Opstarten zoutwater aquarium (fowlr) (PH!)


DarthVader

Well-known member
Lid geworden
12 juni 2018
Berichten
65
Leeftijd
36
Hallo,

Ik ben voor het eerst een zoutwateraquarium aan het opstarten. Stenen, zand, zout.... en geduld. Zover was ik. Alleen toen ging het water testen met een testrip van Colombo. De ph van het water was nagenoeg hetzelfde als mijn zoetwater aquariums. Rond de 7.
Waarschijnlijk een hele domme vraag? Maar is het normaal dat je spul moet toevoegen om je PH te verhogen in een zoutwateraquarium? Ik was in de veronderstelling dat het zout/dan wel de stenen(jurassic reef rock) voor een andere ph zou zorgen. Ik heb inmiddels JBL PH plus besteld overigens.
 
Ga ajb geen Ph-plus of Ph-min toevoegen want de kans dat de boel crasht is aanzienlijk, je kan niet straffeloos zomaar gaan rommelen met waterwaardes, die zijn in balans en dat verstoor je dan.

Zou zelf overigens deze vraag in het zoutwater gedeelte van het forum plaatsen
 
Ik zou beginnen om te stoppen met strips want die zijn niet echt betrouwbaar. Ik heb ook zeewater en met het aanmaken van water zit je al snel op een ph van 7.8.
Heb je een foto van de bak en je andere waterwaarden? Je zal ook je ca en mg moeten kunnen testen net als je no3 en po4 en daar heb je aparte meetsetjes voor nodig.
 
Bij mijn zoetwateraquariums riepen mensen ook in koor dat ik allemaal test dingen nodig zou hebben. Nouja alles leeft hier prima. Test mijn water in zoetaquariums nooit.
Uiteraard dacht ik daar bij het zoutwater aquarium anders over. Zoutgehalte is iig prima volgens de refractometer.

Testrip, ik weet dat niet alles behalve de beste methode is... hoopte dat het afdoende zou zijn.
Volgens die strip is
GH 21 PLUS
KH 10-15
en ph rond de 7

Al moet ik zeggen ik heb een paar strippies achter elkaar gebruikt(5). 2 kregen zowaar voor de helft de rode kleur(ph 8.0-8.3). Maar de volgende werd weer oranje. KH/GH kleuren waren bij elke strip hetzelfde.
 

Bijlagen

  • DSC_0498.JPG
    DSC_0498.JPG
    533.9 KB · Weergaven: 167
Bij mijn zoetwateraquariums riepen mensen ook in koor dat ik allemaal test dingen nodig zou hebben. Nouja alles leeft hier prima. Test mijn water in zoetaquariums nooit.
Uiteraard dacht ik daar bij het zoutwater aquarium anders over. Zoutgehalte is iig prima volgens de refractometer.

Testrip, ik weet dat niet alles behalve de beste methode is... hoopte dat het afdoende zou zijn.
Volgens die strip is
GH 21 PLUS
KH 10-15
en ph rond de 7

Al moet ik zeggen ik heb een paar strippies achter elkaar gebruikt(5). 2 kregen zowaar voor de helft de rode kleur(ph 8.0-8.3). Maar de volgende werd weer oranje. KH/GH kleuren waren bij elke strip hetzelfde.
Dus je meet meerdere keren achter elkaar, en krijgt verschillende waarden. Wat zegt dat? Dat het product onbetrouwbaar is.
PH meten met een drupppeltest of een digitale meter.

Dat alles in je zoetwater bakken leeft zonder ooit te testen is meer geluk dan wijsheid.
Zout water is een geheel andere tak van sport, alles luistert veel nauwer dan met zoet water.
Je zult zeker moeten weten dat het water dat je toevoegt/ververst al goed is voor je het erin doet.
 
Kwestie van waterwissels bijhouden en een hoop planten. (Genoeg over geleerd om te kunnen zeggen dat dat prima gaat. Meermaals bevestigd gekregen van mensen die hun halve leven al aquariums houden. Maargoed ik weet dat de mening nogal verdeeld zijn. Dus dat neem ik voor lief.

Van zout kan ik inderdaad zeggen dat ik de ballen verstand er van heb. Ik zal iig zo'n digitale ph meter kopen. En zal tzt mijn water testen in de aquariumzaak voor de rest. Kom daar toch vaak genoeg. Daarnaast moet het gewoon mogelijk zijn met kraanwater. Ik ga voor de basis en niks meer. Geen koraal, niet al te bijzondere vissen.
 
Je moet niet de fout maken om zout en zout te vergelijken. Bij zout is alles veel preciezer en moet je eigenlijk wel waarden als mg en ca meten want zonder meten weet je niks en dan gaat het niet lang goed denk ik. De po4 kan ook niet met gewone druppels worden gemeten want die gaan niet zo laag als een po4 test voor zout.
Het is niet voor niks dat de zoutwaterhobby veel duurder is dan zoet.
en een hoop planten
Bedoel je koralen of wieren? Je hebt het over verversen met kraanwater maar dat moet met osmose wat je op peil brengt met zeezout wat daarvoor te koop is.
 
Misschien moet je dit ook eens lezen. Met kraanwater zou kunnen en dat op peil brengen met zout maar het is een hele gok en ik zou dat een beginneling niet willen adviseren.

 
@jessicapilon Dat begin ging over mijn zoetwateraquaria. In deze bak komt geen koraal. Een zogenoemde folwr tank. (fish only with live rock).

Het leek mij het makkelijkste met kraantwater. Ja, je kan tegen problemen aanlopen heb ik gelezen. Maar als het ook mis gaat met zo'n osmose ding. Dan heb ik voor jan d zo'n osmose ding gehaald. Ik snap dat het een boel geld kost, het zand, het zout en het steen hebben ook aardig wat gekocht als je dat vergelijkt met de zoetwateraquaria. Ik ga dus zo'n ph meter halen, inmiddels besteld. Dus stel mijn ph is goed, zoutwater is goed. En ik laat voor de rest het testen bij de aquariumwinkel , en zij zeggen nou prima of doe dit en dit en dan weer testen en dan prima.
Welke problemen ga ik dan nog meer tegen aan lopen daarna?
 
Ik ben zelf nog maar 4 jr met zout bezig dus niet een expert. Misschien kan lid @lbakker je betere adviezen geven met al zijn ervaring.
Het scheelt dat je geen koralen neemt en dat had ik even gemist. Veel zal ook afhangen denk ik van de kwaliteit van je kraanwater zoals je in de link kon lezen.
Op zich is zo n osmoseapparaat niet zo duur en die heb je al voor rond de 40 euro.
 
Het nadeel als je geen osmose gebruikt is dat je niet kunt sturen.
Veranderd het water van je leverancier, dan veranderd het water in je bak ook. Zeker als je zelf niet meet, weet je dus nooit of het water dat je toevoegt hetzelfde is als wat er in de bak zit.
De meeste zeevissen zin erg gevoelig en kunnen die schommelingen niet goed hebben.
 
Zelf zou ik denken dat je al problemen met de kh kan krijgen. Die is hier dan 9 en redelijk goed maar ja er zijn genoeg plaatsen waar die te hoog of te laag is of fink fluctueert. Zoals Ben al zegt kun je met osmose het mooi sturen.
 
Een heel kort antwoord op de directe vraag is, vergeet de ph waarde voor een startende zoutwater bak.

Lange antwoord. De ph waarde van een gemiddeld zoutwater aquarium ligt tussen de 7.8 en 8.4, dit is in jouw aquarium ook echt zo als je het water aangemaakt hebt met osmosewater en het het juiste zoutgehalte heeft. De ph waarde is voor een fowlr bak onbelangrijk om te meten/weten, de vissen merken er niets van. Voor koralen kan de ph waarde van belang zijn als je echt het uiterste aan groei en kleur eruit wilt halen maar ook dit heeft pas nut als "alle" andere variabelen perfect op elkaar afgestemd zijn (en dan ben je wel een paar jaar verder).
Over teststrips ga ik niet meer zeggen dan dat dit zonde van het geld was helaas.

Voor fish only zijn de belangrijkste waarden om regelmatig te meten de no2, no3 en po4 waarden, de rest kun je voorlopig vergeten. Doe jezelf een groot plezier en koop deze van salifert.

Succes met de opstart.
 
Op het osmosewater zal ik eigenwijs blijven. Voor de rest zal ik de tips opvolgen, en er uiteraard niks in gooien totdat ik een go heb mbt de waterwaarde.

Bedankt voor de tips.
 
Uiteindelijk ben je zelf de baas :)

Er zijn meerdere mensen in Nederland die kraanwater gebruiken voor een zoutwater aquarium maar er zijn maar weinig regio's waar het water zo'n goede kwaliteit heeft dat het geen problemen oplevert. Vooral silicaat, nitraat en fosfaat is een probleem waardoor je veel algen en een vuile bodem kan houden. Kh, ca en mg kunnen in een fish only bak naar verloop van tijd steeds hoger oplopen, doordat er geen verbruik door koralen is en het dagelijks toegevoegd wordt door het aanvullen van verdampings water.
 
Dus je meet meerdere keren achter elkaar, en krijgt verschillende waarden. Wat zegt dat? Dat het product onbetrouwbaar is.
Of dat je ze niet goed gebruikt..... belangrijk is: Stripjes droog bewaren, NIET in stromend water, 2-3 seconden dippen, dan "horizontaal aftikken" zodat overtallig water niet over de strip van het ene naar het andere vakje kan lopen. De resultaten zijn misschien niet erg nauwkeurig, maar geven wel een snelle indicatie. Bij twijfel kan je dan alsnog met een druppeltest nameten. Bij mij werken de stripjes prima, maar alleen de kH waarde is te gevoelig voor "besmetting" , en doe ik met een druppeltest.
 
Dus je meet meerdere keren achter elkaar, en krijgt verschillende waarden. Wat zegt dat? Dat het product onbetrouwbaar is.
PH meten met een drupppeltest of een digitale meter.

Dat alles in je zoetwater bakken leeft zonder ooit te testen is meer geluk dan wijsheid.
Zout water is een geheel andere tak van sport, alles luistert veel nauwer dan met zoet water.
Je zult zeker moeten weten dat het water dat je toevoegt/ververst al goed is voor je het erin doet.
Probably because the digital refractometer was not calibrated before each measurement.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Terug
Bovenaan