Opstarten van een oude bak


I

isatje

Guest
Een tijdje geleden dat ik hier geweest ben, wegens allerlei medische redenen!
Maar ik ga terug een aquarium opstarten!

bakmaat is 80 op 40 op 60 ongeveer.

Mijn eerste vraag is als volgt. Het aquarium is met binnenfilter en ik wil dat zo behouden ook, maar ik heb die bak van iemand gekregen en voorheen hebben daar muizen voor slangen ingezeten.
Ik zou deze dus grondig willen kuisen en ontsmetten maar weet niet goed met wat juist.

Ik zou hem daarna willen testen op lekken, dus zal ik hem moeten tot boven vullen, en een paar dagen laten staan om te bekijken.

Daarna zou ik beginnen met de inrichting

- nieuwe steentjes
- nieuwe zuurstofpompje (reeds aangeschaft)
- nieuwe planten
- nieuwe watten en dergelijke

De vissen zelf heb ik reeds.Deze bestaan uit 5 grote molly's en jongskes
14 tetra's
1 platy

en dan zitten er nog een paar garnaaltjes en helenaslakken in.

Vraag 2 is : hoelang laat ik die beter draaien vooraleer mijn visbestand over te plaatsen?

Welke produkten bij opstarten en welke verder gebruiken??

Andere tips zijn ook welkom!
 
Hallo Isatje.
Zet de bak vol water.
Doe er een flinke scheut chloor in(bleekwater.)
Laat hem een nacht staan,en laat hem dan weer leeglopen.
Dan rechtop zetten, en met slang schoonspoelen.
Chloor verdampt vanzelf. dus ruik je niets meer,kan je hem inrichten.

Zet er eerst snelgroeiende zuurstof planten in.
verkruimel wat vlokvoer in het water.
Heb je al een filter,knijp die dan in het binnenfilter uit.

Laat em 3 weken indraaien,tot het nitriet 0 is.
 
moet het zuivere chloor zijn, of mag bleekwater gewoon ook? Ik heb het beiden in huis!

En dan kwestie van de Gh, wij zitten met een ontkalker, nu zet ik deze voor desbetreffende visjes altijd uit, als ik water ververs, want onze Gh is anders zeer hoog. Maar als ik hem uitzet scheelt het wel veel.

Weet iemand de beste waarden???
 
ondertussen heb ik hem helemaal gevuld en chloor toegevoegd, en ben ik tot de ontdekking gekomen dat er een lek inzit, zichtbaar aan de rand. Dit kan wel verholpen worden met silicone, maar op de bodem kan ik het niet zien, dus hoe kan ik testen of daar lekken zitten?
 
als je hem nou morgen weer leeg laat lopen leg je alstie droog is een aantal witte printerpapier eronder, en dan weer vullen, dan kun je aan het papier zien waar het lekt.
 
Ik heb even navraag gedaan om hem opnieuw te laten kitten, maar weet niet wat het kost. Mijn man zou zelf de herstelling wel uitvoeren maar hij heeft totaal geen interesse in mijn hobby, dus vrees er beetje voor dat hij hem zal kitten helemaal.

Ik ben van Belgi� regio gent, en weet niet juist waar ik moet zijn om dat tegen betaalbare prijs te doen

Ik kan wel zien dat er onderaan op t zelfde stuk ook een lek zit. t Is dus eigenlijk de achterkant die lekt pfff
 
Als je weet waar de lek zit; die gehele hoek uitsnijden en opnieuw kitten.
 
Het goede nieuws is, dat de bak niet zal opgestart worden! Ik heb dit weekend een nieuwe aqua gekocht en deze ondertussen geplaatst en opgestart! Ik wou er echt niet aan beginnen omdat er meerdere lekken waren. Bedankt voor de info!
 

Terug
Bovenaan