Opstart goudvissen aquarium


J

Jaimyvb

Guest
Goedemorgen allemaal,

Gisteren heb ik mijn nieuwe aquarium opgehaald, een Juwel Vision 260L.
Vandaag wil ik gaan beginnen met de opstart. Nou heb ik mijzelf behoorlijk ingelezen in het opstarten van een aquarium alleen kom ik soms toch nog wat verschillende informatie tegen.

Mijn vraag is dus wat is de beste/juiste manier om mijn aquarium op te starten?

- Hoe moet de verlichting opgebouwd worden?
- Ook las ik dat er soms geadviseerd word om een klein beetje vissenvoer in het aquarium te doen zodat dat omgezet kan worden naar bacteriën, wel of niet doen ?
- wel of niet water verversen en filter schoonmaken in de eerste weken ?

Owja, en tot hoever de bladeren in korten bij het planten van de waterplanten? Moet Waterpest ook ingekort worden ?

Alle tips zijn welkom!
 
Mooi formaat! Daar gaan jij en de vissen een hoop plezier van hebben!

Over verlichting is er een apart forum, waar meestal veel leden actief zijn die daar veel verstand van hebben. Ik weet zelf dat het van je soort vissen en planten afhangt hoeveel verlichting je hebt en hoe lang je verlichting per dag aanstaat. Ik heb zelf een HVP Gold Line gekocht, en gebruik drijfplantjes om dat een beetje te temperen. Sluierstaarten kunnen redelijk planten slopen, dus ik heb Javavarens, Waterpest, Salvinia natans en Limnobium, en sinds kort Penningkruid in de bak. De Salvinia natans is een eenjarige plant, die na het een jaar goed te hebben gedaan nu op de terugweg is. Maar deze verlichting is in ieder geval prettig voor zowel mijn sluiers als mijn planten.


Om een aquarium op te starten moet je de stikstofcyclus opstarten, en dat gebeurt vaak door een beetje voer in het water te strooien. Dit gaat rotten, zorgt voor ammoniak, dat wordt omgezet door bacterien naar ammonium. Dit wordt weer door bacterien omgezet naar nitriet, wat weer wordt omgezet door nitrifierende bacterien naar nitraat. Dit laatste wordt weer opgenomen door de planten, en als die vergaan levert dat weer ammoniak op enz. Ook daar is een apart forum voor, maar omdat Goudvissen meer vervuilend zijn en dus meer ammoniak produceren, heb je een grotere filtercapaciteit nodig, waarin zich meer nitrifierende bacterien kunnen vestigen. Op het moment dat je een verversing doet, haal je een deel van je nitraat uit het water. Als je een filter schoonmaakt, gooi je nitrifierende bacterien weg. Ik denk zelf dat tijdens een opstartfase zonder vissen dat je de filter gewoon moet laten draaien om die bacteriekolonies op te bouwen. Ook in de bodem en op de decoraties vestigen deze bacterien zich. De planten nemen de nitraat op.


Ik had een bosje Penningkruid, Lysimachia nummularia, een plantje dat je zowel op de rand van vijvers als in het aquarium aantreft. Ik kocht het als bosje, maar las dat je het ook kunt planten door de onderste twee blaadjes weg te halen en het in de bodem te steken. Eigenlijk net als je landplanten stekt. Waterpest zweeft in het water, vermeldt Wikipedia. Dat doet het bij mij ook. Het is een goede leverancier van zuurstof.
 
Ik zou geen 3/4 weken wachten met indraaien.

Je heb nu 5 sluiers in 70 liter aquarium zitten dus beter meteen over zetten en oude filter mee over zetten en om de dag flink verversen. Als je nog tierelantijnen en planten in oude aquarium heb ook overzetten zonder te poetsen.

Druppeltest NO2 en NH3/4 aanschaffen en kun jezelf zien wanneer je moet verversen. Geen tests dan om de dag flink verversen. denk aan 60 tot 90 % eruit en vers water op tempratuur erin.

Planten inkorten hoef je je als goed is niet druk om te maken met sluiers. Die houden alles netjes bij voor je;)

Als je water waardens erg uit de hand lopen zeoliet bekijken. Dit kun je gewoon in een waszak of speciale filterzak voor je uitstroom hangen om het ergste op te vangen. Na een maand ofzo haal je stukje bij beetje de zeoliet eruit.

Lees info over filters schoonmaken.

Succes
 
Nou heb ik mijzelf behoorlijk ingelezen in het opstarten van een aquarium alleen kom ik soms toch nog wat verschillende informatie tegen.

Mijn vraag is dus wat is de beste/juiste manier om mijn aquarium op te starten?

- Hoe moet de verlichting opgebouwd worden?
- Ook las ik dat er soms geadviseerd word om een klein beetje vissenvoer in het aquarium te doen zodat dat omgezet kan worden naar bacteriën, wel of niet doen ?
- wel of niet water verversen en filter schoonmaken in de eerste weken ?

Verlichting hoef je niet op te bouwen, gewoon aan zetten zoals die is. Ik neem aan dat je in een goudvissen aquarium toch geen uitgebreid plantenbestand gaat toevoegen.

Het is goed dat je de vraag over visvoer stelt maar het verrast mij wel. Je hebt je, zoals je zelf aangeeft behoorlijk ingelezen en dan is er blijkbaar toch nog zo'n essentiële vraag. Bij het indraaien van een aquarium heb je afvalstoffen nodig waarvan de bacteriën kunnen gaan eten. Deze afvalstoffen komen in de vorm van ammonia en ontstaan onder andere door visvoer wat aan het rotten is. Zelf sla ik de stap voor het rotten van visvoer over en gooi er direct wat huishoud ammonia (<5%) in (voor 4 weken lang zo'n 3ml ammoniak per 100L water per week toevoegen). Let wel op dat je dit nooit doet als er al vissen in zitten! Er is in dit topic ook een mooie beschrijving van de salmiak methode, daarbij voeg je ammonia toe in de vorm van opgelost salmiak poeder. Genoeg keuzes maar realiseer je dat alleen een bak met water en filter neerzetten en wachten niet voldoende is.

Wel of niet water verversen en filter schoonmaken tijdens het indraaien? Filter schoonmaken hoeft niet zo snel dus dat kun je zeker overslaan. Ik zou na het indraaien van 4 weken wel eenmalig een grote waterwissel doen van 80% maar daarvoor lekker met rust laten.
 
Verlichting hoef je niet op te bouwen, gewoon aan zetten zoals die is. Ik neem aan dat je in een goudvissen aquarium toch geen uitgebreid plantenbestand gaat toevoegen.

Het is goed dat je de vraag over visvoer stelt maar het verrast mij wel. Je hebt je, zoals je zelf aangeeft behoorlijk ingelezen en dan is er blijkbaar toch nog zo'n essentiële vraag. Bij het indraaien van een aquarium heb je afvalstoffen nodig waarvan de bacteriën kunnen gaan eten. Deze afvalstoffen komen in de vorm van ammonia en ontstaan onder andere door visvoer wat aan het rotten is. Zelf sla ik de stap voor het rotten van visvoer over en gooi er direct wat huishoud ammonia (<5%) in (voor 4 weken lang zo'n 3ml ammoniak per 100L water per week toevoegen). Let wel op dat je dit nooit doet als er al vissen in zitten! Er is in dit topic ook een mooie beschrijving van de salmiak methode, daarbij voeg je ammonia toe in de vorm van opgelost salmiak poeder. Genoeg keuzes maar realiseer je dat alleen een bak met water en filter neerzetten en wachten niet voldoende is.

Wel of niet water verversen en filter schoonmaken tijdens het indraaien? Filter schoonmaken hoeft niet zo snel dus dat kun je zeker overslaan. Ik zou na het indraaien van 4 weken wel eenmalig een grote waterwissel doen van 80% maar daarvoor lekker met rust laten.

Prima stukje maar wellicht is TS nu verward wat in haar /hem situatie te doen

Even advies op maat. Staat een nieuw aquarium en ernaast een 70 liter met 5 goudvissen wat verre van ideaal is. Zou jij eerst indraaien in de hoop dat ondertussen de 5 vissen het overleven in hun 70 liter of overzetten.
 
Zou jij eerst indraaien in de hoop dat ondertussen de 5 vissen het overleven in hun 70 liter of overzetten.
Ja, want met eerst indraaien zonder vis creëer je een veel betere biofilm die je op de langere termijn alleen maar zal helpen. Ik zou dus jouw advies voor het vaak verversen uitvoeren op de tijdelijke bak van 70L en daarnaast het nieuwe aquarium netjes indraaien zonder vis. Al lees ik dit topic nergens iets over een 70L bak maar dat staat waarschijnlijk ergens anders?

Edit: Even in de TS zijn history gekeken en het andere topic gevonden. Mijn voorkeur gaat toch uit naar het eerst correct indraaien van het nieuwe aquarium maar een andere optie zou zijn om het interne filter van het oude aquarium in het nieuwe aquarium bij te plaatsen en de vissen direct over te zetten. Dan nog zul je veel water moeten verversen en duurt het langer voor je echt ingedraaid bent maar het is een mogelijkheid.
 
Laatst bewerkt:
Ja, want met eerst indraaien zonder vis creëer je een veel betere biofilm die je op de langere termijn alleen maar zal helpen. Ik zou dus jouw advies voor het vaak verversen uitvoeren op de tijdelijke bak van 70L en daarnaast het nieuwe aquarium netjes indraaien zonder vis. Al lees ik dit topic nergens iets over een 70L bak maar dat staat waarschijnlijk ergens anders?

Edit: Even in de TS zijn history gekeken en het andere topic gevonden. Mijn voorkeur gaat toch uit naar het eerst correct indraaien van het nieuwe aquarium maar een andere optie zou zijn om het interne filter van het oude aquarium in het nieuwe aquarium bij te plaatsen en de vissen direct over te zetten. Dan nog zul je veel water moeten verversen en duurt het langer voor je echt ingedraaid bent maar het is een mogelijkheid.

Het is zeker niet ideaal een 70L bak met 5 goudvissen, vandaar dat ik direct op zoek gegaan ben naar een grotere bak. Gelukkig zijn de goudvisjes nog klein en daarnaast ververs ik het water met regelmaat. Dus ze zouden het nog moeten redden voor 4 weken, het zijn een stel bikkels!

Het nieuwe aquarium draait sinds zaterdag en deze wil ik minstens 3 a 4 weken laten indraaien. Ik denk dat het oude filter erin hangen vrij weinig nut zal hebben. Het is een kleine superfish 200 filter, dat zelf pas net iets meer dan 3 weken draait in de 70L bak.

Het filter dat in het nieuwe aquarium zit is een Juwel Bioflow L / 1000 liter.

Zaterdag heb ik in het nieuwe aquarium colombo aqua start en bacteriën start in gedaan. Krijg toen een witte waas in mijn aquarium maar dat is nu zo goed als weg.

Plantenvoeding heb ik besteld, van Tropica, om ook de plantjes een goede start te geven.

Op aanraden heb ik nu zand (JBL sansibar) er ingelegd ipv grind.

Owja, verlichting staat nu 6 uur per dag aan en wil wekelijks opbouwen met 1 uur tot 8 a 9 uur max per dag.

Opmerkingen/tips alles is welkom!

(Let niet op de decoratie stenen die liggen nog niet goed)
 

Bijlagen

  • 20201005_103601.jpg
    20201005_103601.jpg
    233.2 KB · Weergaven: 189
  • 20201005_103626.jpg
    20201005_103626.jpg
    238.4 KB · Weergaven: 230
In dat geval zou ik de nieuwe bak lekker 4 weken in laten draaien. In mijn vorige bericht niet vermeld maar bij ammoniak toevoegen laat je ook de verlichting uit en gezien je ook al plantjes hebt is dat niet wenselijk. Ik zou er dus zeker af en toe een beetje voer in gooien zodat het indraaien kan beginnen. Dat is een stap die vaak overgeslagen wordt maar een van de belangrijkste stappen in het indraai-proces is!
 
In dat geval zou ik de nieuwe bak lekker 4 weken in laten draaien. In mijn vorige bericht niet vermeld maar bij ammoniak toevoegen laat je ook de verlichting uit en gezien je ook al plantjes hebt is dat niet wenselijk. Ik zou er dus zeker af en toe een beetje voer in gooien zodat het indraaien kan beginnen. Dat is een stap die vaak overgeslagen wordt maar een van de belangrijkste stappen in het indraai-proces is!

Ik heb er vandaag een klein beetje voer (vlokken) ingedaan. Zelf zat ik te denken om dit 1x per week te doen, is dit genoeg of moet het om de paar dagen?

Water wissel en filter schoonmaken doe ik pas over 3a4 weken voordat de vissen over gaan. Behalve de witte spons van het filter (die moet wel wekelijks of 2 wekelijks dacht) die ziet nu al wat bruin namelijk
 
Mooi aquarium hoor, daar zullen ze blij mee wezen. (y)

Zou zo en zo eens wat gaan lezen over filtering e vulling hiervan. Het juwel filter zal het zwaar krijgen met 5 goudvissen. De indeling van al die sponsjes en het uitspoelen zal veel vaker moeten gezien de vervuiling waardoor je altijd weer in schommelingen terecht zult komen.

Ook na indraaien en plaatsing zul je schommelingen gaan krijgen. Bacties moeten aangroeien naar mate vervuiling. Test druppels is eigenlijk een must.
 
Ik heb er vandaag een klein beetje voer (vlokken) ingedaan. Zelf zat ik te denken om dit 1x per week te doen, is dit genoeg of moet het om de paar dagen?
Dat is dus het lastige van die voer methode. Het zal verschillen per voer en hoeveel een 'klein beetje' is. Ik doe het zelf nooit op deze manier dus van mijn kant heb ik geen ervaring te delen. Ik begrijp van de meeste gebruikers hier dat ze vaak een 'beetje' voer per week toevoegen inderdaad.
 
Als je regelmatig met druppeltests je waterwaarden meet, merk je dat het na verloop van tijd in evenwicht komt. De tijd die een bak nodig heeft om goed te draaien verschilt nog wel eens, maar geen zorgen, het komt goed. Supermooi trouwens die randen rond je plantjes. Dat helpt zeker bij sluierstaarten.
 
Als je regelmatig met druppeltests je waterwaarden meet, merk je dat het na verloop van tijd in evenwicht komt. De tijd die een bak nodig heeft om goed te draaien verschilt nog wel eens, maar geen zorgen, het komt goed. Supermooi trouwens die randen rond je plantjes. Dat helpt zeker bij sluierstaarten.
Momenteel heb ik nog geen druppeltest maar van die teststrips. Als de bak ongeveer drie weken staat te draaien wil ik de waterwaardes in de winkel laten testen. Uiteindelijk zelf ook even een goede druppeltest kopen.

Ik zit alleen nog te twijfelen wanneer ik de waterwissel moet doen, voordat de vissen overgaan. Hoeveel dagen van te voren en dan hoeveel procent ? Een te grote waterwissel kan ook weer leiden tot schommelende waterwaardes toch ?
 
Wel of niet water verversen en filter schoonmaken tijdens het indraaien? Filter schoonmaken hoeft niet zo snel dus dat kun je zeker overslaan. Ik zou na het indraaien van 4 weken wel eenmalig een grote waterwissel doen van 80% maar daarvoor lekker met rust laten.
Zie antwoord hierboven.
 
Zie antwoord hierboven

Ik had het gelezen, maar in mijn ogen en voor mijn gevoel is 80 % wel heel erg veel.
Daarom dacht ik vraag het gewoon nog een keertje, je hoort en leest soms veel verschillende waterwissel adviezen. Maar 80% aanhouden dus ?
 
De enige schommeling van waterwaarde is NO2 en NH3/4 die in het begin van belang is. Die schommeling ga je zo en zo krijgen. Als je indraai met voer zal je bacterieen opbouwen maar zo gauw je de 5 vissen ga overzetten zullen de bacterieen zich moeten aanpassen/bij moeten benen. Zeker net na de plaatsing zullen genoemde waardens gaan oplopen. Vandaar de testdruppels handig zijn. Dan kun je zien hoe hoog en wat je moet verversen.

Stel ingedraaid en de boel is stabiel. 2 dagen na plaatsing loopt NO2 op naar 3 en je ververs 50% dan hou je 1.5 over wat te hoog is. Als je meer ververs is het percentage wat je over hou minder. Na verversing 1,5 is de volgende dag ws. 2 of hoger.

Vissen niet grondelen en baantjes trekken ervan uit gaan dat water niet goed is.

Geen testdruppels gewoon beter teveel in 1 keer eruit dan te weinig. Vers water wel een beetje dezelfde tempratuur aanhouden. Ververs je 80/90 % koud water dan shock voor ze. Verversen niet met emmertjes. Jezelf makkelijk maken met tuinslang afhevelen en tuinslang aan kraan om te vullen thermometer erin om te zien dat temperatuur goed blijft. Je moet geen hekel krijgen aan verversen want dan gaat dit tegen je werken.
 
Ik zit alleen nog te twijfelen wanneer ik de waterwissel moet doen, voordat de vissen overgaan. Hoeveel dagen van te voren en dan hoeveel procent ? Een te grote waterwissel kan ook weer leiden tot schommelende waterwaardes toch ?

Ja, nee en soms.. Waarschijnlijk ergens gelezen dat je nooit te veel moet verversen? Het is zo lastig want dit soort advies is alleen van toepassing is speciale gevallen. Laat ik voorop stellen dat in water nooit 'goede bacteriën' zitten die je wilt behouden, die zitten namelijk in je filter, het glas, substraat etc. Wel kan het zijn dat je bijvoorbeeld een speciale pH verlangende bodem hebt, of wellicht turf in je filter om de water waardes aan te passen aan een speciaal soort vis. In zo'n geval wil je oppassen met water verversen uit de kraan want dan kun je ineens behoorlijk in pH gaan schommelen. Buiten dat dit erg schadelijk is voor vis is het ook nog eens slecht voor het speciale substraat of turf in het filter, die moeten namelijk harder werken om het water weer aan te passen en putten hierdoor sneller uit.

Jij hoeft je voor bovenstaande geen zorgen te maken want een goudvis zit eigenlijk gewoon op kraanwater en dan kun je zelfs 100% water verversen zonder dat dit kwaad kan, dan wel even op de temperatuur letten.

Voor nu zou ik adviseren na het indraaien een dagje voor je vissen gaat kopen / verplaatsen eenmalig 80% water te verversen.
 
Ik had eerder deze avond een beetje haast, vandaar het citaat. Ik heb zelf een topic aangemaakt met foto's van mijn waterwissel. Vorig jaar liep ik ook met emmers te sjouwen, maar dat is redelijk zwaar. Nu gebruik ik de tuinslang. Ik mijn geval momenteel 60 % per WW koud water, omdat het hier weer snel opwarmt, maar in jouw geval kun je die 80 % dezelfde temperatuur doen als het water in je bak.

 
Ik ververs met een opvoerpomp. Pomp erin stekker erin en weg water.

@Nina. Koud water verversen is tevens trigger voor witte stip.
 
Ik vind 60% waterwisselen met koud kraanwater wel wat veel hoor, zelf leg ik de grens op 20% ongeacht hoe snel het daarna weer opwarmt. Helemaal nu het kouder wordt, het kraanwater kan al snel tegen de 10 graden aan lopen. Het is namelijk juist de schommeling die kwaad kan dus in die zin is het snel opwarmen juist een nadeel. Geleidelijke temperatuurwisselingen zijn veel minder erg en kan de vis prima opvangen.
 
Gelukkig kan ik mijn tuinslang aansluiten op de kraan, dat scheelt een heleboel geschouw met emmers. Nu bedenken hoe ik het water via mijn tuinslang er ook uit kan krijgen..

Beide aquaria zijn 22° geeft de thermometers aan. Dus wat ik nu doe met het verversen , in de 70L, is het verversen met lauwwater.

Ik wil graag van mijn teststrips af en over stappen op testdruppels. Nu zie ik heel veel losse druppeltesten maar ook verschillende testkoffertjes die weer allemaal wat anders testen en sommige testen volgens mijn alles, maar die koffers kosten meer dan 100€. Welke waterwaarden zijn belangrijk voor mijn goudvissen en welke zijn overbodig? Of is een 'allestester' toch het beste ?

Net even het water getest met teststrips in de juwel 260, alles ziet er netjes uit behalve de GH waarde. Die is wat aan de lage kant >7. Aquarium staat pas sinds zaterdag dus de pieken moet nog komen. Maar veranderd GH ook nog tijdens het indraaien ?
 
Gelukkig kan ik mijn tuinslang aansluiten op de kraan, dat scheelt een heleboel geschouw met emmers. Nu bedenken hoe ik het water via mijn tuinslang er ook uit kan krijgen..
Creatief zijn met gardena koppelingen! Zo doe ik het zelf:
Gardena.jpg


T-stuk met aan een kant een kort stukje slang met een kraantje. De andere uitgang gaat naar de tuinslang die in het aquarium hangt tot de gewenste hoogte van het leeg laten lopen. Nu een kwestie van tuinslang vullen met de kraan, kraan uitzetten en kraantje op de slang open. Loopt het zo de spoelbak in. Werkt met een hevel dus de spoelbak moet wel lager zijn dan het niveau van je aquarium. Voor het helemaal leeg laten lopen van mijn bakken moet de groene slang uit het raam hangen, vandaar dat die ook wat langer is.
 
Ik wil graag van mijn teststrips af en over stappen op testdruppels. Nu zie ik heel veel losse druppeltesten maar ook verschillende testkoffertjes die weer allemaal wat anders testen en sommige testen volgens mijn alles, maar die koffers kosten meer dan 100€.
Kijk even naar deze koffers daar zit alles is wat je nodig hebt en niet duur, neem dan wel diegene met 7 testen.
 
Ik vind 60% waterwisselen met koud kraanwater wel wat veel hoor, zelf leg ik de grens op 20% ongeacht hoe snel het daarna weer opwarmt. Helemaal nu het kouder wordt, het kraanwater kan al snel tegen de 10 graden aan lopen. Het is namelijk juist de schommeling die kwaad kan dus in die zin is het snel opwarmen juist een nadeel. Geleidelijke temperatuurwisselingen zijn veel minder erg en kan de vis prima opvangen.
Nu het weer kouder wordt ga ik ook weer wat warm bijmengen hoor, maar met de warmteperiode een tijdje terug werkte dat koude water wel goed. Het is rijker aan zuurstof en dat is wel lekker voor ze. Omdat het water niet direct in de bak stroomt maar eerst in de glazen kan mengt het meteen en is de overgang niet zo groot. Dat wordt natuurlijk anders als het kraanwater 10 graden is.
 

Terug
Bovenaan