Opstarten van sluierstaart aquarium


Annemieke aquarium

Active member
Lid geworden
28 juni 2021
Berichten
33
Leeftijd
30
Goedenavond Allemaal,

Het is zover! Het opstarten van mijn sluierstaart aquarium is begonnen. Hieronder een foto van het aquarium. Er ligt een zand bodem in, 2 waterpest plantjes en 2 andere plantjes waarvan ik de naam even kwijt ben. Voor de rest wat ornamenten en in het midden een lucht filter waar leuke bubbeltjes uitkomen. Ik heb de filter aangezet en de temperatuur op 18 graden gezet. Nu eerst even een aantal weken indraaien. Hebben jullie verder nog tips voor het indraaien van een sluierstaart aquarium? Ik vind het nu al zo leuk om te doen allemaal 🙈 😍 kan niet wachten tot de vissen komen 😍 oja let trouwens niet op het water wat nog troebel is. Dit moet nog even zakken en gefilterd worden.
 

Bijlagen

  • IMG_20220124_201310.jpg
    IMG_20220124_201310.jpg
    322.5 KB · Weergaven: 113
  • IMG_20220124_191718.jpg
    IMG_20220124_191718.jpg
    256.7 KB · Weergaven: 133
Leuke bak! Neem goed de tijd voor je vissen toevoegt, normaal gesproken neem je 4 weken de tijd zodat de Stikstofcyclus zich kan opbouwen.

 
Bedankt voor de link Giebeltje! Ik ga hem rustig even doorlezen. Ik begin het ook aardig te snappen wat betreft amonia en nitriet en nitraat. Wel lees ik veel verschillende berichten. De ene zegt dat je 4 weken het aquarium lekker zijn gang moet laten gaan en gewoon niks moet doen. De ander zegt dat je vissen voer of ammonia moet toevoegen in het water om het proces te helpen. Wat zijn jullie adviezen hierover?
 
Gefeliciteerd met je aquarium! Wat leuk dat je het met ons deelt! En dat je zo enthousiast bent! Mooi om te lezen!

De ene zegt dat je 4 weken het aquarium lekker zijn gang moet laten gaan en gewoon niks moet doen.
Dit zou ik doen.

De ander zegt dat je vissen voer of ammonia moet toevoegen in het water om het proces te helpen.
En dit snufje voer toevoegen zou ik ook doen!

Dus eigenlijk een combinatie van beiden ;). Je geeft moeder natuur door dat snufje voer een duwtje de goede richting op. Dan gaat ze voor je aan de slag en regelt ze het allemaal voor je, terwijl je achterover kunt leunen met een kopje thee, en vervolgens alleen nog hoeft te monitoren en bij te sturen.
Heb je watertesten in huis? Dat is nog wel een aanrader, om die aan te schaffen (druppeltests zijn nauwkeuriger) zodat je het proces van het op gang komen van de stikstofcyclus kunt volgen.
Als je water dan na een week of 4 geen NH3/NO2 meting meer geeft, en wel wat NO3 (zou ik even met een tussenpoos van een dag of twee/drie, paar keer meten), dan weet je dat hij goed is ingedraaid en ready to receive fish.
 
Als je niets doe is er ook niets om te zetten.

Je wil bacterieen kweken om vervuiling om te zetten dus zul je moeten voeren zodat er vervuiling ontstaat. Zeker met toevoegen van sluiers heb je aardig wat bacties nodig. Des te meer je heb na 4 weken des te beter het afbraakproces bij plaatsen van de vissen van start gaat.

Hoe je wil opstarten met voer of de salmiak methode is aan jouw. Inderdaad is het hebben van NH3/4 en NO2 drupjes handig. Vooral als je de vissen ga plaatsen zodat je dit kunt monitoren en tijdig kan ingrijpen met verversen bij pieken.
 
Oké bedankt voor jullie reacties. Nu kan ik weer verder met het indraaien van het aquarium. Ik zal er dagelijks wat voer ingooien en ik zal testen gaan halen bij de winkel zodat ik het kan monitoren. Het water is inmiddels goed helder 😃👍
 

Bijlagen

  • IMG_20220126_122759.jpg
    IMG_20220126_122759.jpg
    390.4 KB · Weergaven: 94
Oja even vergeten te vragen maar wat voor voer geven jullie de sluiers?
 
Ik heb zelf verschillende merken geprobeerd, hier zijn mijn ervaringen:

1: Hikari, verschillende typen. Hier zit GMO soja in, daarom ben ik er mee
gestopt. Ze lustten het wel en deden het er goed op, maar dit is mijn
persoonlijke keuze.

2: VoerVoorVis goudviskorrels. Goedkope korrels, maar omdat er tarwe in zit
wil ik mijn zak leegmaken en er daarna mee stoppen. Ook deze korrels
worden goed gegeten trouwens.

3: Momenteel voer ik Kingyo High Grow (drijvende pellets) die ik straks
vervang door Kingyo Color Plus, omdat mijn vissen zo ongeveer uitgegroeid
zijn als de zak leeg is. Daarnaast Kingyo Royal Mix ( zinkende pellets) en als
de zak leeg is heb ik nog Kingyo Geel Sinking liggen. Eenmaal per maand
krijgen ze een 5-daagse kuur van Kingyo zinkende pellets besprenkeld met
Kingyo vitaminedruppels en bestoven met pure cacao.

4. Als ik drijvende pellets voer, geef ik tegelijkertijd gekookte gepelde
doperwten, en als ik zinkende pellets voer zonder cacao, geef ik fijngesneden
Romaanse sla en ik de zomer goed gewassen Eendenkroos.

5. Op zondag krijgen ze hier diepvries rode muggenlarven, artemia of
mosselvlees, of levend voer.
 
Oja even vergeten te vragen maar wat voor voer geven jullie de sluiers?
Bij mij krijgen ze aan pelletvoer momenteel afwisselend saki hikari balance en saki hikari color.
Heb ze ook een poosje goldfish excel gegeven (ook hikari), maar daar ging een van de sluiers wat van drijven. Ben over dit voer eigenlijk wel tevreden. En, niet geheel onbelangrijk, de vissen ook want die werken het allemaal erg enthousiast naar binnen ;).
Ik geef ze niks drijvends, alles wat ik er in doe zinkt. Verder vreten ze m'n planten op, en af en toe wat groenvoer, dat dan wel allemaal gekookt en afgekoeld. Erwti Pellati (gekookt en daarna allemaal ambachtelijk gepeld door ondergetekende) is een favoriet. Courgette (geschild+gekookt) en tuinbonen (gekookt en gepeld) en spruiten (gekookt, fijngesneden stukjes) probeer ik ze soms nog wel aan te smeren, maar vinden ze hier overwegend wat minder. Ik voer het groenvoer met de hand, dan knijp ik het ook allemaal wat fijner en kleiner, zodat het voor hen wat makkelijker te behappen is.
Heel af en toe eens wat diepvries rode muggenlarven (van tevoren goed ontdooid, uitgespoeld, en dan op kamertemperatuur), dat is voor ze als snoep.
Ook dat met de hand. Dan weet ik dat ongeveer iedereen wel een portie krijgt.

Alles met mate. Ik geef paar keer per dag echt kleine beetjes. Liever twee keer heel weinig dan een keer te veel. Soms laat ik ze ook even een dagje vasten, om de inwendige vis ook wat rust te geven. Maar ik heb dan ook echt al oudere vissen zwemmen (1x 14 jaar, 2x 7+ jaar inmiddels geloof ik). En die hoeven niet meer op te groeien (al hebben ze alsnog een groeispurt doorgemaakt na zo veel jaar). Bij hen let ik er nu vooral op of ze het goed kunnen verteren/verwerken allemaal.

Dat zinkende voer heeft voor mij nog wel de aardige bijkomstigheid gehad dat het niet met de waterstroom linea recta het juwel binnenfilter in werd afgevoerd. Dat gebeurde met het drijvende voer wel. Over of drijvend of zinkend voer beter is voor sluiers heb ik verschillende dingen gelezen. Dat ze hier alleen zinkend voer krijgen komt door m'n goudvis. Die is blind en kan het voer anders niet vinden.
 
Aanvulling: ik heb van een stukje slang een drijvende ring gemaakt, waar ik de drijvende pellets in strooi. Voor mijn vissen is dit meteen een soort fitnesstraining voor de afwisseling, en de pellets worden niet de filters ingezogen😀
 
Bedankt voor al jullie informatie. Met deze tips ga ik zeker wat doen. Op dit moment draait het aquarium ongeveer 1,5 week. Ik zie wel dat mijn planten bruin beginnen te worden. Behoord dit tot het proces? Of is de stroming niet goed? Links doen mijn planten het namelijk beter dan rechts. De luchtpomp staat niet elke dag aan. Zou ik die regelmatiger aan moeten zetten?
 

Bijlagen

  • IMG_20220131_133142.jpg
    IMG_20220131_133142.jpg
    469.2 KB · Weergaven: 96
  • IMG_20220131_131802.jpg
    IMG_20220131_131802.jpg
    437.4 KB · Weergaven: 95
Bij de opstart ontstaat bruinalg. Dit is geen mooi gezicht maar kan geen kwaad. Dit gaat vanzelf weg als je aquarium stabiel is en dit duurt even.

Ik kan je filter uitlaat niet zien maar als je die een beetje omhoog richt zodat je wat golving in het wateroppervlak zie is het prima dan hoeft de luchtpomp verder niet aan. De luchtpomp geeft belletjes af waardoor je beweging boven in krijg maar dit kan dus ook met je filter uitlaat.
 
Ziet er leuk uit ben benieuwd naar de vissen als het zover is
 
Oké bedankt voor het antwoorden. Dan laat ik het proces lekker zijn gang gaan 😊 en ik kan niet wachten tot de vissen komen 😍 ik houd jullie zeker op de hoogte! 😁
 
Even een update! De eerste bewoner is sinds vandaag gearriveerd en doet het super! 😍 Is lekker aan ontdekken! Hieronder een foto. Er komt nog een sluierstaart bij maar die komt volgende week.
 

Bijlagen

  • IMG_20220212_164058.jpg
    IMG_20220212_164058.jpg
    470.9 KB · Weergaven: 99
  • IMG_20220212_164046.jpg
    IMG_20220212_164046.jpg
    353.5 KB · Weergaven: 93
Bedankt! Ben er helemaal verliefd op 😍 volgens mij is het een mannetje en ik heb hem opgemeten. Hij is 19 cm van kop tot het puntje van zijn staart. Volgende week komt er nog een sluier bij van hetzelfde formaat. Zou het nog kunnen om een stuk of 4 Roodvin Winde erbij te doen? Of wordt dat te druk in een juwel rio 180?
 

Bijlagen

  • IMG_20220212_165222.jpg
    IMG_20220212_165222.jpg
    404.4 KB · Weergaven: 96
Oké dan komen er geen Roodvin Windes bij.
 
Dat is al een grote jongen :love:

Gezien de bouw zal dit een wat snellere sluier wezen die wel wat ruimte nodig heeft. De tweede volgende week erbij en zou ik even aanzien hoe het een en ander ontwikkeld. Je heb eventueel nog ruimte voor een 3e. Als je 2e een vrouwtje is en deze grote jongen teveel van het goede word ivm paaien voor het vrouwtje heb je nog een uitwijk mogelijkheid om nog een vrouwtje erbij te nemen.
 
Mooi beest. ^^ Groot exemplaartje al. Je kunt kijken inderdaad of je op geslacht kunt selecteren. Het kan zoals Michelle al zegt wat tricky zijn als je een mannetje hebt dat wil paren, en alle aandacht wordt op één vrouwtje gericht. In zo'n bak kan ze dan nergens naartoe. (Bij mij werd dat in een 2-meterbak al too much, met een adhd-mannetje dat van geen ophouden wist.) Evt kun je ook voor alleen mannetjes gaan. :)

Ik zou ook even wat voorzichtig zijn met de hoeveelheid voer in het begin, aangezien je bak nog maar kort draait. 🙏
 
Bedankt voor jullie tips! Ik was nog in twijfel of er een mannetje of vrouwtje bijkomt. Dus alle tips zijn welkom! Deze jongen is nu 19 cm lang. In de aquarium speciaal zaak vertelde zij dat hij ongeveer een leeftijd had van 6 jaar oud. Kan dit kloppen? En denken jullie dat hij nog groter gaat worden? Zo ja, dan wil ik er denk ik een mannetje bij want dan laat ik het bij 2 sluiers. Ook vroeg ik me later nog af hoe dit proces in zijn werk gaat. Worden vissen van 6 jaar oud bij een kweker vandaan gehaald?
 
Normaal gesproken zijn ze op die leeftijd wel uitgegroeid. Vissen groeien in principe hun hele leven door, maar dat zal bij deze nog maar heel minimaal zijn. :) Die van jou heeft een prima grootte bereikt.

6 jaar oud, dan moet hij een ander baasje gehad hebben of onderdeel van het meubilair van je vissenzaak zijn geweest. ;) Kwekers leveren voor zover ik weet vooral jonge dieren, van 6-12 maanden oud. Je hebt ook wel eens dat ze op bestelling wat ouder binnenkomen, zodat mensen met bijv een vijver gelijk wat grotere vissen hebben. Maar 6 jaar oud, nee, het levert ze niks op om vissen zo lang te houden.
 
Laatst bewerkt:
Ik dacht inderdaad ook al dat dat niet rendabel is voor een kweker. Ze vertelde wel dat als ik nog zo'n groot exemplaar wilde dat ze die konden bestellen voor mij. Vandaar dat ik mij afvroeg of ze dan 6 jaar bij een kweker zitten.

Ik hoop dat ik hem nog mooie jaren erbij kan geven. Ik zie in ieder geval dat hij erg vrolijk rond zwemt, goed eet, nieuwsgierig is dus volgens mij gaat het wel goed. Vind het leuk om hem te leren kennen en ik hoop dat ik het allemaal goed doe voor hem.
 
En ik vroeg me af.. Is dit geen komeet staart? Hij zat in de bak met sluierstaarten en zo is hij mij ook verkocht. Maar zou het geen komeet staart zijn? Zo ja, dan zit hij zeker veelste klein gehuisvestigd?
 

Bijlagen

  • IMG_20220212_165823.jpg
    IMG_20220212_165823.jpg
    404.6 KB · Weergaven: 78
Oei ja dat is een enkelvin.

Een sluierstaart heeft 4 uit eindens en deze heeft er 2.

Sluierstaarten zijn vaak mixen van soorten dus kan je ook zoals jouwe een torpedo lijf treffen. Lang gerekt lijf deze worden in het algemeen groter dan de bolle korte lijven. Ze zijn daardoor een stuk sneller en bewegelijker dan een sluier. Als je nog een sluier krijg met een bol lijf die zal een stuk langzamer zijn en kun je problemen krijgen dat die niet genoeg voer zal kunnen veroveren.

dit is dus geen sluierstaart als hij 1 deel staart heeft at ik zo zie in je filmpje
 
Laatst bewerkt:
Pff dat heb ik weer.. Dan kan ik deze jongen niet bieden wat hij nodig heeft. Een komeetstaart gaat nog groter worden en heeft veel meer ruimte nodig. Zeker als ik 2 komeetstaarten neem want ik wil deze niet alleen laten zitten. Ik denk dat ik hem terug breng naar de winkel aankomende week. Tenzij iemand anders deze mooie jongen wil overnemen en hier genoeg ruimte voor heeft? Is er een topic voor op dit forum? Ik denk dat deze beter in een vijver terecht kan komen.
 
Ik hoop dat ik hem nog mooie jaren erbij kan geven.
Enkelstaarten kunnen 15/20 jaar worden en soms wel 40+. Dus je hebt nog even. (Als je hem zou houden.) :)

Een komeetstaart gaat nog groter worden
Neuh dat hoeft niet hoor. Je hebt bij goudvissen hele verschillende lengtes die ze bereiken, afhankelijk van de genetica en groeiomstandigheden. Sommige worden niet groter dan 10 cm incl staart en andere halen de 40 cm. Die van jou is voor een aquariumgoudvis vrij gemiddeld.

Dus hij zou na 6 jaar ongeveer deze lengte moeten houden. Of een Rio 180 dan handig is... De een zou zeggen absoluut niet, de ander vindt het nog kunnen. Ik twijfel. Kan hij beter ruimer zitten? Ja. Heeft zo'n vis voldoende bewustzijnsniveau om zich aan die 1 meter te storen? Dat betwijfel ik ergens dan ook weer.

Your choice.
 
Bedankt voor je antwoord! Zelf heb ik besloten om de vis niet te houden. Ik gun hem een beter leven waar hij meer ruimte heeft om zijn leven te kunnen leven. Ik vind het zelf erg jammer maar gun hem gewoon meer als wat ik kan bieden. Hij heeft nog een heel leventje voor zich. Nu alleen nog een goed onderkomen zoeken voor hem
 
Je bent geslaagd voor de test. ;) Fijn dat je het zekere voor het onzekere neemt en hem het best mogelijk leven gunt. Hopelijk lukt het je snel om een nieuw onderkomen te vinden. :) En blijf vooral in de hobby en op het forum. Het aquarium staat er nu toch, hè? Dus er moet wel iets in komen, muhaha.
 
Ik blijf zeker actief op het forum. Elke keer leer je weer iets nieuws bij en dat is super leuk! Een nieuw onderkomen zoeken wordt wel lastig want ik ken weinig mensen met een vijver of een heel groot aquarium. Ook denk ik dat het nu wel koud is om een vijver in te gaan voor hem?
 
Wat een rot situatie door die LFS. Nu zit jij met die mooie vis en terug brengen is ook moeilijk. Zou ik ook moeilijk vinden want waar beland hij dan. Koopt een of andere gek met 60 cm aquarium hem :(

Op zich houd hij het wel even bij je uit gezien je nog niets heb rond zwemmen en inderdaad is het nu wel wat frisjes voor een vijver. Je zou gewoon even op je gemak kunnen rond kijken waar je hem kan plaatsen. Gewoon aanbellen bij een huis met een vijver en situatie uitleggen en wellicht zeggen ze breng het beestje maar.

@Olympus tag ik misschien heeft die nog ruimte. Is niet heel veel online maar wie weet.

Misschien is het handig om even je regio te melden waar je woon. Er is ook een aangeboden sectie maar goudvissen is niet de makkelijkste herplaatser. Advertentie MP? Face book heb ik weinig verstand van maar zul je ook wel iets hebben. Vijveraars moet je hebben. Ik denk dat er weinig enkelvin aquariumhouders zijn.
 

Terug
Bovenaan