'Opstart'alg of wat anders?


K

Kreek

Guest
Ik had een vraag in mijn fotoalbum staan, maar denk dat ik hem beter hier kan stellen. Excuses voor al de vragen.

Hoe groot is je aquarium en hoe lang draait je aquarium al?
100x41x50 190 l
Bak draait nu 13 dagen, meet nu lichtjes nitriet

Wat zijn je waterwaarden (pH, NO3, PO4, KH, CO2 en temperatuur)?
Waterwaarden
PH 7,5
KH 6 (was 7)
GH 10
NO3 20
NO2 0,2 (schat ik, kleurtje zat ertussen in)
FE 0,2
PO4 1
NH3/NH4 0

Temp 24
staaf +Bodemverwarming

Hoe vaak ververs je het water en hoeveel per keer?
Nog niet gedaan.

Maak je gebruik van (vloeibare) plantenvoeding en hoeveel voeg je toe?
Ja, profito - tot nu toe 25 ml p/w. carbo 2 ml. p/d. In het begin klein beetje NO3 en PO4. Nu niet meer.

Voeg je CO2 toe aan het water?
Nog niet. Wel carbo dus

Heb je een voedingsbodem? En hoe oud is deze?
Nee

Hoeveel verlichting hangt er boven je aquarium? Hoe lang staat deze per dag aan? En hoe oud zijn de lampen?
Twee, Dennerle special plant en amazone day. Nieuw. branden nu 6 1/2 uur. Komt per week half uurtje bij.

Om welke algen gaat het (indien bekend)?
Hoop ik hier uit te vinden.

Heb je een foto van je aquarium en de algen?
Ja, zie quote uit fotoalbum.

Hoe lang heb je dit probleem al?
Net.

Wat heb je zelf al gedaan om het probleem op te lossen?
Op goed advies hier drijvers ingezet. Ook bio co2 aangeschaft, omdat al eerder het advies hier was (heb ik begrepen) dat dit op den duur nodig zal zijn, maar nog niet geinstalleerd, want slang is te kort. Langere is in bestelling.

Kreek zei:
image-23.jpg


Het zit ook op het raam.
image-19.jpg


Is dit het alg wat je krijgt als de verlichting te kort aan staat, of is dit wat anders?

Het viel mij op dat de KH wat schommelt. De NO3 is ook hoog

Hoop dat jullie mij kunnun helpen. Wil eigenlijk voor het eerst water verversen, en CO2 toevoegen, zou dat helpen? En de stroming in mijn bak heb ik versneld door uitstoom anders te richten, of moet dat juist niet?
 
Lijkt me roetalg mijn garnalen zijn er dol op :thumbs:
 
@Martin vd V bedankt voor je reactie. Echt waar? Ik heb gegoogled op roetalg en daar wordt nergens gesproken over dat garnalen dat lekker vinden. Wel dat ze puntwier lekker vinden. Interessant! Helaas heb ik geen garnalen. Wel enkele poelslakken, maar die kunnen dit nog niet aan.

Als het inderdaad roetalg is, las ik, dan is het ook geen alg, maar een bacteriebesmetting van 'verkeerde' anaerobe bacterien.
1, meegekomen van nieuwe plantjes of zo.
2. Hoge vervuiling door visbezetting.

1. Het enige wat ik de laatste week heb toegevoegd zijn de drijvers. Hier zat ook kroos bij, zag ik tot mijn ergenis. En het is wel degelijk de dag erna begonnen. Toch lijkt mij de besmetting eerder van het hout te komen. Dat ziet er echt niet uit.

image-25.jpg

image-4.jpg


2. Ik heb nog geen vis, maar er zitten wel veel voedingsstoffen in het water, dus dat kan ook mede de oorzaak zijn? Zoals hier door enkelen van jullie ook al voor gewaarschuwd was.

Ik zou dan dus om het te bestrijden waterstofperoxide, of een uv-lamp moeten kopen. Alle slangen en dergelijke vernieuwen en ook besmette hout en plantjes eruit.
Helaas heb ik net bio co2 aangeschaft van mijn laatste centjes dus vernieuwen zit er nu absoluut niet in. Ik denk wel dat ik eerder water had moeten verversen, maar bij de opstart wordt dat toch afgeraden?

Zou het helpen om:
1. Afhevelen
2. Waterverversen en dus voedingsstoffen uit het water te halen?
3. Stroming omhoog of omlaag?
4. Van wat ik heb gelezen is het niet verstandig nu co2 toe te voegen. Er moet juist zuurstof bij, toch?
5. Hout eruit en schoonmaken, of niet? Zo ja, met wat dan?
6. Verlichtingsduur zo laten? (6 1/2 uur).

Aangezien ik ook midden in de nitrietpiek zit wil ik niet de hele opstart om zeep helpen. Ik weet dat sommige zeiden dat dit eraan zat te komen, maar hoop dat dit geen reden is om niet te reageren. Ik heb echt proberen te handelen naar wat alle informatie mij vertelde. En ook daarbij dan daarna ook jullie advies meegenomen. Ik denk overigens wel dat de drijvers en Bio CO2 hadden geholpen, dus goede tips! Ik kan wel even kijken naar waterstofperoxide, maar dan moet ik wel zeker weten dat het roetalg is. Hoop dat jullie kunnen helpen.
 
Ik zou het gewoon even op zijn beloop laten en niet te snel actie ondernemen, als de bak verder goed is qua verhoudingen

- evt een paar algenetende garnalen toevoegen amano garnalen bv als ie tenminste lang genoed draait
- evt verversen als er echt een teveel aan fosfaat in het water zit.
- je hout kun je eenvoudig schoonborstelen
 
@martin vd V.
Ok, dankjewel! Ik heb 40% water ververst. Het spul wapperde zo van de bladeren. Kan dus roetalg zijn. Het ziet er nu weer een stuk beter uit!
 

Terug
Bovenaan