Opstarten rio 125


Miro

Well-known member
Lid geworden
14 november 2019
Berichten
575
Leeftijd
34
Locatie
Woerden
Hallo allemaal,
Ik dacht dat dit de beste plek was voor deze vraag, maar ik weet het niet zeker.
Ik heb inmiddels de Rio 125 gekocht. Ik heb de handleiding gelezen en veel gegoogled, ook het artikel "opstarten van een aquarium" van Tien heb ik al gevonden. Toch heb ik nog een paar vragen, die staan onderaan.

Zo wilde ik het aanpakken:

Voorbereiding:
  • Wassen vh aquarium hoeft niet?
  • Bodem. Zand + voedingsbodem. Zand/grind eerst afspoelen.
  • Poster erachter
  • Decoratie eerst schoonmaken en uitkoken. Hout niet koken, wel poos in water zodat het water opzuigt?
  • Filter/pomp aanzetten
  • Beetje water erin, plantjes en decoratie erin. Rest vh water + waterbereiders erbij.
Evenwicht bereiken = 3-4 wkn.
  • Licht niet te lang aan. 1e dagen 4 uur, na 2 weken 12 uur
  • Waterwaardes meten
  • In het begin vaker water verversen?
Vissen erbij:
  • In etappes van minstens een week.

Mijn vragen:
1- moet een juwel aquarium ook gespoeld worden voor gebruik? in de handleiding kom ik dat nergens tegen.
2- welke "waterbereiders" zijn handig om te gebruiken? een bacteriesoepje lijkt mijzelf wel nuttig.
3- in de opstartfase juist wel of niet water verversen? Of is dat afhankelijk van de nitrietwaardes en dergelijke?
4- ik heb een oud stuk kienhout uit mijn vorige aquarium. moet ik dit uitkoken of alleen schoonmaken?
5- mijn belangrijkste vragen gaan over de bodem. wel of geen voedingsbodem?
6- en het leek me leuk om corydorassen te nemen (aardig wat) en die houden van zand. maar ik lees dat zand kan "dichtslaan". Of is dat geen probleem als er een groep corydorassen doorheen raust?

Bedankt alvast.
Robert
 
1- moet een juwel aquarium ook gespoeld worden voor gebruik? in de handleiding kom ik dat nergens tegen.
Ja, gewoon spoelen met schoon water, geen zeep of iets dergelijks gebruiken. Dit is om te zorgen dat eventuele vuil deeltjes weg gespoeld worden.

2- welke "waterbereiders" zijn handig om te gebruiken? een bacteriesoepje lijkt mijzelf wel nuttig.
Geen, ik gebruik ze zelf in ieder geval nooit. Wel is het indraaien van een aquarium wat meer dan een "evenwicht bereiken" en je zal actief moeten zorgen dat de stikstofkringloop op gang komt. Alleen een bak met water vullen, plantjes plaatsen, eventueel (maar m.i. onnodig) bacteriën toevoegen is niet voldoende. Op deze link wat meer informatie. Ook hebben wij op het forum een mooi bericht over het indraaien met ammonium chloride, een methode die ik zou aanraden maar is wel wat wetenschappelijk: https://aquaforum.nl/threads/met-salmiak-een-aquarium-biologisch-starten-in-3-tot-4-weken.166695/

3- in de opstartfase juist wel of niet water verversen? Of is dat afhankelijk van de nitrietwaardes en dergelijke?
Ligt er aan welke methode van opstarten je gaat gebruiken. Bij gewoon opstarten met rottend voer zou ik niet verversen, tenminste pas 80-90% verversen als je klaar bent.

4- ik heb een oud stuk kienhout uit mijn vorige aquarium. moet ik dit uitkoken of alleen schoonmaken?
Hout nooit uitkoken dit verzwakt de structuur en daardoor zal het eerder gaan rotten. Gewone decoratie / ornamenten zou ik ook niet uitkoken, vaak kunnen ze daar helemaal niet tegen. Steen kun je wel uitkoken of bakken in de oven.

5- mijn belangrijkste vragen gaan over de bodem. wel of geen voedingsbodem?
Hier zullen de meningen over verdeeld zijn. Ik gebruik al jaren geen voedingsbodem meer en plaats voedingscapsules of klei bolletjes bij de wortels van de planten die het nodig hebben. Zo kun je gericht voeding geven en heb je geen gezeur als die voedingsbodem na een paar jaar is uitgewerkt. Al zal een voedingsbodem de eerste jaren ook wel werken. Wat mij betreft zijn de nadelen dat je voorzichtig moet zijn met herplanten etc zodat je de voedingsbodem op de bodem houdt.

6- en het leek me leuk om corydorassen te nemen (aardig wat) en die houden van zand. maar ik lees dat zand kan "dichtslaan". Of is dat geen probleem als er een groep corydorassen doorheen raust?
Zand kan dichtslaan en voor bodemrot zorgen inderdaad, al is het voor corydoras vissen wel echt een ideale bodem. Ik adviseer altijd om torenslakjes toe te voegen, die graven zich in de bodem en houden het luchtig. Ook het zelf omwoelen van de bodem met bijvoorbeeld een vork is handing (maar dan is het handig als je geen voedingsbodem hebt).

Waar je ook nog naar kunt kijken is welke plantenvoeding je zal gaan toevoegen. Ik heb zelf erg goede resultaten met de tenso cocktail mix van aquariumbemesting.nl . Dit is plantenvoeding die je zelf mengt met gedestilleerd water. Goedkoop en goed.

Succes met het opstarten van jouw aquarium!
 
Laatst bewerkt:
Of je de grind/zandbodem moet wassen ligt aan het type bodem. Wij gebruiken filterzand en dat hoeft in principe niet uitgespoeld te worden, meestal doen we het wel een keer snel. Bij het spoelen zie je vanzelf hoeveel vuil er af komt.

Je zou eens goed kunnen kijken naar de reden dat je een voedingsbodem wil gebruiken. Vaak is het, zeker voor beginners is mijn mening, makkelijker om een zand/grindbodem te gebruiken zonder voedingsbodem. Voor plantjes die voeding in de bodem nodig hebben kan je dan capsules of bolletjes voeding gebruiken.

De keuze zand (alles tot een korrel van 2mm, meestal in de groottes 0,4-0,8mm, 0,7-1,25mm en 1-2mm) of grind (grover) is een belangrijke keuze met het oog op toekomstige bewoners. Ook of je een afgeronde korrel gebruikt of niet. Veel mensen willen bijvoorbeeld corydorassen in hun aquarium houden voor de bodem, en die hebben een duidelijke voorkeur voor afgeronde zandkorrels in de kleinste details 2 varianten.

Hout zeker niet uitkoken. Wanneer je het kookt dan gaat de structuur van de cellen kapot en gaat het veel sneller rotten waardoor je veel afval/organische belasting in je water krijgt.

Water wisselen in de opstartperiode is gedeeltelijk afhankelijk van de keuze wel/geen voedingsbodem.
Wij gebruiken geen voedingsbodem, en starten onze bak qua voeding, licht en waterwissels zoals we door willen gaan met vissen er in. Dat betekent bij ons 8 uur licht per dag, dagelijks een klein beetje vissenvoer in het water om je bacteriën op gang te helpen, goede voeding inclusief nitraat en fosfaat in je water volgens voorschrift om je planten een goede start te geven (all in one is een voorbeeld van een complete voeding voor het water) en wekelijkse waterwissels van ongeveer 20-50%, afhankelijk van het water. Wanneer het water sterk kleurt of erg hoge waarden heeft kan je wat meer water wisselen, blijft het water schoner dan kan je wat minder wisselen.

Doordat je alvast dagelijks wat voer verkruimelt in je aquarium, kweek je voldoende bacteriën om later, na een 4 tot 6 weken, ook met deze belasting om te gaan wanneer je vissen uit gaat zetten in je aquarium.

De bacteriën in je aquarium kan je ruwweg indelen in 2 soorten.
De heterotrofe bacteriën zijn de bacteriën die alle organisch afval in je bak gaan omzetten naar onder andere ammoniak. Dat is een erg nuttige stap. Een gedeelte daarvan gaat uiteindelijk plaatsvinden in je aquarium, in de bodem en bijna overal, maar ook in je filter. Deze bacteriën vermenigvuldigen zich erg snel, maar het helpt altijd om een beginnetje te maken met een flesje. Dit zijn de bacteriën die daar inzitten doorgaans. Neem geen start van bijvoorbeeld easy start of hoe het heet. Dat klinkt mooi, maar daar zit spul bij in wat afval bindt waardoor je minder snel de goede bacteriën kweekt, omdat je het voedsel voor de bacteriën wegneemt. Het klinkt dus goed, maar in de praktijk werkt het je tegen.

Als je in Nederland woont heb je in principe geen waterverbeteraar nodig.
Dus, wat bacteriën is optioneel, water verbeteraar meestal niet.

De 2e groep bacteriën zijn de nitrificerende bacteriën. Dit zijn de bacteriën die het restproduct van de heterotrofe bacteriën, de giftige ammoniak, gaan omzetten naar nitriet (iets minder giftig maar toch nog wel).
Dat zijn heel belangrijke bacteriën, en die hebben best wat tijd nodig om te groeien. Zonder voldoende van deze nitrificerende bacteriën is het gevaarlijk voor vissen in je water. Deze bacteriën zitten, ondanks wat beweerd wordt, eigenlijk nooit in die flesjes. Die bacteriën zijn bijzonder lastig en maar kort goed te houden in een flesje, dus dat wordt snel te duur. Dit proces kan je dus niet bespoedigen. Neem die tijd, gebruik die tijd om te kijken naar alles wat er al gebeurt in je aquarium, en je voor te bereiden voor de volgende stap.

Het laatste restproduct van de nitrificerende bacteriën is nitraat. Dat kan gebruikt worden door planten, of wanneer het te hoog oploopt verwijdert worden middels waterwissels.

Dit proces is goed te meten en volgen met bijvoorbeeld een testset met druppels. Strips zijn ongeschikt om mee te meten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hey thanks mannen.
Dus hout niet koken en het nieuwe aquarium wel spoelen.

1- Mbt de stikstofcyclus:
Op deze link wat meer informatie.
Deze site haalt wel ammoniak en ammonium door elkaar.

Ik voel er wel wat voor om ammonium toe te voegen, als salmiak of als ammonia (zonder toevoegingen natuurlijk). Is een directere aanpak dan voer laten rotten. Maar elke dag meten is me te veel werk.
Ik vraag me trouwens wel af of de heterotrofe bacterien wel genoeg te eten hebben als je alleen ammonium toevoegt. Die leven natuurlijk op organische stoffen en niet op stikstofverbindingen.
Misschien doe ik er een beginhoeveelheid salmiak of ammonia in en ga ik daarna verder met de voermethode. Dan laat ik het z'n gang gaan en meet ik het na 2 en na 4 weken.
Ik snap dat dat minder goed is dan de uitgebreide aanpak; maar is het acceptabel?

2- Mbt toevoegingen vat ik het even samen:
  • voedingsbodem: dus niet per sé nodig, evt bolletjes in de bodem stoppen.
  • waterverbeteraar: niet nodig
  • plantenvoeding: wel nodig.
  • bacteriesoepje: niet noodzakelijk, maar kan wel. ik kies er voor om dat dat wel te doen.
3- licht en temp:
TonHageraats zet in de salmiak-guide de temperatuur op 28 gr en het licht helemaal uit. Hij heeft wel al planten in zijn aquarium staan toch, terwijl hij de bak opstart?
Want de meeste mensen zetten het licht wel een paar uurtjes per dag aan. Ik vroeg me af waar dat verschil in zit. Misschien gewoon andere ervaringen / voorkeur?

4 - bodem
Als de corydorassen er blijer van worden neem ik toch zand. De tip van de hoornslakjes neem ik graag ter harte. Van zand gebruik je ook een veel dunnere laag, lees ik.

Nogmaals bedankt!
Robert
 
Deze site haalt wel ammoniak en ammonium door elkaar.
Wel meer sites doen dat trouwens. Volgens wikipedia is ammoniak NH3-gas opgelost in water, hetgeen wel leidt tot ammonium (en OH-).

Die bacteriesoep Dr Tim's One and Only is helaas niet leverbaar nu. Is er een merk dat in NL in de winkels ligt en ook goed is? Sera bijvoorbeeld?
 
Deze site haalt wel ammoniak en ammonium door elkaar.
Hoezo? Niet dat het heel veel uitmaakt maar volgens mij is Ammonia NH3 en Ammonium NH4. Zij praten over NH3 dus Ammonia(k). Maar goed, het gaat hier echter om de werkwijze voor het indraaien van een aquarium, niet of de tekst op elke punt nauwkeurig is. ;)

Ik vraag me trouwens wel af of de heterotrofe bacterien wel genoeg te eten hebben als je alleen ammonium toevoegt. Die leven natuurlijk op organische stoffen en niet op stikstofverbindingen.
Klopt helemaal al vind ik dat zelf niet zo interessant. De heterotrofe bacteriën vermeerderen zich zo snel dat dit binnen enkele dagen na het toevoegen van vis (of je gooit er ook wat voer in tijdens het opstarten) al in orde is. Wat ik adviseer is puur om de nitrificatie op gang te brengen. De rest komt (vanzelf) later wel.
Ik snap dat dat minder goed is dan de uitgebreide aanpak; maar is het acceptabel?
Ja lijkt me prima. Ook kun je uit de eerste testresultaten best extrapoleren hoe e.e.a. een dag later gaat zijn en op die manier sturen. Zo hoef je niet elke dag te meten. Beetje op gevoel doen lijkt mij geen probleem.

2- Mbt toevoegingen vat ik het even samen:
  • voedingsbodem: dus niet per sé nodig, evt bolletjes in de bodem stoppen.
  • waterverbeteraar: niet nodig
  • plantenvoeding: wel nodig.
  • bacteriesoepje: niet noodzakelijk, maar kan wel. ik kies er voor om dat dat wel te doen.
Zo zie ik het ook inderdaad.
3- licht en temp:
TonHageraats zet in de salmiak-guide de temperatuur op 28 gr en het licht helemaal uit. Hij heeft wel al planten in zijn aquarium staan toch, terwijl hij de bak opstart?
Want de meeste mensen zetten het licht wel een paar uurtjes per dag aan. Ik vroeg me af waar dat verschil in zit. Misschien gewoon andere ervaringen / voorkeur?
Probleem met de salmiak methode en licht is dat je alg vrij de kans geeft om te groeien op de NH3/4 in het water. Ik zou dit dus nooit combineren met een start met planten en licht aan.

Van zand gebruik je ook een veel dunnere laag, lees ik.
Ja het best zo dun mogelijk, al zul je toch wel wat planten willen laten wortelen lijkt me?

Nogmaals, succes er mee!
 
De keuze zand (alles tot een korrel van 2mm, meestal in de groottes 0,4-0,8mm, 0,7-1,25mm en 1-2mm) of grind (grover) is een belangrijke keuze met het oog op toekomstige bewoners. Ook of je een afgeronde korrel gebruikt of niet. Veel mensen willen bijvoorbeeld corydorassen in hun aquarium houden voor de bodem, en die hebben een duidelijke voorkeur voor afgeronde zandkorrels in de kleinste details 2 varianten.

Bedankt nogmaals voor jullie inzichten en uitgebreide antwoorden. Ik ben nu echt met de kleinste puntjes op de i bezig, misschien niet echt interessant meer om over mee te denken, maar wie weet!

Ik heb besloten dit keer een zwarte/donkere bodem te doen. Op zoek naar zand kom ik deze 2 tegen:
0.4-0.8 mm, afgeronde korreltjes https://www.hornbach.nl/shop/Aquariumzand-5-kg-zwart/7166119/artikel.html
1-2 mm, staat niet bij of het afgeronde korrels zijn of niet https://www.aquaplantsonline.nl/inr.../hs-aqua-gravel-black-1-2-mm-20-kg-grind.html
De middenweg (0.7-1.25mm of iets dergelijks) kan ik niet vinden in het zwart.

Ik wil het liefst zo min mogelijk gedoe in het aquarium, dus ik wil de kans op bodemrot zo klein mogelijk hebben, maar ik wil ook dat de corydorassen lol hebben.
Daniel gaf al de tips om de hoornslakjes te gebruiken, dat ga ik zeker doen. Ik neem ook geen voedingsbodem eronder.

Welke van de 2 bodems lijkt jullie beter in deze situatie?
 
Wij hebben in de bak waar we zwart wilden voor een dure zwarte bodem gekozen van 0,7-1,25 :)


Maar, met corydorassen zou ik niet voor de 1-2mm gaan, dat is mijn gevoel erbij. 0,4-0,8 is lastiger met onderhoud, maar met corydorassen is het onderhoud ook minder doordat ze steeds in het zand zitten te woelen.
 
Bedankt GCJ, deze was ik nog niet tegengekomen. Waarschijnlijk omdat ze het grind noemen. Het is wel echt perfect (alleen een beetje duur). Zeker het overwegen waard.
 
Hoeveel kg denk je dat ik nodig heb? Bodem is 80x 35 cm.
 
Hoeveel kg denk je dat ik nodig heb? Bodem is 80x 35 cm.

Dat vind ik altijd lastig, omdat je dan moet weten hoe dik je je bodem wil. Maar het zal best wel veel zijn.
Wij hadden het destijds wat voordeliger omdat we een winkel hadden gevonden die het goedkoper had dan de hornbach, dus laagste prijs - /- 10%.

Maar goed, stel je wil een gemiddelde laag van 4cm in een 80x35cm, dan reken je volgens mij dat uit, 80x35x4 = 11,2 liter, x1, 5 om naar de kg's in de zak te komen, is 16,8, zeg maar 17kg.

Mocht ik de berekening verkeerd hebben dan lees ik dat graag.

Ik denk dat ik in dit geval, omdat je corydorassen wil, voor de 0,4-0,8mm was gegaan, de 5kg zakken van de Hornbach.

Corydorassen houden de bodem redelijk schoon en voor hen is deze maat ook fijn.
 
Hoi GCJ, het aantal liter klopt iig. Qua kilo's had ik zelf 16 geschat, dus dat komt erg dicht bij elkaar in de buurt.
Dat komt neer op 56 eu nanogrind :p
Ik ga inderdaad lekker voor de Hornbach 0.4-0.8mm, dat scheelt wel in de prijs.
Hartstikke bedankt voor het meedenken.
Ik zal wel een foto sturen als de corydorassen gaan feesten. Zal denk ik nog wel even duren, tot dusver ben ik lekker traag.
Fijne pasen
 
  • Leuk
Waarderingen: GCJ
Hoi hoi,
Het is er eindelijk van gekomen: eergister gestart.
- Hornbach zand: super fijn. Kwam totaal geen vuil van af en korrelgrootte vind ik perfect. Ik had aan 14 kg genoeg (had 25 besteld..), blijkbaar is het licht zand.
- Alvast wat plantjes die met de post kwamen, later haal ik er wat bij. Ik heb al wel een lijstje (zie onder), maar nog niet echt over nagedacht. Hoe makkelijker hoe beter, en gezien startfase is een snelle groeier wel fijn.
- HS aquaturbo bacteriesoep
- vloeibare bemesting van aquariumbemesting.nl
- kleibolletjes bij plantjes
- in filter cirax er extra bij gedaan, heb nog geen purigen besteld, maar dat komt nog.
- nog geen extra salmiak/ammonia erbij gedaan
- licht 4 uur per dag aan

Na 1 dag zag het water er wat wittig uit, alsof er een scheutje melk bij gedaan is. Vandaag al minder. Ik maak me eigenlijk geen zorgen, maar ben wel nieuwsgierig; wat kan dat zijn?

Foto 1= direct na starten
Foto 2= vandaag
Foto 3= vandaag, wateroppervlakte
WhatsApp Image 2020-04-16 at 19.29.42.jpeg

WhatsApp Image 2020-04-18 at 13.13.11.jpeg

WhatsApp Image 2020-04-18 at 13.13.11 (1).jpeg
 
De eerste test (vandaag) gaf de volgende resultaten:
pH 7.5
KH 8.5
GH 8
NO2, NO3, NH3 allemaal 0
PO4 0.5

Ik denk dat er wat ammonium bij moet om de nitrificerende bacterien te voeden.
De witte waas in het water is nog onverminderd. Ik heb met keukenpapier het vreemde laagje aan de oppervlakte weg gedebt. Heeft iemand nog een idee wat dit kan zijn?
 
Als niet ervaren aquariaan zou ik het wateroppervlak wat meer laten bewegen voor zuurstof. Dat helpt om een balans te creëren. Zeker bij het opstarten van belang. Lijkt idd een kaamlaag.

https://www.aquascaping-blog.com/540/kaamlaag-aquarium
Bijvoorbeeld door de uitstroom van mijn pomp naar de oppervlakte te richten? Ik dacht dat dat door de beweging juist leidde tot verlies van opgeloste gassen (zowel CO2 als O2). Of vergis ik me?
 
Ik zou idd je uitstroom iets meer naar de oppervlakte richten, zodat je wat rimpeling in het water krijgt. Zolang je er maar geen fontein van maakt is dat alleen maar beter voor de kwaliteit van je water.
 
Hallo allemaal,

Het aquarium draait nu 1 week.
- De tip van Friesian en Corydorasfan heb ik een paar dgn terug opgevolgd, nadat ik de kaamlaag heb weggedept met keukenpapier en een schepnetje. Tevens filterwatten vervangen (zat oranje slijm in). De kaamlaag komt nu een heel klein beetje terug, maar ik ben tevreden hierover.
- Ik heb er tegelijktijd meer planten bijgezet (waterpest, alternathera Rosaefolia en naaldgras stonden er al. Cryptocoryne willisii, Dwergnaaldgras Anubias mini en Heteranthera zosterfolia zijn toegevoegd). Voeding: kleibolletjes.
- De 2 stukken hout gaven in de weekbak minder bruine kleur af en aangezien ik door jullie op het bestaan van purigen ben gewezen, heb ik het toch er in gezet. Purigen is binnen, maar doe ik pas als de bak ingedraaid is (is dat juist?)
- Nog 1 x HS aquaturbo bacterien toegevoegd; geen plantenbemesting meer toegevoegd.
- ong 5 uur licht per dag
- Geen salmiak of ammonia toegevoegd, ook geen voer erin gedaan. Volgens de watertest zit er dus geen ammonia, nitriet of nitraat in het water...
- De witte waas in het aquarium is onverminderd, maar sinds vandaag heeft het ook een groene tint en zie ik een dun wit laagje op de planten en het hout.

Ik zie op het forum dat ik bij lange na niet de enige starter ben met de "witte mist"; die heb ik allemaal gelezen en hieronder op een rijtje gezet. Ik ben dus vooral op zoek naar bevestiging dat ik het goed begrepen heb, maar heb toch nog een paar vragen. Behalve op dit forum heb ik me gebaseerd op o.a. deze site: https://www.cichlidenkwekers.nl/waterbloei/

  • kaamlaag = LEVENDE bacterien, onschuldig. Of toch dode bacterien?
  • witte waas = waterbloei. mogelijke oorzaken:
    • levende (goede) bacterien= wit. onschuldig, niets aan doen
    • schimmel = wit. kan ook een laag op planten/hardscape geven. onschuldig, gaat vanzelf over.
    • blauwalg/cyanobacterien = blauwe/groene kleur. is wel een probleem.
    • algen = groen/bruin/roodachtig.
    • stof vanuit bodem (dat is het niet bij mij)
    • dierlijk plankton. zou ook wit/bruin kunnen zijn en een kaamlaag kunnen geven. maar ik weet hier verder niets van.
Mijn vragen:
  1. Klopt bovenstaand een beetje?
  2. Waar denken jullie dat de witte mist bij mij uit bestaat? Ik denk zelf dat het bij mij om 1 van de dikgedrukte oorzaken gaat.
  3. En dat het nu ineens ook een beetje groen is? Misschien toch tgv het hout?
  4. Wat is jullie advies? Qua oorzaak dacht ik dus zelf aan bacteriebloei, maar ik twijfelde of het levende of dode bacterien zijn. Als ze dood zijn, dan komt dat misschien doordat er niet genoeg ammonia etc in het water zit? In dat geval zou ik toch wat voer of ammonia moeten toevoegen. En moet ik wel of niet water verversen?
Hopelijk is dit niet te dubbelop, gezien alle andere topics hierover. Sorry voor het lange verhaal.
 
Laatst bewerkt:
Voor het overzicht het verloop zichtbaar gemaakt:

dag 1.jpg
dag 1

dag 2.jpg
dag 2: witte waas

dag 6.jpg
dag 6: met planten en hout

dag 8.jpg
dag 8: waas nu wit met groen

dag 8 close-up laagje.jpg
dag 8: wit laagje bovenop hout (en planten) zichtbaar
 
Hoi, dit is mijn rio 125, misschien heb je er wat aan qua inrichting. Groetjes
F5025D9B-549D-4D12-B4EA-F9DEE96D6841.jpeg
 
Leuk Shelby. Mooi hout is dat ook.
Nog een toevoeging mbt de waterbloei of wat het ook is: ik zie nu ook dunne draadjes van meerdere centimeters lang, lijkt op spinrag. Lijkt me niet dat bacterien dat doen. Misschien dan toch eerder schimmel?
 

Terug
Bovenaan