opstarten zee aquarium


R

Rvk

Guest
Heeft er iemand ervaring met draaien op kraanwater ??? Ik kreeg te horen dat ze hier in twente veel op gewoon kraanwater draaien en dan met extra filtermedium tegen cilicaat. Wat zou ik doen ??? Ik ga een rsm Max 250 opstarten maar osmose of kraanwater ???
 
u hier eens kijken, zeewaterforum.
Nieuw in het zeewater,bak+ombouw en opstart.(update 4 ...



www.zeewaterforum.nl � Alles over zeewater � Dagboeken
 
Of deze. Verkorte cursus zeeaquariumhouden - Jh Van Ommen



www.zeeaquarium-jh-van-ommen.nl/Van_zoet_naar_zee.htm






Een zoetwateraquarium is meestal een plantenbak met uitzondering van de ... in oplossing te houden, bij zeewaterbakken doen we het tegenovergestelde .... Over de kleur van de lampen en welke types wordt veel gediscussieerd, ..... Bij het opstarten van een bak vind je altijd nitriet, dat na verloop van tijd weer verdwijnt.


Zeewater voor het aquarium...
Voor het bereiden van kunstmatig zeewater � dat in een kunststof vat of glazen bak wordt aangemaakt � gebruiken we in eerste instantie gewoon kraanwater. Bij sommige drinkwaterleidingbedrijven wordt gebruik gemaakt van oppervlaktewater (Biesbosch bijvoorbeeld). Om dit water kiemvrij te krijgen (geen bacteri�n in het drinkwater) wordt er chloor aan toegevoegd. Er kan dus nog wat rest-chloor in het water aanwezig zijn. Deze minimale hoeveelheden kunnen we verwijderen door het water te beluchten. In die delen van het land waar bronwater wordt gebruikt, is het toevoegen van chloor niet nodig en gebeurt dit alleen als er sprake is van besmetting of indien er een nieuw stuk leiding in gebruik wordt genomen. Is het water "slecht" dan is een behandeling met actieve kool de meest eenvoudige manier om de kwaliteit te verbeteren. Een filterpot gevuld met actieve kool en fijn schelpengrit kan hier goede diensten bewijzen. Bevat kraanwater relatief veel nitraat (> 25 mg/l), silicaat (= kiezelzuur > 10 mg/l) en fosfaat (> 0,05 mg/l) dan kan het zinvol zijn het water te ontzouten (demineraliseren). Voor deze behandeling hebben we de keus uit twee mogelijkheden:
 
Toen mijn zeebakkie op kraanwater draaide kreeg ik last van kiezelalg. Je kan er silicaten ingooien om die er daarna weer uit te halen, maar beter is het er dan niet indoen. Toch? Ik kocht voor de meeste tijd zeewater. Daarnaast gebruikte ik osmosewater en zout. Dat ging goed.
 
Lees eens terug ,bij mij.
Laatste stuk,over Nitraat-Silicaat-Kiezelalg.
 
Bedankt bertus dat is duidelijke informatie daar heb ik wat aan . :thumbs:
 
mijn bak heeft een half jaar ofzo op kraanwater gedraaid..

Zoals bertus al schreef krijg je kiezelalg.. 100%..
Je kan een fosfaat killer gebruiken(rowaphos\diakat\triton al99) maar die halen ook fosfaat naar beneden, een combi werking die vaak, maar niet altijd gewenst is..

Bijkomend nadeel.. kraanwater bevat nitraat... dit wil je zo weinig mohelijk hebben. Zeker icm de afschuimer die standaard op de rsm gewoon niet goed is.

Bijkomend nadeel 2: ook kh en ca zit in leidinwater. Dit zal dus extra op de al toegevorgde elementen in je zout zitten.. hierdoor zal je bizarre waardes van 12+kh en 550+ ca krijgen.. wat ook verre van idraal is..

Een osmose apparaat kost vanaf 40 (ik zou er dan wel een DI hars filter achter plaatsen a 20 euro)
 
De silicaat killer bedoel je denk ik. Die van sera haalt deels de fosfaat eruit is mij gebleken, maar niet alles.
Maar dat hangt misschien ook van de hoeveelheid fosfaat af.
 
Zoals ik al zei, op kraanwater kreeg ik ook kiezelalg, behoorlijk veel zelfs. Met een reversed osmose apparaat met zeezout en af en toe zeewater kopen had ik daar geen last van.
 
jessicapilon zei:
De silicaat killer bedoel je denk ik. Die van sera haalt deels de fosfaat eruit is mij gebleken, maar niet alles.
Maar dat hangt misschien ook van de hoeveelheid fosfaat af.

alle silicaat verwijderaars, als ook fosfaat verwijderaars zijn op aluminium of ijzer basis..

en beide zullen in bepaalde maten zowel silicaat, als fosfaat verwijderen..
 

Terug
Bovenaan