Opstarten zee aquarium


A

ap1992

Guest
Goedemiddag,

Na een aantal jaren geleden mijn zoetwateraquaria verkocht te hebben is sinds kort mijn passie voor zee aquaria weer helemaal aangewakkerd.
Nou heb ik hier nog niet super veel ervaring mee, maar ben bereid om alle info en tips tot mij te nemen voor ik hier aan begin.
Om maar met de deur in huis te vallen, mocht ik er straks zeker van zijn dit te willen/kunnen dan is mijn eerste vraag: heeft iemand een tip voor een hoek aquarium?
Ik ben internet al even rond geweest maar vind veelal rechthoekige of vierkante aquaria, en ik wil die van mij graag in een hoek plaatsen, waar een hoekaquarium met een ronding uiteraard mooier is.

Gr. Aaldert
 
Heb je hier al eens gekeken:


Gaat alleen over zeeaquariums.
En lees de boeken van Tanne Hoff

Mvg ronald
 
Je hebt het over een hoekaquarium maar aan welke maat denk je en binnen wat voor budget? Bij zo n bak zul je zover ik weet ook weer aanpassingen moeten doen om met een sump te kunnen werken dus dat zal de kosten denk ik ook verhogen.
Ik neem aan dat je het al weet maar een zeewaterbak is vrij duur en niet met zoet te vergelijken.
 
Bedankt voor de tip Ronald, zal even kijken.

@jessicapilon maat tot ongeveer 1 bij 1 meter, kleiner mag ook. Er zit geen plafond aan het budget, ben mij er inderdaad bewust van dat het een stuk duurder en anders is dan zoetwater.
 
Zelf ook een hoek zeeaquarium gehad van 700 liter.
Het is te doen.Maar er kleven ook nadelen aan.
Indelen met levensteen is niet echt makkelijk.
Zelfde voor stroming in het aquarium.Dat gaat met langwerpig aquarium makkelijker.
Zelf had ik er een sump en extra voorraad tankje met osmose water.Het verbuik van verdampt water is hoger dan een zoet water aquarium.Me verdampte water werd automatisch bij gevuld.
En zorg dat je met een echte overloopkamer gaat werken met twee afvoer pijpen.
Zorg ook voor goede afzuiging in de kamer.
Zeewater is best wel agrassief.
En bezuinig niet op een goede eiwitafschuimer.Dat is het hart van je aquarium.
En zou zelf eens bij een gevuld aquarium kijken met gebogen ruit.Het vertekend wel iets.De en vind dat niet erg...de ander ergend zich eraan.
Er zijn ook hoek aquariums met rechte ruiten.
Weet niet waar je woont? Maar in Rotterdam zit een hele goede winkel voor zeewater.Waar je ook goed advies krijgt.

Mvg ronald
 
Mooi dat je ook een zoutwater aquarium wilt starten, we zijn behoorlijk in de minderheid hier op het forum :).

Ik heb zelf geen ervaring met een hoek aquarium maar wel verschillende gezien en het ziet er zeker mooi uit. Wel krijg je altijd te horen dat er wat beperkingen zijn zoals het verkrijgen van de juiste stroming in alle hoeken, de verlichting kan een uitdaging zijn vooral als je de meer lichtbehoefende koralen wilt gaan houden en de ruimte in de kast is erg beperkt waardoor een handige indeling voor de sump en alle techniek lastig is te vinden.
Maar lastig betekent natuurlijk niet dat het niet mogelijk is, voor elk probleem is een oplossingen te vinden.

Succes met het maken van de keuze.
 
Hier is een dagboek van iemand die afgelopen jaar een juwel hoekbak omgebouwd heeft naar zoutwater. Mooi ter inspiratie.

 

Terug
Bovenaan