het feit dat er voeding voor de alg is een rede dat alg kan bestaan.
De ei methode is gebaseerd op rich dose techniek wat alleen aan te bevelen is bij ingedraaide tanks. Het nadeel is dat je elke week moet wisselen terwijl een leandose weer zorgt voor weinig grond "om op te staan" waardoor tekort heel snel een probleem kan worden. Planten hebben niet baat bij een overschot, planten hebben baat bij rust, precies genoeg, en balans.
 
Laatst bewerkt:
Huh mis ik wat? Hij bedankt hem gewoon voor de info. Misschien weet cornelius niet dat het giftig kan zijn!
Ik twijfel niet aan cornelius zn kunde. Hij kan mij meer vertellen dan ik hem daar zal ik zeker niet aan twijfelen. Daarom vind ik het jammer dat hij zo veel moeite heeft om met mij in discussie te gaan. Want blijkbaar begrijpt hij niet dat ik meer naar hem op kijk dan dat ik hem in twijfel trek.

Het was vooral naar ts en de rest bedoelt. Wilde alleen laten weten dat het ook nog een optie zou kunnen zijn, weet ik er wat van. Dat mogen de kenners vertellen. Ik lees alleen wat ik lees en dat deel ik graag!
 
Ik twijfel niet aan cornelius zn kunde. Hij kan mij meer vertellen dan ik hem daar zal ik zeker niet aan twijfelen. Daarom vind ik het jammer dat hij zo veel moeite heeft om met mij in discussie te gaan. Want blijkbaar begrijpt hij niet dat ik meer naar hem op kijk dan dat ik hem in twijfel trek.

Het was vooral naar ts en de rest bedoelt. Wilde alleen laten weten dat het ook nog een optie zou kunnen zijn, weet ik er wat van. Dat mogen de kenners vertellen. Ik lees alleen wat ik lees en dat deel ik graag!
Ik denk dat het in deze vooral belangrijk is de bron (of minimaal de context) te vermelden. Dan kan iedereen de info voor zichzelf op waarde schatten.
 
Planten hebben niet baat bij een overschot, planten hebben baat bij rust, precies genoeg, en balans.
Precies genoeg zal lastig worden want de ene plant vraagt meer van een bepaalde voedingsstof dan de ander dus je zult voor al je planten genoeg voeding moeten hebben.
En dan kan dat voor een plant die iets minder vraagt weleens "teveel" zijn denk ik maar dat kan met normale hoeveelheden geen kwaad. Het zijn juist tekorten die alg veroorzaken en geen overschotten (tenzij het toxisch wordt).
 

Terug
Bovenaan